EHAM 15-08-2009

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
User avatar
Ricardo 767-200ER
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1388
Joined: 25 Jul 2008, 23:01
Type of spotter: Civil and Military
Subscriber Scramble: Ricardo 767-200ER
Location: EHAM/AMS
Contact:

Re: EHAM 15-08-2009

Post by Ricardo 767-200ER »

ik heb rond 11 uur een embraer zien staan op oost naast de Amiri A320 dus dat zal vast de PH-EZF geweest zijn.

Gr ricardo
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: EHAM 15-08-2009

Post by Key »

330/340 wrote:Rustige avond in de polder key ?
Ja, een echte zaterdag! :)
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
r0bbert_
Posts: 10
Joined: 20 Apr 2008, 13:57
Location: Spijkenisse

Re: EHAM 15-08-2009

Post by r0bbert_ »

Somebody spotted the PH-BFG?
Landed around 8.40 at the Polderbaan (18R)
javabean
Posts: 2
Joined: 16 Aug 2009, 20:52

Re: EHAM 15-08-2009

Post by javabean »

De Catalina PBY-5a die gisteren van Schiphol vertrok, kan het landingsgestel aan de zijkant intrekken. Verrassend genoeg gebeurde dat al tijdens het opstijgen, toen de kist nog maar 4 meter van de grond was. Dit lijkt me een onnodig risico, maar een van de meevliegende leden van Stichting Catalina vertelde dat dat wel een reden had (maar wist niet meer welke). Weten hier iemand waarom dat is ? zie ook http://www.catalina-pby.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

groet,

javabean.
User avatar
Lars
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 280
Joined: 08 Sep 2002, 12:41
Subscriber Scramble: Lars
Location: EHAM

Re: EHAM 15-08-2009

Post by Lars »

wat voor risico zit er dan aan het optrekken van het landingsgestel volgens jou?

bij zo'n beetje alle vliegtuigen is het bij positieve klim; gear up.
je wilt namelijk zo snel mogelijk van die weerstand af.

bij een motorige vliegtuigjes speelt vooral in de VS nog wel eens de opinie; doe je gear pas op ná dat je niet meer boven de baan vliegt. met als idee daar achter dat je eventueel dan nog met je gear down kunt landen op de baan als die éne motor er mee ophoudt.

terug naar de PBY.
bij de jets doen we positive rate gear up, voordat we positieve klim hebben gezien en de hendel naar boven hebben gehaald en het dan aan de buiten kant ook echt zichtbaar is dat dat spul omhoog gaat zit je door de hoge klim snelheid van een jet al een stuk hoger. maar de actie wordt op bijna de zelfde hoogte begonnen.
een catalina of een dc3, klimt alleen een stuk langzamer,..
javabean
Posts: 2
Joined: 16 Aug 2009, 20:52

Re: EHAM 15-08-2009

Post by javabean »

Lars wrote:wat voor risico zit er dan aan het optrekken van het landingsgestel volgens jou?
Bedankt voor je reactie.

Zo vlak boven de landingsbaan, nog maar net in de lucht, zonder landigsgestel, is de marge voor fouten onnodig klein zo lijkt me. Mocht er een birdstrike, een rukwind, een mankement of een stuurfout het vliegtuig hinderen, dan is een veilige noodlanding verder weg dan nodig. De extra 'drag' van het landingsgestel weegt in mijn redenatie niet op tegen het risico van een noodlanding. Waarom wil je zo snel mogelijk van die extra weerstand af ?
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: EHAM 15-08-2009

Post by nuckleuz »

javabean wrote:
Lars wrote:Waarom wil je zo snel mogelijk van die extra weerstand af ?
Scheelt een hoop brandstof. En zo op jaarbasis voor een hele vloot zal dit denk ik snel oplopen....
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: EHAM 15-08-2009

Post by streep »

javabean wrote: Zo vlak boven de landingsbaan, nog maar net in de lucht, zonder landigsgestel, is de marge voor fouten onnodig klein zo lijkt me. Mocht er een birdstrike, een rukwind, een mankement of een stuurfout het vliegtuig hinderen, dan is een veilige noodlanding verder weg dan nodig. De extra 'drag' van het landingsgestel weegt in mijn redenatie niet op tegen het risico van een noodlanding. Waarom wil je zo snel mogelijk van die extra weerstand af ?
Heel simpel, als je al van de baan los bent, is er toch niet genoeg beton meer voor je om een directe noodlanding te kunnen maken.
Dus zul je ongeacht de birdstrike, rukwind, mankement of hoge nood, toch willen eerst een rondje moeten vliegen om genoeg beton VOOR je te krijgen. Dat heb je het liefst zo min mogelijk weerstand om ondanks je birdstrike, rukwind, mankement of hoge nood, toch hoogte te kunnen maken.

Verder staat het gewoon stoer !



Streep
User avatar
Lars
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 280
Joined: 08 Sep 2002, 12:41
Subscriber Scramble: Lars
Location: EHAM

Re: EHAM 15-08-2009

Post by Lars »

hoi Javabean,

take off performance wordt berekent op veilig van de baan komen. Niet veilig van de baan los komen en dan weer landen. Dus weet je na roteren nooit zeker of je hem wel veilig weer neer kunt zetten. Als je wat voor mankement dan ook ná los komen krijgt heb je in principe genoeg performance om gewoon te blijven vliegen en een rondje te maken en inderdaad zoals eerder gemeld te landen met een hele baan voor je.
omdat je dus genoeg performance hebt kun je beter dat landingsgestel op halen. Want je hebt er niets meer aan tot de nieuwe nadering.

het risico van een 'noodlanding' zoals jij dat noemt is minimaal, en na roteren op de rest van het beton hem neer zetten is geen noodlanding maar een crash.
je wilt dus van die weerstand af om beter uit te kunnen klimmen.

groet,
Lars
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: EHAM 15-08-2009

Post by cHabu »

Hiya,

Did anyone made complete list of the Aviodome Air Tour visitors ?

Bye, Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Michel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6963
Joined: 05 Oct 2002, 16:09

Re: EHAM 15-08-2009

Post by Michel »

cHabu wrote:Hiya,

Did anyone made complete list of the Aviodome Air Tour visitors ?

Bye, Chris.
Aankomsten ex Lelystad uit het CISS:

1132 LEY S11 PHHOK K44
1132 LEY S11 PHHOG K44
1138 LEY CAT PHPBY K38
1046 LEY DC3 PHPBA K38
1100 LEY YAK3 RA3482K K44
1111 LEY 75N N9912H K39
1106 LEY CN1 PHKAC K25
1111 LEY PA18 DEAEB K44
1105 LEY DC2 NC39165 K44
1118 LEY CN1 PHOTK K44
1138 LEY DR10 PHASE K44
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”