Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) had woensdag 'slecht nieuws' voor de Tweede Kamer, zei hij. De bestelde NH90-helikopter is nog steeds zwaarder dan gehoopt. Eerder was al gebleken dat het toestel te zwaar was, maar NHIndustries had maatregelen aangekondigd om het toestel minder zwaar te maken. Die hebben echter niet het gewenste resultaat gehad.
Het gewicht van de toestellen is al jaren een probleem. Het is van belang omdat te zware toestellen niet kunnen landen op de fregatten waar ze voor bedoeld zijn. In 2000 trokken medewerkers van Defensie al aan de bel over het gewicht van het toestel.
Nederland besloot in 1991 al met een aantal andere Europese landen mee te doen aan de bouw van het toestel. In totaal zijn er twintig exemplaren besteld: twaalf voor de marine en acht exemplaren die als transporthelikopter moeten functioneren.
Zij hadden vanaf 2007 de huidige Lynx-helikopters moeten vervangen. Maar door technische problemen werd die datum steeds verschoven. De laatste keer zou die vervanging in 2011 beginnen. Of het nu weer tot verdere vertraging of extra kosten gaat leiden, kon De Vries nog niet zeggen.
Volgens Defensie komt er hoe dan ook binnenkort een toestel waarmee piloten deze zomer nog kunnen beginnen met trainingen.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=30948" onclick="window.open(this.href);return false;
Nieuwe NH90-helikopter Defensie nog steeds te zwaar
Forum rules
- Henk Voortwijs
- Scramble Master
- Posts: 3590
- Joined: 13 Jan 2004, 20:56
- Type of spotter: Radio monitoring
- Subscriber Scramble: Henk
- Location: Vogelwaarde, The Netherlands
- Contact:
Nieuwe NH90-helikopter Defensie nog steeds te zwaar
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
- ssb-spotting
- Scramble Die-Hard
- Posts: 933
- Joined: 15 Sep 2005, 15:15
- Type of spotter: Everything that's able to fly
- Subscriber Scramble: ssb-spotting
- Location: Kalmthout, Antwerpen, België
Re: Nieuwe NH90-helikopter Defensie nog steeds te zwaar
Eigenlijk vreemd dat ze problemen hebben met het gewicht. De moderne vliegtuigen worden toch steeds lichter uitgevoerd. Of zijn onze schepen nou te zwak voor een hogere kwaliteit helikopter? Best vreemd, en maar te hopen dat er snel een goede oplossing komt. Zowel voor Eurocopter als de Nederlandse Krijgsmacht.
De Nederlandse Cougars hebben ook deklandingen uitgevoerd bij de Nederlandse fregatten. Het lijkt erop dat de Cougar en de NH90 toch een vergelijkbare helikopter zijn.
De Nederlandse Cougars hebben ook deklandingen uitgevoerd bij de Nederlandse fregatten. Het lijkt erop dat de Cougar en de NH90 toch een vergelijkbare helikopter zijn.
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
NH90 B1.3 Technician
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Posts: 806
- Joined: 06 Apr 2008, 13:57
- Type of spotter: F5 Military
- Location: Flevoland
- Contact:
Re: Nieuwe NH90-helikopter Defensie nog steeds te zwaar
Zwaar is niet hetzelfde als kwaliteit. het probleem met dit soort projecten is altijd dat er meerdere deelnemers zijn die elk wat anders willen hebben als eindproduct. Meestal komt er dan iets uit dat aan alle kanten een compromis is of wordt er, zoals bij deze, zoveel ingepropt dat het toestel veel te zwaar wordt. (let maar eens op wat er met de JSF nu al gebeurt, al zijn de VS nog gewoon de baas)ssb-spotting wrote:Of zijn onze schepen nou te zwak voor een hogere kwaliteit helikopter?
Misschien hadden ze beter gewoon de maritieme versie van de Black Hawk kunnen bestellen. Proven technologie, op tijd leverbaar en voor een redelijke prijs. Maar op de één of andere manier schijnen we steeds iets te willen dat er nog niet is.....
Re: Nieuwe NH90-helikopter Defensie nog steeds te zwaar
Helemaal mee eens echter in de Nederlandse politiek bestaat schijnbaar de opvatting: "Waarom een bestaand wiel kopen als je ook tegen een veel hogere prijs een nieuwe uit kunt vinden." De JSF, NH90 en de MD900 voor de politie zijn enkele voorbeelden uit een steeds langer rijtje.Wildpicture wrote:Misschien hadden ze beter gewoon de maritieme versie van de Black Hawk kunnen bestellen. Proven technologie, op tijd leverbaar en voor een redelijke prijs. Maar op de één of andere manier schijnen we steeds iets te willen dat er nog niet is.....ssb-spotting wrote:Of zijn onze schepen nou te zwak voor een hogere kwaliteit helikopter?
Tegen de tijd dat de NH90 operationeel wordt is het tijd voor de Mid Life Update.
Groeten Pete
Re: Nieuwe NH90-helikopter Defensie nog steeds te zwaar
Door alle wijzigingen op het oorspronkelijke bestek is de kist zo'n 400 kg zwaarder geworden (JJ Lok in Aviation weekly) en dat levert dus de problemen op.ssb-spotting wrote:Eigenlijk vreemd dat ze problemen hebben met het gewicht.
Ben je niet in de war met Hr. Ms. Rotterdam en Hr. Ms. Johan de Witt?ssb-spotting wrote:De Nederlandse Cougars hebben ook deklandingen uitgevoerd bij de Nederlandse fregatten.
Re: Nieuwe NH90-helikopter Defensie nog steeds te zwaar
Over welke versie en prijs hebben we 't dan? In de jaren negentig was het prijskaartje van een SH-60 namelijk nog hoger dan die van een F-16...Wildpicture wrote:Misschien hadden ze beter gewoon de maritieme versie van de Black Hawk kunnen bestellen. Proven technologie, op tijd leverbaar en voor een redelijke prijs.
Greetz,
Patrick
Patrick
- ssb-spotting
- Scramble Die-Hard
- Posts: 933
- Joined: 15 Sep 2005, 15:15
- Type of spotter: Everything that's able to fly
- Subscriber Scramble: ssb-spotting
- Location: Kalmthout, Antwerpen, België
Re: Nieuwe NH90-helikopter Defensie nog steeds te zwaar
Ja natuurlijk. Helemaal gelijk!Rockville wrote: Ben je niet in de war met Hr. Ms. Rotterdam en Hr. Ms. Johan de Witt?
Ongelofelijk inderdaad dat er zo lang gewacht wordt met alles. Ik kwam laatst een tijdschrift tegen, van ongeveer een jaar of 14 terug (1995) en daar werd al gesproken over de mogelijke aanschaf van de JSF. Van het hele project was nog geen klinknagel klaar. We zijn nu dus 14 jaar verder. Men weet ondertussen waar alle klinknagels moeten komen te zitten, en ook wat de klinknagels en de andere onderdeeltjes ongeveer gaan kosten. En nog weet de Nederlandse regering nog niet of ze het wel of niet moeten doen. Gelukkig kost het allemaal niet zo heel veel geld..... Ja, misschien moeten we er 2 aanschaffen. Leuk een beetje rondjes vliegen. Is het niks, ach dan nemen we toch een andere!
Overigens wel een primeur, want dan hebben we in Nederland het eerste museum waar maar liefst 2 JSF's tentoongesteld worden Misschien leuk om de Starfighter te vervangen langs de A28 en er daar 1 neer te zetten!
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
NH90 B1.3 Technician