Vervanging F-16's
Forum rules
- Wijgert IJlst
- Scramble Addict
- Posts: 2189
- Joined: 06 Sep 2002, 08:57
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Wijgert IJlst
Ja, een europese aanbesteding als formaliteit... maar in de praktijk komt het er toch altijd opneer dat het aanbod van een locale aannemer wonder boven wonder het best aansluit bij de wensen en eisen van de opdrachtgever....
Zeg maar een beetje zoals met de (voor)selectie van de JSF zeg maar, en zo zijn we weer terug bij het werkelijke onderwerp van dit topic!
Zeg maar een beetje zoals met de (voor)selectie van de JSF zeg maar, en zo zijn we weer terug bij het werkelijke onderwerp van dit topic!
Kind Regards / Groeten,
Wijgert IJlst
Wijgert IJlst
‘Werk op Vliegbasis belangrijker item dan lawaai JSF’
Leeuwarden - Fryslân, Leeuwarden en de omringende gemeenten zouden zich druk moeten maken over de werkgelegenheid op Vliegbasis Leeuwarden, in plaats van te bakkeleien over mogelijke geluidsoverlast door de F-35 Joint Strike Fighter. Dat vindt het prominente CDA-Tweede Kamerlid Joop Atsma. Hij reageert op de brief die de provincie, noordelijke gemeenten en 27 dorpen naar de Kamerleden en het ministerie van VROM hebben gestuurd. Daarin eisen zij dat een nieuwe straaljager binnen de huidige geluidsnormen blijft.
Defensie kiest binnenkort een opvolger van de F-16, en het lawaai speelt daarbij nu nog nauwelijks een rol.
,,Een zeer, zeer slechte zaak”, zegt gedeputeerde Adema, die als voorzitter van de overlegcommissie rond de Vliegbasis Leeuwarden het woord voert. In een brief eist de commissie aandacht voor het geluid dat een nieuwe straaljager produceert. Die zou maximaal het niveau moeten halen van de F-16, want alleen op die manier blijven de geluidscontouren rondom de basis zoals ze nu zijn.
,,We hebben hier destijds hele saneringsprogramma’s gehad vanwege het geluid van de straaljagers, inclusief de sloop van huizen. Als er een straaljager komt - ongeacht van welke fabrikant - die meer lawaai maakt, dan moet die hele discussie overnieuw. Daar maken wij ons enorme zorgen over. Ik wil hier geen Schipholachtige toestanden.”
De verwachte geluidshinder van de JSF - de belangrijkste kandidaat voor de miljardenorder - is nog niet helemaal duidelijk. In de brief spreken de Friese partijen over een geluidsniveau van 121 decibel, terwijl de F-16 108 decibel produceert. Bij landing zou de JSF zelfs vele malen meer lawaai maken dan de F-16.
Mocht het zo zijn dat de JSF wordt aangeschaft, dan zal die luidere straaljager naar verwachting van Adema en de zijnen ook vanaf Leeuwarden vliegen. Twee gevolgen zijn mogelijk: of de huidige geluidscontouren blijven gehandhaafd, en het aantal vliegbewegingen gaat omlaag. Of de contouren zelf worden verplaatst. De briefschrijvers twijfelen er niet aan dat dit laatste zal gebeuren.
‘Niet op voorhand eisen stellen’
Volgens Atsma is het helemaal nog niet zo zeker dat de JSF vanaf Leeuwarden gaat vliegen. Het Friese Kamerlid vindt dat er veel belangrijker zaken zijn waar het Noorden zich druk over zou moeten maken in de discussie over de JSF. ,,Ik zou niet op voorhand eisen stellen, maar er eerst maar eens goed over nadenken of je een belangrijk stuk werkgelegenheid in het Noorden wilt houden.”
Atsma vindt dat er snel een beslissing genomen moet worden over de JSF. ,,Er gaan geluiden op dat daar op beknibbeld moet worden, daar gaat Leeuwarden dan het nodige van merken. Het is veel verstandiger om je daar druk over te maken dan te bakkeleien over mogelijke overlast van een defensievliegtuig dat nog niet eens is aangeschaft. Welk type de F-16 opvolgt, kiezen wij in Den Haag. En natuurlijk gebeurt dat binnen de randvoorwaarden voor natuur en milieu.”
