Eenheid BBS politie Kennemerland (now incl. translation)

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
gulf_5
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 30 Apr 2007, 01:06
Type of spotter: Photospotter :-)
Location: Hoofddorp/EHAM

Re: Volgens mij gaan we een beetje voorbij aan de mededeling

Post by gulf_5 »

se210 wrote:
bramos wrote:Lijkt me een leuk idee.

[...]

ALLEREERST: Ik ondersteun volledig het initiatief van dhr Warmerdam, maar laten we met z'n allen niet vergeten hij heeft het hier wel over handhaving en dat is niet altijd in ons voordeel!!
nee dat is het idd niet, maar je kunt niet van ze verwachten dat ze alles maar blijven toestaan, terwijl sommige mensen toch echt te dom zijn om te begrijpen dat ze hun auto gevaarlijk hebben neergezet... (voordat men weer gaat stuiteren: tuurlijk zet het meerendeel zijn auto goed neer, maar net als met onze vrienden Marokkanen (e.a. (ook Nederlanders!!)) in ons land: het merendeel gedraagt zich goed, maar een klein deel verpest het voor de rest.)

Het wordt leuk gebracht maar is opnieuw een beperking van onze toch al zeer beperkte mogelijkheden.
Schiphol groeit, de mogelijkheden worden beperkter, maar SPL is nog altijd een luchthaven met véél mogelijkheden in vergelijking tot andere europese luchthavens

Dit gesproken vanuit het standpunt van een vliegtuigfotograaf al 30jaar actief rond Schiphol.
ben nu 7 jaar spotter en heb ook wel wat zien veranderen, en dat is jammer, maar daarom ben ik nu ook bezig in het topic "Oprichten Spottersvereniging", om er voor te zorgen dat er straks weer dingen in ons voordeel gaan veranderen.

Het zou nl ook zeer gewaardeerd worden als dhr Warmerdam ook aangaf waar we dan wel mogen parkeren bv bij de taxibaan tussen de center en polderbaan in de winter??
nou simpel, er is daar geen parkeerplaats, dus officieel gezien mag t gewoon niet daar, wat wil je dat Dhr Warmerdam zegt als hij niks kan zeggen daarover?

Waar mogen we parkeren aan de kop van de centrebaan, om maar een paar voorbeelden te noemen??

Het handhaven is een, maar samenwerken betekend ook samen zaken oplossen en dat lees ik niet in zijn bericht.
hoe moet hij iets oplossen als voor hem niet duidelijk is wat het probleem is, want iedere spotter roept iets anders en iedere spotter heeft andere wensen. Nogmaals je kunt hem niet verwijten dat hij gewoon de verkeerswetgeving handhaaft.

Overal zijn in de loop der tijd parkeer verboden opgetrokken en nu gaan we handhaven. Waar moeten wij dan heen???
voorlopig dus ergens anders heen, of fietsen, stukje lopen. Daarom zou ik zeggen, sluit je aan bij een spottersvereniging, zodat we met een select groepje concreet en in alle redelijkheid kunnen onderhandelen, zonder dat iedereen door elkaar schreeuwt.

Dus heren leuk dat we praten over overleg organen is noodzakelijk als je wat wil bereiken, gewoon in je eentje commentaar blijven rondschreeuwen heeft wel zin wou je zeggen?? maar dat leid af, het bericht nogmaals een prima initiatief heeft ook een keerzijde, nl een hele dure dienst met hele dure auto, als of er ooit een terrorist het in zijn hoofd haalt op de politie te schieten, tussen de centre en de polderbaan, onzin, waar is het gezonde verstand gebleven en allemaal van onze belasting centen. ga je je daar nou ook al druk om maken ? hoeveel van onze belastingcenten verdwijnen er niet in andere zinloze projecten ? Dit is maar een fractie hoor... niet zo muggeziften! En wees blij dat ze uitstappen die veel te dure auto stappen en de dialoog aangaan. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. En als je concreet weet waar je aan toe bent, kun je er concreet naar handelen, maar niet individueel.
Om ons nu te kunnen wegsturen en bekeuren want het moet natuurlijk wel allemaal betaald worden. heeft er al iemand een bekeuring gehad ? Volgens mij geven ze gewoon heel vriendelijk aan dat je ergens niet mag staan. Als ze je straks voor de 5e keer vriendelijk moeten verzoeken geef ik ze geen ongelijk dat ze je een prent geven, want dan ben je gewoon koppig en eigenwijs.

