ehusmann wrote:Volgens mij zijn ze net zo failliet als IJsland....
Het is wachten totdat ze ons en Engeland die miljarden terug moeten storten...
ehusmann wrote:Volgens mij zijn ze net zo failliet als IJsland....
Wil je er verder over praten?Coati wrote:politieke correctheid
hardstikke failliet
protectionistische instelling
overheidsinfuus
kunstmatig in leven
Inderdaad Erik. Dat JAL in deze situatie verkeerd heeft natuurlijk wel een aantal oorzaken. Wat dat betreft hebben ze het er zelf ook wel naar gemaakt. Echter, JAL kan gewoon niet weg, want er is niet 1-2-3 een vervanger.Key wrote:Coati wrote:
politieke correctheid
hardstikke failliet
protectionistische instelling
overheidsinfuus
kunstmatig in leven
Wil je er verder over praten?
Je lijkt wel verontwaardigd, terwijl het gewoon een rekensom is volgens mij: JAL uiteen laten vallen is slechter voor de Japanse economie dan het bedrijf redden. Als je het zo bekijkt, dus een prima beslissing, of niet?
Erik
Haal "het liefst" er maar even uit. Zoals ik al aangaf; JAL heeft nooit inbreng van een buitenlandse partner willen hebben. En dat willen ze nog steeds niet. Eigenlijk wil Japan het gewoon zelf doen, net zoals vroeger. Toen kwamen ze ineens om de hoek kijken, naar jarenlang geisoleerd te hebben gezeten op hun eiland. En nu, worden ze voorbijgestreefd, door de 'slimmere' landen.ehusmann wrote:Zoals het er naar uitziet het liefst met hulp van een sterke buitenlandse partner. Vraag is wie, wat, wanneer en hoe.
Dat geldt voor zoveel landen in de Westerse wereld. Inclusief Nederland. Mocht bijv. een NS omvallen, dan zou de regering daar ook een stokje voor steken. Logisch toch? Of moet je dan ineens alles op z'n beloop laten? Over privatisering van grote bedrijven valt sowieso nog wel wat te discussiëren... Maar dat is weer een ander verhaal.ehusmann wrote:Maar de kern van het verhaal hier is dat de Japanse overheid altijd protectionistisch was, maar dat niet meer kan zijn. Ook in Japan is de staatschuld zover opgelopen, dat ze werkelijk niet meer dit soort bedrijven in stand kunnen blijven houden.
Nee hoor Erik, ik ben niet verontwaardigd hoor, je leest iets door de regels wat er helemaal niet inzit. Ik reageerde gewoon even op het statement dat JAL helemaal niet failliet zou zijn omdat er een soort chapter 11 bestaat.Key wrote:Wil je er verder over praten?
Je lijkt wel verontwaardigd, terwijl het gewoon een rekensom is volgens mij: JAL uiteen laten vallen is slechter voor de Japanse economie dan het bedrijf redden. Als je het zo bekijkt, dus een prima beslissing, of niet?
Erik
... Failliet is ook maar een term ...
Nou net een slecht voorbeeld. Voor een deel heeft het buitenland via deelnemingen in allerlei van NS afgesplitste onderdelen al een redelijke koevoet op het Nederlandse spoornet. Nederland heeft een groot deel juist uitverkocht, niet alleen in het vervoer, maar denk bijvoorbeeld ook aan Tata steel (ooit Corus en nog eerder Hoogovens) dat nog op een lijst heeft gestaan van bedrijven die nooit in buitenlandse handen zouden mogen vallen vanwege de belangrijkheid voor de staat.skycruiser wrote:Dat geldt voor zoveel landen in de Westerse wereld. Inclusief Nederland. Mocht bijv. een NS omvallen, dan zou de regering daar ook een stokje voor steken. Logisch toch? Of moet je dan ineens alles op z'n beloop laten? Over privatisering van grote bedrijven valt sowieso nog wel wat te discussiëren... Maar dat is weer een ander verhaal.
NSR ook? De reizigersafdeling waar wij als klanten juist mee te maken hebben. Als dat weg zou vallen, dan zal de staat hoe dan ook ervoor gaan zorgen om zoiets rijdende te houden...aviodromefriend wrote:Nou net een slecht voorbeeld. Voor een deel heeft het buitenland via deelnemingen in allerlei van NS afgesplitste onderdelen al een redelijke koevoet op het Nederlandse spoornet.
Check. Was maar een vraag, naar aanleiding van je krachtige termen!Coati wrote:Nee hoor Erik, ik ben niet verontwaardigd hoor
Dat geloof ik helemaal niet. ´Een´ luchtvaartmaatschappij in Japan is levensvatbaar, JAL niet. Het beste is om JAL te laten verdwijnen en de inboedel te gebruiken om iets nieuws te starten, a la Sabena en Swissair.skycruiser wrote:JAL is heus levensvatbaar. Alleen weet het merendeel van de mensen niet wat er in al die jaren gespeeld heeft. Men praat over allianties, met praat over de vloot, etc. etc.
Er is echter een fundamenteel verschil tussen de NS en JAL. De NS is monopolist, JAL niet. JAL heeft zelfs in Japan nog niet eens 50% van de markt. Als JAL zou wegvallen is dus niet ineens alles verloren. ANA, maar ook andere kunnen een groot deel overnemen, ook vliegtuigen en personeel. Als de NS wegvalt, valt alles weg, er komt geen andere trein.skycruiser wrote:Dat geldt voor zoveel landen in de Westerse wereld. Inclusief Nederland. Mocht bijv. een NS omvallen, dan zou de regering daar ook een stokje voor steken. Logisch toch? Of moet je dan ineens alles op z'n beloop laten? Over privatisering van grote bedrijven valt sowieso nog wel wat te discussiëren... Maar dat is weer een ander verhaal.
Dat klopt.ehusmann wrote:JAL heeft zelfs in Japan nog niet eens 50% van de markt. Als JAL zou wegvallen is dus niet ineens alles verloren.
Voor zo'n uitspraak moet je toch behoorlijk kennis van zaken en inzicht in feiten hebben, als je tenminste meer wilt uitdrukken dan een 'gevoel'. Licht eens een tip van de sluier op? Ik ben niet zo'n held op economisch gebied, maar wel nieuwsgierig.ehusmann wrote: Het beste is om JAL te laten verdwijnen en de inboedel te gebruiken om iets nieuws te starten, a la Sabena en Swissair.
na 9-11 hebben voor zover ik weet alle amerikaanse maatschapijen in de Chapter 11 gezeten (sommige gedwongen, sommige omdat het hun beter uitkwam) echter heeft dit er wel voor gezorgd dat de kleine maatschappijen die het voor 9-11 al lastig hadden, door de grote maatschappijen als Delta of American overgenomen. Hierdoor zijn de kleintjes geprofessionaliseerd (zijn omgevormd tot de feeders) en de grote nemen de internationale en lange nationale vluchten over. Het is dus niet zo dat die precedure ervoor zorgt dat de fouten blijven. Het hangt er gewoon vanaf of de mensen die ermee bezig zijn ook het inzicht hebben om het op te lossen. We zullen zien of de japanners het aandurven.Overigens spelen Chapter 11 mogelijkheden daarin ook een rol. In Amerika zie je dat de afgelopen twee decenia veel maatschappijn in chapter 11 hebben gezeten (sommige meerdere malen), waardoor de zuiverende werking van een faillisement teniet wordt gedaan. De ´gezwellen´ blijven leven waardoor de markt niet gezond kan worden. Daardoor blijven de grote jongens dus continu tegen een ondergang strijden.