Adema zegt dat er al jaren zeer constructief overleg is tussen Defensie en de streek. ,,De mensen beseffen heel goed dat de basis een belangrijke werkgever is. De belangen worden goed afgewogen, maar dit verstoort het evenwicht.”
De gevolgen van een luider vliegtuig zijn groot rondom de basis, stellen de ondertekenaars. In Jelsum en Marssum worden vele tientallen woningen onbewoonbaar. Sloop is dan onvermijdelijk. De rest van Marssum en Jelsum en een deel van Cornjum zou zo zwaar geïsoleerd moeten worden, dat dit financieel en praktisch niet haalbaar is. Ook daarvoor geldt dan dat er eigenlijk niet meer gewoond kan worden. Kortom, Marssum en Jelsum, en een deel van Cornjum, worden dan direct in hun voortbestaan bedreigd. En dat geldt in mindere mate voor Engelum, Wyns en Menaldum.
In een iets grotere cirkel rondom de basis komen dorpen als Dronrijp, Beetgumermolen en Britsum zodanig onder druk te staan, dat ze niet kunnen ontwikkelen. Stiens, Beetgum en de Leeuwarder wijken Westeinde, Valeriuskwartier en Bilgaard krijgen met een fors grotere geluidsoverlast te maken.
Op verdere stappen wil Adema nog niet ingaan. ,,Ik wil geen vingeroefeningen doen over de vraag waar de contour in welk geval komt te liggen. Dat gaat al te ver. Wij eisen dat het geluid meeweegt in de keuze. Dus nog voor een eventueel testvliegtuig hier komt, en we metingen kunnen doen. Want de stap van testvliegtuig naar aankoop is maar een kleine.”
De gedeputeerde verzekert dat dit geen omweg kan zijn om de Vliegbasis te sluiten. ,,Minister Van Middelkoop heeft mij verzekerd dat de basis in elk geval deze kabinetsperiode niet zal sluiten. Bovendien kan Nederland niet zonder twee bases, Leeuwarden en Volkel, want je moet altijd kunnen uitwijken bij slecht weer of andere omstandigheden.”
De aanwijzing van geluidscontouren is overigens iets waar de provincie geen invloed op kan uitoefenen. Het ministerie mag dat zelf bepalen. Het enige dat gemeenten daartegen kunnen uitrichten, is het proces hinderen via bestemmingsplannen.
Friesch Dagblad, 13 december 2008
Leeuwarden - Fryslân, Leeuwarden en de omringende gemeenten zouden zich druk moeten maken over de werkgelegenheid op Vliegbasis Leeuwarden, in plaats van te bakkeleien over mogelijke geluidsoverlast door de F-35 Joint Strike Fighter. Dat vindt het prominente CDA-Tweede Kamerlid Joop Atsma. Hij reageert op de brief die de provincie, noordelijke gemeenten en 27 dorpen naar de Kamerleden en het ministerie van VROM hebben gestuurd. Daarin eisen zij dat een nieuwe straaljager binnen de huidige geluidsnormen blijft.
Defensie kiest binnenkort een opvolger van de F-16, en het lawaai speelt daarbij nu nog nauwelijks een rol.
,,Een zeer, zeer slechte zaak”, zegt gedeputeerde Adema, die als voorzitter van de overlegcommissie rond de Vliegbasis Leeuwarden het woord voert. In een brief eist de commissie aandacht voor het geluid dat een nieuwe straaljager produceert. Die zou maximaal het niveau moeten halen van de F-16, want alleen op die manier blijven de geluidscontouren rondom de basis zoals ze nu zijn.
,,We hebben hier destijds hele saneringsprogramma’s gehad vanwege het geluid van de straaljagers, inclusief de sloop van huizen. Als er een straaljager komt - ongeacht van welke fabrikant - die meer lawaai maakt, dan moet die hele discussie overnieuw. Daar maken wij ons enorme zorgen over. Ik wil hier geen Schipholachtige toestanden.”
De verwachte geluidshinder van de JSF - de belangrijkste kandidaat voor de miljardenorder - is nog niet helemaal duidelijk. In de brief spreken de Friese partijen over een geluidsniveau van 121 decibel, terwijl de F-16 108 decibel produceert. Bij landing zou de JSF zelfs vele malen meer lawaai maken dan de F-16.
