Apaches IFR?

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
DIMMU83
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 12 Sep 2005, 08:26
Location: Austerlitz

Post by DIMMU83 »

Ik ben ook voor..

Op zich een hele intressante discussie maar meer dan de helft van de posts gaat niet helemaal over het onderwerp.

Verder heeft het topic niets meer met Soesterberg te maken nadat het uit de originele post is gehaald.

Dus wat mij betreft, verhuizen naar 't Praethuys
Lightning_NL
Posts: 14
Joined: 25 Jul 2008, 09:26
Subscriber Scramble: Lightning_NL

Post by Lightning_NL »

Key wrote:
Lightning_NL wrote:Wat jij niet wist is dat OAT een onderdeel is van het ICAO. Dat bedoel ik dus met dat je onzin zat te spuien.
Ik leg het nog één keer uit: OAT is per definitie niet opereren volgens ICAO-regels. Uiteraard moet ICAO het fenomeen OAT wel benoemen, maar dat is wat anders.
Oneens. OAT is nog steeds opereren onder ICAO regels (natuurlijk!!! Welke regels anders???) maar met enkele uitzonderingen, wat het anders maakt dan GAT.
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Post by kiwi »

Lightning_NL wrote:Oneens. OAT is nog steeds opereren onder ICAO regels (natuurlijk!!! Welke regels anders???) maar met enkele uitzonderingen, wat het anders maakt dan GAT.
Moet dit nou? Ik wil niet de stoere kerel uithangen hier ofzo want ook ik ben vergeleken met veel gasten hier onervaren, maar ga liever eerst even je strepen verdienen want je maakt geen goede eerste indruk zo
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11221
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Lightning_NL wrote:Oneens.
Ik ga hier geen tijd meer aan verspillen.
What four words, Jimmy!?!
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

Lightning_NL,

Vertel eens waarom jij het zo goed weet. Het kan best zijn dat je professioneel met de Apache werkt, maar als je zoiets even meldt, maakt dat je post(s) over die kist een stuk geloofwaardiger. Ik denk dat de meesten hier wel weten wat de professie van Key is, dus dan kunnen we (ieder voor zich) een serieuze afweging maken waar we het meeste geloof aan kunnen hechten.

Voor zover ik het nog kan volgen heeft de discussie alleen nog een kip of ei gehalte. Wat was er eerder OAT of de omschrijving van OAT in de ICAO regels. Misschien een ideetje deze per PM te voeren en alleen nog de uitkomst als jullie het eens zijn mee te delen?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Lightning_NL
Posts: 14
Joined: 25 Jul 2008, 09:26
Subscriber Scramble: Lightning_NL

Post by Lightning_NL »

Ik blijf liever anoniem. En ik laat deze discussie verder ook voor wat ie is.

Later!
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

't is inderdaad allemaal een weinig verheffende manier van posten...

(naam "Lightning" en hij ontkent niet dattie iets van Apaches weet.....
het woord "hoogspanningsmast" schiet me op een of andere manier te binnen :oops: )
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Post by topgun1984 »

maar als zo'n ding nou nacht vliegt bijvoorbeeld? ..... Is het ook dan IFR of VFR??? want ben de draad nou een beetje kwijt :P
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11221
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Topgun, zie mijn eerste post in deze discussie.
IFR is overal ter wereld geschikt voor 's nachts vliegen, VFR mag in veel landen (waaronder NL) alleen overdag voor de burgerluchtvaart. De militairen mogen bij mijn weten overal ook 's nachts VFR vliegen.
In ons land hebben politie en kustwacht verder permanente ontheffing om zodoende ook 's nachts VFR te mogen vliegen. Voor de traumaheli's wordt hieraan gewerkt.
Zowel voor IFR als VFR moet je aan allerlei voorwaarden voldoen. Die voor IFR zijn strenger qua apparatuur en training maar dan mag je ook in slechter weer (en civiel dus 's nachts, en hoger, en harder) vliegen. Een vlucht 'wordt' dus niet 'automatisch' bv. IFR omdat het nacht wordt, maar mits je toestel en training eraan voldoen, kun je wel als vlieger omschakelen van het ene naar het andere.