Neem een voorbeeld aan Parijs, als men echt goede bedoelingen heeft met spotters en ons fotografen, daar krijg je keurig een ontheffing, dan doe je iets positiefs!!! Je krijg in Parijs een ontheffing onder UITDRUKKELIJKE VOORWAARDE dat je je aan de verkeersregels houdt. Op SPL hebben we allemaal een permanente ontheffing, want spotten verbieden ze niet, zelfs je trappetje bij t hek vinden ze prima, maar ze handhaven alleen de verkeersregels en dat is iets wat ze in Parijs ook doen. Parijs is een stuk onvriendelijker hoor... Geen permit is direct een boete van 450eu...

Maar positief blijven, misschien is dit bespreekbaar je weet nooit? Bespreekbaar als je een vast aanspreekpunt hebt, maar dat hebben de spotters vooralsnog niet, daarom is t oprichten van "iets" nu heel belangrijk, als je wilt bespreken en wat wilt bereiken.

Oke, begin me nu maar af te maken dat het bericht negatief is of zo, prima maar ik vond dat jullie even niet moeten vergeten wat hier werkelijk aan de hand is, het gedogen is over.
Ik maak je niet af, ik ga de dialoog met je aan, ik verwijt je niet dat je je emotie meeneemt in je reactie, dat doe ik ook. Maar je moet wel in redelijkheid blijven denken en je verplaatsen in de overheid, die nou eenmaal andere prioriteiten stelt en andere belangen heeft dan wij. Wij willen graag fotootjes maken, regi's schrijven en liefst droog in onze auto zitten als t weer wat minder is. De overheid heeft zijn prioriteit liggen bij verkeersveiligheid en veiligheid op en rond Schiphol in zijn algemeenheid, en daar is ook niks mis mee.

Koos Gulf_5 / Marnix
gulf_5
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 30 Apr 2007, 01:06
Type of spotter: Photospotter :-)
Location: Hoofddorp/EHAM

Post by gulf_5 »

Stilstaan en parkeren

Samenvatting
Parkeren en stilstaan zijn verboden als dat gevaar of hinder oplevert voor andere weggebruikers of wanneer borden dit verbieden. Je mag niet gaan stilstaan na bord E02, langs een gele doorgetrokken streep, op of langs een fietsstrook, op of langs een busstrook, op een overweg, op een zebrapad. Je mag niet parkeren waar je niet mag stilstaan, langs een gele onderbroken streep, na bord E01, vlak bij een kruising, voor een uitrit, op een voorrangsweg buiten de bebouwde kom, of op parkeerplaatsen die niet voo je bestemd zijn.

Stilstaan: verboden

Het is verboden om te gaan stilstaan:

*
* wanneer verkeersborden dit verbieden (zie illustratie linkulli4 I11a);
* op een kruising;
* op een fietsstrook of op de rijbaan naast een fietsstrook;
* in een tunnel (je mag wel onder een viaduct in de berm stilstaan);
* op een busstrook of op de rijbaan naast een busstrook;
* op een bushalte (je mag daar wel even een passagier laten op- of afstappen)
* op een overweg;
* langs een gele doorgetrokken streep; (zie illustratie linkulli4 I9d).
op een oversteekplaats voor voetgangers (zie bord L02) en/of (brom)fietsers of binnen een afstand van 5 m daarvan.


Als je niet mag gaan stilstaan, dan mag je ook niet:

*
* achteruit rijden;
keren ( linkulli4 I31).



Parkeren: verboden

Het is verboden om te parkeren:

*
* waar het verboden is om stil te staan; (zie stilstaan: verboden hierboven en illustratie linkulli4 I11a).
* aan die zijde van de weg waar bord E01 is geplaatst, dit geldt ook voor de berm omdat de berm een gedeelte van de weg is; (zie illustratie linkulli4 I11b).
* binnen 5 m van een kruising;
* voor een uitrit;
* buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg;
* langs een gele onderbroken streep; (zie illustratie linkulli4 I9b).
op een parkeerplaats die niet voor een personenauto bestemd zijn (zie illustratie linkulli4 I11b en linkulli4 I11c);



Parkeren: verplicht

Bij parkeren gelden de volgende verplichtingen.