Mocht het zo zijn dat de JSF wordt aangeschaft, dan zal die luidere straaljager naar verwachting van Adema en de zijnen ook vanaf Leeuwarden vliegen. Twee gevolgen zijn mogelijk: of de huidige geluidscontouren blijven gehandhaafd, en het aantal vliegbewegingen gaat omlaag. Of de contouren zelf worden verplaatst. De briefschrijvers twijfelen er niet aan dat dit laatste zal gebeuren.
‘Niet op voorhand eisen stellen’
Volgens Atsma is het helemaal nog niet zo zeker dat de JSF vanaf Leeuwarden gaat vliegen. Het Friese Kamerlid vindt dat er veel belangrijker zaken zijn waar het Noorden zich druk over zou moeten maken in de discussie over de JSF. ,,Ik zou niet op voorhand eisen stellen, maar er eerst maar eens goed over nadenken of je een belangrijk stuk werkgelegenheid in het Noorden wilt houden.”
Atsma vindt dat er snel een beslissing genomen moet worden over de JSF. ,,Er gaan geluiden op dat daar op beknibbeld moet worden, daar gaat Leeuwarden dan het nodige van merken. Het is veel verstandiger om je daar druk over te maken dan te bakkeleien over mogelijke overlast van een defensievliegtuig dat nog niet eens is aangeschaft. Welk type de F-16 opvolgt, kiezen wij in Den Haag. En natuurlijk gebeurt dat binnen de randvoorwaarden voor natuur en milieu.”
Adema zegt dat er al jaren zeer constructief overleg is tussen Defensie en de streek. ,,De mensen beseffen heel goed dat de basis een belangrijke werkgever is. De belangen worden goed afgewogen, maar dit verstoort het evenwicht.”
De gevolgen van een luider vliegtuig zijn groot rondom de basis, stellen de ondertekenaars. In Jelsum en Marssum worden vele tientallen woningen onbewoonbaar. Sloop is dan onvermijdelijk. De rest van Marssum en Jelsum en een deel van Cornjum zou zo zwaar geïsoleerd moeten worden, dat dit financieel en praktisch niet haalbaar is. Ook daarvoor geldt dan dat er eigenlijk niet meer gewoond kan worden. Kortom, Marssum en Jelsum, en een deel van Cornjum, worden dan direct in hun voortbestaan bedreigd. En dat geldt in mindere mate voor Engelum, Wyns en Menaldum.
In een iets grotere cirkel rondom de basis komen dorpen als Dronrijp, Beetgumermolen en Britsum zodanig onder druk te staan, dat ze niet kunnen ontwikkelen. Stiens, Beetgum en de Leeuwarder wijken Westeinde, Valeriuskwartier en Bilgaard krijgen met een fors grotere geluidsoverlast te maken.
Op verdere stappen wil Adema nog niet ingaan. ,,Ik wil geen vingeroefeningen doen over de vraag waar de contour in welk geval komt te liggen. Dat gaat al te ver. Wij eisen dat het geluid meeweegt in de keuze. Dus nog voor een eventueel testvliegtuig hier komt, en we metingen kunnen doen. Want de stap van testvliegtuig naar aankoop is maar een kleine.”
De gedeputeerde verzekert dat dit geen omweg kan zijn om de Vliegbasis te sluiten. ,,Minister Van Middelkoop heeft mij verzekerd dat de basis in elk geval deze kabinetsperiode niet zal sluiten. Bovendien kan Nederland niet zonder twee bases, Leeuwarden en Volkel, want je moet altijd kunnen uitwijken bij slecht weer of andere omstandigheden.”
De aanwijzing van geluidscontouren is overigens iets waar de provincie geen invloed op kan uitoefenen. Het ministerie mag dat zelf bepalen. Het enige dat gemeenten daartegen kunnen uitrichten, is het proces hinderen via bestemmingsplannen.
Friesch Dagblad, 13 december 2008
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Goh, de eerste keer dat ik Atsma op een verstandige uitspraak betrap. Ga zo door, Joop. Misschien kom je er dan ooit nog wel.Rockville wrote:Leeuwarden en de omringende gemeenten zouden zich druk moeten maken over de werkgelegenheid op Vliegbasis Leeuwarden, in plaats van te bakkeleien over mogelijke geluidsoverlast door de F-35 Joint Strike Fighter. Dat vindt het prominente CDA-Tweede Kamerlid Joop Atsma.
