Vervanging F-16's

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5445
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Post by Stefan »

SquAdmin wrote:
Tom Tiger wrote:Ik zie de Gripen NG niet zo heel erg zitten... Ben zelf meer voorstander van de Dassault Rafale :-)
Persoonlijk vind ik het zonder meer de mooiste bak van alle kandidaten, maar of ie voldoet... Het is veelzeggend dat hij nog geen enkele exportklant heeft en dat hij volgens Franse spotters vaak opstartproblemen heeft.
Kinderziektes... De eerste vlucht vond pas 22 jaar geleden plaats, dat duurt gewoon ff voordat ze dat allemaal onder de knie hebben :-)

Stefan
wamovements
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2079
Joined: 14 Jun 2007, 20:50
Subscriber Scramble: wamovements

Post by wamovements »

Stefan wrote:
Kinderziektes... De eerste vlucht vond pas 22 jaar geleden plaats, dat duurt gewoon ff voordat ze dat allemaal onder de knie hebben :-)

Stefan
Beetje vreemde vergelijking. Je kan de F-15A toch ook niet vergelijken met de F-15I?
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Post by Tom Tiger »

Zowel Gripen als Rafale zitten niet echt dik in de export orders.... Geloof zelfs dat Gripen het iets beter dan Rafale doet in de export....

Tsja.... alles ff op een rijtje zetten....

JSF
Eurofighter
Rafale
Gripen

denk wel dat de deur bij Eurofighter nu dicht zit.... Saab staat open, Dassault op een kier, en JSF staat open ....

Wat nu?

Een andere "mooie" optie vind ik, en dit is al eens eerder hier op dit forum gezegd, Nieuwe F16's, dus een gedeelde vloot, 40 JSF's en de rest F16's Block 50/60. De andere toestellen opvliegen/doorverkopen.
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

Tom Tiger wrote:Dassault op een kier,
Ah, dan zijn ze te laat om mee te doen met de tweede tender. Toen die liep was die deur bij Dassault dicht.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3743
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Post by SquAdmin »

@Tom Tiger:

- de Gripen zit vrij dik in de export orders met Hongarije, Tsjechie, Thailand, Zuid-Afrika als klanten en meer dan genoeg kansrijke aanbiedingen;
- de Eurofighter doet het ook niet heel slecht met Saudi-Arabie, Oostenrijk en perspectief voor andere klanten (o.a. Japan);
- de Rafale heeft geen enkele export order en er zijn ook niet veel hoopvolle opties;
- een gedeelde vloot kost klauwen met geld aan onderhoud en organisatie.
Greetz,

Patrick
User avatar
Maurice
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 750
Joined: 13 Apr 2004, 23:07
Subscriber Scramble: yes
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Post by Maurice »

Tom Tiger wrote:Zowel Gripen als Rafale zitten niet echt dik in de export orders.... Geloof zelfs dat Gripen het iets beter dan Rafale doet in de export....
Huh? Als ik me niet vergis is er nog geen enkele export order geplaatst voor de Rafale (al zijn er een aantal geinteresseerden als UAE en Lybie), De Gripen doet het daarentegen helemaal niet slecht met orders van Tsjechië, Hongarije, Zuid Afrika en Thailand (en een hele lange lijst met serieus geinteresseerden).
Tom Tiger wrote:Een andere "mooie" optie vind ik, en dit is al eens eerder hier op dit forum gezegd, Nieuwe F16's, dus een gedeelde vloot, 40 JSF's en de rest F16's Block 50/60. De andere toestellen opvliegen/doorverkopen.
Interessante optie maar verre van realistisch denk ik. Een mix van fighters zie ik bij de KLu niet meer gebeuren, te duur en logistiek onhandig. Je hebt het over 40 JSF's plus F-16s. Ik denk als de keuze werkelijk op de JSF valt, dat het na aanschaf van 40 a 50 van die dingen wel ophoudt. De huidige F-16 aantallen worden nu ook al terug gebracht naar 72!

