NH-90 maintenance

ImageImageA special Forum for Gilze-Rijen and Gilze Rijen Aviation Society (GRAS) with news, facts and social talk from the south.

Moderator: SWAT 11

Forum rules
Image
Image
This forum is supervised by GRAS, Scramble only hosts this forum. The basic rules of the Scramble Message Board also apply to this forum, but GRAS may have additional regulations. Dutch is the main language here but English is allowed too.
Post Reply
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

NH-90 maintenance

Post by aviodromefriend »

Copied and pasted from the de Kooy topic:

Concentreer onderhoud Marine-helikopters in Den Helder

VVD-Kamerlid Hans van Baalen bracht gisteren een werkbezoek aan Den Helder.

Van Baalen wist destijds het Maritiem Vliegkamp De Kooy open te houden. Hij wil dat het onderhoud aan de nieuwe NH90-helikopters, operaties en opleidingen op De Kooy worden geconcentreerd. In Den helder is voldoende geluidsruimte en infrastructuur ter beschikking. Op Gilze-Rijen is dat niet het geval.

Het Defensie Helikopter Commando wint bij spreiding van werkzaamheden, operaties en opleidingen over twee lokaties. Van Baalen heeft staatssecretaris De Vries van Defensie gevraagd de mogelijkheden voor concentratie op De Kooy te laten onderzoeken. Een ambtelijke werkgroep moet advies uitbrengen.

Woensdag 10 september 2008
VVD.nl

Credits: Rockville

Geluidsruimte in Den Helder? Jaar na jaar is er gedonder omdat het aantal vluchten dreigt te worden overschreden. Dan komt er een gedeputeerde die geluid wil overhevelen van de luchthaven naar een ter meerdere eer en glorie van hemzelf neer te leggen ultramodern Formule 1 circuit, nu moet er geluidsruimte voor de NH-90 worden gebruikt. (Het laatste vind ik eigenlijk wel een goed idee.) Ik raak het spoor een beetje bijster.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Post by kiwi »

Op zich een goed argument wat je noemt, maar volgens mij is er nog helemaal niks concreets over dat F1-circuit (jammer in mijn optiek, brengt leuke visitors mee, stimuleert de economie en voor mij zeker niet onbelangrijk, de Nederlandse autosport). Bovendien lijkt het me dat er inderdaad nog zat geluidsruimte is, De Kooy is dan wel het op 1 na drukste vliegveld van Nederland, maar ook degene die het meest afgelegen ligt van bewoning.
User avatar
FISHER01
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3315
Joined: 13 May 2004, 21:33
Type of spotter: DIE HARD
Subscriber Scramble: Yups
Location: Enschede, 5 miles south south east of EHTW
Contact:

Post by FISHER01 »

Balkenende(autofanaat), zou zijn best doen voor een F-1 circuit in Nederland zei hij zondag tegen Olav Mol
greetzz. Jos FISHER01 K.™

Image
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Post by kiwi »

FISHER01 wrote:Balkenende(autofanaat), zou zijn best doen voor een F-1 circuit in Nederland zei hij zondag tegen Olav Mol
Dat zegt ie al meer dan 3 jaar. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant goed dat de premier in Nederland niet iets kan doordrukken.
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: NH-90 maintenance

Post by Rockville »

aviodromefriend wrote:Geluidsruimte in Den Helder? Jaar na jaar is er gedonder omdat het aantal vluchten dreigt te worden overschreden. Dan komt er een gedeputeerde die geluid wil overhevelen van de luchthaven naar een ter meerdere eer en glorie van hemzelf neer te leggen ultramodern Formule 1 circuit, nu moet er geluidsruimte voor de NH-90 worden gebruikt. (Het laatste vind ik eigenlijk wel een goed idee.) Ik raak het spoor een beetje bijster.
Ik denk dat ik je gedachten wel enigszins kan volgen, maar de kans dat het circuit naar Den Helder komt is wel erg klein geworden. Daarnaast is het van den zotte om geluid over te hevelen van de luchthaven naar het circuit. Dit slaat nergens op.
Hetgeen Dhr. van Baalen (VVD) voorstelt is zeker iets om in gedachten te houden. Voor EHKD is een geluidsruimte vastgesteld voor een x aantal vluchten per jaar. Naast het civiele medegebruik, worden de meeste vluchten gemaakt voor/door Defensie met oa 21 Lynx helicopters.
Na het uitfaseren van de Lynx, is het verwachtbaar dat er 12 NH-90 toestellen gestationeerd gaan worden op EHKD en 8 TTH's p EHGR.
Dit zou binnen de geluidsruimte winst kunnen opleveren.
De infrastructuur van EHKD wordt inmiddels aangepast tbv de introductie van de NH-90. Als een deel van deze investeringen alsnog overgeheveld worden naar EHGR zou er sprake kunnen zijn van een (aanzienlijk) kapitaalverlies.
Het concentreren van alle helicopters op EHGR zou ertoe kunnen leiden dat de geluidsruimte aldaar wordt overschreden, zeker als het totale samenstel van onderhoud daar ook gaat plaatsvinden.
Aan de ene zijde is er dus een tekort aan geluidsruimte op EHGR, terwijl er aan de andere zijde een overschot is op EHKD.
Dus de gedachte om het onderhoud van de NH-90 te concentreren op EHKD zou op zich niet zo slecht zijn, als daardoor het beschikbare geluid beter verdeeld kan worden.

Spine 24: Posting aangepast in het Nederlands, met dank aan mijn buren.
Last edited by Rockville on 13 Sep 2008, 20:33, edited 1 time in total.
Spine24
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1711
Joined: 09 Oct 2003, 16:46
Location: PALO

Re: NH-90 maintenance

Post by Spine24 »

Rockville wrote:I can understand your thaughts, maar the chance dat het circuit naar Den Helder komt, is very small.
Wat Mr. van Baalen voorstelt, is zeker iets to bear in mind. Now zijn er 21 Lyns heloes at EHKD, na de phase-out zijn dat max. 12 NH-90s. The 8 TTHs worden stationed at EHGR. Uitgaande van the ambigient noise, is dat een profit van 8/9 (Heloes).
Ook heeft men op EHKD reeds een update voor the infrastructure gedaan ivo the NH-90.
Concentrating all DHC heloes op EHGR kan er voor zorgdragen dat the so called "geluidsruimte" overschreden wordt, terwijl EHKD the max. niet haalt.
So, ivo spreading the (noise)burden, zou een goede zaak zijn.
Bitte? :roll:
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Post by Rockville »

Kamervragen over concentratie onderhoud NH-90 helikopters
Vraagsteller: Leden Van Baalen en Boekestijn (VVD)

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van de leden Van Baalen en Boekestijn over de mogelijke concentratie van het onderhoud aan de NH-90 helikoptervloot op het Maritiem Vliegkamp De Kooy te Den Helder (ingezonden op 11 september 2008 met kenmerk 2070829590).

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,

drs. J.G. de Vries

MINDEF, 03-10-2008
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Post by kiwi »

Tussen alle dure praat door: Woensdrecht dus.

Stom dat we daar allemaal nog niet aan hadden gedacht, daar wordt immers nu ook al bijna al het hoger onderhoud van onze hele vliegende vloot gedaan. Alleen de Lynxen niet geloof ik. Maar met de komst van de NH-90 bij zowel de Marine als de KLu is Woensdrecht best logisch..
Post Reply

Return to “Gilze-Rijen & GRAS”