Vervanging F-16's
Forum rules
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
en er zijn veel landen die fighter ontwikkel(d)en en bouw(d)en, maar hoeveel daarvan zijn nu echt goed te noemen?
Veel fighters (of lead-in trainers) van dit soort landen zijn trouwens zowieso met steun van andere grote bouwers gemaakt maar er zijn er maar weinig succesvol.. (Taiwan, India, Israel, Japan, Zuid-Korea, Pakistan, Iran, Roemenie, Polen)
Kortom, de keuze is erg beperkt...
Veel fighters (of lead-in trainers) van dit soort landen zijn trouwens zowieso met steun van andere grote bouwers gemaakt maar er zijn er maar weinig succesvol.. (Taiwan, India, Israel, Japan, Zuid-Korea, Pakistan, Iran, Roemenie, Polen)
Kortom, de keuze is erg beperkt...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Ik zie niet in dat we die keuze moeten maken. Landbouwmachines, net als bijvoorbeeld auto´s en schepen, zijn veel minder afhankelijk van orders van de eigen overheid. Daarmee is er volgens mij ook geen keuze tussen óf straaljagers óf tractoren. Het is wel een keuze óf we, als Europa, nog straaljagers willen bouwen. Ik zeg, ja, als je als Europa een stem in de wereld wilt hebben, dan kan je je het niet veroorloven volledig van andere landen afhankelijk te zijn in je defensie. Als je de industrie kwijt bent, is het zeer onwaarschijnlijk dat je het nog eens opbouwt.SquAdmin wrote:Ja, eigenlijk zouden we als Europa alles zelf willen produceren, maar daarin moeten we simpelweg keuzes maken. Aangezien we een straaljager eens in de twintig/dertig jaar kopen en landbouwproducten dagelijks ben ik van mening dat het laatste belangrijker is.
Wat het gevaar alleen maar groter maakt dat je zometeen geen van drieën meer hebt.... Voor SAAB is het nu al zeer waarschijnlijk dat de Gripen de laatste kist is die ze bouwen (wat de keuze voor de Gripen overigens meteen discutabel maakt).SquAdmin wrote:In Europa hebben we met Dassault, SAAB en het Typhoon consortium nog drie producenten, alhoewel Dassault zonder staatssteun allang failliet was geweest.
Erwin
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Ik ben ook een ontzettende Pro-Europist. Het is eigenlijk zo onnodig en dom van ''ons" dat we 240 miljoen amerikanen 490 miljoen europeanen laten uitlachen, we zouden ons eigenlijk moeten schamen.... Natuurlijk zouden de United States of Europe in staat moeten zijn om hele goede kisten te ontwerpen en te bouwen..ehusmann wrote:Ik zie niet in dat we die keuze moeten maken. Landbouwmachines, net als bijvoorbeeld auto´s en schepen, zijn veel minder afhankelijk van orders van de eigen overheid. Daarmee is er volgens mij ook geen keuze tussen óf straaljagers óf tractoren. Het is wel een keuze óf we, als Europa, nog straaljagers willen bouwen. Ik zeg, ja, als je als Europa een stem in de wereld wilt hebben, dan kan je je het niet veroorloven volledig van andere landen afhankelijk te zijn in je defensie. Als je de industrie kwijt bent, is het zeer onwaarschijnlijk dat je het nog eens opbouwt.SquAdmin wrote:Ja, eigenlijk zouden we als Europa alles zelf willen produceren, maar daarin moeten we simpelweg keuzes maken. Aangezien we een straaljager eens in de twintig/dertig jaar kopen en landbouwproducten dagelijks ben ik van mening dat het laatste belangrijker is.SquAdmin wrote:In Europa hebben we met Dassault, SAAB en het Typhoon consortium nog drie producenten, alhoewel Dassault zonder staatssteun allang failliet was geweest.
Dat we dat niet voor elkaar krijgen is te danken aan 'klein' denken, en we drukker zijn met benoemen wat we aan de Amerikanen niet mogen dan eens goed in de spiegel kijken....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Dat zouden we inderdaad wel eens mogen doen ja. Het feit alleen al dat we deze discussie voeren (Europees inferieur kopen of Amerikaans beter) is al een brevet van onvermogen!Polecat wrote:....eens goed in de spiegel kijken....
Maar ja, de beste stuurlui staan aan wal.... ik heb liever ook geen natte voeten
Erwin
Airbus doet lekker mee, op fighter gebied zou het allemaal wel wat voortvarender kunnen. Ik denk dat we ons in Europa gewoon wat minder om defensie bekommeren dan de Amerikanen...Polecat wrote:Natuurlijk zouden de United States of Europe in staat moeten zijn om hele goede kisten te ontwerpen en te bouwen..
