Vervanging F-16's
Forum rules
Re: Vervanging F-16's
Defensie wil 55 JSF’s kopen
DEN HAAG - Defensie is van plan tot en met 2016 55 JSF-gevechtsvliegtuigen te bestellen, bovenop de twee al aangekondigde gevechtsvliegtuigen. Dat blijkt uit het overzicht dat de Algemene Rekenkamer dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
- Het is de bedoeling dat die toestellen vanaf 2014 geleverd worden.
- De laatste exemplaren van deze lichting toestellen moeten in 2019 binnen zijn.
- In de loop van 2015 moet Nederland in totaal zes nieuwe JSF's hebben.
- Defensie neemt in 2015 twaalf F-16's uit de running.
- Naar verwachting wordt in 2015 besloten nog een lichting JSF-toestellen aan te schaffen.
. Tot nu toe werd er uitgegaan van de aanschaf van 85 exemplaren.
- Het kabinet en de Tweede Kamer nemen formeel in 2010 een besluit over de vraag of de JSF de opvolger van de F-16 moet worden.
Telegraaf, di 03 feb 2009, 21:32
DEN HAAG - Defensie is van plan tot en met 2016 55 JSF-gevechtsvliegtuigen te bestellen, bovenop de twee al aangekondigde gevechtsvliegtuigen. Dat blijkt uit het overzicht dat de Algemene Rekenkamer dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
- Het is de bedoeling dat die toestellen vanaf 2014 geleverd worden.
- De laatste exemplaren van deze lichting toestellen moeten in 2019 binnen zijn.
- In de loop van 2015 moet Nederland in totaal zes nieuwe JSF's hebben.
- Defensie neemt in 2015 twaalf F-16's uit de running.
- Naar verwachting wordt in 2015 besloten nog een lichting JSF-toestellen aan te schaffen.
. Tot nu toe werd er uitgegaan van de aanschaf van 85 exemplaren.
- Het kabinet en de Tweede Kamer nemen formeel in 2010 een besluit over de vraag of de JSF de opvolger van de F-16 moet worden.
Telegraaf, di 03 feb 2009, 21:32
Re: Vervanging F-16's
PvdA: zonder volledige informatie geen JSF
DEN HAAG - De PvdA wil dat Defensie zo snel mogelijk betere informatie geeft over de Joint Strike Fighter (JSF). Tweede Kamerlid Angelien Eijsink van de PvdA vindt dat staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) de aanbevelingen hierover van de Algemene Rekenkamer ruimhartig moet omarmen.
Ze stelt dat hij dergelijke aanbevelingen vorig jaar ook niet overgenomen heeft. Het parlement kan volgens haar geen besluit nemen als het onvoldoende informatie krijgt over de voortgang en de kosten. „Dan worden er dus ook geen vliegtuigen aangeschaft.”
Dat zei Eijsink dinsdag in een reactie op het jaarlijkse rapport van de Rekenkamer over het JSF-project. Pas in 2010 besluit het kabinet over de opvolging van de F-16. Maar de PvdA wil nu alle informatie op tafel die Defensie heeft om zich goed te kunnen voorbereiden op de tussenstappen.
Het CDA vindt het rapport van de Rekenkamer een genuanceerd verhaal, met alle onzekerheden en risico's. CDA-Kamerlid Raymond Knops kan zich vinden in de suggestie dat Defensie de informatie meer inzichtelijk zou moeten maken. „Het is niet onjuist volgens de normen die de Kamer zelf bedacht, maar deze zaak vraagt om uitgebreidere gegevens”, aldus Knops. Hij wijst erop dat de bronnen ook al onzeker zijn „maar dat kun je Defensie niet aanrekenen.”
De Tweede Kamer gaat de komende maanden flink aan de slag met de JSF en de enige rivaal Saab Gripen NG uit Zweden. Medio volgende week brengt de vaste Kamercommissie voor Defensie een bezoek aan Saab. Voor die tijd wil de PvdA antwoord hebben op de ruim 180 vragen die al eerder vanuit de Kamer zijn gesteld over de kandidatenvergelijking.
Later volgt nog een bezoek aan Lockheed Martin, de fabrikant van de Amerikaanse JSF. Half maart volgt een hoorzitting over de kwestie.
