Vervanging F-16's
Forum rules
PvdA en SP eisen stukken JSF-deal op
DEN HAAG - De PvdA en de SP willen dat het kabinet informatie van vliegtuigbouwer Lockheed Martin vrijgeeft. Ze willen dat om erachter te komen of de Tweede Kamer misleid is over orders aan de Nederlandse industrie bij de ontwikkeling van het gevechtsvliegtuig JSF.
Aanleiding tot het debat donderdag was een uitzending van het tv-programma Reporter. Een akkoord tussen de Nederlandse overheid en de Amerikanen in 2002, zou minder gunstig zijn voor de Nederlandse industrie dan het kabinet destijds voorstelde. Binnen het ministerie van Economische Zaken zou dat van meet af aan bekend zijn.
SP-Kamerlid Krista van Velzen en Angelien Eijsink van de PvdA vroegen beiden om een brief van Lockheed Martin, die dateert van februari 2002 en die meer licht zou werpen op deze zaak. Van Velzen sprak over drie brieven van rond die tijd. Ook de PVV en D66 willen opheldering over de kennis die toen bij Economische Zaken aanwezig was. GroenLinks liet zich hier niet over uit.
Het CDA, VVD, ChristenUnie en de SGP vinden echter dat er geen reden is voor wantrouwen richting het kabinet. Volgens CDA-Kamerlid Raymond Knops is ten onrechte het beeld ontstaan dat de Kamer misleid is. Dat blijkt volgens hem al uit de brieven die het kabinet eind september aan de Kamer heeft geschreven waarin deze suggesties volledig worden ontkracht.
Bijna alle fracties vroegen staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) naar het geluid dat de JSF zou produceren. Uit recente Amerikaanse rapportages blijkt dat dit veel harder is dan bij de huidige jachtvliegtuigen. De Kamer wil weten waarom geluid nu niet meer in de lijst van criteria voorkomt en een aantal jaren geleden nog wel.
Telegraaf, do 30 okt 2008, 22:00
DEN HAAG - De PvdA en de SP willen dat het kabinet informatie van vliegtuigbouwer Lockheed Martin vrijgeeft. Ze willen dat om erachter te komen of de Tweede Kamer misleid is over orders aan de Nederlandse industrie bij de ontwikkeling van het gevechtsvliegtuig JSF.
Aanleiding tot het debat donderdag was een uitzending van het tv-programma Reporter. Een akkoord tussen de Nederlandse overheid en de Amerikanen in 2002, zou minder gunstig zijn voor de Nederlandse industrie dan het kabinet destijds voorstelde. Binnen het ministerie van Economische Zaken zou dat van meet af aan bekend zijn.
SP-Kamerlid Krista van Velzen en Angelien Eijsink van de PvdA vroegen beiden om een brief van Lockheed Martin, die dateert van februari 2002 en die meer licht zou werpen op deze zaak. Van Velzen sprak over drie brieven van rond die tijd. Ook de PVV en D66 willen opheldering over de kennis die toen bij Economische Zaken aanwezig was. GroenLinks liet zich hier niet over uit.
Het CDA, VVD, ChristenUnie en de SGP vinden echter dat er geen reden is voor wantrouwen richting het kabinet. Volgens CDA-Kamerlid Raymond Knops is ten onrechte het beeld ontstaan dat de Kamer misleid is. Dat blijkt volgens hem al uit de brieven die het kabinet eind september aan de Kamer heeft geschreven waarin deze suggesties volledig worden ontkracht.
Bijna alle fracties vroegen staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) naar het geluid dat de JSF zou produceren. Uit recente Amerikaanse rapportages blijkt dat dit veel harder is dan bij de huidige jachtvliegtuigen. De Kamer wil weten waarom geluid nu niet meer in de lijst van criteria voorkomt en een aantal jaren geleden nog wel.