*
* Op een parkeerplaats moet je in de parkeervakken gaan staan.
Als je parkeert langs een blauwe streep, dan moet je een parkeerschijf gebruiken. De parkeerschijf moet je op de juiste tijd zetten.

bron: http://www.verkeerstheorie.com/U_Stilstaan_en_parkeren_(auto" onclick="window.open(this.href);return false;).html

Kan de BBS hier misschien op reageren ? Bij taxiway Victor staan we buiten de bebouwde kom, dus mogen we in de berm staan toch ? (of heb ik een bord gemist?) Als de gemeente daar nou een eventueel stopverbod wil schrappen, en wij als spotter wat ruimer in de berm staan zodat we geen gevaar opleveren, zijn we allemaal blij ? T is maar een idee ;)
danledan
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 195
Joined: 06 Apr 2007, 09:20
Contact:

Post by danledan »

Ik meen dat daar een stopverbod geldt.....

Dus bekeurenswaardig, ook al sta je buiten de bebouwde kom....
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

wat me opvalt..
sinds de openingspost niets meer van "politie kennemerland" vernomen.. ook geen reacties op vragen. Of vind dit plaats via PM's?
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11221
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Wim W. heeft zijn openingsbericht op 11 juli voorzien van een aanvulling, waarin meer info beloofd wordt.

Erik
What four words, Jimmy!?!
Politie Kennemerland
Posts: 3
Joined: 09 Jul 2008, 10:43

Post by Politie Kennemerland »

Geachte Spotters,
Ik ben zeker nog wel doende met de vragen die jullie hebben. Ik doe mijn best om eenduidig op te (laten) treden naar iedereen die zich in het buitengebied rond de luchthaven bevind. Dit vergt enige tijd. Ik zal dan ook met een zekere regelmaat een bericht achter laten zonder mij te mengen in discussies op het forum.
Wij zijn nu zo'n 4 weken operationeel en het is denk ik handig als ik een paar voor de hand liggende zaken nog eens aan geef.

Wij verwijzen mensen naar de reguliere spottersplekken aan de IJweg, Mac Donalds en het panoramaterras. Het zijn vooral dagjesmensen die deze lokaties kennelijk niet zo goed kunnen vinden. Ik weet ook wel dat er veel meer plekken zijn waar je kunt staan en daar gaat de schoen wringen natuurlijk.Dus nogmaals zorg dat de voertuigen waar u mee bent op een correcte wijze zijn geparkeerd.

Met betrekking tot de trapjes bij de hekken is het in ieder geval zo dat u er niet tegenaan moet gaan staan en over de afstand tot het hek heb ik nog geen eenduidig antwoord. Dit is voor de Taxibaan V (Vijfhuizerweg) wel van belang natuurlijk.
Een voorbeeldje wat ik zelf aantrof vorige week was dat iemand zijn camper achteruit in de bocht bij de Rijnlanderweg/Vijfhuzierweg tegen het hek had staan en bovenop zijn camper in een tuinstoel aangenaam zat te verpozen. Niet de bedoeling dus. Verder ben ik bij met de positieve reacties die ik lees over het optreden van mijn mensen. Zij zijn aanspreekbaar doch zullen daar waar nodig handhaven.
Ik wens u een prettig weekeinde Wim Warmerdam
User avatar
Vinz
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 205
Joined: 03 Aug 2005, 22:39
Subscriber Scramble: ja
Location: Papa Sierra
Contact:

Post by Vinz »

Beste heer Warmerdam,

Ook deze keer weer goed, de helderheid die geboden wordt.
Daarnaast goed om aan te geven wat wel mag, ik denk ook dat de meeste fotografen onder ons niet met trapjes tegen het hek staan maar juist los daarvan. Het is voor ons belangrijk ( wat is belangrijk in deze...) dat deze situatie zo mag/kan blijven als die is aangezien we op deze wijze nog net kunnen fotograferen. Wellicht kan deze overweging in het overleg met bevoegde instanties in ieder geval meegenomen worden.