Greetz,
Patrick
Patrick
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Misschien ook wel omdat "grote broer" het altijd wel oplost(e) voor ons...Airbus doet lekker mee, op fighter gebied zou het allemaal wel wat voortvarender kunnen. Ik denk dat we ons in Europa gewoon wat minder om defensie bekommeren dan de Amerikanen...
Zal wel duurder worden als we het zelf moeten doen, maar wie weet ontwikkelen we ons zo ok een beetje de goede kant op.. Een voorbeeld is AAR. Voorheen trok de USAF een blik KC's open, nu moeten Europese luchtmachten dat in toenemenede mate maar zelf oplossen en ziedaar, de Airbus blijkt een populaire tanker....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Friese dorpen vrezen komst JSF
LEEUWARDEN - De provincie Friesland en een groot aantal regionale en gemeentelijke overheden en semioverheden in Friesland vrezen dat de komst van de Joint Strike Fighter (JSF) naar de vliegbasis in Leeuwarden de sloop van dorpen en stadswijken tot gevolg zal hebben. Dat hebben zij vrijdag geschreven in een woedende brief aan het ministerie van Defensie.
De JSF maakt vier keer zoveel lawaai als de F16's die nu dienst doen op de vliegbasis. In het ergste geval is het lawaai van de gevechtsvliegtuigen zo sterk dat dorpen als Marssum, Jelsum of Cornjum, die naast de vliegbasis liggen, van de kaart moeten verdwijnen, zo vrezen de bestuurders.
Telegraaf, vr 12 dec 2008, 14:59
LEEUWARDEN - De provincie Friesland en een groot aantal regionale en gemeentelijke overheden en semioverheden in Friesland vrezen dat de komst van de Joint Strike Fighter (JSF) naar de vliegbasis in Leeuwarden de sloop van dorpen en stadswijken tot gevolg zal hebben. Dat hebben zij vrijdag geschreven in een woedende brief aan het ministerie van Defensie.
De JSF maakt vier keer zoveel lawaai als de F16's die nu dienst doen op de vliegbasis. In het ergste geval is het lawaai van de gevechtsvliegtuigen zo sterk dat dorpen als Marssum, Jelsum of Cornjum, die naast de vliegbasis liggen, van de kaart moeten verdwijnen, zo vrezen de bestuurders.
Telegraaf, vr 12 dec 2008, 14:59
Saab: Noorwegen goochelt met cijfers bij keuze voor JSF
Noorwegen heeft de keuze voor de JSF al gemaakt, maar Saab heeft daar nogal wat commentaar op. Van http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=28870:
Saab: Noorwegen goochelt met cijfers bij keuze voor JSF
11-12-2008
STOCKHOLM - Vliegtuigfabrikant Saab is niet te spreken over de manier waarop Noorwegen de keuze voor de F-35 Lightning II (Joint Strike Fighter) onderbouwt. Volgens de Zweden hebben hun Scandinavische buren rekenmethodes gebruikt die niet door de vliegtuigbouwer worden gesteund. Ook weerlegt Saab de uitspraak van Noorwegen dat de Gripen Next Generation niet aan de Noorse operationele eisen zou voldoen.
Saab gaf woensdag (10 december) tijdens een speciale bijeenkomst tekst en uitleg over de manier waarop het bedrijf Noorwegen heeft geïnformeerd bij diens keuze tussen de Saab NG of de ‘JSF’. De Zweedse fabrikant liet weten dat er altijd een goede verstandhouding met het Noorse evaluatieteam is geweest en dat gedurende het hele traject alle opgevraagde informatie is verstrekt.
Het verbaasde Saab naar eigen zeggen dan ook dat Noorwegen op 20 november bij het bekendmaken van de keuze voor de JSF, met nieuwe kwesties aan kwam zetten. Uit alle voorgaande sessies was nooit gebleken dat het Zweedse gevechtsvliegtuig niet aan de eisen van Noorwegen voldeed, stelt Saab.
Rekenmachine
Volgens Saab heeft het evaluatieteam voor slechts twintig procent officiële informatie gebruikt. Het resterende deel is zelf door Noorwegen ingevuld en kan niet voldoende worden onderbouwd, meent Saab. De Noren hadden beter bij Saab aan kunnen kloppen voor extra materiaal, in plaats van zelf de rekenmachine ter hand te nemen, meldde het bedrijf woensdag.
Ook het kostenplaatjes dat Noorwegen naar buiten heeft gebracht raakt kant nog wal, vindt Saab. “Bij de berekening van de kosten over de hele levenscyclus van de vliegtuigen doet Noorwegen voorkomen dat de JSF goedkoper zou zijn dan de Saab NG, zelfs al zouden wij alle 48 toestellen cadeau geven”, aldus de Scandinavische vliegtuigfabrikant.
