ehusmann wrote:De JSF (maar ook Gripen, Typhoon en Rafale) zijn het einde van de evolutie van de conventionele jager.
Die uitspraak werd met de komst van de "Century series" ook al gedaan...
klopt, en ik geloof zelf dat deeltaken wel verdwijnen, maar dat het toch echt nog wel een tijd bemand blijft....
Surveillance/recce kan perfect onbemand denk ik (mooie quote van een F-16 vlieger over reccevliegen"ik ga mijn mooie roze velletjes niet wagen voor een paar fotootjes"), maar naar mijn mening moeten UCAV/UAV's nog wel heel wat verder worden ontwikkeld voor ze een vent "on-site" kunnen vervangen.. En of die technologie uiteindelijk nou zo veel goedkoper is vraag ik me ook nog af gezien de prijzen van Reapers en Global Hawks....
ehusmann wrote:De JSF (maar ook Gripen, Typhoon en Rafale) zijn het einde van de evolutie van de conventionele jager.
Die uitspraak werd met de komst van de "Century series" ook al gedaan...
O tuurlijk, alleen nu zit je met het feit dat de volgende generatie kisten niet meer te betalen is. Nu al is de JSF tenminste 5 keer zo duur als de F-16. Als dat de volgende keer weer zo is en wil Nederland niet meer gaan betalen, dan kunnen we nog 17 kisten of zo kopen..... En dan hebben we het nog niet over landen als Hongarije en zo.
Op deze manier doorgaan is dus simpelweg niet mogelijk.
En met revolutonair nieuw ontwerp bedoel ik geen UAVs, dat is ook maar een evolutie van het huidige design, alleen zonder piloot.
Rotterdam, 7 maart. De ChristenUnie wil in deze kabinetsperiode veel minder JSF-gevechtsvliegtuigen aanschaffen dan het ministerie van Defensie van plan is.
Defensiewoordvoerder Joël Voordewind van de kleinste coalitiepartij vindt dat het kabinet alleen kan beslissen over toestellen waarvoor een vaste prijs kan worden afgesproken. In de periode tot 2018 zijn dat er maximaal 35. Defensie wil dat het kabinet volgend jaar beslist over een eerste bestelling van 55 JSF’s. Voordewind vindt dat onverantwoord: „Dat zou betekenen dat we een blanco cheque tekenen voor die laatste twintig.”
Voordewind doelt op de plannen voor een consortium buy, waarbij de Amerikanen een vaste prijs beloven als de JSF-partners (uitgezonderd de VS) in één keer een bestelling doen van 353 toestellen, uit te leveren tot 2018. Daarvan zijn er 35 bedoeld voor Nederland. Tijdens een bezoek aan de VS, vorige week, werden de Nederlandse parlementariërs hierover geïnformeerd. Vliegtuigfabrikant Lockheed Martin wil deze zomer een gedetailleerd voorstel voorleggen aan de acht partnerlanden. Begin volgend jaar moet duidelijk zijn of de consortium buy doorgaat.
Ook het Nederlandse ministerie van Defensie is groot voorstander van de gezamenlijke aanschaf, schreef staatssecretaris De Vries deze week aan de Kamer, zonder een aantal te noemen. „Dit sluit goed aan bij het coalitieakkoord waarin de definitieve besluitvorming over de vervanging van de F-16 is voorzien voor 2010.”
Volgens Voordewind is de conclusie duidelijk. „Als we allemaal voor de consortium buy gaan, dan gaan we voor 35 kisten.”
Defensie wil uiteindelijk 85 Joint Strike Fighters aanschaffen. Voor mei moet de Kamer instemmen met de aankoop van twee toestellen, zodat Nederland kan deelnemen aan de operationele testfase van het JSF-programma.
Een meerderheid van de Kamer wil eerst meer zekerheid over de prijs van de JSF. Staatssecretaris De Vries wil echter niet ingaan op een verzoek van de Kamer om een bindende prijsopgave te vragen aan Lockheed Martin en aan Saab, met zijn Gripen de enige overgebleven concurrent. Enkele weken geleden boden de Zweden 85 Gripen-jagers aan voor 4,8 miljard euro, ruim onder het Nederlandse budget van 5,7 miljard.
Lijkt mij duidelijk als Saab zo'n aanbod doet dat je dat niet moet afslaan. Als de JSF beter is dan de Gripen, zou die dan echt zoveel beter zijn dat het de prijs waard is? Hoeveel is 4,8 miljard voor NG fighters?