Telegraaf, di 03 feb 2009, 21:33
DEN HAAG - De PvdA wil dat Defensie zo snel mogelijk betere informatie geeft over de Joint Strike Fighter (JSF). Tweede Kamerlid Angelien Eijsink van de PvdA vindt dat staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) de aanbevelingen hierover van de Algemene Rekenkamer ruimhartig moet omarmen.
Ze stelt dat hij dergelijke aanbevelingen vorig jaar ook niet overgenomen heeft. Het parlement kan volgens haar geen besluit nemen als het onvoldoende informatie krijgt over de voortgang en de kosten. „Dan worden er dus ook geen vliegtuigen aangeschaft.”
Dat zei Eijsink dinsdag in een reactie op het jaarlijkse rapport van de Rekenkamer over het JSF-project. Pas in 2010 besluit het kabinet over de opvolging van de F-16. Maar de PvdA wil nu alle informatie op tafel die Defensie heeft om zich goed te kunnen voorbereiden op de tussenstappen.
Het CDA vindt het rapport van de Rekenkamer een genuanceerd verhaal, met alle onzekerheden en risico's. CDA-Kamerlid Raymond Knops kan zich vinden in de suggestie dat Defensie de informatie meer inzichtelijk zou moeten maken. „Het is niet onjuist volgens de normen die de Kamer zelf bedacht, maar deze zaak vraagt om uitgebreidere gegevens”, aldus Knops. Hij wijst erop dat de bronnen ook al onzeker zijn „maar dat kun je Defensie niet aanrekenen.”
De Tweede Kamer gaat de komende maanden flink aan de slag met de JSF en de enige rivaal Saab Gripen NG uit Zweden. Medio volgende week brengt de vaste Kamercommissie voor Defensie een bezoek aan Saab. Voor die tijd wil de PvdA antwoord hebben op de ruim 180 vragen die al eerder vanuit de Kamer zijn gesteld over de kandidatenvergelijking.
Later volgt nog een bezoek aan Lockheed Martin, de fabrikant van de Amerikaanse JSF. Half maart volgt een hoorzitting over de kwestie.
Telegraaf, di 03 feb 2009, 21:33
Re: Vervanging F-16's
Dat zijn er dus 30 minder dan waarvan de KLu altijd is uit gegaan. Houdt dit dan ook in dat het gerucht over de sluiting van een vliegbasis weer gaat spelen?Telegraaf wrote:Defensie wil 55 JSF’s kopen
- K-9
- Scramble Addict
- Posts: 1577
- Joined: 04 Oct 2004, 16:49
- Type of spotter: military
- Location: Leiderdorp
Re: Vervanging F-16's
Of gewoon kleinere eenheden ?
Re: Vervanging F-16's
Misschie wel. We zullen moeten afwachten.K-9 wrote:Of gewoon kleinere eenheden ?
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Dat geldt voor de periode tot 2016. Misschien gaan er nog mensen van uit dat er meerdere orders worden geplaatst. Zoals bijvoorbeeld de Typhoon door de deelnemende landen in verschillende tranches wordt besteld dan wel afgenomen (als dat tenminste nog voor iedereen geldt). Vergeet niet dat de F-16 ook in verschillende orders is besteld, een voor de vervanging F-104 en een voor NF-5. En als je later toestellen besteld, heb je ook de kans dat kinderziektes die operationeel aan het licht komen dan reeds zijn opgelost.Rockville wrote:Dat zijn er dus 30 minder dan waarvan de KLu altijd is uit gegaan.Telegraaf wrote:Defensie wil 55 JSF’s kopen
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Vervanging F-16's
Je hebt gelijk over de kinderziektes, maar de NL behoefte was gesteld op 85. Nu worden dat er 55, volgens de berichten. Dat houdt in dat LM zich moet gaan beraden op deze nieuwe cijfers, hetgeen dus de aanschafprijs zou kunnen opdrijven.
Dat NL een slag om de arm houdt over een eventuele vervolgaankoop heeft het bedrijf gaan zaken mee.
Daarnaast zou het ook zo kunnen zijn dat de STAS met deze cijfers tracht om de politieke partijen een beetje tegemoet te komen, na alle tumult vandaag vanwege het verslag van de Rekenkamer.
Dat NL een slag om de arm houdt over een eventuele vervolgaankoop heeft het bedrijf gaan zaken mee.
