Over subjectief gesproken. In Nederland wordt nauwelijks met bewapening gevlogen, dus is er ook geen verschil in starten tussen de twee. En bij langere oefenvluchten wordt in de lucht bijgetankt, waardoor dat verschil ook weg valt.DJdeRidder wrote:NLR: geluidsproductie JSF en Saab Gripen New Generation nagenoeg gelijk
Bepalend voor de geluidsbelasting is niet zozeer het geluidsniveau, maar ook de manier van starten en landen, en het aantal vluchten. De JSF gebruikt veel minder vaak de naverbrander dan de F-16, omdat de JSF de bewapening intern meevoert. De F-16 en Saab Gripen NG dragen hun wapens onder de vleugels. Dat geeft wat meer luchtweerstand. Daarom zullen deze toestellen vaker (meer dan de helft van de starts) de naverbrander aanzetten. De JSF heeft een grotere actieradius, waardoor in het normale oefenprogramma minder starts en landingen nodig zijn.
Het lijkt er steeds meer op dat er een uitgebreide lobby is die de aankoop van de JSF kost-wat-kost door wil drammen.
Waarom kopen we trouwens niet gewoon twee squadrons met F-22's voor luchtverdediging en houden we er twee met vernieuwde F-16's voor gronddoelen?