DEN HAAG - De regeringspartijen CDA, PvdA en de ChristenUnie blijven worstelen met het door het kabinet gewenste gevechtsvliegtuig Joint Strike Fighter (JSF). Er zijn de afgelopen jaren al meer dan tweeduizend en de laatste weken ook al weer zo'n tweehonderd vragen over gesteld. Maar staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) heeft haast. Hij wil in april tekenen, maar zal er in deze tijden van economische recessie echter hard aan moeten trekken om PvdA en ChristenUnie over te halen.
Zij blijven worstelen met de onduidelijkheid over de kosten van het toestel. De ChristenUnie is nooit tegenstander van de JSF geweest. Maar de partij heeft net als de PvdA ook moeite met de onzekerheid over de kosten en wil geen blanco cheque afgeven. Het CDA blijft voorstander van het toestel en steunt staatssecretaris Jack de Vries (Defensie). Die wil in april toestemming van de Kamer voor de aanschaf van twee testtoestellen en wil volgend jaar een besluit nemen over de aanschaf van 55 JSF's.
In het coalitieakkoord staat dat voor het besluit over de testtoestellen eerst de herijking van de zogenoemde 'business case' moet zijn afgerond. Daarin wordt vastgelegd welk percentage van de omzet de Nederlandse luchtvaartindustrie aan het Rijk moet betalen. Dit had eigenlijk vorig jaar al klaar moeten zijn. Maar het bedrijfsleven en het ministerie van Economische Zaken liggen nog steeds met elkaar in de clinch over dat percentage. Het ziet er niet naar uit dat dit voor juni dit jaar is opgelost, zei een woordvoerder van het ministerie zondag.
De PvdA was oorspronkelijk tegen de JSF, maar verloor het van het CDA in de coalitieonderhandelingen. De partij houdt echter wel vast aan zorgvuldigheid. Dus wenst zij eerst echt alle informatie, inclusief de onderzoeken over de geluidsoverlast op een rijtje te hebben alvorens zij ergens mee instemt. De Algemene Rekenkamer stuurt in april nog een notitie naar de Kamer over de vergelijking van concurrent Saab Gripen met de JSF en de brief waarin De Vries het opknappen van de F-16 van de hand wijst.
De PvdA heeft ook niet veel vertrouwen in de zogenoemde 'consortium buy'. De landen die net als Nederland mee doen aan de ontwikkeling van de JSF willen een gemiddelde prijs afspreken met producent Lockheed Martin. In ruil daarvoor beloven ze samen ruim 350 toestellen af te nemen, zo kregen de Kamerleden tijdens een werkbezoek te horen. De Vries verwacht dat halverwege dit jaar meer bekend is over een minimumprijs. Maar er wordt al jaren over dergelijke deals gesproken en tot nu toe heeft dat weinig opgeleverd.
De ChristenUnie heeft daar juist haar hoop op gevestigd. Volgens de ChristenUnie zou Nederland zich dan in 2010 voor 35 toestellen in vijf jaar vastleggen. Dat zijn er precies evenveel als waar Defensie tussen 2010 en begin 2016 een handtekening voor wil zetten.
Als dit nog steeds niet de doorslag geeft om niet voor de JSF te gaan is het 100% dat Nederland geen eerlijke strijd toestaat tussen Saab en LM. De nadelen en problemen met de JSF waren al vergevorderd en het was de vraag of ze Saab niet in de maling namen, maar als dit niet de doorslag geeft lijkt het me duidelijk. Heel zwak van de regering om Saab zo een oor aan te naaien.
Tsja.... of ze gaan alsnog voor Saab hoewel... als Gripen NG pas in productie is rond 2018-2020 beetje onlogisch dan kan je net zo goed weer voor JSF gaan.....
Nee, het lijkt steeds meer op extra F16's en dan veel later JSF's
Tom Tiger wrote:Tsja.... of ze gaan alsnog voor Saab hoewel... als Gripen NG pas in productie is rond 2018-2020 beetje onlogisch dan kan je net zo goed weer voor JSF gaan.....
Nee, het lijkt steeds meer op extra F16's en dan veel later JSF's
(Tom wil Sukhoi.....)
Extra F-16s? Minder afstoting bedoel je? Want ze gaan nu echt geen F-16's meer aanschaffen en ze hebben niet zoveel meer over om vliegwaardig te maken.
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet ziet geen reden om af te zien van een snelle aanschaf van twee testtoestellen van het Amerikaanse gevechtsvliegtuig JSF, schrijft minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) aan de Tweede Kamer.