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11221
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

aviodromefriend wrote:Wat was er eerder OAT of de omschrijving van OAT in de ICAO regels.
That's not the point...
Misschien een ideetje deze per PM te voeren en alleen nog de uitkomst als jullie het eens zijn mee te delen?
We zitten nu in 't Praethuys dus eenieder kan l**len wat 'ie wil. Lightning, die inderdaad beroepsmatig met grote groene heli's te maken heeft, heeft echter aangegeven niet meer mee te doen. Toch even deze vraag beantwoorden, dan hebben anderen er nog wat aan:
Lightning_NL wrote:Welke regels anders???
De regels van het land in kwestie waarin OAT wordt gevlogen. Deze zijn uiteraard vergelijkbaar met die van ICAO, maar wijken er per definitie vanaf (anders was er geen reden om OAT te hanteren). De regels worden namens de minister van defensie gepubliceerd, i.t.t. regels voor de burgerluchtvaart die evt. ICAO aanvullen, want die worden namens de minister van verkeer e.d. gepubliceerd (bij ons Verkeer en Waterstaat).
Hieruit volgt dat de regels voor OAT per land flink kunnen verschillen, en dat doen ze ook. Dit is één van de zwaardere kluiven waaraan gewerkt wordt momenteel, bij de harmonisatie van het Europese luchtruim. Men probeert dat zoveel mogelijk op één lijn te krijgen waarna ook voor de operationele militaire luchtvaart landsgrens-overschrijdende verkeersleiding gepleegd kan worden.

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Flanker27
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 742
Joined: 07 Mar 2007, 15:46
Type of spotter: mainly mil or it has to be Russian
Location: Twenthe
Contact:

Post by Flanker27 »

Zo, ook ff bemoeien in dit topic. Begint de laatste tijd typisch te worden hier op Scramble, al dat geschreeuw over wi er nu gelijk heeft. Raar dat iemand 14 posts doet in een topic en vervolgens niets meer laat horen.

Maar ff aanvullend over OAT, hier staan de laatste ontwikkelingen.
http://www.eurocontrol.be/mil/public/st ... 5art2.html

IFR vliegen is volgens mij wel degelijk mogelijk in Apaches, met bewijs van gegevens trainingflight uit 1999 (VS) http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/d ... ndices.doc
Michel
EOS200D, 18-135 IS, sigma 50-500
User avatar
RobertMB
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 899
Joined: 28 Aug 2004, 12:44
Subscriber Scramble: RobertMB
Location: Groningen

Post by RobertMB »

Nu maar hopen dat er iemand een Apchevliger kent die het haarfijn uit kan leggen :) Of NOG beter: een Apachevlieger die zelf gaat reageren...

FF off-topic:
Ach als er leden zijn die zich "misdragen" hier op het forum zegt dat iets over de mensen zelf vind ik en lach er dan om hoe ze zich laten kennen.

Moet zeggen dat ik mij er vaak over verwonder hoe vlug er vragen worden beantwoord en blijf het een geweldig forum vinden... Ook naar de vele mooie foto's kijk ik graag.

Groetjes en allemaal alvast een fijn weekend! :lol:

Robert
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11221
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Flanker27 wrote:IFR vliegen is volgens mij wel degelijk mogelijk in Apaches, met bewijs van gegevens trainingflight uit 1999 (VS)
Wellicht zijn er de nodige verschillen tussen VS '99 en NL '06. Op dit punt kan ik alleen maar afgaan op wat anderen melden, dus ik geloof dat wat Lightning zegt best klopt, voor het hier en nu.

Verder denk ik dat er nu wel genoeg gezegd is over 'houding' e.d., over tot de orde van de dag!

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Post by topgun1984 »

Key wrote: Verder denk ik dat er nu wel genoeg gezegd is over 'houding' e.d., over tot de orde van de dag!

What's for dinner? 8)
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1645
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Post by evhest »

Ik zeg; pizza!
Answers will be questioned.....
Post Reply

Return to “'t Praethuys”