Daarnaast zou het ook zo kunnen zijn dat de STAS met deze cijfers tracht om de politieke partijen een beetje tegemoet te komen, na alle tumult vandaag vanwege het verslag van de Rekenkamer.
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re:
dit is een quote van eind novemberPolecat wrote:..en ik vermoed dat Griekenland ook nog wel weer 'om 'gaat...- de Eurofighter doet het ook niet heel slecht met Saudi-Arabie, Oostenrijk en perspectief voor andere klanten (o.a. Japan);
Inderdaad, ik gok gewoon op 56 stuks... gewoon 1 wing met drie squadrons van 14 stuks verdeeld over 2 velden en wat extra reserve/opleidings kisten...Ik denk als de keuze werkelijk op de JSF valt, dat het na aanschaf van 40 a 50 van die dingen wel ophoudt. De huidige F-16 aantallen worden nu ook al terug gebracht naar 72!
De kans dat er tòch daadwerkelijk 84 komen schat ik erg laag in.. Mocht dat toch gebeuren maak ik er gelijk 83 van door er eentje op te eten!! ( wat zeg ik nou....)
en nee, ik werk niet bij defensie, en nee ik ben niet ingevoerd in het wereldje... misschien wel gewoon twents boern'n verstand? De mededeling van vandaag over die 55 verbaast mij dus niks
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Re: Vervanging F-16's
Maar er staat toch nergens dat er uiteindelijk slechts 55 aangeschaft gaan worden?Rockville wrote:Je hebt gelijk over de kinderziektes, maar de NL behoefte was gesteld op 85. Nu worden dat er 55, volgens de berichten. Dat houdt in dat LM zich moet gaan beraden op deze nieuwe cijfers, hetgeen dus de aanschafprijs zou kunnen opdrijven.
Check:
Ik maakt hieruit op dat we in eerste instantie met een mix van F-16's en F-35's gaan vliegen. In 2015 zal e.e.a. nogmaals bekeken worden en dan worden er naar verwachting nog 30 stuks aangeschaft. Uiteraard moet je niet gek op kijken als dat aantal weer teruggebracht wordt tot 15, maar die intentie is er op dit moment nog niet.Rockville wrote: - Defensie neemt in 2015 twaalf F-16's uit de running.
- Naar verwachting wordt in 2015 besloten nog een lichting JSF-toestellen aan te schaffen.
Greetz,
Patrick
Patrick
Re: Vervanging F-16's
Ik lees dit als (in combinatie met ander info):Rockville wrote:Ze stelt dat hij dergelijke aanbevelingen vorig jaar ook niet overgenomen heeft. Het parlement kan volgens haar geen besluit nemen als het onvoldoende informatie krijgt over de voortgang en de kosten. „Dan worden er dus ook geen vliegtuigen aangeschaft.”
Defensie weet donders goed dat de info die ze hebben niet puur positief is over de JSF. Kosten zijn niet duidelijk, er zijn ontzettend veel onzekerheden en de kist is misschien ook niet op alle punten zo goed als gedacht. Maar men heeft al besloten en nu moet er dus alles aan gedaan worden om ervoor te zorgen dat die keuze kan worden doorgedrukt. Het liefst door het achterste van de tong niet te laten zien, of door vertragingstactieken en vervolgens de kamer voor een onmogelijke keuze te plaatsen; of de testkisten aanschaffen en daarmee impliciet voor de JSF kiezen, of niet aanschaffen maar dan later op een hogere stuksprijs uitkomen.
Mijn voorspelling:
- de kamer gaat defensie onder druk zetten voor meer info
- info komt niet en de kamer besluit tegen de testkisten
- uiteindelijk zal de JSF een fiasco worden, door een slecht compromis tussen alle wensen, oplopende kosten, afhakende landen en misschien wel een geheel opdoeken van het project....
Erwin
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vervanging F-16's
[quote="ehusmann
Mijn voorspelling:
- de kamer gaat defensie onder druk zetten voor meer info
- info komt niet en de kamer besluit tegen de testkisten
- uiteindelijk zal de JSF een fiasco worden, door een slecht compromis tussen alle wensen, oplopende kosten, afhakende landen en misschien wel een geheel opdoeken van het project....
Erwin[/quote]
Ik denk zelf dat er wat gesteggeld gaat worden in de kamer (een soort amateurtoneel voor de vorm) en vervolgens geeft het economische aspect van de nederlandse industrie de doorslag en kopen ze toch (eerst 2) JSF's....
