Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
Forum rules
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble. |
- mirage 69
- Scramble Addict
- Posts: 1631
- Joined: 09 Sep 2002, 22:10
- Type of spotter: F3
- Subscriber Scramble: mirage 69
- Location: Enschede
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
Erg vriendelijk van je Paul!!
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
Vandaag om ong. 15.00 uit Munster, via Tubbergen;
Duurde erg lang voordat hij kwam, uiteindelijk bijna 2 uur mee bezig geweest.
En dit was de reden
Duurde erg lang voordat hij kwam, uiteindelijk bijna 2 uur mee bezig geweest.
En dit was de reden
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
Vanuit Nijverdal om 14.32 uur.
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
En daar was hij weer vanuit Ahaus, 16.30 uur.
En na even gepraat te hebben met de piloot kwam ik er achter dat de ADAC, volgend jaar, een eigen professionele RC heli gaat verkopen.
Hij zou me op de hoogte houden.
En na even gepraat te hebben met de piloot kwam ik er achter dat de ADAC, volgend jaar, een eigen professionele RC heli gaat verkopen.
Hij zou me op de hoogte houden.
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
11.27 De HHTS.
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
Misschien niet de juiste plek, maar bij deze toch een paar foto's van een brandoefening inzake blussen helibrand.
- Copter
- Moderator
- Posts: 2251
- Joined: 09 Nov 2002, 17:10
- Subscriber Scramble: yes !
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
Ik heb gehoord dat diverse ziekenhuis hun heliports gesloten hebben omdat ze moeten voldoen aan diverse eisen (opgeleide mensen voor eventueel brandbestrijding op de heliport, de opleiding en uitrusting hiervan, brandblusinstallaties enz.).
Deze eisen kosten een ziekenhuis kennelijk enorm veel geld. Ik heb gehoord dat er ziekenhuizen zijn waar de heliport officieel gesloten is maar door traumaheli's incidenteel nog gewoon gebruikt wordt. Een traumaheli mag immers overal landen, dus ook op een gesloten heliport.
Heeft er iemand meer info over deze ontwikkelingen ?
Deze eisen kosten een ziekenhuis kennelijk enorm veel geld. Ik heb gehoord dat er ziekenhuizen zijn waar de heliport officieel gesloten is maar door traumaheli's incidenteel nog gewoon gebruikt wordt. Een traumaheli mag immers overal landen, dus ook op een gesloten heliport.
Heeft er iemand meer info over deze ontwikkelingen ?
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
Wat ik van de instructeur heb gehoord, zijn er maar 4 ziekenhuizen die zo lopen als wij. Compleet met ademlucht etc.
Wat jij aangeeft zijn volgens mij de minimale eisen die volgens mij altijd al verplicht waren.
Maar de uitvoering, daar is men vrij in voor zo ver ik begreep. Dat valt onder het kopje ARBO.
Wel 75 meter buiten de haven.
Doet hij dat wel is het volledig onder zijn eigen verantwoordelijkheid en zouden daar ernstige consequenties aan verbonden kunnen worden.
Wat jij aangeeft zijn volgens mij de minimale eisen die volgens mij altijd al verplicht waren.
Maar de uitvoering, daar is men vrij in voor zo ver ik begreep. Dat valt onder het kopje ARBO.
En dit is dus niet waar, hij mag op een luchthaven niet zonder toestemming landen.Copter wrote:Een traumaheli mag immers overal landen, dus ook op een gesloten heliport.
Wel 75 meter buiten de haven.
Doet hij dat wel is het volledig onder zijn eigen verantwoordelijkheid en zouden daar ernstige consequenties aan verbonden kunnen worden.
- Copter
- Moderator
- Posts: 2251
- Joined: 09 Nov 2002, 17:10
- Subscriber Scramble: yes !
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
Ik denk dat dat de reden is waarom ziekenhuizen soms de "heliport" sluiten zodat deze niet meer aangemerkt kan worden als een luchtvaartterrein.En dit is dus niet waar, hij mag op een luchthaven niet zonder toestemming landen.
