Klare taal
Moderator: gatso76
Forum rules
-
- Scramble Junior
- Posts: 197
- Joined: 10 Feb 2008, 22:16
- Type of spotter: F2 civil
- Location: Amersfoort, Netherlands
Re: Klare taal
In dit geval ben ik het met Pjotertje eens.
Ik lees ook veel liever het professionele taalgebruik (terwijl ik soms de helft niet snap), dan Jip en Janneke taal.
Bij mijn weten is dit forum van/voor professionals en hobbyisten, niet voor toeristen
Beetje zoeken/vragen als je ergens écht niet uit komt, kan ook geen kwaad,toch......?
Freek
Ik lees ook veel liever het professionele taalgebruik (terwijl ik soms de helft niet snap), dan Jip en Janneke taal.
Bij mijn weten is dit forum van/voor professionals en hobbyisten, niet voor toeristen
Beetje zoeken/vragen als je ergens écht niet uit komt, kan ook geen kwaad,toch......?
Freek
Flown in 733,738,A319,A320,A330,MD-11,763,772,742,744
Re: Klare taal
Rekening houden moet dan van beide kanten lijkt mij. Als je iets niet begrijpt kan je ook gewoon om een uitleg vragen zodat je het in het vervolg ook weet.Key wrote:En niveau = respect = rekening houden met anderen.
Naar mijn weten ook ja, en van hobbyisten mag je er toch vanuit gaan dat het dan júist interessant is om meer te leren over de verschillende codes e.d.wrxflyer wrote:Bij mijn weten is dit forum van/voor professionals en hobbyisten, niet voor toeristen
Inderdaad, daar leer je alleen maar van en dan ga je vanzelf alle informatie die voorheen abacadabra was begrijpen en waarderen.wrxflyer wrote:Beetje zoeken/vragen als je ergens écht niet uit komt, kan ook geen kwaad,toch......?
Grtz,
- Key
- Site Admin
- Posts: 11246
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Klare taal
Jongens, doe nou toch niet zo raar. NIEMAND suggereert hier dat Jip en Janneke-taal beter is dan iets professioneels. Ik heb alleen het supersimpele verzoek om je medegebruikers tegemoet te komen door het gebruik van niet-vanzelfsprekende codes, waar praktisch mogelijk, te voorkomen. Maar als dat teveel gevraagd is, laat maar hoor.
Erik
Erik
What four words, Jimmy!?!
Re: Klare taal
Beste spotters onder ons
Om een lang verhaal kort te maken
De eerst tijd is de officiele tijd de 2e tijd is de verwachte aankomst cq vertrekt tijd
ETA- verwachte aankomst tijd
ETD- verwachte vertek tijd
C- staat voor company tijd
E- staat voor expected aankomst of vertrek
F- staat voor final aankomst tijd
hopelijk nu duidelijk voor indereen
Gr.Martin.(spotter sinds 1972)
Rgds,Martin.
-
- Scramble Senior
- Posts: 267
- Joined: 12 Jan 2007, 18:23
- Location: Lopik
Re: Klare taal
Erik, je hebt natuurlijk gelijk. Ik wist ook niet dat er een verschil was tussen professionele- en hobbyspotters. Waar gaat het hier over? Als we het over echte luchtvaartprofs hebben, dan gebruiken die waarschijnlijk andere middelen dan dit forum. Mocht het te moeilijk zijn om begrijpelijke taal te gebruiken (lijkt mij een omgekeerde wereld) dan moet er bij het subject maar: "alleen voor profs" vermeld worden. Zucht....Key wrote:Jongens, doe nou toch niet zo raar. NIEMAND suggereert hier dat Jip en Janneke-taal beter is dan iets professioneels. Ik heb alleen het supersimpele verzoek om je medegebruikers tegemoet te komen door het gebruik van niet-vanzelfsprekende codes, waar praktisch mogelijk, te voorkomen. Maar als dat teveel gevraagd is, laat maar hoor.
Erik
Re: Klare taal
Tenzij de vraag dan tientallen malen gesteld wordt en er op een gegeven moment gewoon niet meer op gereageerd wordt door de mensen die het antwoord weten. Ook dat kom ik tegen.Dutchbird wrote:Inderdaad, daar leer je alleen maar van en dan ga je vanzelf alle informatie die voorheen abacadabra was begrijpen en waarderen.wrxflyer wrote:Beetje zoeken/vragen als je ergens écht niet uit komt, kan ook geen kwaad,toch......?
Grtz,
Volgens mij is dit gewoon hetzelfde als de discussie (die volgen mij inmiddels wel beslecht is) over het gebruik van IATA/ICAO codes in de titel van topics. Je kan simpelweg niet verwachten dat iedereen alle codes uit zijn kop kent. En dus komt het neer op één persoon die een paar extra letters moet tikken maar niets hoeft op te zoeken, of vele mensen die het moeten gaan opzoeken. Ofwel, individu vs gemeenschap.
