Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Moderator: gatso76
Forum rules
-
- Scramble Master
- Posts: 8667
- Joined: 18 Apr 2004, 21:53
- Type of spotter: S5, biz prio
- Location: AMS/SPL
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Telegraaf:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3390 ... html?p=2,1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3390 ... html?p=2,1" onclick="window.open(this.href);return false;
- Key
- Site Admin
- Posts: 11250
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
En http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... _al_u.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De kop van de Telegrof is weer niet fijn, trouwens. Zie de goede uitleg van Yorden en Glidepath in het parallel-topic over Human Factors. Voordat er veroordeeld wordt, moet duidelijk worden waaróm het fout is gegaan. Hoe is nu wel duidelijk.
Erik
De kop van de Telegrof is weer niet fijn, trouwens. Zie de goede uitleg van Yorden en Glidepath in het parallel-topic over Human Factors. Voordat er veroordeeld wordt, moet duidelijk worden waaróm het fout is gegaan. Hoe is nu wel duidelijk.
Erik
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Piloten negeerden technisch probleem
AMSTERDAM - De vliegramp bij Schiphol, vandaag een week geleden, is mogelijk veroorzaakt door onoplettendheid van de piloten.
Dat zei voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) Pieter van Vollenhoven bij de presentatie van een tussenrapportage in Den Haag.
Volgens Van Vollenhoven was er een probleem met een van de hoogtemeters. De automatische piloot dacht dat het toestel zich een stuk lager bevond dan werkelijk het geval was en reageerde hierop door minder vermogen te geven.
Dit probleem werd door de piloten te laat opgemerkt. Toen de piloten weer vol vermogen wilden geven was dit al te laat en stortte het toestel een kilometer voor het begin van de landingsbaan neer.
Het ongeval kostte vier Amerikaanse en vijf Turkse inzittenden het leven. Tientallen passagiers raakten gewond en liggen nog in het ziekenhuis. Een persoon verkeert nog in kritieke toestand.
© ANP, Uitgegeven: 4 maart 2009 14:16
AMSTERDAM - De vliegramp bij Schiphol, vandaag een week geleden, is mogelijk veroorzaakt door onoplettendheid van de piloten.
Dat zei voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) Pieter van Vollenhoven bij de presentatie van een tussenrapportage in Den Haag.
Volgens Van Vollenhoven was er een probleem met een van de hoogtemeters. De automatische piloot dacht dat het toestel zich een stuk lager bevond dan werkelijk het geval was en reageerde hierop door minder vermogen te geven.
Dit probleem werd door de piloten te laat opgemerkt. Toen de piloten weer vol vermogen wilden geven was dit al te laat en stortte het toestel een kilometer voor het begin van de landingsbaan neer.
Het ongeval kostte vier Amerikaanse en vijf Turkse inzittenden het leven. Tientallen passagiers raakten gewond en liggen nog in het ziekenhuis. Een persoon verkeert nog in kritieke toestand.
© ANP, Uitgegeven: 4 maart 2009 14:16
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
samenvatting persconferentie (eigen interpretatie uiteraard)
voor de nadering geen problemen.
1ste officier trainingsvlucht, maar wel met alle papieren.
10.04 ams radar
10.14 over aan toren ams toestemming voor 18R
geen vertraging bij aanvliegen
dalen 2000 ft
daling door automatisch piloot
op 1950 ft daling onregelmatigheid
linker radiohoogtemeter geeft fout aan -7/-8 ft
radiohoogtemeter erg belangrijk voor automatisch daling
voicerecorder geeft aan dat de bemanning het gesignaleerd heeft
automatische pilot reageert, hierdoor is het motorvermogen dicht gedaan = stationair
op 450 ft signalen afgegeven, waarop de vliegers reageerden, direct vol vermogen gegeven.
voor herstel van de vlucht was dit te laat.
blackbox heeft 8 vluchten opgenomen, 2x is dit probleem eerder gebeurt.
inpact met 175 km per uur
bij normale landing 260 km per uur.
na 150 meter tot stilstand in het weiland
landingsgestel en motoren direct afgebroken bij inpact, zoals het hoort.
meeste doden in de business class
rondom de vleugels het meest in tact
onderzoek verder naar hoogtemeter en gashendels en automatisch piloot
Groeten Martijn
voor de nadering geen problemen.