Wel 75 meter buiten de haven.
.... maar dit geld eigenlijk voor elke landing van een traumahelikopter buiten de aangewezen luchtvaartterrein (zoals op wegen, in weilanden enz.)Doet hij dat wel is het volledig onder zijn eigen verantwoordelijkheid en zouden daar ernstige consequenties aan verbonden kunnen worden.
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
Dat zou typisch nederlands zijn, oei het kost geld, een, twee hupsakee, overboord met de veiligheid. En als er wat mis gaat jammer dan, dan maar een gesprekje met Pieter. (Volgens mij ging het ook zo met de Herculesramp.)Ik denk dat dat de reden is waarom ziekenhuizen soms de "heliport" sluiten zodat deze niet meer aangemerkt kan worden als een luchtvaartterrein.
Citaat: De luchtverkeersleider vertelde de brandweercommandant na het neerstorten niet hoeveel passagiers er in het vliegtuig zaten. Hierdoor ging de brandweercommandant er vanuit dat er alleen bemanning in het vliegtuig zat, waardoor ze eerst begonnen met bluswerk in plaats van reddingswerk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herculesramp" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat klopt, maar een luchthaven is nog een tikje erger omdat je tegen een nee ingaat. Met name een landingszone op een ziekenhuis..... maar dit geld eigenlijk voor elke landing van een traumahelikopter buiten de aangewezen luchtvaartterrein (zoals op wegen, in weilanden enz.)
En om on-topic te blijven: een landing van de D-HHTS om 17.00 uur vanuit Ochtrup. Ging om 17.38 weer weg.
- Copter
- Moderator
- Posts: 2251
- Joined: 09 Nov 2002, 17:10
- Subscriber Scramble: yes !
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
Ik denk ook dat de traumacentra, die veel vaker een helikopter ontvangen dan een gemiddeld streekziekenhuis (soms maar enkele malen per jaar), er goed aan doen om een goed uitgeruste heliport te hebben met proffesioneel personeel. Als ik de foto's van de oefening zie dan zit dat in Enschede wel goed Ik kan me voorstellen dat een streekziekenhuis geen tienduizenden Euro's gaat investeren in een heliport die maar zo'n drie keer per jaar gebruikt wordt.
Weet iemand of dit principe (goed opgeleid heliport personeel, blusinstallaties enz.) echt iets Nederlands is of wordt deze werkwijze ook in het buitenland wordt toegepast ?
Ik ben vaker in Duitsland en Frankrijk bij ziekenhuizen met een heliport geweest en heb eigenlijk nog nooit zo'n professionele en goed uitgeruste heliport (met personeel e.d.) gezien zoals bijvoorbeeld op de foto's uit Enschede te zien is.
Sterker nog, in Duitsland heb ik een keer meegemaakt dat er een traumaheli bij een ziekenhuis landde. Dit, overigens enorm grote, ziekenhuis had vier of vijf kleine heliports welke direct aan een wandelpad lagen (zonder hekwerk o.i.d.). Tijdens een landing of take-off werden de aanwezige wandelaars niet eens tegen gehouden ..... Ging overigens allemaal goed, misschien mede gezien het feit dat het publiek in Duitsland al jaren gewent is aan traumahelikopters.
Ik geloof zelfs dat Duitsland op nummer 1 staat in de wereld m.b.t. dekking van traumaheli's.
Weet iemand of dit principe (goed opgeleid heliport personeel, blusinstallaties enz.) echt iets Nederlands is of wordt deze werkwijze ook in het buitenland wordt toegepast ?
Ik ben vaker in Duitsland en Frankrijk bij ziekenhuizen met een heliport geweest en heb eigenlijk nog nooit zo'n professionele en goed uitgeruste heliport (met personeel e.d.) gezien zoals bijvoorbeeld op de foto's uit Enschede te zien is.
