Heldhaftige piloot voorkomt drama

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Heldhaftige piloot voorkomt drama

Post by Rockville »

LISSABON - Een Zweedse piloot heeft een kaping met mogelijk dramatische gevolgen weten te voorkomen in Portugal door zijn hoofd koel te houden. Dat meldden Portugese media zondag.
Piloot Mikael Anderson steeg vrijdag met een vliegtuigje met drie passagiers, onder wie twee parachutespringers, op van het vliegveld bij Evora, dat ten oosten van Lissabon ligt.

Plots zette de andere passagier, een 41-jarige ex-militair, een pistool op het hoofd van Anderson en hij wilde dat de piloot en de parachutespringers uit het toestel sprongen.

Anderson steeg met het toestel naar de juiste hoogte, zodat de twee parachutespringers konden springen, maar weigerde zelf het vliegtuigje te verlaten.

Noodlanding

De kaper nam daarop de controle over het bedieningspaneel over, maar Anderson wist met de knoppen van de co-piloot het vliegtuigje in de lucht te houden en aan te sturen op een harde noodlanding in Tires net buiten Lissabon.

''Het vliegtuig is praktisch neergestort, maar we hebben het overleefd'', aldus Anderson. De kaper joeg zichzelf kort daarop echter een fatale kogel door zijn lichaam.

© ANP
Uitgegeven: 14 februari 2010 14:16
Laatst gewijzigd: 14 februari 2010 14:16
User avatar
RobertMB
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 915
Joined: 28 Aug 2004, 12:44
Subscriber Scramble: RobertMB
Location: Groningen

Re: Heldhaftige piloot voorkomt drama

Post by RobertMB »

Zie ook:

http://dn.sapo.pt/inicio/portugal/inter ... id=1494822" onclick="window.open(this.href);return false; (portugees krantenartikel)
http://www.airliners.net/photo/Pacific- ... /1651665/L" onclick="window.open(this.href);return false; (edit: even foutje van de vergeten "short-cut" hersteld :mrgreen: )

Groetjes Robert
Last edited by RobertMB on 14 Feb 2010, 16:23, edited 2 times in total.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11238
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Heldhaftige piloot voorkomt drama

Post by Key »

This a better link for A.net: http://www.airliners.net/photo/Pacific- ... 1651665/L/" onclick="window.open(this.href);return false;
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Jerrie
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 317
Joined: 19 Oct 2006, 19:57

Re: Heldhaftige piloot voorkomt drama

Post by Jerrie »

Voor mijn praktijk gedeelte van mijn opleiding tot vlieger zit ik in Evora Portugal...
Hoorde het verhaald vrijdag avond al.
Deze foto heb ik 3 weken geleden nog gemaakt van het betreffende toestel:
klik

Reg:D-FGOJ
En een huisgenoot is vorige week nog met die piloot in die kist meegevlogen om de para's te droppen...
Bizar verhaal. En wat een held die piloot!

Jerrie
Post Reply

Return to “'t Praethuys”