De SP wilde weten of het kabinet van plan is om afspraken in het coalitieakkoord op dit punt niet na te komen. Het is nog niet duidelijk welk percentage van de orders, die de Nederlandse industrie krijgt bij de productie van het toestel, moet worden afgedragen aan de overheid.
Daarover vindt nu arbitrage plaats, nadat industrie en overheid het hierover niet eens konden worden. Volgens Van der Hoeven is dat geen beletsel om snel de testtoestellen aan te schaffen.
Leden van de PvdA willen komend weekeinde tijdens een partijcongres een motie indienen om te wachten met de aanschaf.
By Stephen Manning - The Associated Press
Posted : Thursday Mar 12, 2009 21:04:51 EDT
WASHINGTON — Costs are likely to keep growing for two of the Pentagon’s
biggest weapons programs as the military pushes to field fighter jets and
high tech Army units even before fully proving the technology, according to
Government Accountability Office reports released Thursday.
The reports by the government watchdog agency concluded the Army is moving
forward with the $159 billion Future Combat Systems program even though some
of its technology is unproven and over budget. The Joint Strike Fighter
program, which could ultimately cost $1 trillion to build and maintain
roughly 2,500 planes, will face even higher costs if the Pentagon
accelerates the program while testing continues.
The two are among the largest weapons contracts ever awarded by the
Pentagon, and are potential targets for budget cuts as pressure grows on the
military to lower spending as the government devotes trillions of dollars to
the financial crisis.
President Barack Obama’s overall budget, released last month, also pledged
to conduct rigorous reviews of weapons programs to make sure their
technologies are proven before they go into production. A bill introduced by
Sens. Carl Levin, D.-Mich. and John McCain, D.-Ariz., would set similar
requirements. Details on the budget for specific Pentagon programs are
expected in April.
Future Combat Systems would outfit Army brigades with tools meant to
incorporate high speed communications and unmanned sensors with troops on
the battlefield. The program includes flying sensors that take video, robots
that hunt for bombs, satellites and giant cannons that can hit targets
precisely from miles away. Boeing Co. is the lead contractor on the program,
with SAIC Inc. also playing a large role.
But the GAO pointed to “immaturity” in the program, such as a shortage of
real-life tests and unknowns about the effectiveness of the high speed
communication networks it will rely on. It also recommended that Congress
not approve full funding for Future Combat Systems, also known as FCS, until
the military gives a complete picture of the budgets involved.
“FCS costs are likely to increase at the same time as competition for funds
intensifies between near- and far-term needs in DOD and between DOD and
other federal agencies,” the report concluded.
Army spokesman Paul Mehney said the program’s technology was “at a maturity
level appropriate for a program at this stage of development.” Boeing said
in a statement that most of Future Combat Systems’ technologies are well
proven and that some, such as an early version of the robots that search out
roadside bombs, are already in use in Iraq and Afghanistan.
“We continue to successfully execute the FCS program to the Army’s plan,”
the company said.
The Joint Strike Fighter, also known as the F-35 and built by lead
contractor Lockheed Martin Corp., is designed to replace many of the current
warplanes flown by the Marine Corps, Navy and Air Force. A total of 2,456
planes will be bought for roughly $300 billion, with another $760 billion
expected to be required to maintain the planes during their lifespans.
The GAO reported that the Pentagon expects to step up plans to buy the
planes even as they continue to undergo testing to uncover potential
problems. By 2015, just a year after all flight tests are expected to be
finished, the military will have purchased 684 planes. The accelerated
buying schedule will have added $33 billion in costs by that time.
Buying jets while they are still being tested “does not seem prudent,” the
report states.
In its response, the Defense Department wrote that some of the GAO’s
conclusions are premature since the president’s budget has not yet been
formalized. That means its findings are “largely conjectural.”
Lockheed Martin said in a statement that “the overall health of the F-35
program is sound in all areas.”
UTRECHT - Het PvdA-congres heeft zondag de top van de partij de ruimte gegeven om bij de besluitvorming over de aanschaf van testtoestellen van de JSF en de uiteindelijke aankoop van het gevechtsvliegtuig een eigen afweging te maken.
Wel heeft het de partijtop opgedragen dat alle informatie van beschikbare kandidaten voor de opvolging van de F-16 er moet zijn, voordat de PvdA ergens mee kan instemmen.