Of je verkoopt al die huizen aan personeel of spotters. Die hebben meestal een veel hoger tolerantieniveau dan mensen die niets met een vliegveld te maken hebben.Rockville wrote:De gevolgen van een luider vliegtuig zijn groot rondom de basis, stellen de ondertekenaars. In Jelsum en Marssum worden vele tientallen woningen onbewoonbaar. Sloop is dan onvermijdelijk. De rest van Marssum en Jelsum en een deel van Cornjum zou zo zwaar geïsoleerd moeten worden, dat dit financieel en praktisch niet haalbaar is. Ook daarvoor geldt dan dat er eigenlijk niet meer gewoond kan worden. Kortom, Marssum en Jelsum, en een deel van Cornjum, worden dan direct in hun voortbestaan bedreigd. En dat geldt in mindere mate voor Engelum, Wyns en Menaldum.
In een iets grotere cirkel rondom de basis komen dorpen als Dronrijp, Beetgumermolen en Britsum zodanig onder druk te staan, dat ze niet kunnen ontwikkelen. Stiens, Beetgum en de Leeuwarder wijken Westeinde, Valeriuskwartier en Bilgaard krijgen met een fors grotere geluidsoverlast te maken.
Wijken Leeuwarden en Volkel naar elkaar uit? Ik dacht dat Leeuwarden dan in eerste instantie naar Wittmund ging en Volkel naar Eindhoven of Kleine Brogel.Rockville wrote:Bovendien kan Nederland niet zonder twee bases, Leeuwarden en Volkel, want je moet altijd kunnen uitwijken bij slecht weer of andere omstandigheden.”
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Onzin Aviodromefriend, voor Leeuwarden: het is maar net welk veld beschikbaar is, uitwijkbases die ik de laatste weken heb gehoord: Wittmund, Lakenheath, Köln-Bonn, Skrydstrup, Eindhoven, Conningsby.aviodromefriend wrote:.Wijken Leeuwarden en Volkel naar elkaar uit? Ik dacht dat Leeuwarden dan in eerste instantie naar Wittmund ging en Volkel naar Eindhoven of Kleine Brogel.Rockville wrote:Bovendien kan Nederland niet zonder twee bases, Leeuwarden en Volkel, want je moet altijd kunnen uitwijken bij slecht weer of andere omstandigheden.”
Beetje flauwekul verhaal.
- ebauer
- Moderator
- Posts: 12087
- Joined: 14 Jul 2004, 18:58
- Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
- Location: Amersfoort, NL
Oh, staan Woensdrecht, Eindhoven & Gilze-Rijen dan ook al op de nominatie om gesloten te worden?Rockville wrote:Bovendien kan Nederland niet zonder twee bases, Leeuwarden en Volkel, want je moet altijd kunnen uitwijken bij slecht weer of andere omstandigheden.”
Wat een onzin! Toestellen kunnen toch ook inderdaad uitwijken naar Wittmund of Kleine Brogel om maar wat te noemen. (Bovendien als Leeuwarden dicht gaat is al die poespas over de geluidscontouren toch niet nodig....)
Misschien gaan ze op Eelde wel een 'arresting gear' installeren!
Na de sluiting van Twenthe, Soesterberg & Valkenburg kijk ik nergens meer van op. Redenen die genoemd werden voor het NIET sluiten van een veld bleken achteraf nooit van doorslaggevende betekenis te zijn: was er op Hopsten 'zum beispiel' niet net een nieuwe verkeerstoren gebouwd? Zat Valkenburg niet vlak bij het regeringscentrum en was daarom gunstig gelegen voor VIP vluchten? En was Soesterberg niet centraal gelegen tov de oefengebieden, de TNO-centrifuge, militair hospitaal in Utrecht? Etc
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
Talking Heads 1974 - 1991
- wolf32
- Scramble Die-Hard
- Posts: 724
- Joined: 03 Feb 2007, 19:00
- Type of spotter: Military filmer
- Contact:
Is dat zo, het lijkt me dat vliegend verkeer vanaf Volkel naar een TRA boven de noordzee, weldegelijk meer geluid boven land produceerd.(Bovendien als Leeuwarden dicht gaat is al die poespas over de geluidscontouren toch niet nodig....)
