bramos wrote:Het hangt ervan af wat je wilt gaan fotograferen. Zelf ben ik meer van de commerciële luchtvaart, en dan heb ik (op Schiphol) aan 200 millimeter zo'n beetje genoeg. Ik wil er nog wel 'n 1,4x extender bij voor de kleinere kisten (die vroeger loskomen), maar dan redt ik het wel.
Als je militair spul fotografeert zou een Canon gebruiker naar de 100-400 L USM kijken. Jammer genoeg is er voor Sony niet zo'n bereik leverbaar.
De 300 zou dus kunnen, al moet er dan eventueel een extender op. Hou er rekening mee dat een 1,4x extener 1 stop diafragma wegneemt (F2.8 wordt F4, F4 wordt F5.6, F5.6 wordt F8, etc.). Dat heeft ook weer een andere nadelige consequentie: je autofocus kapt er (waarschijnlijk) mee. Bij Canon's doet 'ie het nog net op F5.6 (de pro-bodies gaan tot F8), dus dat zal bij Sony niet veel anders zijn.
Kortom: Als je een 1,4x extender wilt gaan gebruiker (2,0x zou ik niet overwegen i.v.m. matige beeldkwaliteit) zou ik toch voor de Sigma gaan, omdat je dan (in ieder geval op 70mm) nog AF hebt. Ik weet niet of 'ie het daarmee ook doet op 300mm, maar anders zou je uitgezoomd kunnen scherpstellen, en dan pas inzoomen.
Als je geen problemen hebt met manual focus is bovenstaand geneuzel natuurlijk niet van toepassing .
ik ben meer vd warbirds,dus een 200mm met extender is wel genoeg(misschien 300 onder extender)
maar bedANKT