Mijn voorspelling:
- de kamer gaat defensie onder druk zetten voor meer info
- info komt niet en de kamer besluit tegen de testkisten
- uiteindelijk zal de JSF een fiasco worden, door een slecht compromis tussen alle wensen, oplopende kosten, afhakende landen en misschien wel een geheel opdoeken van het project....
Erwin[/quote]
Ik denk zelf dat er wat gesteggeld gaat worden in de kamer (een soort amateurtoneel voor de vorm) en vervolgens geeft het economische aspect van de nederlandse industrie de doorslag en kopen ze toch (eerst 2) JSF's....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Re: Vervanging F-16's
Geen verkeerde beslissing wat mij betreft. Toch de beste manier om first hand te ervaren of en hoe het werkt. Daarna evalueren en beslissen of er meer besteld moet worden, of dat ze toch een verkeerde keuze hebben gemaakt en misschien naar een ander type of upgrade van de F16 te gaan kijken. Beter dan dat er in één order 20+ stuks wordt gekocht, het ding niet blijkt te werken en ze de helft van de F16 vloot hebben weggedaan waarna ze met de gebakken peren zitten.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Dat ligt er aan hoe dat contract voor de testbakken werkelijk in elkaar zit, met eventuele verplichtingen tot aanschaf van meer over te gaan. Ik kan me niet voorstellen dat de Yanks staan te springen om de verkoop van die twee kisten als er nog een serieuse kans is dat met die twee in bezit alsnog de definitieve keuze op een andere kandidaat valt.kiwi wrote:Geen verkeerde beslissing wat mij betreft. Toch de beste manier om first hand te ervaren of en hoe het werkt. Daarna evalueren en beslissen of er meer besteld moet worden, of dat ze toch een verkeerde keuze hebben gemaakt en misschien naar een ander type of upgrade van de F16 te gaan kijken. Beter dan dat er in één order 20+ stuks wordt gekocht, het ding niet blijkt te werken en ze de helft van de F16 vloot hebben weggedaan waarna ze met de gebakken peren zitten.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Van defensie.nl:
Reactie op Rapport Algemene Rekenkamer
3 februari 2009, 19.03 uur
De Algemene Rekenkamer (ARK) heeft vandaag voor de vierde keer haar jaarlijkse rapport 'Monitoring verwerving Joint Strike Fighter' gepubliceerd. Het monitorrapport van de rekenkamer richt zich op ontwikkelingen binnen het JSF programma. Net als voorgaande jaren meldt de rekenkamer dat er op sommige punten verbeteringen mogelijk zijn. Dat betreft bijvoorbeeld het feit dat kosten van investering en exploitatie gescheiden trajecten zijn.
Defensie hecht aan het belang van transparantie en goede informatievoorziening. Met genoegen neemt defensie kennis van de constatering van de Algemene Rekenkamer dat er geen verschil van inzicht is over de juistheid van de informatie die defensie verstrekt aan de Tweede Kamer. Wel vindt de ARK dat de wijze van presentatie van de kosteninformatie vollediger en actueler kan.
De rekenkamer berekent in haar rapport ook de kosten van uitstappen uit de ontwikkeling (SDD fase) van de JSF. De daadwerkelijke kosten van uitstappen zijn echter hoger dan alleen de kosten van de ontwikkelingsfase, die de rekenkamer hanteert. Er zijn ook al financiële verplichtingen aangegaan voor productie, onderhoud en doorontwikkeling van de JSF en voor de initiële operationele test- en evaluatiefase. Nederland participeert bovendien sinds 2002 in de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter. Sindsdien heeft het bedrijfsleven voor meer dan 750 miljoen dollar aan orders binnengehaald en heeft Nederland invloed kunnen uitoefenen op het ontwerp. Er is enorm veel kennis en ervaring opgedaan, wat relevant is voor de kennisontwikkeling op het gebied van luchtvaart in Nederland. Defensie vindt dat de uitstapkosten voor de Kamer vooral van belang kunnen zijn bij de behandeling van het kabinetsbesluit over de vervanging van de F-16 in 2010. Pas dan kan een meer realistische berekening worden gemaakt op basis van de laatste inzichten en kosteninformatie.
