Apaches IFR?

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Lightning_NL
Posts: 14
Joined: 25 Jul 2008, 09:26
Subscriber Scramble: Lightning_NL

Post by Lightning_NL »

@evhest, ik weet heel veel niet, maar over dit onderwerp weet ik heel wat meer dan andere mensen hier blijkt.

@key,
Operation Air Traffic staat ook gewoon vermeld in ICAO, en valt dus ook onder ICAO, met enkele uitzonderingen op GAT. Once again wordt er weer onzin verspreid.
Ennuh key, de meeste 'feiten' die tot nu toe zijn vermeld, kloppen gewoon niet. Ik dacht altijd dat spotters all ins and outs kenden en dus ook al zoiets ontzettend vanzelfsprekends als dubbele controls in een vliegtuig of helicopter.
Er zijn volgens mij heel weinig toestellen met meer dan 1 stoel en slechts 1 stuurinrichting. En dan een militair toestel met meer dan 1 stoel en slechts 1 stuurinrichting is helemaal niet voor te stellen toch?
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

Er zijn volgens mij heel weinig toestellen met meer dan 1 stoel en slechts 1 stuurinrichting. En dan een militair toestel met meer dan 1 stoel en slechts 1 stuurinrichting is helemaal niet voor te stellen toch?
hmm....er vliegen anders toch heel wat tornadoes rond (waarvan nog geen tien procent twinstick is) :lol:
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Lightning_NL
Posts: 14
Joined: 25 Jul 2008, 09:26
Subscriber Scramble: Lightning_NL

Post by Lightning_NL »

Hoeveel Tornadoes er dan rondvliegen maakt niet uit, 't gaat om he aantal types. Het is totaal onlogisch om 2 seats te hebben en slechts 1 stuurinrichting.
Spine24
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1711
Joined: 09 Oct 2003, 16:46
Location: PALO

Post by Spine24 »

Lightning_NL wrote:Hoeveel Tornadoes er dan rondvliegen maakt niet uit, 't gaat om he aantal types. Het is totaal onlogisch om 2 seats te hebben en slechts 1 stuurinrichting.
Wat een onzin! Tornado, Phantom, Strike Eagle, meer operationele 2 zitters kan ik zo niet bedenken. Geen van deze 3 type's is twin stick.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

En nu stel ik voor dat je echt gaat inbinden, Lightning, voordat ik me opwindt. Je bent nieuw hier (i.i.g. onder deze username) en blaast bijzonder hoog van de toren. Die combinatie is acceptabel, mits je overtuigt. Dat doe je helaas niet.
Jouw uitspraak hierboven over 'onlogisch' gaat compleet voorbij aan een aantal operationele factoren, m.n. in de militaire luchtvaart. Zou je verder even uit willen leggen wat er onzin is aan mijn vorige post, of anders niet meer dat soort uitspraken doen (en minimaal de terminologie correct weergeven, het is Operational A.T.)?

Dank,
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Spine24 wrote:meer operationele 2 zitters kan ik zo niet bedenken
Och, Mi-24 en AH-1 behoudens de speciale dual control-versies bijvoorbeeld ;)
En verder de nodige verkenners en 2 crew-(fighter-) bombers zoals je al aangeeft. Wat daggu van de SR-71 of Canberra.

Erik
Last edited by Key on 25 Sep 2008, 14:23, edited 1 time in total.
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
LV84
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 139
Joined: 04 Jun 2008, 10:43

Post by LV84 »

Spine24 wrote:
Lightning_NL wrote:Hoeveel Tornadoes er dan rondvliegen maakt niet uit, 't gaat om he aantal types. Het is totaal onlogisch om 2 seats te hebben en slechts 1 stuurinrichting.
Wat een onzin! Tornado, Phantom, Strike Eagle, meer operationele 2 zitters kan ik zo niet bedenken. Geen van deze 3 type's is twin stick.
Ik denk dat je de Tomcat hier ook toe kunt rekenen. en het is juist niet meer dan logisch dat al deze types maar 1 stick hebben aangezien bij alle 4 deze types de achterste stoel toe behoort aan de Radar operator.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

totaal mee oneens, ligt helemaal aan het doel van de kist..
Schieten me zat typen te binnen, de Buccanneer, AH-1 (behalve TH-1 versies) kun je ook niet vliegen vanuit achterste cockpit, bij een prowler heb je ook maar 1 vlieger en drie NFO's...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

Key wrote:
Spine24 wrote: operationele 2 zitters
SR-71 of Canberra.