Persoonlijk lijkt het mij best een aardig idee, de F-16 door de F-16 te vervangen (block 60/70 E/F modellen ofzo). Waarschijnlijk veel goedkoper en houden we dus geld over voor andere investeringen zoals vervanging KDC-10 en C-130 door Airbus 330 en 400... :wink:
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

- de Eurofighter doet het ook niet heel slecht met Saudi-Arabie, Oostenrijk en perspectief voor andere klanten (o.a. Japan);
..en ik vermoed dat Griekenland ook nog wel weer 'om 'gaat...

Ik denk als de keuze werkelijk op de JSF valt, dat het na aanschaf van 40 a 50 van die dingen wel ophoudt. De huidige F-16 aantallen worden nu ook al terug gebracht naar 72!
Inderdaad, ik gok gewoon op 56 stuks... gewoon 1 wing met drie squadrons van 14 stuks verdeeld over 2 velden en wat extra reserve/opleidings kisten...

De kans dat er tòch daadwerkelijk 84 komen schat ik erg laag in.. Mocht dat toch gebeuren maak ik er gelijk 83 van door er eentje op te eten!! ( :oops: wat zeg ik nou....)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

Polecat wrote:Mocht dat toch gebeuren maak ik er gelijk 83 van door er eentje op te eten!!
Wacht dan toch maar even tot iedereen de kans heeft gehad die ene te platen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2037
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

dreaming of the tomcat negotiations

Post by Glidepath »

He yo mister, waddjah charging for them 50 or so redundant F-14 Tomcats at the end of da crapyard, like included sea shipppin' costs and all to continental europe?

(mumblemumble answer noise from behind a fat cuban cigar....)

ah, right-o, that kinda seems fair to me, make it 80 pieces then. cash on delivery.

Be seeing ya.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Post by Tom Tiger »

Maurice wrote:
Tom Tiger wrote:Zowel Gripen als Rafale zitten niet echt dik in de export orders.... Geloof zelfs dat Gripen het iets beter dan Rafale doet in de export....
Huh? Als ik me niet vergis is er nog geen enkele export order geplaatst voor de Rafale (al zijn er een aantal geinteresseerden als UAE en Lybie), De Gripen doet het daarentegen helemaal niet slecht met orders van Tsjechië, Hongarije, Zuid Afrika en Thailand (en een hele lange lijst met serieus geinteresseerden).
Ehh... volgens mij zei ik dat ook, dat Gripen het iets beter dan Rafale doet in de export..... :lol:

Geen idee waarom Dassault het zo slecht doet met de verkoop van de Rafale... iemand een idee?

Toch zullen we een hele korte tijd een gedeelde vloot hebben, levert in ieder geval mooie plaatjes op :-)

Serieus..... denk dat we misschien beter af zijn met Block 60 F16's (Tom hoop nog steeds op een F16XL revival.... but it Ain't gonna happen)

Precies wat je zei, goedkoper en meer geld over voor andere toestellen.
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
User avatar
Arjan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2730
Joined: 20 Sep 2002, 22:51
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Arjan
Location: Den Haag

Post by Arjan »

Ik geloof dat een van de redenen dat de Rafale slecht verkoopt is dat je als land nu een kant en klaar pakket koopt. Geen of nauwelijks inspraak en geen of nauwelijks kans op industriele tegenorders.
Daarnaast is het niet interessant om over te stappen naar een Frans toestel als je met Engelse of Amerikaanse vliegt omdat je niet alleen een nieuw vliegtuig aanschaft, maar ook je complete logistiek en training moet veranderen. Eigenlijk is dat alleen een aanrader als je al met Mirages vliegt of als je een Frans talig land bent. En voor de Mirage 2000 gebruikers die niet te veel geld kwijt willen is de 2000-9 een aardige optie.
Bovendien zal de dure Euro ook wel niet meehelpen. Dat geldt natuurlijk ook voor de Zweden, maar die bieden hun Gripen veel en veel goedkoper aan.

