Neen, de techniek die nu in de Embraers wordt toegepast is verder dan die die beschikbaar was om in de Fokkers te gebruiken.
Is dat zo ?
KL E-jets hebben geen Auto land(standaard in F70/100).
KL heeft "vergeten" de cat.III hud erbij te bestellen dus ook geen Cat.III approaches voor de E-jet(standaard in F70/100 zelfs geen hud nodig).
E-jets hebben geen flight phase calculatie, nou ja..... alleen iets rudimentairs als "ik ben in de lucht" oh nee... toch niet, F70/100 hebben standaard volledige flight phase calculation en daaraan gekoppeld fault inhibition.
E-jet motoren stammen uit de 60-tigger jaren, total running cost p/h 250$, Tay650 150$ p/h(according Air France data).
E-jet motoren maken geen spat minder herrie, F70/100 motoren voldoen nog steeds aan alle geluidsnormen(net als E-jet motoren).
De beloofde 15 tot 20% brandstof besparing is er nooit gekomen, uit KL data blijkt een gemiddeld verschil van 5 tot 7%.
De Honeywell Primus avionics zijn een nachtmerrie, een cold boot duurt meer dan een uur(in tegenstelling tot bv airbus hebben ze maar 1 databus).
De dispatch reliability van deze fantastische technologische hoogstandjes ligt nu binnen een jaar al ver beneden die van 20 jaar oude F70/100's(gemiddeld over geheel 2009 98.77%).
Als ik goed geinformeerd ben konden er vandaag maar 4 van de 12(of 11 ?) e-jets vliegen, nou tel uit je winst.
Kortom ik weet niet zo goed waar jij je op baseerd ?
Maar je bent niet de enige die denkt dat een ooit in het verleden behaalde technologische voorsprong betekent dat je concurrenten nooit jouw niveau kunnen halen
Nou dat mogen ze zo zachtjes aan dan wel eens gaan bewijzen, tenslotte hebben ze 20 jaar voorsprong en daar is tot op de dag van vandaag verdomd weinig van te zien.