Saab laat ondanks de onvrede weten dat de keuze van Noorwegen voor de F-35 wordt gerespecteerd. Het bedrijf houdt vast aan de doelstelling om tweehonderd gevechtsvliegtuigen te exporteren.
Saab: Noorwegen goochelt met cijfers bij keuze voor JSF
11-12-2008
STOCKHOLM - Vliegtuigfabrikant Saab is niet te spreken over de manier waarop Noorwegen de keuze voor de F-35 Lightning II (Joint Strike Fighter) onderbouwt. Volgens de Zweden hebben hun Scandinavische buren rekenmethodes gebruikt die niet door de vliegtuigbouwer worden gesteund. Ook weerlegt Saab de uitspraak van Noorwegen dat de Gripen Next Generation niet aan de Noorse operationele eisen zou voldoen.
Saab gaf woensdag (10 december) tijdens een speciale bijeenkomst tekst en uitleg over de manier waarop het bedrijf Noorwegen heeft geïnformeerd bij diens keuze tussen de Saab NG of de ‘JSF’. De Zweedse fabrikant liet weten dat er altijd een goede verstandhouding met het Noorse evaluatieteam is geweest en dat gedurende het hele traject alle opgevraagde informatie is verstrekt.
Het verbaasde Saab naar eigen zeggen dan ook dat Noorwegen op 20 november bij het bekendmaken van de keuze voor de JSF, met nieuwe kwesties aan kwam zetten. Uit alle voorgaande sessies was nooit gebleken dat het Zweedse gevechtsvliegtuig niet aan de eisen van Noorwegen voldeed, stelt Saab.
Rekenmachine
Volgens Saab heeft het evaluatieteam voor slechts twintig procent officiële informatie gebruikt. Het resterende deel is zelf door Noorwegen ingevuld en kan niet voldoende worden onderbouwd, meent Saab. De Noren hadden beter bij Saab aan kunnen kloppen voor extra materiaal, in plaats van zelf de rekenmachine ter hand te nemen, meldde het bedrijf woensdag.
Ook het kostenplaatjes dat Noorwegen naar buiten heeft gebracht raakt kant nog wal, vindt Saab. “Bij de berekening van de kosten over de hele levenscyclus van de vliegtuigen doet Noorwegen voorkomen dat de JSF goedkoper zou zijn dan de Saab NG, zelfs al zouden wij alle 48 toestellen cadeau geven”, aldus de Scandinavische vliegtuigfabrikant.
Saab laat ondanks de onvrede weten dat de keuze van Noorwegen voor de F-35 wordt gerespecteerd. Het bedrijf houdt vast aan de doelstelling om tweehonderd gevechtsvliegtuigen te exporteren.
Enjoy!
- Leeuwarden
- Scramble Addict
- Posts: 1053
- Joined: 30 Aug 2006, 10:53
- Location: Leeuwarden
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
hmm.... als je zeker van je zaak bent begin toch een arbitrage/rechtszaak? (KC-X, new CSAR helo etcetc...Saab laat ondanks de onvrede weten dat de keuze van Noorwegen voor de F-35 wordt gerespecteerd. Het bedrijf houdt vast aan de doelstelling om tweehonderd gevechtsvliegtuigen te exporteren.
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Als ik het sarcasme in deze post goed lees: Inderdaad...Leeuwarden wrote:Inderdaad. Het is hier een stuk dichter bevolkt dan Soesterberg.toppiero wrote: gooi ssb maar weer open. ligt middenin utrechtse heuvelrug. buiten de twee dorpen eromheen is er niet zoveel bewoond gebied dicht in de buurt in vergelijking met leeuwarden
Als een JSF 4x meer geluid maakt dan een F16, en een F16 al goed te horen was in Amersfoort Centrum als deze een approach maakte, denk je dat Amersfoort dan geen last zou hebben van een JSF? En Amersfoort vind ik nou wel een stad om rekening mee te houden..
- Leeuwarden
- Scramble Addict
- Posts: 1053
- Joined: 30 Aug 2006, 10:53
- Location: Leeuwarden
Leeuwarden is natuurlijk ook inmiddels ook een stad die langzaam aan richting 100.000 inwoners gaat. Waar je in Nederland ook bent, ergens gaan de klappen vallen... Nederland is domweg erg dichtbevolkt.
Wat ik wel zou willen weten is hoeveel geluid een JSF produceert ten opzichte van de F-104... (Maakt voor de huidige normen natuurlijk geen barst uit...)
Wat ik wel zou willen weten is hoeveel geluid een JSF produceert ten opzichte van de F-104... (Maakt voor de huidige normen natuurlijk geen barst uit...)
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Posts: 806
- Joined: 06 Apr 2008, 13:57
- Type of spotter: F5 Military
- Location: Flevoland
- Contact: