en veel belangrijker, wel degelijk een vinger in de pap hebben bij de ontwikeling. Er wordt vaak gedacht dat de Ammies helemaal niet luisteren, maar dat is gewon niet helemaal waar. Er zitten al vrij veel nederlanders dicht bij het vuur, zowel bedrijven, KLu vliegers als technici die veel input (hebben ge)geven...SquAdmin wrote:Noodzakelijk niet, want ook zonder onze testkisten zal het programma doorgaan. Maar als wij testkisten afnemen doen we formeel gezien nog steeds mee aan de ontwikkeling, wat betekent dat we ze later met korting kunnen kopen en meeprofiteren van verdere verkopen.wamovements wrote:De vraag lijkt dus te worden of het noodzakelijk is dat NL aan de testfase meedoet?
Vervanging F-16's
Forum rules
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vervanging F-16's
I have never drunk milk, and I never will . . . .
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2679
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
Re: Vervanging F-16's
Dat is allemaal relatief natuurlijk. Lockheed en de Amerikaanse luchtmacht hebben een land als Nederland vooral politiek gezien nodig. Zonder steun van andere afnemers in de ontwikkelingsfase wordt het project voor de Amerikaanse regering nog duurder dan het al is en wordt het voor de regering Obama alleen maar makkelijker om de stekker er uit te trekken.SquAdmin wrote:Noodzakelijk niet, want ook zonder onze testkisten zal het programma doorgaan. Maar als wij testkisten afnemen doen we formeel gezien nog steeds mee aan de ontwikkeling, wat betekent dat we ze later met korting kunnen kopen en meeprofiteren van verdere verkopen.
Als het vliegtuig eenmaal gebouwd wordt en operationeel is, dan is Lockheed er bij gebaat om veel van die vliegtuigen te bouwen en dus kun je als potentiële afnemer ook veel korting krijgen op de aanschafprijs. Het voordeel dan is, dat je niet de eerste generatie JSF hoeft te kopen en dus kunt wachten totdat de doorontwikkeling onderweg is en de meeste kinderziektes uit het toestel zijn.
Re: Vervanging F-16's
Kamer eist duidelijkheid over levensduur F-16
DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer wil opheldering van staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) over de verwachte levensduur van de F-16-gevechtsvliegtuigen van de luchtmacht. Volgens een proefschrift zouden de toestellen veel langer mee kunnen dan Defensie denkt.
PvdA, SP, PVV, GroenLinks en D66 hebben daarom Kamervragen gesteld aan De Vries. Aanleiding is een proefschrift van de vroegere Defensievoorlichter Bert Kreemers. Die stelt dat het niet nodig is volgend jaar al te besluiten over de aanschaf van het nieuwe gevechtsvliegtuig Joint Strike Fighter (JSF), omdat de oude F-16-toestellen nog jaren meekunnen.
De eerste F-16-toestellen die nu dienst doen naderen volgens Kreemers het einde van hun levensduur tussen 2020 en 2025. „De vervanging van de F-16 hoeft dan ook niet te beginnen in 2014 maar jaren later, na 2020.”
Maar volgens Defensie klopt die stelling niet. Kreemers gaat uit van de oorspronkelijke levensduur van achtduizend vlieguren. Maar volgens Defensie is dat aantal alweer achterhaald door de realiteit en moet worden uitgegaan van zesduizend vlieguren.
Volgens de laatste berekeningen van september vorig jaar zou dat betekenen dat het vliegtuig met de meeste uren in 2015 er ruim 5500 hebben. Tegen die tijd zou volgens de huidige planning de eerste JSF binnen moeten komen. Het kabinet wil in 2010 een definitief besluit nemen over de opvolging van de F-16, maar de te nemen tussenstappen zorgen al voor veel discussie in de coalitie.
