Klare taal

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
wrxflyer
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 197
Joined: 10 Feb 2008, 22:16
Type of spotter: F2 civil
Location: Amersfoort, Netherlands

Re: Klare taal

Post by wrxflyer »

In dit geval ben ik het met Pjotertje eens. :oops:

Ik lees ook veel liever het professionele taalgebruik (terwijl ik soms de helft niet snap), dan Jip en Janneke taal.
Bij mijn weten is dit forum van/voor professionals en hobbyisten, niet voor toeristen :wink:
Beetje zoeken/vragen als je ergens écht niet uit komt, kan ook geen kwaad,toch......?

Freek
Flown in 733,738,A319,A320,A330,MD-11,763,772,742,744
User avatar
Dutchbird
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1820
Joined: 04 Oct 2003, 01:56

Re: Klare taal

Post by Dutchbird »

Key wrote:En niveau = respect = rekening houden met anderen.
Rekening houden moet dan van beide kanten lijkt mij. Als je iets niet begrijpt kan je ook gewoon om een uitleg vragen zodat je het in het vervolg ook weet.
wrxflyer wrote:Bij mijn weten is dit forum van/voor professionals en hobbyisten, niet voor toeristen :wink:
Naar mijn weten ook ja, en van hobbyisten mag je er toch vanuit gaan dat het dan júist interessant is om meer te leren over de verschillende codes e.d.
wrxflyer wrote:Beetje zoeken/vragen als je ergens écht niet uit komt, kan ook geen kwaad,toch......?
Inderdaad, daar leer je alleen maar van en dan ga je vanzelf alle informatie die voorheen abacadabra was begrijpen en waarderen.
Grtz,
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

FlightMemory
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11221
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Klare taal

Post by Key »

Jongens, doe nou toch niet zo raar. NIEMAND suggereert hier dat Jip en Janneke-taal beter is dan iets professioneels. Ik heb alleen het supersimpele verzoek om je medegebruikers tegemoet te komen door het gebruik van niet-vanzelfsprekende codes, waar praktisch mogelijk, te voorkomen. Maar als dat teveel gevraagd is, laat maar hoor.

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 23846
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: Klare taal

Post by YS11 »

:?:

Beste spotters onder ons

Om een lang verhaal kort te maken

De eerst tijd is de officiele tijd de 2e tijd is de verwachte aankomst cq vertrekt tijd

ETA- verwachte aankomst tijd

ETD- verwachte vertek tijd

C- staat voor company tijd

E- staat voor expected aankomst of vertrek

F- staat voor final aankomst tijd

hopelijk nu duidelijk voor indereen

Gr.Martin.(spotter sinds 1972)
Rgds,Martin.
Fulcrum1974
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 267
Joined: 12 Jan 2007, 18:23
Location: Lopik

Re: Klare taal

Post by Fulcrum1974 »

Key wrote:Jongens, doe nou toch niet zo raar. NIEMAND suggereert hier dat Jip en Janneke-taal beter is dan iets professioneels. Ik heb alleen het supersimpele verzoek om je medegebruikers tegemoet te komen door het gebruik van niet-vanzelfsprekende codes, waar praktisch mogelijk, te voorkomen. Maar als dat teveel gevraagd is, laat maar hoor.

Erik
Erik, je hebt natuurlijk gelijk. Ik wist ook niet dat er een verschil was tussen professionele- en hobbyspotters. Waar gaat het hier over? Als we het over echte luchtvaartprofs hebben, dan gebruiken die waarschijnlijk andere middelen dan dit forum. Mocht het te moeilijk zijn om begrijpelijke taal te gebruiken (lijkt mij een omgekeerde wereld) dan moet er bij het subject maar: "alleen voor profs" vermeld worden. Zucht....
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Klare taal

Post by ehusmann »

Dutchbird wrote:
wrxflyer wrote:Beetje zoeken/vragen als je ergens écht niet uit komt, kan ook geen kwaad,toch......?
Inderdaad, daar leer je alleen maar van en dan ga je vanzelf alle informatie die voorheen abacadabra was begrijpen en waarderen.
Grtz,
Tenzij de vraag dan tientallen malen gesteld wordt en er op een gegeven moment gewoon niet meer op gereageerd wordt door de mensen die het antwoord weten. Ook dat kom ik tegen.

Volgens mij is dit gewoon hetzelfde als de discussie (die volgen mij inmiddels wel beslecht is) over het gebruik van IATA/ICAO codes in de titel van topics. Je kan simpelweg niet verwachten dat iedereen alle codes uit zijn kop kent. En dus komt het neer op één persoon die een paar extra letters moet tikken maar niets hoeft op te zoeken, of vele mensen die het moeten gaan opzoeken. Ofwel, individu vs gemeenschap.