Hoe dan ook, ik ben het 100% met Key eens, probeer daar waar mogelijk zoveel mogelijk van jargon en codes af te blijven, tenzij het echt niet anders kan (door tijd, leesbaarheid etc). Alle informatie is zinvol, maar domme data die je niet begrijpt is geen informatie
Erwin
Re: Klare taal
Het enige is dat de F niet bestaat...wel de B van best timeYS11 wrote:
Beste spotters onder ons
Om een lang verhaal kort te maken
De eerst tijd is de officiele tijd de 2e tijd is de verwachte aankomst cq vertrekt tijd
ETA- verwachte aankomst tijd
ETD- verwachte vertek tijd
C- staat voor company tijd
E- staat voor expected aankomst of vertrek
F- staat voor final aankomst tijd
hopelijk nu duidelijk voor indereen
Gr.Martin.(spotter sinds 1972)
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
- T7
- Scramble Master
- Posts: 15987
- Joined: 11 Aug 2004, 15:26
- Type of spotter: S5/SBS
- Location: EHAM/Hoofddorp
Re: Klare taal
James,James wrote:Het enige is dat de F niet bestaat...wel de B van best time
De F bestaat wel degelijk alleen gebruikt Martin KLM's Firda en jij gebruikt het CISS, waar het de B genoemd wordt. Maar beiden zijn dezelfde tijd en komen overeen met het overvliegen van de outermarker. (oeps, dat is natuurlijk ook weer vakjargon.. )
Re: Klare taal
Et voila, nu de systemen waar onze gewaardeerde leveranciers gegevens uit halen ook nog eens andere codes gebruiken voor hetzelfde event: hoeveel redenen hebben we eigenlijk nog nodig voor het 'klare taal-initiatief'? (Dat wel wat anders behelst dan het mogelijk té simplistiese 'de rus wordt nu verwacht op' )
== All is well, as long as we keep spinning ==
- T7
- Scramble Master
- Posts: 15987
- Joined: 11 Aug 2004, 15:26
- Type of spotter: S5/SBS
- Location: EHAM/Hoofddorp
Re: Klare taal
Daar ontkom je natuurlijk niet helemaal aan. Beide systemen praten met elkaar en de tijd is echt hetzelfde, alleen zit het verschil in het lettertje erachter. Dat is tientallen jaren geleden zo bedacht en degene die er dagelijks mee werken, denken ook in die taal. En toevallig posten die ook regelmatig op het messageboard (ik ook..).pjotrtje wrote:Et voila, nu de systemen waar onze gewaardeerde leveranciers gegevens uit halen ook nog eens andere codes gebruiken voor hetzelfde event: hoeveel redenen hebben we eigenlijk nog nodig voor het 'klare taal-initiatief'? (Dat wel wat anders behelst dan het mogelijk té simplistiese 'de rus wordt nu verwacht op' )
Ik betrap mezelf er geregeld op dat ik in de posts termen gebruik als RW36C, kist hangt op finals (de F bij KLM of B in CISS) of 2000lt (local time) gebruik, terwijl ik jaren, in mijn contacten met vliegtuigen, weer in UTC of Zulu-tijd dacht en handelde..
Maar de meerderheid van de spotters werkt hier niet mee en we moeten proberen dit zo duidelijk mogelijk te omschrijven zodat eenieder het snapt.
- Ricardo 767-200ER
- Scramble Addict
- Posts: 1387
- Joined: 25 Jul 2008, 23:01
- Type of spotter: Civil and Military
- Subscriber Scramble: Ricardo 767-200ER
- Location: EHAM/AMS
- Contact:
Re: Klare taal
Daar ben ik het niet mee eens, niet iedereen weet meteen waar zoon kist gaat landen dus voordat die vragen komen welke baan het wordt en dat deze vragen dan niet meer op tijd beantwoordt kunnen worden door mij of andere scramblers vermeldt ik het er maar bij voor het gemak en NEE ik heb geen CISS voor mijn neus ik zit op SPL-OOST..kabouter plop taal 'de Rus wordt nu om 12.15 verwacht en gaat landen op baan blablabla'
Groet ricardo
Re: Klare taal
Ik ben zelf een voorstander van kort, maar krachtig posten. Persoonlijk kom ik dan al heel snel op "CISS taal" uit, aangezien dat de meest beknopte manier is. De tijden die ik post, zijn de op dat moment meest actuele tijden. Dit kunnen nog de schematijden zijn, maar (indien bekend) ook de zgn. "2e tijd". Deze vermeld ik echter zonder de C, E, B, T of A aanduiding.