Dakotacrew wrote:Als ik me niet vergis gaf de radiohoogtemeter ook een signaal over de landinggear. Is het niet zo dat op het punt waarop de radiohoogtemeter actief gaat worden, het landinggear allang uit moet zijn? Waarom dan een melding hierover gedaan?
De radalt, zoals de radiohoogtemeter ook genoemd word, wordt actief op 2500ft. Onder normale omstandigheden is het landingsgestel dan nog niet uit, dat zal meestal rond de 2000ft radalt gebeuren, of zo'n 6 mile van de baan (al is dit natuurlijk operator afhankelijk).
Dakotacrew wrote:De A/P zal dus "trucs" uitvoeren om het glidepath te kunnen volgen, omdat het ondersteunende vermogen er niet is (radiohoogtemeter stuurde A/T aan : motoren naar idle).Is het dan niet zo, dat op het moment dat het vliegtuig uiteindelijk van het glidepath af gaat, het eigenlijk al in een stall is?
Zoveel trucs zijn er niet, de A/P zal gewoon de neus omhoog blijven sturen om zo te proberen op de G/P (glidepath) te blijven. En het lijkt erop dat het toestel inderdaad al in de stall zat op het moment dat van het G/P werd afgeweken.
Dakotacrew wrote:Is het niet zo dat er een onafhankelijk systeem is dat de minimum snelheid om te kunnen vliegen bewaakt? Omdat die minimale snelheid van levensbelang is, zal dit systeem bij het benaderen van deze minimale snelheid met koeieletters in het neon een waarschuwing geven -LET OP-,neem ik aan?
Yep, dat systeem is de stickshaker, die geactiveerd wordt voordat de echte stall intreedt. Daarnaast zal de speedtape eerst amber worden en daarna rood om aan te geven dat er niet genoeg snelheid is. Het is dan aan de crew om 1+1= Oh-oh! te denken en te handelen naar de situatie.