Telegraaf, do 30 okt 2008, 22:00
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
En die uitzending was al een hele tijd geleden. Zelfs van Fortis wist niemand toen nog iets af! Wat hebben ze in de tussentijd gedaan? Politici:Rockville wrote:Aanleiding tot het debat donderdag was een uitzending van het tv-programma Reporter.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
NOS of RTL? RTL
Ik zag dat bij RTL. Nou zijn zij iets meer into luchtvaart, maar maakten een (vergelijkbare?) enorme blooper met deze filmcut.
zeker gevalletje
kregen we ze maar...... lekker vanaf de HRMS Rotterdam c.s. opereren.
(o jee, als het vliegdek dat maar aankan...)
zeker gevalletje
kregen we ze maar...... lekker vanaf de HRMS Rotterdam c.s. opereren.
(o jee, als het vliegdek dat maar aankan...)
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
De Vries wil geen uitstel contract test-JSF
DEN HAAG - Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) houdt eraan vast om het koopcontract voor een testtoestel van de Joint Strike Fighter (JSF) in februari 2009 te ondertekenen. De coalitiepartijen PvdA en de ChristenUnie en de oppositieparijen SP, PVV, GroenLinks en D66 hadden vorige week aangedrongen op drie maanden uitstel van de ondertekening.
Maar de bewindsman liet dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer weten dat de Amerikanen alleen willen uitstellen als Nederland een financiële garantiestelling afgeeft voor een deel van de aanschafwaarde van het toestel. De Vries onderzoekt nu wat de Amerikanen precies bedoelen.
De ChristenUnie en de PvdA wilden uitstel met een motie afdwingen, maar hielden die vorige week in de laatste minuten van het debat aan. Ze besloten dinsdag de motie de komende twee weken ook nog niet in stemming te brengen. Het uitstel zou een Kamermeerderheid halen, want alleen CDA, VVD en de SGP wilden vasthouden aan de planning van Defensie.
Nederland legde zich eind mei al vast om deel te nemen aan de testfase voor de nieuwe JSF (F-35). Toen werd een aanbetaling gedaan van 10 procent van de 270 miljoen euro die twee testtoestellen kosten. De Vries wil in februari tekenen, omdat dit in de intentieverklaring met de Amerikaanse overheid staat.
Het eerste Nederlandse testtoestel zou dan klaar zijn in november 2011 en het tweede in 2012. Die oplevering is volgens De Vries nodig om vijf Nederlandse piloten voldoende opleidingstijd te gunnen. Zij zullen met de testtoestellen gaan vliegen in de Verenigde Staten. Als Nederland in februari niet tekent, zal dat pas weer een jaar later in februari opnieuw kunnen, aldus De Vries.
Een Kamermeerderheid wil echter meer tijd om de uitkomsten van de vergelijking tussen de JSF van Lockheed Martin en de Saab Gripen NG te bekijken. In december stuurt Defensie de evaluatie naar de Kamer. De Vries meldde dinsdag dat het contract pas eind februari wordt getekend en niet 1 februari. Hij wijst erop dat de Kamer dus twee maanden de tijd heeft.
Overigens besluit het kabinet pas in 2010 of het echt kiest voor de JSF als opvolger van de huidige F-16’s.
Telegraaf, di 04 nov 2008, 15:18
DEN HAAG - Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) houdt eraan vast om het koopcontract voor een testtoestel van de Joint Strike Fighter (JSF) in februari 2009 te ondertekenen. De coalitiepartijen PvdA en de ChristenUnie en de oppositieparijen SP, PVV, GroenLinks en D66 hadden vorige week aangedrongen op drie maanden uitstel van de ondertekening.
Maar de bewindsman liet dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer weten dat de Amerikanen alleen willen uitstellen als Nederland een financiële garantiestelling afgeeft voor een deel van de aanschafwaarde van het toestel. De Vries onderzoekt nu wat de Amerikanen precies bedoelen.