1ste officier trainingsvlucht, maar wel met alle papieren.
10.04 ams radar
10.14 over aan toren ams toestemming voor 18R
geen vertraging bij aanvliegen
dalen 2000 ft
daling door automatisch piloot
op 1950 ft daling onregelmatigheid
linker radiohoogtemeter geeft fout aan -7/-8 ft
radiohoogtemeter erg belangrijk voor automatisch daling
voicerecorder geeft aan dat de bemanning het gesignaleerd heeft
automatische pilot reageert, hierdoor is het motorvermogen dicht gedaan = stationair
op 450 ft signalen afgegeven, waarop de vliegers reageerden, direct vol vermogen gegeven.
voor herstel van de vlucht was dit te laat.
blackbox heeft 8 vluchten opgenomen, 2x is dit probleem eerder gebeurt.
inpact met 175 km per uur
bij normale landing 260 km per uur.
na 150 meter tot stilstand in het weiland
landingsgestel en motoren direct afgebroken bij inpact, zoals het hoort.
meeste doden in de business class
rondom de vleugels het meest in tact
onderzoek verder naar hoogtemeter en gashendels en automatisch piloot
Groeten Martijn
*just doing my thing*
- Nlspot2003
- Scramble Master
- Posts: 3054
- Joined: 06 Sep 2003, 23:06
- Location: Haarlem,Eham
- Contact:
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Las net dat het wrak pas na komend weekend pas weg gehaald word.Derice wrote:Wanneer wordt het wrak nu definitief weg gehaald?
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Boeing issues memo on 737 jets after Amsterdam crash
(CNN) -- Boeing is asking pilots who fly its 737 jets to pay careful attention to flight instruments after Dutch investigators said a faulty altimeter contributed to the recent crash of a 737 in the Netherlands.
The 737 is the most widely flown jet in commercial aviation. More than 6,000 have been sold, according to Boeing.
"Boeing reminds all operators to make sure flight crews pay close attention to all primary flight controls during critical stages of a flight," Boeing spokesman Jim Proulx told CNN on Thursday.
On February 25, Turkish Airlines Flight 1951 from Istanbul to Amsterdam dropped from the sky on approach to the landing strip at Schiphol Airport, breaking into three pieces in a muddy field.
Nine people died and 80 people were hurt in the accident.
In a memo to pilots, Boeing says there was a malfunction in one of the plane's two altimeters, which measure the altitude above the terrain where the plane is going to land.
The left altimeter was giving "erroneous" information, indicating that the plane was below 7 or 8 feet from ground level when it was actually about 2,000 feet in the air, the memo said.
That caused the automatic throttles to slow the plane down.
"Boeing recommends operators inform flight crews of the above investigation details and the (Dutch Safety Board) interim report when it is released. In addition, crews should be reminded to carefully monitor primary flight instruments," the memo said.
The plane was on automatic pilot when it crashed, said Pieter van Vollenhoven, head of the Dutch Safety Board.
The weather was misty at the time of the crash, possibly keeping the pilots from noticing their altitude, Van Vollenhoven said. Automatic pilot should not be used for landings if altimeters are malfunctioning, he said. Dutch investigators said there had been faulty meter readings on two other flights of the same jet, but the pilots were able to land.
In the Amsterdam crash, the pilots did not recognize the altimeter problem until it was too late, Van Vollenhoven said.
The Boeing memo notes that "the autothrottle, which uses the left radio altimeter data, transitioned to landing flare mode and retarded the throttles to the idle stop. The throttles remained at the idle stop for approximately 100 seconds during which time the airspeed decreased to approximately 40 knots below the selected approach speed."
Proulx said he did not know what that speed was for that particular 737 model.
The warning issued by Boeing was for many other models of 737 jets, not just the 737-800 involved in the Amsterdam crash.
CNN, 03-05-2009 13:21 ET
(CNN) -- Boeing is asking pilots who fly its 737 jets to pay careful attention to flight instruments after Dutch investigators said a faulty altimeter contributed to the recent crash of a 737 in the Netherlands.