De Kamer wil nu duidelijkheid over de levensduur van de F-16's en wil van elk toestel weten wat de verwachte afschrijvingsdatum is. PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink waarschuwt dat dit soort grote projecten altijd langer duren dan gepland. Eijsink mist informatie die het mogelijk maakt om aan de belastingbetaler te kunnen uitleggen waarom voor de JSF wordt gekozen.
De SP en GroenLinks willen een parlementair onderzoek naar de vervanging van de F-16's. Volgens SP-Kamerlid Krista van Velzen goochelt Defensie met de cijfers over de vlieguren en de levensduur van de vliegtuigen. „Waarom zouden we honderden miljoenen steken in de aanschaf van tientallen peperdure jachtvliegtuigen, terwijl de oude nog niet aan vervanging toe zijn?“
Telegraaf, di 10 feb 2009, 14:14
DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer wil opheldering van staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) over de verwachte levensduur van de F-16-gevechtsvliegtuigen van de luchtmacht. Volgens een proefschrift zouden de toestellen veel langer mee kunnen dan Defensie denkt.
PvdA, SP, PVV, GroenLinks en D66 hebben daarom Kamervragen gesteld aan De Vries. Aanleiding is een proefschrift van de vroegere Defensievoorlichter Bert Kreemers. Die stelt dat het niet nodig is volgend jaar al te besluiten over de aanschaf van het nieuwe gevechtsvliegtuig Joint Strike Fighter (JSF), omdat de oude F-16-toestellen nog jaren meekunnen.
De eerste F-16-toestellen die nu dienst doen naderen volgens Kreemers het einde van hun levensduur tussen 2020 en 2025. „De vervanging van de F-16 hoeft dan ook niet te beginnen in 2014 maar jaren later, na 2020.”
Maar volgens Defensie klopt die stelling niet. Kreemers gaat uit van de oorspronkelijke levensduur van achtduizend vlieguren. Maar volgens Defensie is dat aantal alweer achterhaald door de realiteit en moet worden uitgegaan van zesduizend vlieguren.
Volgens de laatste berekeningen van september vorig jaar zou dat betekenen dat het vliegtuig met de meeste uren in 2015 er ruim 5500 hebben. Tegen die tijd zou volgens de huidige planning de eerste JSF binnen moeten komen. Het kabinet wil in 2010 een definitief besluit nemen over de opvolging van de F-16, maar de te nemen tussenstappen zorgen al voor veel discussie in de coalitie.
De Kamer wil nu duidelijkheid over de levensduur van de F-16's en wil van elk toestel weten wat de verwachte afschrijvingsdatum is. PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink waarschuwt dat dit soort grote projecten altijd langer duren dan gepland. Eijsink mist informatie die het mogelijk maakt om aan de belastingbetaler te kunnen uitleggen waarom voor de JSF wordt gekozen.
De SP en GroenLinks willen een parlementair onderzoek naar de vervanging van de F-16's. Volgens SP-Kamerlid Krista van Velzen goochelt Defensie met de cijfers over de vlieguren en de levensduur van de vliegtuigen. „Waarom zouden we honderden miljoenen steken in de aanschaf van tientallen peperdure jachtvliegtuigen, terwijl de oude nog niet aan vervanging toe zijn?“
Telegraaf, di 10 feb 2009, 14:14
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vervanging F-16's
...waarom zouden we airframes in een museum zetten, op palen voor gebouwen prikken of gewoon slopen? Omdat ze ze nog zo nieuw zijn??Rockville wrote:Kamer eist duidelijkheid over levensduur F-16
De SP en GroenLinks willen een parlementair onderzoek naar de vervanging van de F-16's. Volgens SP-Kamerlid Krista van Velzen goochelt Defensie met de cijfers over de vlieguren en de levensduur van de vliegtuigen. „Waarom zouden we honderden miljoenen steken in de aanschaf van tientallen peperdure jachtvliegtuigen, terwijl de oude nog niet aan vervanging toe zijn?“
Telegraaf, di 10 feb 2009, 14:14
Ze zullen wel clssified zijn, maar ik zou de maintenance hours/ flying hour wel eens willen zien. Meestal zijn die aan het begin van een service life hog, dan een tijd stabiel, en daarna gaan ze meestal erg snel omhoog... Ik vermoed dat we met die laatste fase al onderweg zijn....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Re: Vervanging F-16's
ik denk dat nog wel een tijdje zo blijft...Rockville wrote:Eijsink mist informatie die het mogelijk maakt om aan de belastingbetaler te kunnen uitleggen waarom voor de JSF wordt gekozen.
