Vervanging F-16's

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Polecat »

ehusmann wrote:
Polecat wrote:Misschien bij de Finnen die met hun vernieuwde Hawks een school oprichten, of de Italianen met de M-346..of de RAF die met een partij gloednieuwe Hawks komt te zitten waarmee nmeer vliegers kunnen worden opgeleid dan ze straks na de nieuwe cuts nodig hebben. Zou mij kortom niet eens verbazen als de PC-7's niet eens opgevolgd worden door een ander type.
Maar alle types die je nu noemt zullen de PC-7 niet kunnen vervangen. De M-346 en (oude/nieuwe) Hawks zijn voor de gevorderde opleiding, niet voor de elementaire vliegeropleiding waar de PC-7s nu voor gebruikt worden. Vergeet niet, al onze piloten worden nu ook al in het buitenland opgeleid.
Alleen als de Engelsen syllabi gaan aanbieden op de Tutors, of de Italianen op de SF.260, of de Finnen op de Vinka´s dan kunnen we daar onze elementaire opleidingen gaan doen. Ik denk echter dat dat uiteindelijk wel eens duurder kan zijn dan het in eigen land doen. De opleiding op de PC-7 is relatief kort met nog een hoge uitval, omdat het ook een selectiemiddel is. Vervangen door een civiele vliegschool zou kunnen, maar in het buitenland lijkt me niet de eerste optie.
Erwin
je hebt gelijk dat de uitval hoog is en daardoor de uitval in het buitenland niet.Wat datbetreft doen ze daar in Woensdrecht uitstekend werk. Maar ik vroeg me gewoon af of het met de steeds kleinere aantallen op te leiden vliegers (remember... maar 56 JSF's :-) ) de komende jaren uiteindelijk niet goedkoper zou zijn om de eerste screening civiel te kunnen doen (Slingsby) en daarna mee te liften op een andere syllabus (inderdaad, op de grobs van de britten bijvoorbeeld). De geopperde SuperTucano (of PC-21) is een veel te 'vette' machine denk ik toch? Dan zou je in het geval van de ENJJPT overgaan van de Emb-314/PC-21 naar de T-6... Ben benieuwd hoe de KLu dit ziet...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1406
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: No
Location: Doorn

Re: Vervanging F-16's

Post by nilsko »

Polecat wrote:Maar ik vroeg me gewoon af of het met de steeds kleinere aantallen op te leiden vliegers (remember... maar 56 JSF's :-) ) de komende jaren uiteindelijk niet goedkoper zou zijn om de eerste screening civiel te kunnen doen (Slingsby) en daarna mee te liften op een andere syllabus (inderdaad, op de grobs van de britten bijvoorbeeld).
Die voorselectie vindt toch al plaats bij civiele clubs? Tenminste dat was toen nog op die Klu docu een halfjaar geleden waarin ze vliegers in opleiding gingen volgen.
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1406
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: No
Location: Doorn

Re: Vervanging F-16's

Post by nilsko »

Ik denk overigens niet dat de Klu dedicated ISTAR kisten gaat aanschaffen. In het huidige dogma van "joint" operations zullen ze gaan samenwerken met andere landen of krijgsmachtonderdelen. Zie ook de EATC (Europees transport), DHC en ook Commando Luchtafweer (Wat vroeger de aparte Groep Geleide Wapens en KL Luchtarty was).

Ik vrees dat we toch moeten wennen aan de volgende KLu Orbat.

- 50 fighters (JSF/Saab/F-16)
- Apache
- Chinooks
- NH-90's
- C-130's
- KDC-10's
- En een Gulfstream voor de DDB'ers (Druk,Druk, Belangrijk ;-))

Verdeeld over 4 MOB's

En wellicht verdwijnt de Klu wel als zelfsstandig onderdeel en gaan we volgens het Belgische model opereren. Hoe graag we het ook als spotters anders zien, dat zal toch een beetje de kant zijn waar het op gaan.
Last edited by nilsko on 04 Mar 2010, 15:29, edited 1 time in total.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Vervanging F-16's

Post by ehusmann »

Volgens mij is het als volgt:
- screening bij civiele clubs (maar dit is nog niet echt een opleiding)
- elementaire opleiding op de PC-7 (het leren vliegen, resultaat is een brevet)
- vervolgopleiding in het buitenland (dit is al met een schifting vwb specialisatie op jets, helicopters en transport)

In mijn ogen kan de PC-7 opleiding best wel op een andere manier gebeuren, maar niet met de types die Polecat noemde. Civiel (zoals in Engeland) lijkt me een meer vor de hand liggende optie. En die Super Tucano lijkt me prachtig.... maar waarschijnlijk een beetje een overkill ja.