The 737 is the most widely flown jet in commercial aviation. More than 6,000 have been sold, according to Boeing.
"Boeing reminds all operators to make sure flight crews pay close attention to all primary flight controls during critical stages of a flight," Boeing spokesman Jim Proulx told CNN on Thursday.
On February 25, Turkish Airlines Flight 1951 from Istanbul to Amsterdam dropped from the sky on approach to the landing strip at Schiphol Airport, breaking into three pieces in a muddy field.
Nine people died and 80 people were hurt in the accident.
In a memo to pilots, Boeing says there was a malfunction in one of the plane's two altimeters, which measure the altitude above the terrain where the plane is going to land.
The left altimeter was giving "erroneous" information, indicating that the plane was below 7 or 8 feet from ground level when it was actually about 2,000 feet in the air, the memo said.
That caused the automatic throttles to slow the plane down.
"Boeing recommends operators inform flight crews of the above investigation details and the (Dutch Safety Board) interim report when it is released. In addition, crews should be reminded to carefully monitor primary flight instruments," the memo said.
The plane was on automatic pilot when it crashed, said Pieter van Vollenhoven, head of the Dutch Safety Board.
The weather was misty at the time of the crash, possibly keeping the pilots from noticing their altitude, Van Vollenhoven said. Automatic pilot should not be used for landings if altimeters are malfunctioning, he said. Dutch investigators said there had been faulty meter readings on two other flights of the same jet, but the pilots were able to land.
In the Amsterdam crash, the pilots did not recognize the altimeter problem until it was too late, Van Vollenhoven said.
The Boeing memo notes that "the autothrottle, which uses the left radio altimeter data, transitioned to landing flare mode and retarded the throttles to the idle stop. The throttles remained at the idle stop for approximately 100 seconds during which time the airspeed decreased to approximately 40 knots below the selected approach speed."
Proulx said he did not know what that speed was for that particular 737 model.
The warning issued by Boeing was for many other models of 737 jets, not just the 737-800 involved in the Amsterdam crash.
CNN, 03-05-2009 13:21 ET
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
'Boeing waarschuwde luchtvaartmaatschappijen'
AMSTERDAM - Vliegtuigfabrikant Boeing zou al voor de crash van vorige week, waar een toestel van Turkish Airlines neerstortte op een akker bij Schiphol, meerdere meldingen hebben ontvangen van haperende hoogtemeters.
Boeing riep luchtvaartmaatschappijen al voor de crash op de aansluiting van de hoogtemeter te vervangen. Dat meldt BNR Nieuwsradio.
De radiozender kreeg een vertrouwelijk memo (fleetmessage) van Boeing in handen, die 11 februari 2009 was uitgestuurd.
Ervaringen
Daarin vraagt de vliegtuigbouwer luchtvaartmaatschappijen ook op om hun ervaringen met de hoogtemeter te delen.
Vocht zou de mogelijke oorzaak van de slecht functionerende meter zijn, is te lezen in de memo. Roestvorming op de antennes moet dat aantonen.
© NU.nl Uitgegeven: 6 maart 2009 13:42
AMSTERDAM - Vliegtuigfabrikant Boeing zou al voor de crash van vorige week, waar een toestel van Turkish Airlines neerstortte op een akker bij Schiphol, meerdere meldingen hebben ontvangen van haperende hoogtemeters.
Boeing riep luchtvaartmaatschappijen al voor de crash op de aansluiting van de hoogtemeter te vervangen. Dat meldt BNR Nieuwsradio.
De radiozender kreeg een vertrouwelijk memo (fleetmessage) van Boeing in handen, die 11 februari 2009 was uitgestuurd.
Ervaringen
Daarin vraagt de vliegtuigbouwer luchtvaartmaatschappijen ook op om hun ervaringen met de hoogtemeter te delen.
Vocht zou de mogelijke oorzaak van de slecht functionerende meter zijn, is te lezen in de memo. Roestvorming op de antennes moet dat aantonen.
© NU.nl Uitgegeven: 6 maart 2009 13:42
- Derice
- Scramble Addict
- Posts: 1703
- Joined: 24 Dec 2007, 14:12
- Type of spotter: F3
- Subscriber Scramble: Derice
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Berging toestel Turkish Airlines begint maandag (09-03-09)
HAARLEMMERMEER - De bij Schiphol gecrashte Boeing 737 wordt komende week geborgen.