Het rapport stelt ook dat defensie bij de voorbereiding van de F-16 geen rekening lijkt te houden met een eventuele keuze voor een ander toestel dan de JSF. Daarbij gaat men voorbij aan alle inspanningen van de actualisering van de kandidatenevaluatie die op 18 december 2008 is afgerond. Daarnaast is van belang dat Nederland al sinds 2002 deelneemt aan het JSF programma en hierbij de afspraken uit het coalitieakkoord volgt.
mijn reactie: Er was toch geen toestemming gegeven voor de kosten die ik vet heb weergegeven?
Reactie op Rapport Algemene Rekenkamer
3 februari 2009, 19.03 uur
De Algemene Rekenkamer (ARK) heeft vandaag voor de vierde keer haar jaarlijkse rapport 'Monitoring verwerving Joint Strike Fighter' gepubliceerd. Het monitorrapport van de rekenkamer richt zich op ontwikkelingen binnen het JSF programma. Net als voorgaande jaren meldt de rekenkamer dat er op sommige punten verbeteringen mogelijk zijn. Dat betreft bijvoorbeeld het feit dat kosten van investering en exploitatie gescheiden trajecten zijn.
Defensie hecht aan het belang van transparantie en goede informatievoorziening. Met genoegen neemt defensie kennis van de constatering van de Algemene Rekenkamer dat er geen verschil van inzicht is over de juistheid van de informatie die defensie verstrekt aan de Tweede Kamer. Wel vindt de ARK dat de wijze van presentatie van de kosteninformatie vollediger en actueler kan.
De rekenkamer berekent in haar rapport ook de kosten van uitstappen uit de ontwikkeling (SDD fase) van de JSF. De daadwerkelijke kosten van uitstappen zijn echter hoger dan alleen de kosten van de ontwikkelingsfase, die de rekenkamer hanteert. Er zijn ook al financiële verplichtingen aangegaan voor productie, onderhoud en doorontwikkeling van de JSF en voor de initiële operationele test- en evaluatiefase. Nederland participeert bovendien sinds 2002 in de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter. Sindsdien heeft het bedrijfsleven voor meer dan 750 miljoen dollar aan orders binnengehaald en heeft Nederland invloed kunnen uitoefenen op het ontwerp. Er is enorm veel kennis en ervaring opgedaan, wat relevant is voor de kennisontwikkeling op het gebied van luchtvaart in Nederland. Defensie vindt dat de uitstapkosten voor de Kamer vooral van belang kunnen zijn bij de behandeling van het kabinetsbesluit over de vervanging van de F-16 in 2010. Pas dan kan een meer realistische berekening worden gemaakt op basis van de laatste inzichten en kosteninformatie.
Het rapport stelt ook dat defensie bij de voorbereiding van de F-16 geen rekening lijkt te houden met een eventuele keuze voor een ander toestel dan de JSF. Daarbij gaat men voorbij aan alle inspanningen van de actualisering van de kandidatenevaluatie die op 18 december 2008 is afgerond. Daarnaast is van belang dat Nederland al sinds 2002 deelneemt aan het JSF programma en hierbij de afspraken uit het coalitieakkoord volgt.
mijn reactie: Er was toch geen toestemming gegeven voor de kosten die ik vet heb weergegeven?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Vervanging F-16's
Lockheed Martin's F-16 Still Competitive in Fighter Market
NEWTOWN: The Lockheed Martin F-16 has been continually upgraded since production began decades ago, and the latest Block 50/52 and Block 60/E/F variants remain highly capable and affordable multirole fighters.
Lockheed Martin received an order from Morocco at the end of 2007, snatching the 24-aircraft order away from Dassault's Rafale in a last minute effort. Lockheed Martin is able to be aggressive on pricing the F-16, and as in prior years the purchase of F-16s is one way of increasing a nation’s ties with the American defense establishment.
Other recent customers include Turkey, which executed a Letter of Offer and Acceptance for 30 aircraft during 2007 (consisting of 14 single-seat C models and 16 two-seat Ds). The Turkish aircraft will be assembled and delivered by TUSAS beginning in 2011. The new aircraft will replace about half the TuAF's elderly F-4 fleet in the near term as the service waits for the new Lockheed Martin F-35 Lightning II to arrive on the scene.
Greece ordered 30-unit Block 52+ F-16s in December 2005, but the Greek government later announced that it would not be exercising a 10-aircraft option under the deal and would be looking elsewhere to fill an ongoing requirement for another 30 fighters.
