Alarmnummer tbv spotters

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
AAS Security
Posts: 3
Joined: 12 Sep 2008, 09:06

Alarmnummer tbv spotters

Post by AAS Security »

Geachte Spotters,

Eerder hebben jullie gehoord over de komst van een telefoonnummer tbv spotters.
Dat nummer is sinds deze week bereikbaar voor meldingen mbt verdachte situaties en security-incidenten. Deze week zijn op plaatsen die door spotters gebruikt worden, bordjes opgehangen waarmee jullie worden opgeroepen melding te maken van verdachte situaties en/of security-incidenten.

Het telefoonnummer waarop deze meldingen welkom zijn is: 020 601 2796

Voor de duidelijkheid, het betreft hier een alarmnummer. De meldingen komen binnen bij een meldkamer, die jullie om de aard van de melding en locatie vraagt. De meldkamer licht daarna de betrokken diensten in. Met valse meldingen gaan we op dezelfde manier om als bij alarmnummer 112. Amsterdam Aiport Schiphol werkt bij de alarmopvolging samen met een aantal diensten, waaronder de eenheid BBS van de Politie Kennemerland.

Als spotters zien jullie veel, en in uiteenlopende topic's las ik over jullie wens om zaken te kunnen melden. Die mogelijkheid is er dus vanaf nu.
Last edited by AAS Security on 15 Sep 2008, 14:55, edited 3 times in total.
User avatar
jp 74
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 963
Joined: 23 Jun 2008, 15:02
Type of spotter: Fotografie
Subscriber Scramble: jp 74
Location: Den Bosch

Post by jp 74 »

Goede ontwikkeling David, zo kunnen de schiphol spotters een nuttig steentje bijdragen!
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12308
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re

Post by gatso76 »

Duidelijk verhaal en uitleg David en we staan natuurlijk open voor de ontwikkelingen en hoe het 'loopt' met het nummer.
Laten we dit topic alleen gebruiken over vragen en uitleg ivm dit nummer...verdere onwikkelingen aub hier:

http://www.scramble.nl/forum/viewtopic. ... &start=810" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
biesenbeek
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 231
Joined: 21 Jun 2004, 10:38
Location: Amsterdam

securitynummer

Post by biesenbeek »

Dag David and all,

het is goed om te zien dat ook op SPL er mensen zijn die inzien dat spotters geen gevaarlijke gekken zijn die de veiligheid van het luchtverkeer in gevaar brengen door een foto van een vliegtuig te maken of een nummertje op te schrijven.

De aanwezigheid van deze enthousiastelingen kan juist ingezet worden om de veiligheid op en rond het veld te verbeteren: spotters zijn gewend rond te lopen op vliegvelden, en zullen dus ook sneller dingen opmerken die niet in de haak zijn (zelf geef ik het altijd even door als ik het clubje zakkenrollers rond het station tegenkom).

Wellicht zijn jullie ook bekend met de advertentie van de Greater Manchester Police, die spotters ook oproept om mee te helpe in 'de strijd tegen het terrorisme'. (Het lukt even niet om hier het plaatje tussen te plakken, als je me even prive mailt met een mailadres wil ik je het ding graag opsturen).

Samenwerking lijkt me hier het sleutelwoord, zodat jullie een veilige luchthaven kunnen draaien, en wij op een normale en verantwoorde manier onze (volstrekt onschuldige) hobby uit kunnen oefenen. Op de dag dat je al verdacht bent als je camera langs de baan staat, lijkt mij het moment dat de'terroristen hebben gewonnen immers.

Ik waardeer jullie initiatief, en hoop dat dit een eerste stap is in verdere goede contacten tussen de vele hobbyisten die jullie bedrijfstak aantrekt en de mensen van de luchthaven.

Met groet,
Rene
User avatar
PH-MDD
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 279
Joined: 05 Aug 2007, 23:58
Location: EHAM

Post by PH-MDD »

Hoi David,

Ik heb het nummer zojuist in mijn telefoon gezet, en ook even in mijn cameratas opgeborgen..... :takepicture:

ps geldt dit nummer ook als mensen de crashgates bezet houden, want
dat irriteert mij namelijk heel erg....
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

PH-MDD wrote:
ps geldt dit nummer ook als mensen de crashgates bezet houden, want
dat irriteert mij namelijk heel erg....
Dan kan je je telefoonlijn wel open houden :wink:.
Ik denk niet dat dat iets is waar wij ons meemoeten bemoeien en he tnummer alleen moeten gebruiken in geval van calamiteiten op het luchthaventerrein
AAS Security
Posts: 3
Joined: 12 Sep 2008, 09:06

Post by AAS Security »

Meldingen over het parkeren voor crashgates kunnen het best aan de patrouillerende agenten van de eenheid BBS worden gemeld. Zoals ik aangaf, het betreft hier een alarmnummer. Meldingen over zaken die direct de burgerluchtvaart bedreigen zijn welkom, foutparkeerders (hoe vervelend ook) horen daar wat mij betreft niet bij.
Last edited by AAS Security on 15 Sep 2008, 14:38, edited 1 time in total.
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

Ha David,

Mooi dat je een apart topic hier voor wilde aanmaken. Ik had het gisteren al gemeld in het algemene topic over de spottersplaatsen maar dat is nu zo machtig groot geworden dat het waarschijnlijk over het hoofd gezien is.
In ieder geval beter een keer te veel als te weinig :D

In ieder geval: houdt ons graag op de hoogte van de ontwikkelingen !

Grtz,
Erik
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3441
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

Post by 330/340 »

PH-MDD wrote:Hoi David,

Ik heb het nummer zojuist in mijn telefoon gezet, en ook even in mijn cameratas opgeborgen..... :takepicture:

ps geldt dit nummer ook als mensen de crashgates bezet houden, want
dat irriteert mij namelijk heel erg....
Ik zou me daar maar niet te druk om maken, want bij calamiteiten rijden de hulpdiensten via de vaste posten. Zie hiervoor de rode UGS A t/m C bordjes rond de luchthaven. Bij alle VOS meldingen (zoals Transavia b-757 in de kerstnacht) heb ik nog nooit een crashgate open zien gaan omdat men van de luchthaven veel te bang is dat er "vreemden" op het veld komen.

Waarmee ik uiteraard niet bedoel dat we dan maar de auto's en frietkraam ervoor moeten zetten !!!!
Grtz, Jan
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5444
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Post by Stefan »

Ben wel benieuwd of er al gebruik is gemaakt van dit nummer!?

Groeten,
Stefan
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”