Wellicht is het een tip voor de wegbeheerder om langs taxibaan V wat meer borden te plaatsen met verboden te stoppen/parkeren. Dat schept denk ik meer duidelijkheid voor de dagjesmensen, wij als "vaste bezoekers" weten dat inmiddels toch wel dat je er niet met je auto moet gaan staan. Ik spreek dan ook de hoop uit dat de spotterscommunity zich netjes aan deze gedragsregel houdt.
Zonder gelijk negatief te zijn over de "dagjesmensen" is het juist vaak wel deze groep die voor de rare en kolderieke situaties zorgt getuige de situaties met die camper.

mvg
Vincent
Image
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5443
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Post by Stefan »

Aantal berichten even elders geparkeerd.

Niet mee eens of heb je opmerkingen over wat de mods doen of zouden moeten doen; http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?t=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Do not post complains about other postings or users on this Board, but send a private message to the Moderator of the forum.

En dat geldt voor iedereen!

Groeten,
Stefan
arjanv
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 53
Joined: 05 May 2008, 00:03
Location: Apeldoorn

Post by arjanv »

Beste Wim,

Bedankt voor je duidelijke reacties. Ik lees actief mee op het forum en het is fijn om te horen wat er wel en niet mag. :D
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3433
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

Post by 330/340 »

De afgelopen tig jaar dat de Kmar rondreed was een periode van een oogje dichtknijpen en met gevoel handelen. De veelal jonge jongens van deze dienst hadden de kwaliteit van: spotters, maakt het niet de bont dan houden we het leuk. Voor zover mij bekend zijn er alleen bekeuringen uitgeschreven bij grove dingen. Nu zijn er overal borden bijgekomen, langs (taxi)banen beplanting aangebracht die binnen enkele jaren geen zicht meer geven, is bij de tankdienst een dure beveiliging gekomen, de spottersplaats weg etc.
Als ik dan de berichten lees Wim dit en Wim dat en prima allemaal, dan heeft het gross van de spotters kennelijk niet door hoe snel de situatie aan het verslechteren is !!! Daar geef ik dhr Warmerdam niet de schuld van, deze ligt meer bij de Luchthaven zelf die de spotters liever (snel) ziet gaan dan komen.

De vraag is of met dit alles een aanslag wordt voorkomen. Ik denk zeker van niet. Ik heb vaak met mensen van de Kmar staan praten en we waren het er over eens dat een terrein zo groot als Schiphol eigenlijk niet te beveiligen is. En mooie grote en dure opvallende auto's maken dat niet anders, en de spotters wegsturen (pesten) ook niet. Een Schiphol busje in het geel namaken, een zelfmoordcommando ergens s'nachts in een sloot droppen, of net buiten het Schiphol gebied met een SBS-radar in de auto, mogelijkheden te over, en die aanslag komt er dan toch wel, spotters of geen spotters. Sterker, met spotters komt die er eerder niet als wel, als men handig gebruik zou maken van de extra ogen.

Voor mij, met weinig tijd, was het altijd leuk om even een kist op centrum te lezen als ik er langs kwam en daarna meteen weer verder. Ik zette mijn auto nooit stil op gevaarlijke plekken, heb van de Kmar ook nooit een bon gehad. Het ging gemoedelijk, een spel met ongeschreven regels.
Kmar, bij deze nog bedankt voor de vele flexibele jaren.

Jammer dat dit nu voorbij is, het heeft de (al) kleine mogelijkheden van de hobby nog verder beperkt. Zoals ik het nu zie en verwacht wordt de vriendelijkheid al snel omgezet in de eerste bekeuring.
Voorlopig zal ik met dit vooruitzicht zeker niet aan de bel trekken als ik iets verdachts zie, totdat er een beter bod van de "andere" kant komt.
Ben het helemaal met Koos (se-210) eens die net als ik de mogelijkheden in vele jaren fors heeft zien verslechteren, en dat proces is nog niet ten einde. Spotten en fotograveren op de lange weg langs 06-24 is al een tijdje terug !!!

Jan
Grtz, Jan
User avatar
Zipper
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 460
Joined: 31 Jul 2005, 01:42
Type of spotter: F3
Location: Tilburg (EHGR), the Netherlands
Contact:

Post by Zipper »

Hi...