Sterker nog, in Duitsland heb ik een keer meegemaakt dat er een traumaheli bij een ziekenhuis landde. Dit, overigens enorm grote, ziekenhuis had vier of vijf kleine heliports welke direct aan een wandelpad lagen (zonder hekwerk o.i.d.). Tijdens een landing of take-off werden de aanwezige wandelaars niet eens tegen gehouden ..... Ging overigens allemaal goed, misschien mede gezien het feit dat het publiek in Duitsland al jaren gewent is aan traumahelikopters.
Ik geloof zelfs dat Duitsland op nummer 1 staat in de wereld m.b.t. dekking van traumaheli's.
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
Zeg maar 100.00 euro.Copter wrote:Ik denk ook dat de traumacentra, die veel vaker een helikopter ontvangen dan een gemiddeld streekziekenhuis (soms maar enkele malen per jaar), er goed aan doen om een goed uitgeruste heliport te hebben met proffesioneel personeel. Als ik de foto's van de oefening zie dan zit dat in Enschede wel goed Ik kan me voorstellen dat een streekziekenhuis geen tienduizenden Euro's gaat investeren in een heliport die maar zo'n drie keer per jaar gebruikt wordt.
Wat ik van de Duitse piloten hoor is dat soms een huismeester, in Duitsland, een poort open doetCopter wrote:Weet iemand of dit principe (goed opgeleid heliport personeel, blusinstallaties enz.) echt iets Nederlands is of wordt deze werkwijze ook in het buitenland wordt toegepast ?
Verder in Nederland is geloof ik Nijmegen ook goed bezig, al hoewel hier niks van op hun site staat.
Vind de MST site nog het meeste vertellen over het traumacentrum gebeuren. Het onderdeel BHV is dan weer moeilijker te vinden. http://www.mst.nl/bhv/" onclick="window.open(this.href);return false;
We doen er ook veel aan, al hoewel dat voor sommige managers een een raar onderdeel is (BHV), maar zoals ik al zei, praat niet over geld met managers, die gaan meteen in de risico calculatie-mode. (lees ongeluk met heli komt toch niet voor en zeker niet bij ons ).Copter wrote:Ik ben vaker in Duitsland en Frankrijk bij ziekenhuizen met een heliport geweest en heb eigenlijk nog nooit zo'n professionele en goed uitgeruste heliport (met personeel e.d.) gezien zoals bijvoorbeeld op de foto's uit Enschede te zien is.
Dat zou zo maar kunnen daar vliegen er echt veel.Copter wrote:Ik geloof zelfs dat Duitsland op nummer 1 staat in de wereld m.b.t. dekking van traumaheli's.
---> http://www.rth.info/stationen.db/stationen.php" onclick="window.open(this.href);return false;
En bij deze nog maar ff de link naar de oefening van de BHV van Medisch Spectrum Twente;
http://picasaweb.google.com/pesveldt/20 ... ndoefening#" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
En vanochtend weer een, ik hoefde er geen wekker voor te zetten. 07.05 uur.
Kwam uiteindelijk om 07.50 binnen vanuit Heek (D).
Helaas geen foto van de D-HLTB, wel een filmpje
Toch een foto.
Kwam uiteindelijk om 07.50 binnen vanuit Heek (D).
Helaas geen foto van de D-HLTB, wel een filmpje
Toch een foto.
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
En we zijn weer 11 dagen verder.
Vanuit Wierden. 15.40;
Op het moment dat hij weer weg wilde kreeg de piloot weer een oproep over een ongeluk bij Nijverdal.
Konden we meteen blijven staan.
Maar helaas liep dat niet goed af voor het slachtoffer, piloot kreeg een melding dat ze was overleden.
Vanuit Wierden. 15.40;
Op het moment dat hij weer weg wilde kreeg de piloot weer een oproep over een ongeluk bij Nijverdal.
Konden we meteen blijven staan.
Maar helaas liep dat niet goed af voor het slachtoffer, piloot kreeg een melding dat ze was overleden.
Re: Log: Heliport MST (hospital) Enschede - 2009
Weer eens eentje in het donker, vanuit Vreden, een BK-117 om 17.49 uur.
En wel een vaste bezoeker, de D-HSFB.
En een beroerde foto,
En wel een vaste bezoeker, de D-HSFB.
En een beroerde foto,