Hier in Sneek vliegen ook met regelmaat F-16's over, meerendeel hiervan juist de Volkel bakken i.p.v. de bakken van Leeuwarden.
Hier in Putten ook....!?!?! Ik begrijp je punt niet helemaal.....wolf32 wrote:Is dat zo, het lijkt me dat vliegend verkeer vanaf Volkel naar een TRA boven de noordzee, weldegelijk meer geluid boven land produceerd.(Bovendien als Leeuwarden dicht gaat is al die poespas over de geluidscontouren toch niet nodig....)
Hier in Sneek vliegen ook met regelmaat F-16's over, meerendeel hiervan juist de Volkel bakken i.p.v. de bakken van Leeuwarden.
Kisten die van Volkel naar de TRA's vliegen doen dit voor 90/95% op grote hoogte 24000ft en komen nog hoger weer terug.
Low level wordt er natuurlijk ook gevlogen bv. naar Vlieland en ja dan kunnen ze zowaar over Sneek komen...en Putten maar vergeleken met vroeger stelt dat echt niets meer voor......en met die 50 JSFen zal dat alleen maar nog minder worden.....
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
..en daar werd gezegd dat het lawaai van een JSF 20 keer zo hard is als van een F-16... met name in de landingsfase kan ik me dat niet voorstellen... denk dat een startende F-16 nog niet eens 20 keer zo hard is als een landende F-16...
Ben heel benieuwd wat de cijfers uiteindelijk allemaal blijkente zijn, er werd wel weer erg goed "hoor en wederhoor" toegepast, de reactie van Lockheed maakte veel duidelijk....
Ben heel benieuwd wat de cijfers uiteindelijk allemaal blijkente zijn, er werd wel weer erg goed "hoor en wederhoor" toegepast, de reactie van Lockheed maakte veel duidelijk....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
De huidige situatie is zo dat F-16's die van de 24 op LWD opstijgen een uitwijkende maneuvre maken vanwege Marssum. Ze mogen pas vrij sturen (lees: de verkkersleiding mag ze pas uit de SID halen) op een hoogte van minimaal 3000ft.
De bewoners hebben het aan het goede eind. De staatsecretaris rekent gewoon volgens het model van het totaal een decibellen, de bewoners volgens het aantal decibellen per vlucht.
Stel: er mag 3000 Db per dag geproduceerd worden. F-16 is 100 Db. Dat is 30 F-16's per dag. JSF is 120 Db. Dat zijn dus 25 JSF's per dag. Zo werkt het rekenmodel (ongeveer). Dat was ook het commetaar van De Vries in één vandaag.
De bewoners hebben het aan het goede eind. De staatsecretaris rekent gewoon volgens het model van het totaal een decibellen, de bewoners volgens het aantal decibellen per vlucht.
Stel: er mag 3000 Db per dag geproduceerd worden. F-16 is 100 Db. Dat is 30 F-16's per dag. JSF is 120 Db. Dat zijn dus 25 JSF's per dag. Zo werkt het rekenmodel (ongeveer). Dat was ook het commetaar van De Vries in één vandaag.
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
dat laatste snap ik ja, en daar zal ook niet aan getornd worden, ik ben alleen zo verbaasd over het statement dat een JSF 20 keer zoveel geluid zou maken als een F-16... is mij niet opgevallen als zo idioot veel harder, en ik heb ook geen fluittoon in mijn oren na een middagje Fort Worth..
I have never drunk milk, and I never will . . . .
3Db is toch een verdubbeling van het geluid?
Ze hadden het er over dat een F-16 ongeveer 107Db poduceert, en de JSF 123Db. Dat is 16Db meer. Ik ben niet zo'n wonder met rekenen maar die 20x zo luid vind ik toch wel plausibel...
Overigens, een popconcert mag gemiddeld maximaal 85Db produceren voor het publiek.
Ze hadden het er over dat een F-16 ongeveer 107Db poduceert, en de JSF 123Db. Dat is 16Db meer. Ik ben niet zo'n wonder met rekenen maar die 20x zo luid vind ik toch wel plausibel...
Overigens, een popconcert mag gemiddeld maximaal 85Db produceren voor het publiek.