330/340 schreef:
Voorlopig zal ik met dit vooruitzicht zeker niet aan de bel trekken als ik iets verdachts zie, totdat er een beter bod van de "andere" kant komt.
Dit vind ik nou een statement waardoor de "andere kant" ons echt kan gaan beperken!
Niet echt een manier van samenwerken.
Jammer...

Grtz.
:D 8) :D
Nikon D300, D700 & D3, AF-S 70-200ED 2.8 VRII, AF-S 24-70ED 2.8, AF-S 300ED 4.0, TC-17E II.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

330/340 wrote:De afgelopen tig jaar dat de Kmar rondreed was een periode van een oogje dichtknijpen en met gevoel handelen. De veelal jonge jongens van deze dienst hadden de kwaliteit van: spotters, maakt het niet de bont dan houden we het leuk. Voor zover mij bekend zijn er alleen bekeuringen uitgeschreven bij grove dingen. Nu zijn er overal borden bijgekomen, langs (taxi)banen beplanting aangebracht die binnen enkele jaren geen zicht meer geven,
Juist over de KMar is in het spottersplaatsentopic nogal geklaagd. En over de beplanting: http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?t=44510. Maar ja, het iedereen naar de zin maken is nooit mogelijk.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11221
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Jan, point taken. Ik denk echter niet dat 'wij' in een onderhandelingspositie zijn. Tonen van goede wil kan wellicht iets opleveren, bij het stellen van voorwaarden betwijfel ik dat.
Dat gezegd hebbende begrijp ik je frustratie volledig en constateer ik dat (ook) dit topic langzaam een zachte dood gestorven was...

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3433
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

Post by 330/340 »

De nieuwe dienst wil de ogen van de spotters vragen en "gebruiken" om verdachte dingen te signaleren en verzoekt ons die te melden.

Met mijn bericht heb ik willen aangeven dat als je iets vraagt ook iets te bieden moet hebben. Daarmee doelde ik op de Kmar die tot voor kort zeker niet het bonnenboekje voor ieder wissewasje trok, maar een fotootje schieten hier, en een registratie lezen daar door de vingers zag.
Men bereikte bij mij ermee dat ik snel melding maakte van een stuk plastic op de 27 om een baanlamp was elk moment los kon waaien, of iemand die echt een parkeerchaos veroorzaakte op de weg langs 06-24.

Met meteen over handhaven te beginnen als nieuwe dienst, zonder even te kijken wat er nu werkelijk allemaal gebeurt, ben ik bang dat het de welbekende olifant in de porseleinkast wordt.

Vandaar dat ik schreef, wordt hiermee de gevreesde aanslag voorkomen?
Ik denk van niet, en dat het doel voorbij geschoten wordt.

Overigens, de ouderen onder ons kunnen bevestigen dat spotten, zeker op en rond militaire velden, nog wel eens een hobby was/is die een beetje sjoemelen met de regels en bordjes leuk maakt(e). Dit moet zeker geen gevaar opleveren, maar iets lezen of fotograveren gaat vaak het beste op plaatsjes waar je nou net niet mag staan.

Als er al geschreven wordt dat het een probleem is dat iemand op het dak van zijn EIGEN camper in zijn EIGEN tuinstoel gaat zitten, dan ben ik toch wel bang voor de inperking van het laatste stukje vrijheid in Nederland.
Dit geeft de "wedloop" aan van hogere hekken en beplating, en vervolgens spotters met hogere ladders. Als die camper niet fout geparkeerd stond, ik heb het zelf niet gezien, zou ik het op een proefproces laten aankomen. Ben benieuwd of je van de rechter niet op je eigen dak mag zitten ???

Laten we hopen dat het gezegde "strenge heren regeeren niet lang" uitkomt. Overigens heb ik mijn naam, tel nr. etc gegeven om bij een eventueel gesprek aanwezig te zijn, voordat mede spotters denken dat ik het niet positief bedoel.

De brief van Koos (se-210) vind ik een prima omschrijving hoe het in de loop van de jaren is verslechterd. Spottersplaats weg, hoge hekken en beplanting, overal parkeerverboden en nu handhaven, laatste stukje weg bij de tankdienst afgesloten en dure beveiliging etc etc.
Grtz, Jan
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”