Erwin
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Polecat »

nilsko wrote: Die voorselectie vindt toch al plaats bij civiele clubs? Tenminste dat was toen nog op die Klu docu een halfjaar geleden waarin ze vliegers in opleiding gingen volgen.
klopt ja, op de Slingsby T-67 op van TTC op seppe...
Volgens mij is het als volgt:
- screening bij civiele clubs (maar dit is nog niet echt een opleiding)
- elementaire opleiding op de PC-7 (het leren vliegen, resultaat is een brevet)
- vervolgopleiding in het buitenland (dit is al met een schifting vwb specialisatie op jets, helicopters en transport)

In mijn ogen kan de PC-7 opleiding best wel op een andere manier gebeuren, maar niet met de types die Polecat noemde. Civiel (zoals in Engeland) lijkt me een meer vor de hand liggende optie. En die Super Tucano lijkt me prachtig.... maar waarschijnlijk een beetje een overkill ja.
zo is het volgens mij ook ja.... maar als de PC-7's aan het eind van hun latijn komen , of als de stroom vliegers zo klein dreigt te worden dat het misschien te duur wordt om het zelf te doen, dan denk ik even hard-op dat het misschien een optie zou zijn om de eerste screening hier gewoon te houden zoals ie is, maar daarna een buitenlands traject van primary trainer, gevolgd door wat ze ook als voortgezette trainergebruiken. Of zelfs wisselen tussen modules binnen opleidingen? Bijvoorbeeld van de RAF Tutor naar de ENJJPT T-6?
Bestaat er nog wel een klasse als de huidige PC-7 eigenlijk? Voor mijn gevoel zijn T-6, PC-21 etc allemaal al een heel stuk "bigger, better, faster, more" dan de good old PC-7?

en trouwens, wordt de Gripen marketing niet vanuit Engeland gedaan? Is daar in het -onzalige- geval dat we Gripens kopen gelijk een mouw aan te passen :-)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Basman
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 949
Joined: 03 Jun 2007, 00:23
Subscriber Scramble: Yes
Contact:

Re: Vervanging F-16's

Post by Basman »

En die Super Tucano lijkt me prachtig.... maar waarschijnlijk een beetje een overkill ja.
Uiteraard was mijn lijst niet geheel objectief en mede samengesteld onder invloed van een behoorlijke dosis wishful thinking, yinyang, win-win en spingerfitzengefühl.
Daarom schaar ik me ook geheel achter de suggestie om de P-3's terug te kopen en om te bouwen tot EP-3's.


Bas
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Vervanging F-16's

Post by Rockville »

Kamer kibbelt over voortgang behandeling JSF

DEN HAAG - In de Tweede Kamer is opnieuw geen eenduidigheid over de Joint Strike Fighter (JSF), de door Defensie gewenste opvolger van de F-16-gevechtsvliegtuigen.

De commissie van Kamerleden die zich met Defensie bezighouden, heeft tijdens een interne vergadering donderdag besloten het onderwerp op de lange baan te willen schuiven.

Dat gebeurde met een krappe meerderheid van elf tegen tien leden. Overigens is nog niet duidelijk of de JSF dan echt 'controversieel' wordt verklaard. De Tweede Kamer zal daar volgende week in de plenaire vergadering een definitief besluit over nemen.

PvdA
Opmerkelijk was dat de PvdA, die heel kritisch is over de JSF, juist wel door wilde gaan met het onderwerp. De bedoeling daarvan is volgens de fractie om nog in alle openheid antwoord te krijgen op veel openstaande vragen.

De voorstanders van het Amerikaanse toestel, zoals het CDA en de VVD, willen alles juist aan een volgend kabinet overlaten.

© ANP
Uitgegeven: 4 maart 2010 17:00
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Vervanging F-16's

Post by aviodromefriend »

Rockville wrote:Opmerkelijk was dat de PvdA, die heel kritisch is over de JSF, juist wel door wilde gaan met het onderwerp. De bedoeling daarvan is volgens de fractie om nog in alle openheid antwoord te krijgen op veel openstaande vragen.