Groeten,
Stefan
(ik hoop dat de JSF enorme bakken met herrie maakt... kan heel Nederland mooi meebetalen aan de isolatie van ons huisje! ik spreek bij voorbaat mijn dank al uit naar alle MB-gebruikers)
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vervanging F-16's
als we er maar 55 kopen moettie ook wel 4 keer zoveel lawaai maken om aan 213 F-16's te tippen!!!Stefan wrote:ik denk dat nog wel een tijdje zo blijft...Rockville wrote:Eijsink mist informatie die het mogelijk maakt om aan de belastingbetaler te kunnen uitleggen waarom voor de JSF wordt gekozen.
Groeten,
Stefan
(ik hoop dat de JSF enorme bakken met herrie maakt... kan heel Nederland mooi meebetalen aan de isolatie van ons huisje! ik spreek bij voorbaat mijn dank al uit naar alle MB-gebruikers)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Re: Vervanging F-16's
Toch beetje naief. De vraag is niet of wij Nederlanders input geven. Die KLu vliegers en technici kunnen lullen als brugman. De vraag is of de Amerikanen er naar luisteren.Polecat wrote: en veel belangrijker, wel degelijk een vinger in de pap hebben bij de ontwikeling. Er wordt vaak gedacht dat de Ammies helemaal niet luisteren, maar dat is gewon niet helemaal waar. Er zitten al vrij veel nederlanders dicht bij het vuur, zowel bedrijven, KLu vliegers als technici die veel input (hebben ge)geven...
Ehhmm, how about een heel simpel antwoord; omdat ze niet meer nodig zijn?Polecat wrote:...waarom zouden we airframes in een museum zetten, op palen voor gebouwen prikken of gewoon slopen? Omdat ze ze nog zo nieuw zijn??
Persoonllijk zou ik ook graag weten hoeveel uur de gemiddelde Nederlandse Viper nu precies op de klok heeft.
Answers will be questioned.....
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vervanging F-16's
daar is wel antwoord op te geven. Met de ontwikkeling van de hele cockpitinterface is erg veel gebruik gemaakt van de swing-role ervaring van KLu vliegers (die zeer regelmatig in een van de vele cockpitsims zitten). Het feit dat de cockpit vergroot is is het rechtstreekse gevolg van nederlandse op-en aanmerkingen.evhest wrote:Toch beetje naief. De vraag is niet of wij Nederlanders input geven. Die KLu vliegers en technici kunnen lullen als brugman. De vraag is of de Amerikanen er naar luisteren.Polecat wrote: en veel belangrijker, wel degelijk een vinger in de pap hebben bij de ontwikeling. Er wordt vaak gedacht dat de Ammies helemaal niet luisteren, maar dat is gewon niet helemaal waar. Er zitten al vrij veel nederlanders dicht bij het vuur, zowel bedrijven, KLu vliegers als technici die veel input (hebben ge)geven...
Daarnaast de industrie nog, het ontwerpen en fabriceren van de gehele kabelbomen is een nederlands product, het ontwerpen (en niet alleen bouwen dus) van alle luiken etc is dor de nederlandse industrie gedaan ism oa TU Delft.
I have never drunk milk, and I never will . . . .