De ChristenUnie en de PvdA wilden uitstel met een motie afdwingen, maar hielden die vorige week in de laatste minuten van het debat aan. Ze besloten dinsdag de motie de komende twee weken ook nog niet in stemming te brengen. Het uitstel zou een Kamermeerderheid halen, want alleen CDA, VVD en de SGP wilden vasthouden aan de planning van Defensie.
Nederland legde zich eind mei al vast om deel te nemen aan de testfase voor de nieuwe JSF (F-35). Toen werd een aanbetaling gedaan van 10 procent van de 270 miljoen euro die twee testtoestellen kosten. De Vries wil in februari tekenen, omdat dit in de intentieverklaring met de Amerikaanse overheid staat.
Het eerste Nederlandse testtoestel zou dan klaar zijn in november 2011 en het tweede in 2012. Die oplevering is volgens De Vries nodig om vijf Nederlandse piloten voldoende opleidingstijd te gunnen. Zij zullen met de testtoestellen gaan vliegen in de Verenigde Staten. Als Nederland in februari niet tekent, zal dat pas weer een jaar later in februari opnieuw kunnen, aldus De Vries.
Een Kamermeerderheid wil echter meer tijd om de uitkomsten van de vergelijking tussen de JSF van Lockheed Martin en de Saab Gripen NG te bekijken. In december stuurt Defensie de evaluatie naar de Kamer. De Vries meldde dinsdag dat het contract pas eind februari wordt getekend en niet 1 februari. Hij wijst erop dat de Kamer dus twee maanden de tijd heeft.
Overigens besluit het kabinet pas in 2010 of het echt kiest voor de JSF als opvolger van de huidige F-16’s.
Telegraaf, di 04 nov 2008, 15:18
- 610
- Scramble Newbie
- Posts: 45
- Joined: 27 Jun 2004, 13:37
- Subscriber Scramble: 610
- Location: Utrecht
- Contact:
Vervanging F-16
En de oplossing is!!!!!!!!!
Gewoon F-16 block 60+ kopen.
Geen trammelant met oplopende produktie kosten meer, een aantal landen twijfelt al, om de aantallen JSF's te bestellen kisten terug te draaien.
[Scheelt ons de belastingbetaler de komende jaren ook weer iets!]
F-16 duals, die zowel ingezet kunnen worden voor training alswel voor een aanvalstaak.
Voor Lockheed toch nog een nette oplossing, om uit het samenwerkingsverband te stappen, maar wel een ander product af te nemen bij hun.
Ruime ervaring die de Klu reeds heeft met de Vipers.
Geen shelters die hoeven te worden aangepast.
Opvliegen van de oude duals, tbv training.
Dus minder peperdure simulators.
Betrouwbaar produkt, JSF moet dat nog bewijzen.
Geluidsnorm zal altijd minder zijn dan de Gripen.
Waarom top of de bill kopen, als de raketjes het maar goed doen.
Tijden van dogfighten is immers voorbij!
Maar ja, de Klu heeft al beslist, nu de politiek nog.
Time will tell
Vipers for ever
Gewoon F-16 block 60+ kopen.
Geen trammelant met oplopende produktie kosten meer, een aantal landen twijfelt al, om de aantallen JSF's te bestellen kisten terug te draaien.
[Scheelt ons de belastingbetaler de komende jaren ook weer iets!]
F-16 duals, die zowel ingezet kunnen worden voor training alswel voor een aanvalstaak.
Voor Lockheed toch nog een nette oplossing, om uit het samenwerkingsverband te stappen, maar wel een ander product af te nemen bij hun.
Ruime ervaring die de Klu reeds heeft met de Vipers.
Geen shelters die hoeven te worden aangepast.
Opvliegen van de oude duals, tbv training.
Dus minder peperdure simulators.
Betrouwbaar produkt, JSF moet dat nog bewijzen.
Geluidsnorm zal altijd minder zijn dan de Gripen.