De voorstanders van het Amerikaanse toestel, zoals het CDA en de VVD, willen alles juist aan een volgend kabinet overlaten.
Dus: de voorstanders (van de JSF) willen door het even in de koelkast te plaatsen uit het brandpunt van de verkiezingscampagne houden.

De tegenstanders willen de discussie voort laten duren tijdens de campagne. Volgens mij denken ze in Den Haag dat de meerderheid van de bevolking de JSF niet wil.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: Vervanging F-16's

Post by Iwan Bogels »

Ja, maar als je nou even logisch nadenkt, wie zit er dan op zo'n mega uitgave te wachten in crisistijd ? En dat terwijl "de man in de straat" de noodzaak van zoiets hyper moderns niet ziet, en ook nog eens het idee heeft dat de goedkopere alternatieven net zo goed zijn.

En om eerlijk te zijn zie ik zelf ook niet waarom we nou per se state of the art moeten hebben.......
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3743
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: Vervanging F-16's

Post by SquAdmin »

aviodromefriend wrote:Volgens mij denken ze in Den Haag dat de meerderheid van de bevolking de JSF niet wil.
Ik denk dat de meerderheid van de bevolking helemaal geen luchtmacht wil zolang dat geld kost.
Greetz,

Patrick
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Vervanging F-16's

Post by Rockville »

SquAdmin wrote: Ik denk dat de meerderheid van de bevolking helemaal geen luchtmacht wil zolang dat geld kost.
Zullen we dat uitbreiden van "luchtmacht" naar "defensie"?
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Re: Vervanging F-16's

Post by Tom Tiger »

A critical hearing on JSF is under way on Capitol Hill, Mccain is =censored= off :D

JSF niet langer betaalbaar en in zware problemen, meer kosten, twee tot drie jaar vertraging.

bronnen,

http://tinyurl.com/yjznxh5" onclick="window.open(this.href);return false;

Defence Aerospace "Joint Strike Fighter Faces Critical Period"

http://tinyurl.com/yky3qo8" onclick="window.open(this.href);return false;

Aviation Week "JSF in the Dock"

Een samenvatting van alles in het Hollands op http://www.jsfnieuws.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Tsja, sorry dat ik in herhaling val maar, eh...... Gripen for teh Win? :mrgreen:
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
Hans Rolink
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1568
Joined: 07 Sep 2002, 22:53
Type of spotter: F4.5
Subscriber Scramble: Hans Rolink
Location: The North of the Netherlands
Contact:

Re: Vervanging F-16's

Post by Hans Rolink »

Senator George LeMillieux vat het hele probleem m.i. in de volgende zin samen
"We went to the moon faster than we’re developing this plane."

En zo is het precies. Daar ligt het probleem. Waarom kon iets als een nieuwe fighter enkele decennia geleden vlotter dan nu? Waarom kon nieuwe technologie toen wel vlot tot wasdom komen?
Waarom kon Shorts in de jaren zestig in vijf jaar de Belfast uit de grond stampen en heeft Airbus bijna 20 jaar nodig voor de in grootte en complexiteit soortgelijke A.400M?
Waarom moet de KLu bijvoorbeeld al vijf jaar wachten op een tot vrachtkist verbouwde DC.10? Iets wat in de civiele luchtvaart soms maar een paar maanden duurt?

Ik denk dat je tot de kern van die vragen moet doordringen, anders loopt de ontwikkleing van alles binnen afzienbare tijd geheel en compleet vast.

ben benieuwd naar jullie ideeen hierover.

Hans.
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2037
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Vervanging F-16's

Post by Glidepath »

hans, dat is eenvoudig je kent de gevleugelde uitspraak:
"Vroeger was alles beter".
Ik vermoed dat deze uitspraak een historische betekenis heeft. (...) en een draagwijdte die met de kennis van nu en de kennis van toen, vele malen wijder dan ooit door de mensheid werd vermoed. En dat doet vrezen voor de toekomst.
//filosofische mode off//.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3743
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: Vervanging F-16's

Post by SquAdmin »

Ik geloof er niks van dat vroeger alles beter was. Ik kan een waslijst aan projecten noemen die in de voorgaande zestig jaar geflopt zijn, om tal van redenen. Tijdens de koude oorlog was het echter wel zo dat er genoeg alternatieven waren en een groter draagvlak voor militaire projecten.
Greetz,

Patrick
Post Reply

Return to “'t Praethuys”