De achterban wees tijdens het congres in Utrecht moties af die zouden afdwingen dat er sowieso niet ingestemd wordt met de aanschaf van de testtoestellen. Volgende maand moet daar een besluit over vallen. De beslissing of de JSF ook de huidige F-16's moet vervangen, volgt later.
VOLKEL - De inwoners van Volkel kunnen een geringe toename van geluidsoverlast door aanschaf van de JSF accepteren. De dorpsraad en de commissie van overleg en voorlichting milieuhygiëne (COVM) hebben dat maandag verteld aan een delegatie van de vaste kamercommissie voor Defensie die op werkbezoek was in het Brabantse dorp bij de gelijknamige vliegbasis.
Volgens woordvoerder Marius Wijdeven vinden de bewoners de herrie van straaljagers minder erg dan de bouwstop die sinds 1980 is ingesteld. Omdat in Volkel geen nieuwe woningen gebouwd mogen worden neemt het aantal inwoners af. De jeugd trekt weg en de vergrijzing neemt toe.
De deelnemers aan het werkbezoek kenden nog niet de resultaten van het onderzoek naar de geluidsproductie van de F-16 en de mogelijke opvolgers dat staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) maandag publiceerde. Wijdeven baseert zijn aanname over de verdraagzaamheid van de inwoners van Volkel op ervaringen uit het verleden toen Defensie de lawaaiige Starfighter nog gebruikte en huiseigenaren nog bereid waren zelf te betalen voor de isolatie van hun woning.
Volkel wacht met smart op de keuze van de ministeries van Defensie en VROM over de voorkeursvariant in een nieuwe Milieu Effect Rapportage. Een positieve keuze maakt het mogelijk om op verschillende plekken in het dorp enkele honderden woningen te bouwen, toonde wethouder René Peerenboom tijdens een rondrit. De gemeente hoopt dat de Tweede Kamer een snelle beslissing afdwingt.
NLR: geluidsproductie JSF en Saab Gripen New Generation nagenoeg gelijk
Het rapport "Beoordeling geluidsgegevens kandidaat-toestellen VF-16" is vandaag gepubliceerd door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR). Hieruit blijkt dat er vrijwel geen waarneembaar verschil is tussen de JSF en Saab Gripen. Ook het verschil in maximaal geluidsniveau van de JSF en de huidige F-16 is gering (5 decibel).
Het NLR heeft op basis van de beschikbare gegevens de maximale geluidsniveaus (de zogenaamde LAmax-waarden) van de JSF, de Saab Gripen NG en huidige Nederlandse F-16 in een standaardscenario vergeleken.
De metingen zijn verricht op een hoogte van 1000 voet op twee motorstanden, met een snelheid tussen de 250 en 300 knopen. Het gaat dan in de eerste plaats om gebruikmaking van vol motorvermogen zonder naverbrander (= Military Power) en in de tweede plaats om gebruikmaking van vol motorvermogen mét naverbrander (= After Burner).
De vergelijkende analyse heeft uitgewezen dat de verwachte maximale geluidsniveaus van de JSF en de Saab Gripen NG elkaar nauwelijks ontlopen.
In Military Power bedraagt het verwachte maximale geluidsniveau 109 dB(A) voor de Saab Gripen NG tegen 110 dB(A) voor de JSF. Mét naverbrander zijn de waarden respectievelijk 114 dB(A) en 115 dB(A).
Voor de huidige Nederlandse F-16 bedragen de resultaten van recente metingen 104 tot 107 dB(A) in Military Power en 111 tot 114 dB(A) met naverbrander.
Het verschil in geluidsniveaus tussen de JSF en Saab Gripen NG zowel met Military Power als met naverbrander bedraagt daarmee dus één decibel. Dit is met het menselijk oor niet of nauwelijks waarneembaar.
Deze maximale geluidsniveaus zullen overigens slechts gedurende enkele seconden optreden en de onderlinge verschillen tussen beide toestellen zijn verwaarloosbaar klein.
Saab Gripen New Generation vliegendSaab Gripen NG
Bepalend voor de geluidsbelasting is niet zozeer het geluidsniveau, maar ook de manier van starten en landen, en het aantal vluchten. De JSF gebruikt veel minder vaak de naverbrander dan de F-16, omdat de JSF de bewapening intern meevoert. De F-16 en Saab Gripen NG dragen hun wapens onder de vleugels. Dat geeft wat meer luchtweerstand. Daarom zullen deze toestellen vaker (meer dan de helft van de starts) de naverbrander aanzetten. De JSF heeft een grotere actieradius, waardoor in het normale oefenprogramma minder starts en landingen nodig zijn.