The Pakistani Air Force has ordered 18 new fighters through the Pentagon's Foreign Military Sales program at the end of 2007. The order is part of a bigger deal to upgrade the PAF's existing fleet of A/B model F-16s. Pakistan took an option to purchase an additional 18 fighters under the deal. Pakistan may exercise these options, but funding the purchase will be difficult at the same time the PAF is purchasing large numbers of Chengdu FC-1s. Ongoing political turmoil in the country could also cause further deliveries of F-16s to be blocked by the U.S. government.
Israel noted back in mid-2005 that it was considering additional purchases F-16 fighters if the F-35 program were to suffer further delays. Israel has also made noises about cutting its requirement for F-35s than expected.
Taiwan has long been expected to order 66 F-16s as part of an effort to recapitalize a portion of its fighter fleet, but domestic political wrangling has held up the process, along with the Bush administration's seeming ambivalence to the deal. Washington is currently looking to China to cooperate on a number of security issues, including efforts to end the nuclear threat posed by North Korea. The Taiwanese Air Force's plan to order 66 new F-16s will likely never reach fruition.
The F-16 also is in the running for a potentially huge order by the Indian Air Force, which issued a long-awaited Request for Proposals in August 2007 to fill a requirement for 126-200 new multirole fighters. The Medium Multi-Role Combat Aircraft program is intended to replace many of the service's elderly MiG-21s. Competing against the F-16 are the Boeing F/A-18E/F Super Hornet, the Dassault Rafale, the MiG-35, and the Saab Gripen. Among the Western-built aircraft, the F-16 and Gripen are single-engined fighters that provide a “low-cost” alternative to the heavier, twin-engined Super Hornet and Rafale. The MiG-35 is a follow-on to the MiG-29, which is already in service with the IAF.
The RFP was not made available to the public, and it is not clear from the outside what factors the IAF considers most important in selecting a new fighter. In making its selection, India can be expected to be wary of offending long-time supplier Russia, but the nation is currently in a period of warming relations with the U.S. government, and U.S. recognition of India's right to develop its nuclear facilities may be rewarded by a large aircraft purchase.
Elsewhere, Lockheed Martin notes that “several customers” are showing high interest in the F-16E/F (formerly the Block 60 model developed for the United Arab Emirates), but many nations that would offer the best prospects for a new order are the same nations Lockheed Martin believes will be drawn to the F-35.
The F-35 was designed with the idea of supplanting the F-16 as the pre-eminent “affordable” multirole fighter in the western and Asian defense markets. Looking ahead, and Lockheed Martin may find itself in the same position as Dassault when the latter was offering customers both the Mirage 2000 and Rafale at the same time. Offering two aircraft that compete against each other may become an undesirable position for Lockheed Martin, or the F-16 may continue to be offered to customers that cannot afford the expected higher cost of the F-35.
Forecast International's projections call for production of the F-16 out to 2016, but additional orders could well extend production out several more years.
Eastern Europe has shown an affinity for cheap, single-engine fighters in recent years as countries in the region look to meet NATO responsibilities without breaking their limited defense budgets. Romania and Bulgaria is reported to be interested in acquiring 16 fighters, and the F-16 and Gripen are prime contenders for orders from these nations. Romania is looking for 48 fighters to replace 100 MiG-21s in its inventory. Funding is an obstacle, however. The near-term costs of the acquisition could be reduced by purchasing a mixture of new and refurbished aircraft or signing a lease deal.
The continuing interest in Lockheed Martin's F-16 is keeping GE and Pratt & Whitney busy building F110 and F100 engines for export orders, while both companies are developing engines for 5th generation fighters like the F-22 and F-35.
Overall, production during the 2009-2018 forecast period is projected to total 215 aircraft.
Forecast International | Feb 2, 2009
NEWTOWN: The Lockheed Martin F-16 has been continually upgraded since production began decades ago, and the latest Block 50/52 and Block 60/E/F variants remain highly capable and affordable multirole fighters.
Lockheed Martin received an order from Morocco at the end of 2007, snatching the 24-aircraft order away from Dassault's Rafale in a last minute effort. Lockheed Martin is able to be aggressive on pricing the F-16, and as in prior years the purchase of F-16s is one way of increasing a nation’s ties with the American defense establishment.