Ik heb uit testkringen begrepen dat op de "stealthfactor" na, de Rafale wel de beste kist is die beschikbaar is.
Scramble member since 1990
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

Arjan wrote:Eigenlijk is dat alleen een aanrader als je al met Mirages vliegt of als je een Frans talig land bent.
Maar die landen stappen tegenwoordig ook al over op de F-16.
Arjan wrote:Bovendien zal de dure Euro ook wel niet meehelpen. Dat geldt natuurlijk ook voor de Zweden, maar die bieden hun Gripen veel en veel goedkoper aan.
Dacht dat Zweden nog zijn eigen Kronen had. Ben ik blijkbaar te laat met die dingen terug te wisselen.....
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Post by Tom Tiger »

Arjan wrote:Ik geloof dat een van de redenen dat de Rafale slecht verkoopt is dat je als land nu een kant en klaar pakket koopt. Geen of nauwelijks inspraak en geen of nauwelijks kans op industriele tegenorders.
Daarnaast is het niet interessant om over te stappen naar een Frans toestel als je met Engelse of Amerikaanse vliegt omdat je niet alleen een nieuw vliegtuig aanschaft, maar ook je complete logistiek en training moet veranderen. Eigenlijk is dat alleen een aanrader als je al met Mirages vliegt of als je een Frans talig land bent. En voor de Mirage 2000 gebruikers die niet te veel geld kwijt willen is de 2000-9 een aardige optie.
Bovendien zal de dure Euro ook wel niet meehelpen. Dat geldt natuurlijk ook voor de Zweden, maar die bieden hun Gripen veel en veel goedkoper aan.

Ik heb uit testkringen begrepen dat op de "stealthfactor" na, de Rafale wel de beste kist is die beschikbaar is.
Dat verklaart een hoop.... tsja als je geen tegenorders kan verwachten en als je geen inspraak hebt.... dan houdt het toch op voor de meeste landen. Plus de hele logistieke situatie..... denk ook niet dat Dassault gauw water bij de wijn doet.

Okay. Dus Dassault valt hiermee af. Jammer..... (Tom likes Rafale)
want niemand in deze regering zal daarmee akkoord gaan.... (tenzij Dassault met een ongeloofelijk goed aanbod komt.... wat ik betwijfel)

Eurofighter, dacht dat deze deur wel dicht was, iemand nog nieuws over?

Houden we over,

Gripen, nog steeds in de race met een groot pakket, spares, training en toestellen (dacht iets van 85 stuks??)

JSF, met al zijn vertragingen.....

IMHO en een Wildcard..... F16 Block 60.
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
User avatar
Arjan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2730
Joined: 20 Sep 2002, 22:51
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Arjan
Location: Den Haag

Post by Arjan »

Tja, ik zou ook graag de Rafale zien als de vervanger van de F-16. Ben bang dat het er toch echt niet in zit.

Inderdaad hebben die Zweden hun kronen maar ik heb het vermoeden dat zij niet in Kronen zullen rekenen. Was het voor Fokker niet een van de redenen dat zij failliet zijn gegaan het feit dat zij erop stonden in guldens betaald te krijgen?

Dus ja, de Rafale valt af, Eurofighter ook. Die willen geloof ik niet eens meer meedoen. En ook daar hoef je weinig inspraak van te verwachten helaas als je die kisten al koopt.

En de F-16 Block zoveel valt voor de luchtmacht af omdat je alsnog een heel nieuw vliegtuig aanschaft maar dat nog steeds ongeveer dezelfde technische vliegeigenschappen heeft als zijn voorganger. Diezelfde voorganger vliegt ook bij landen die als potentiele tegenstander gezien kunnen worden. Bijvoorbeeld Venezuela e.d. Die ook nog eens met Su-30s vliegen.

Ben benieuwd hoeveel de Gripen NG boven de vliegeigenschappen van de Rafale, Eurofighter en F-16 Block 60 uitsteken dat deze een goede vervanger zou zijn en de ideale tegenstander van de laatste Russische hardware.
Scramble member since 1990
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Post by Tom Tiger »

Gripen NG is natuurlijk wel weer een doorontwikkeling van de "gewone" Gripen..... (lijkt mij een doorontwikkeling van F16 naar F16 block zoveel...)

Maar het is natuurlijk wel een interessant toestel, zeker in vergelijking met de huidige F16 MLU.

Om eerlijk te zijn zie ik de Gripen niet zitten, dus is het tijd om mezelf erin te verdiepen :-)

Het toestel ziet er leuk uit, maar ik weet er te weinig van op dit moment.
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
Post Reply

Return to “'t Praethuys”