Waarom top of de bill kopen, als de raketjes het maar goed doen.
Tijden van dogfighten is immers voorbij!
Maar ja, de Klu heeft al beslist, nu de politiek nog.
Time will tell
Vipers for ever
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16
610 wrote:Tijden van dogfighten is immers voorbij!
Die gedachte is wel eens eerder geuit, maar dan zelfs in de bovenste regionen van de amerikaanse defensie.
Bij de eerste keer dat Amerika daarna operationeel ten strijde trok had dat niet de beste uitwerking op de resultaten.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
mooi man
quote : Dit begint een one-man show te worden
Die man is een spin-docter. Kon zelf Balky populair over laten komen. Kun je meteen nagaan waarom ze hem naar dit baantje hebben ge-upgrade. Laat alles maar aan Jacky boy over. Die bak komt er, of het nou over links is of rechts. Hij komt, die lieve goede sint... slaap zacht[/quote]
Die man is een spin-docter. Kon zelf Balky populair over laten komen. Kun je meteen nagaan waarom ze hem naar dit baantje hebben ge-upgrade. Laat alles maar aan Jacky boy over. Die bak komt er, of het nou over links is of rechts. Hij komt, die lieve goede sint... slaap zacht[/quote]
Re: Vervanging F-16
Ik kan me vergissen, maar meen laatst iets gelezen te hebben over het sluiten van de F-16 productiefaciliteiten. Overigens: als je er vanuit gaat dat alle luchtduels beyond visual range uitgevochten gaan worden kun je maar beter onzichtbaar zijn voor hun radar toch?
Last edited by SquAdmin on 04 Nov 2008, 22:39, edited 1 time in total.
Greetz,
Patrick
Patrick
Re: mooi man
Ben benieuwd wat hij vanavond bij Pauw&Witteman gaat vertellen over o.a. de verkiezingen in The USA.Sines wrote: Laat alles maar aan Jacky boy over. Die bak komt er, of het nou over links is of rechts.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16
Schijnt toch nog even te zijn uitgesteld. Toen ze bij Lockheed doorkregen dat ze toch nog concurrentie uit Zweden hadden, hebben ze ook nog een voorstel gedaan om nieuwe F-16's te leveren. Mochten we daartoe besluiten, zullen ze die toch moeten maken.SquAdmin wrote:Ik kan me vergissen, maar meen laatst iets gelezen te hebben over het sluiten van de F-16 productiefaciliteiten.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
meen ik ook ja.. en in dat kader vrees ik dat er maar één echte optie is... ben trouwens benieuwd wat Oboema met de JSF gaat doen..Overigens: als je er vanuit gaat dat alle luchtduels beyond visual range uitgevochten gaan worden kun je maar beter onzichtbaar zijn voor hun radar toch?
I have never drunk milk, and I never will . . . .
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Het schijnt in Den Haag hoog te zijn opgelopen toen het hier zo stil was....
Volgens de T. die ik toevallig las toen ik door de stad liep (lees dat ding bijna nooit ) is vandaag spoedberaad geweest met de fractievoorzitters van de regeringspartijen over de kwestie of al voor die testkisten getekend moet worden, of drie maanden later. De yanks hebben al zoveel uitstel op hun geweten, mag Nederland dan niet eens een paar maanden voor zijn rekening nemen? Of zijn ze echt bang dat de JSF niet als beste uit de vergelijking komt?
Volgens de T. die ik toevallig las toen ik door de stad liep (lees dat ding bijna nooit ) is vandaag spoedberaad geweest met de fractievoorzitters van de regeringspartijen over de kwestie of al voor die testkisten getekend moet worden, of drie maanden later. De yanks hebben al zoveel uitstel op hun geweten, mag Nederland dan niet eens een paar maanden voor zijn rekening nemen? Of zijn ze echt bang dat de JSF niet als beste uit de vergelijking komt?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009