Other recent customers include Turkey, which executed a Letter of Offer and Acceptance for 30 aircraft during 2007 (consisting of 14 single-seat C models and 16 two-seat Ds). The Turkish aircraft will be assembled and delivered by TUSAS beginning in 2011. The new aircraft will replace about half the TuAF's elderly F-4 fleet in the near term as the service waits for the new Lockheed Martin F-35 Lightning II to arrive on the scene.
Greece ordered 30-unit Block 52+ F-16s in December 2005, but the Greek government later announced that it would not be exercising a 10-aircraft option under the deal and would be looking elsewhere to fill an ongoing requirement for another 30 fighters.
The Pakistani Air Force has ordered 18 new fighters through the Pentagon's Foreign Military Sales program at the end of 2007. The order is part of a bigger deal to upgrade the PAF's existing fleet of A/B model F-16s. Pakistan took an option to purchase an additional 18 fighters under the deal. Pakistan may exercise these options, but funding the purchase will be difficult at the same time the PAF is purchasing large numbers of Chengdu FC-1s. Ongoing political turmoil in the country could also cause further deliveries of F-16s to be blocked by the U.S. government.
Israel noted back in mid-2005 that it was considering additional purchases F-16 fighters if the F-35 program were to suffer further delays. Israel has also made noises about cutting its requirement for F-35s than expected.
Taiwan has long been expected to order 66 F-16s as part of an effort to recapitalize a portion of its fighter fleet, but domestic political wrangling has held up the process, along with the Bush administration's seeming ambivalence to the deal. Washington is currently looking to China to cooperate on a number of security issues, including efforts to end the nuclear threat posed by North Korea. The Taiwanese Air Force's plan to order 66 new F-16s will likely never reach fruition.
The F-16 also is in the running for a potentially huge order by the Indian Air Force, which issued a long-awaited Request for Proposals in August 2007 to fill a requirement for 126-200 new multirole fighters. The Medium Multi-Role Combat Aircraft program is intended to replace many of the service's elderly MiG-21s. Competing against the F-16 are the Boeing F/A-18E/F Super Hornet, the Dassault Rafale, the MiG-35, and the Saab Gripen. Among the Western-built aircraft, the F-16 and Gripen are single-engined fighters that provide a “low-cost” alternative to the heavier, twin-engined Super Hornet and Rafale. The MiG-35 is a follow-on to the MiG-29, which is already in service with the IAF.
The RFP was not made available to the public, and it is not clear from the outside what factors the IAF considers most important in selecting a new fighter. In making its selection, India can be expected to be wary of offending long-time supplier Russia, but the nation is currently in a period of warming relations with the U.S. government, and U.S. recognition of India's right to develop its nuclear facilities may be rewarded by a large aircraft purchase.
Elsewhere, Lockheed Martin notes that “several customers” are showing high interest in the F-16E/F (formerly the Block 60 model developed for the United Arab Emirates), but many nations that would offer the best prospects for a new order are the same nations Lockheed Martin believes will be drawn to the F-35.
The F-35 was designed with the idea of supplanting the F-16 as the pre-eminent “affordable” multirole fighter in the western and Asian defense markets. Looking ahead, and Lockheed Martin may find itself in the same position as Dassault when the latter was offering customers both the Mirage 2000 and Rafale at the same time. Offering two aircraft that compete against each other may become an undesirable position for Lockheed Martin, or the F-16 may continue to be offered to customers that cannot afford the expected higher cost of the F-35.
Forecast International's projections call for production of the F-16 out to 2016, but additional orders could well extend production out several more years.
Eastern Europe has shown an affinity for cheap, single-engine fighters in recent years as countries in the region look to meet NATO responsibilities without breaking their limited defense budgets. Romania and Bulgaria is reported to be interested in acquiring 16 fighters, and the F-16 and Gripen are prime contenders for orders from these nations. Romania is looking for 48 fighters to replace 100 MiG-21s in its inventory. Funding is an obstacle, however. The near-term costs of the acquisition could be reduced by purchasing a mixture of new and refurbished aircraft or signing a lease deal.
The continuing interest in Lockheed Martin's F-16 is keeping GE and Pratt & Whitney busy building F110 and F100 engines for export orders, while both companies are developing engines for 5th generation fighters like the F-22 and F-35.
Overall, production during the 2009-2018 forecast period is projected to total 215 aircraft.
Forecast International | Feb 2, 2009