Dat heeft een woordvoerder van de gemeente Haarlemmermeer zondag gezegd.
Als alles volgens planning verloopt en het weer meezit, dan beginnen maandag de voorbereidende werkzaamheden.
Woensdag staat de berging van de cockpit op het programma, gevolgd door de romp op donderdag en de staart op vrijdag.
Zaterdag
Zaterdag is een uitloopdag en zondag worden alle onderdelen verplaatst naar Schiphol-Oost.
Hoe de berging precies in zijn werk gaat en wie het uitvoert, kon de woordvoerder niet zeggen.
Bij de vliegtuigcrash van woensdag 25 februari kwamen negen personen om het leven en raakten tientallen passagiers gewond. Zondag lagen nog 23 gewonden in het ziekenhuis. Een persoon verkeert nog in kritieke toestand.
Bron: Nu.nl
HAARLEMMERMEER - De bij Schiphol gecrashte Boeing 737 wordt komende week geborgen.
Dat heeft een woordvoerder van de gemeente Haarlemmermeer zondag gezegd.
Als alles volgens planning verloopt en het weer meezit, dan beginnen maandag de voorbereidende werkzaamheden.
Woensdag staat de berging van de cockpit op het programma, gevolgd door de romp op donderdag en de staart op vrijdag.
Zaterdag
Zaterdag is een uitloopdag en zondag worden alle onderdelen verplaatst naar Schiphol-Oost.
Hoe de berging precies in zijn werk gaat en wie het uitvoert, kon de woordvoerder niet zeggen.
Bij de vliegtuigcrash van woensdag 25 februari kwamen negen personen om het leven en raakten tientallen passagiers gewond. Zondag lagen nog 23 gewonden in het ziekenhuis. Een persoon verkeert nog in kritieke toestand.
Bron: Nu.nl
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Berging van het toestel is inderdaad begonnen.
En had het nog nergens gelezen, maar de titels en logos zijn inmiddels ook verwijderd van de kist.
Groeten Martijn
En had het nog nergens gelezen, maar de titels en logos zijn inmiddels ook verwijderd van de kist.
Groeten Martijn
*just doing my thing*
- Derice
- Scramble Addict
- Posts: 1703
- Joined: 24 Dec 2007, 14:12
- Type of spotter: F3
- Subscriber Scramble: Derice
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Weet iemand wellicht de route die het convooi gaat afleggen? Zondag?
Meest logische lijkt mij de Schipholweg (parrallel aan de A9) richting SPL-Oost.
Alleen heb ik dan mijn twijfels bij de brug bij Badhoevedorp over de A4.
Meest logische lijkt mij de Schipholweg (parrallel aan de A9) richting SPL-Oost.
Alleen heb ik dan mijn twijfels bij de brug bij Badhoevedorp over de A4.
- ErikFB
- Scramble Addict
- Posts: 1279
- Joined: 23 Nov 2005, 21:38
- Type of spotter: civil airliners
- Subscriber Scramble: ErikFB
- Location: IJsselstein (Ut)
- Contact:
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Denk dat de brug het minste probleem is gezien het materieel wat waarschijnlijk gebruikt gaat worden. Genoeg aslijnen onder de te gebruiken trailers zorgen voor optimale verdeling van het gewicht van de wrakstukken. Hoogtetechnisch zal je eerder een probleem hebben om onder de A9 door te komen tenzij men doorrijdt richting Osdorp en Badhoevedorp aan de Halfweg-zijde van de A9 en daar over de A9 heen kruist richting de oude Schipholweg. VKL's kunnen weggedraaid worden dus daar zit het probleem niet in.
P.s. Optie is eventueel ook nog de A9 tijdelijk af te sluiten om het convooi te laten oversteken, maar denk dat men daar niet voor zal kiezen.
P.s. Optie is eventueel ook nog de A9 tijdelijk af te sluiten om het convooi te laten oversteken, maar denk dat men daar niet voor zal kiezen.
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
misschien de A9 's nachts afsluiten en dan de delen over de A9 hijsen en rest van de openbare weg?