Arjan wrote:Ik geloof dat een van de redenen dat de Rafale slecht verkoopt is dat je als land nu een kant en klaar pakket koopt. Geen of nauwelijks inspraak en geen of nauwelijks kans op industriele tegenorders.
Daarnaast is het niet interessant om over te stappen naar een Frans toestel als je met Engelse of Amerikaanse vliegt omdat je niet alleen een nieuw vliegtuig aanschaft, maar ook je complete logistiek en training moet veranderen. Eigenlijk is dat alleen een aanrader als je al met Mirages vliegt of als je een Frans talig land bent. En voor de Mirage 2000 gebruikers die niet te veel geld kwijt willen is de 2000-9 een aardige optie.
Bovendien zal de dure Euro ook wel niet meehelpen. Dat geldt natuurlijk ook voor de Zweden, maar die bieden hun Gripen veel en veel goedkoper aan.
Ik heb uit testkringen begrepen dat op de "stealthfactor" na, de Rafale wel de beste kist is die beschikbaar is.
Dat verklaart een hoop.... tsja als je geen tegenorders kan verwachten en als je geen inspraak hebt.... dan houdt het toch op voor de meeste landen. Plus de hele logistieke situatie..... denk ook niet dat Dassault gauw water bij de wijn doet.
Okay. Dus Dassault valt hiermee af. Jammer..... (Tom likes Rafale)
want niemand in deze regering zal daarmee akkoord gaan.... (tenzij Dassault met een ongeloofelijk goed aanbod komt.... wat ik betwijfel)
Eurofighter, dacht dat deze deur wel dicht was, iemand nog nieuws over?
Houden we over,
Gripen, nog steeds in de race met een groot pakket, spares, training en toestellen (dacht iets van 85 stuks??)
JSF, met al zijn vertragingen.....
IMHO en een Wildcard..... F16 Block 60.