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Die kon je indertijd downloaden op de website van reporter (voor zover die betrouwbaar waren natuurlijk, registraties die begonnen met een A ipv J-... )Polecat wrote:Ze zullen wel clssified zijn, maar ik zou de maintenance hours/ flying hour wel eens willen zien. Meestal zijn die aan het begin van een service life hog, dan een tijd stabiel, en daarna gaan ze meestal erg snel omhoog... Ik vermoed dat we met die laatste fase al onderweg zijn....
@ Stefan: Dat geluid mag toch voor een spotter geen probleem zijn? (Oh, wat had ik graag in dat ene huisje langs de baan op Schiphol gewoond!)
Even iets wat volgens mij hier een gedachtefoutje is: Op het moment dat ze instromen zijn ze nog niet operationeel, daar zit eerst nog een stuk training aan vast (de periode dat een bepaald squadron niet wordt aangeboden aan de NAVO, heette dat altijd). Als de F-16's er uit gaan is het wel handig een opvolger operationeel te hebben, dus zal je die eerder moeten hebben als het uitfaseren begint.Rockville wrote:De eerste F-16-toestellen die nu dienst doen naderen volgens Kreemers het einde van hun levensduur tussen 2020 en 2025. „De vervanging van de F-16 hoeft dan ook niet te beginnen in 2014 maar jaren later, na 2020.”
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vervanging F-16's
is, hoewel al wel anderhalf jaar oud, nog steeds te downloaden, http://reporter.kro.nl/downloads/F16-vl ... rzicht.pdfaviodromefriend wrote:Die kon je indertijd downloaden op de website van reporter (voor zover die betrouwbaar waren natuurlijk, registraties die begonnen met een A ipv J-... )Polecat wrote:Ze zullen wel clssified zijn, maar ik zou de maintenance hours/ flying hour wel eens willen zien. Meestal zijn die aan het begin van een service life hog, dan een tijd stabiel, en daarna gaan ze meestal erg snel omhoog... Ik vermoed dat we met die laatste fase al onderweg zijn....
Denk dat A vor aircraft staat ofzo, en dan het laatste cijfer van het fiscalyear denk ik...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Re: Vervanging F-16's
Is ook geen enkel probleem, maar we willen graag nieuwe kozijnen (nice to have zullen we maar zeggen) en dan vind ik het fijn dat jij daar ook aan meebetaalt.aviodromefriend wrote:@ Stefan: Dat geluid mag toch voor een spotter geen probleem zijn?
Dan zet ik straks die kozijnen wel weer open als de ochtendwave JSF's eruit gaat... Een wave... (moet er zelf al om lachen... 2 kisten of zo... maar die zijn dan wel opgewassen tegen alle mogelijke tegenstanders in de wereld... of zoiets...)
Groeten,
Stefan
Re: Vervanging F-16's
Jamaar, die twee kisten klinken natuurlijk voor tien!
Answers will be questioned.....
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vervanging F-16's
Dan zal Milieudefensie wel pro-JSF moeten zijn, hebben we veel minder kerosine nodig om hetzelfde geluid te realiseren, lijkt mij erg milieu-efficient dan!!evhest wrote:Jamaar, die twee kisten klinken natuurlijk voor tien!
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Re: Vervanging F-16's
Dus dan is iedereen eigenlijk tevreden;Polecat wrote:Dan zal Milieudefensie wel pro-JSF moeten zijn, hebben we veel minder kerosine nodig om hetzelfde geluid te realiseren, lijkt mij erg milieu-efficient dan!!evhest wrote:Jamaar, die twee kisten klinken natuurlijk voor tien!
- geluidsoverlast blijft zoals het is;
- de vijand is bang;
- de Nederlandse industrie heeft tientallen jaren high-end werk;
- we lopen niet achter de Amerikanen aan;
- wij hebben nieuwe kozijnen.
Ik zeg; klap erop geven en tekenen dat contract.
Groeten,
Stefan
[/sarcasm on]