Erik
Waar? :-E: Dacht dat die uit dienst waren.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Spine24
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1711
Joined: 09 Oct 2003, 16:46
Location: PALO

Post by Spine24 »

Kan dit geneuzel niet beter naar het Praathuis?
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4496
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Post by Alpha Kilo One »

Kan dit geneuzel niet beter naar het Praathuis?
Helemaal mee eens.
Een leuke discussie ga ik ook zelf niet uit de weg, maar dit gaat allang niet meer over wie er nu gelijk heeft.
Hou het gezellig.

Ronald
"Nix bliev wie it es"
Lightning_NL
Posts: 14
Joined: 25 Jul 2008, 09:26
Subscriber Scramble: Lightning_NL

Post by Lightning_NL »

Key wrote:En nu stel ik voor dat je echt gaat inbinden, Lightning, voordat ik me opwindt. Je bent nieuw hier (i.i.g. onder deze username) en blaast bijzonder hoog van de toren. Die combinatie is acceptabel, mits je overtuigt. Dat doe je helaas niet.
Jouw uitspraak hierboven over 'onlogisch' gaat compleet voorbij aan een aantal operationele factoren, m.n. in de militaire luchtvaart. Zou je verder even uit willen leggen wat er onzin is aan mijn vorige post, of anders niet meer dat soort uitspraken doen (en minimaal de terminologie correct weergeven, het is Operational A.T.)?
Goh, een typo. Ik weet ook wel dat het Operational is. Wat jij niet wist is dat OAT een onderdeel is van het ICAO. Dat bedoel ik dus met dat je onzin zat te spuien.
Lightning_NL
Posts: 14
Joined: 25 Jul 2008, 09:26
Subscriber Scramble: Lightning_NL

Post by Lightning_NL »

RobertMB wrote:-knip- ADF/VOR/DME -knip- zijn gewoon aanwezig.-knip-
Onjuist.
Echter worden er uitzonderingen gemaakt (ook voor civiel verkeer) onder bijvoorbeeld special "IFR / VFR conducted" vluchten bij nacht.
Niet geheel juist. Militair verkeer mag gewoon unaided VFR vliegen 's nachts.
Nogmaals, civiel gezien is de Apache dus NIET IFR capable. Echter weet ik niet hoe dat in het militaire vlieggebeuren is geregeld en watvoor eisen er worden gesteld en regels er gelden.

Groetjes Robert
Ook militair is de Apache niet IFR capable.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

aviodromefriend wrote:Dacht dat die uit dienst waren.
Sorry, over 'operationeel' heen gelezen.
Ik vind deze discussie redelijk on-topic (zeker voor dit forum, haha), namelijk IFR/VFR, GAT/OAT en 2-persoons militaire vliegtuigen.
Lightning_NL wrote:Wat jij niet wist is dat OAT een onderdeel is van het ICAO. Dat bedoel ik dus met dat je onzin zat te spuien.
Ik leg het nog één keer uit: OAT is per definitie niet opereren volgens ICAO-regels. Uiteraard moet ICAO het fenomeen OAT wel benoemen, maar dat is wat anders.
Verder is twee bemanningsleden in een militair toestel niet hetzelfde als twee vliegers, dus wat beide begrippen betreft roep je dingen die niet kloppen. Dat mag, maar als iemand dat corrigeert of aanvult zou je met wat beters moeten komen dan 'ik heb gelijk en jij roept onzin'. Ik heb er nu genoeg woorden aan vuil gemaakt en hoop dat jij ook verder wilt gaan met nuttige posts.

Edit: we kruisen elkaar qua posts, en ik zie dat mijn hoop uitkomt. Mooi werk.

Erik
Last edited by Key on 25 Sep 2008, 18:44, edited 1 time in total.
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
ebauer
Moderator
Moderator
Posts: 12087
Joined: 14 Jul 2004, 18:58
Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
Location: Amersfoort, NL

Post by ebauer »

Spine24 wrote:Kan dit geneuzel niet beter naar het Praathuis?


:thumb:
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
Post Reply

Return to “'t Praethuys”