Hoe dan ook, ik ben het 100% met Key eens, probeer daar waar mogelijk zoveel mogelijk van jargon en codes af te blijven, tenzij het echt niet anders kan (door tijd, leesbaarheid etc). Alle informatie is zinvol, maar domme data die je niet begrijpt is geen informatie :wink:

Erwin
User avatar
James
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2340
Joined: 26 Aug 2003, 20:29
Type of spotter: NIET
Location: Almere

Re: Klare taal

Post by James »

YS11 wrote::?:

Beste spotters onder ons

Om een lang verhaal kort te maken

De eerst tijd is de officiele tijd de 2e tijd is de verwachte aankomst cq vertrekt tijd

ETA- verwachte aankomst tijd

ETD- verwachte vertek tijd

C- staat voor company tijd

E- staat voor expected aankomst of vertrek

F- staat voor final aankomst tijd

hopelijk nu duidelijk voor indereen

Gr.Martin.(spotter sinds 1972)
Het enige is dat de F niet bestaat...wel de B van best time
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15651
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: Klare taal

Post by T7 »

James wrote:Het enige is dat de F niet bestaat...wel de B van best time
James,
De F bestaat wel degelijk alleen gebruikt Martin KLM's Firda en jij gebruikt het CISS, waar het de B genoemd wordt. Maar beiden zijn dezelfde tijd en komen overeen met het overvliegen van de outermarker. (oeps, dat is natuurlijk ook weer vakjargon.. :wink: )
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3363
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Klare taal

Post by pjotrtje »

Et voila, nu de systemen waar onze gewaardeerde leveranciers gegevens uit halen ook nog eens andere codes gebruiken voor hetzelfde event: hoeveel redenen hebben we eigenlijk nog nodig voor het 'klare taal-initiatief'? (Dat wel wat anders behelst dan het mogelijk té simplistiese 'de rus wordt nu verwacht op' ;-) )
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15651
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: Klare taal

Post by T7 »

pjotrtje wrote:Et voila, nu de systemen waar onze gewaardeerde leveranciers gegevens uit halen ook nog eens andere codes gebruiken voor hetzelfde event: hoeveel redenen hebben we eigenlijk nog nodig voor het 'klare taal-initiatief'? (Dat wel wat anders behelst dan het mogelijk té simplistiese 'de rus wordt nu verwacht op' ;-) )
Daar ontkom je natuurlijk niet helemaal aan. Beide systemen praten met elkaar en de tijd is echt hetzelfde, alleen zit het verschil in het lettertje erachter. Dat is tientallen jaren geleden zo bedacht en degene die er dagelijks mee werken, denken ook in die taal. En toevallig posten die ook regelmatig op het messageboard (ik ook..).
Ik betrap mezelf er geregeld op dat ik in de posts termen gebruik als RW36C, kist hangt op finals (de F bij KLM of B in CISS) of 2000lt (local time) gebruik, terwijl ik jaren, in mijn contacten met vliegtuigen, weer in UTC of Zulu-tijd dacht en handelde..
Maar de meerderheid van de spotters werkt hier niet mee en we moeten proberen dit zo duidelijk mogelijk te omschrijven zodat eenieder het snapt.
User avatar
Ricardo 767-200ER
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1383
Joined: 25 Jul 2008, 23:01
Type of spotter: Civil and Military
Subscriber Scramble: Ricardo 767-200ER
Location: EHAM/AMS
Contact:

Re: Klare taal

Post by Ricardo 767-200ER »

kabouter plop taal 'de Rus wordt nu om 12.15 verwacht en gaat landen op baan blablabla'
Daar ben ik het niet mee eens, niet iedereen weet meteen waar zoon kist gaat landen dus voordat die vragen komen welke baan het wordt en dat deze vragen dan niet meer op tijd beantwoordt kunnen worden door mij of andere scramblers vermeldt ik het er maar bij voor het gemak en NEE ik heb geen CISS voor mijn neus ik zit op SPL-OOST..

Groet ricardo
Michel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6955
Joined: 05 Oct 2002, 16:09

Re: Klare taal

Post by Michel »

Ik ben zelf een voorstander van kort, maar krachtig posten. Persoonlijk kom ik dan al heel snel op "CISS taal" uit, aangezien dat de meest beknopte manier is. De tijden die ik post, zijn de op dat moment meest actuele tijden. Dit kunnen nog de schematijden zijn, maar (indien bekend) ook de zgn. "2e tijd". Deze vermeld ik echter zonder de C, E, B, T of A aanduiding.
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”