Ik heb een vraagje over het ontvangen van ACARS.
Sinds een paar dagen heb ik een discriminator uitgang gemaakt op een van mijn scanners. Voor het ontvangen van o.a. P2000 heb ik het programma PDW gedownload. Dit programma zou ook geschikt moeten zijn om ACARS van vliegtuigen te ontvangen.
Weet iemand hier meer over en wat is b.v. de frequentie('s) waarop de ACARS wordt verstuurd ?
Op de site van het Scannerforum kon ik geen zinnig antwoord krijgen.
ACARS via PDW
Moderator: joost
Forum rules
-
- Scramble Rookie
- Posts: 71
- Joined: 16 Oct 2006, 14:12
- Location: EHMZ
- RobertMB
- Scramble Die-Hard
- Posts: 920
- Joined: 28 Aug 2004, 12:44
- Subscriber Scramble: RobertMB
- Location: Groningen
Voor zover mij bekend is een discrimator uitgang niet nodig en werkt het niet aangezien de VHF airband AM gemoduleerd is. Zelf werk ik gewoon via de audiouitgang van mijn scanner (AOR 8200 mK III) naar de PC audio-input (AUX) van de geluidskaart.
Noot: het volume (met squelch OPEN!) voor een goed berichtenresultaat is nogal kritisch!
ACARS software is o.a. te vinden op: http://www.acarsd.org/" onclick="window.open(this.href);return false; & http://www.dxzone.com/cgi-bin/dir/jump2.cgi?ID=9719" onclick="window.open(this.href);return false;
Door het gebruik van C-P DLC (Controller-Pilot Data Link Communications - op freq. 136.975) is de ACARS frequentie 136.925 gewijzigd naar 131.825 om interferentie te voorkomen.
Hier een overzicht van gangbare ACARS frequenties:
131.725 Europe primary (drukste verkeer in nl.)
131.525 Europe secundary
131.825 Europe secundary (former 136.925)
136.900 Europe secondary
136.750 Europe (nieuw)
131.850 new European frequency
136.925 ARINC European Channel (active in the uk )
131.550 Primary Channel worldwide
131.550 USA primary
130.025 USA secundary
129.125 USA secundary
136.850 SITA North American Frequency
131.475 Air Canada
MvG,
Robert
Noot: het volume (met squelch OPEN!) voor een goed berichtenresultaat is nogal kritisch!
ACARS software is o.a. te vinden op: http://www.acarsd.org/" onclick="window.open(this.href);return false; & http://www.dxzone.com/cgi-bin/dir/jump2.cgi?ID=9719" onclick="window.open(this.href);return false;
Door het gebruik van C-P DLC (Controller-Pilot Data Link Communications - op freq. 136.975) is de ACARS frequentie 136.925 gewijzigd naar 131.825 om interferentie te voorkomen.
Hier een overzicht van gangbare ACARS frequenties:
131.725 Europe primary (drukste verkeer in nl.)
131.525 Europe secundary
131.825 Europe secundary (former 136.925)
136.900 Europe secondary
136.750 Europe (nieuw)
131.850 new European frequency
136.925 ARINC European Channel (active in the uk )
131.550 Primary Channel worldwide
131.550 USA primary
130.025 USA secundary
129.125 USA secundary
136.850 SITA North American Frequency
131.475 Air Canada
MvG,
Robert
- RobertMB
- Scramble Die-Hard
- Posts: 920
- Joined: 28 Aug 2004, 12:44
- Subscriber Scramble: RobertMB
- Location: Groningen
Mooi dat je het aan de praat hebt ! Het volume steekt inderdaad ERG nauw en is gewoon een kwestie van experimenteren om een goed en leesbaar resultaat te krijgen.
Zelf gebruik ik meestal het progje WACARS en die heeft een signaalsterktemetertje onderin het venster wat erg makkelijk is.
"Probleem" bliijft echter dat sommige signalen gewoon te zwak zijn en leiden tot een niet te ontcijferen zootje .... (Daarentegen kan ook oversturing voorkomen maar dat valt te verhelpen...)
Groetjes en nog veel ACARS plezier gewenst
Robert
Zelf gebruik ik meestal het progje WACARS en die heeft een signaalsterktemetertje onderin het venster wat erg makkelijk is.
"Probleem" bliijft echter dat sommige signalen gewoon te zwak zijn en leiden tot een niet te ontcijferen zootje .... (Daarentegen kan ook oversturing voorkomen maar dat valt te verhelpen...)
Groetjes en nog veel ACARS plezier gewenst
Robert
- Janos
- Scramble Die-Hard
- Posts: 720
- Joined: 28 Oct 2004, 11:54
- Location: Alphen aan den Rijn
- Contact:
Later op de avond had ik de instellingen zo ver dat ik achter elkaar contacten kreeg met vliegtuigen. Ik merkte dat alleen een netvoeding op de Commtel-213 scanner niet voldoende is, maar dat je ook moet zorgen dat er volle batterijen in zitten.
De messages die ik kreeg vielen nog een beetje tegen. Veel alleen Link testen en een paar Weather requesten. In plaats van PDW heb ik nu WACARS gedownload. Dit werkt veel duidelijker en is uitgebreider voor ACARS. Voor P2000 is overigens PDW perfect.
Nu las ik op een andere site dat je speciale programma'tjes kunt downloaden om de berichten te ontcijferen. Maar ik dacht dat WACARS dit zelf ook al deed. Dus ik vraag me af of die andere programma's verbetering geven. Iemand hier ervaring mee ? Ik hoor het graag.
In het weekend ga ik wat experimenteren met plot kaarten.
De messages die ik kreeg vielen nog een beetje tegen. Veel alleen Link testen en een paar Weather requesten. In plaats van PDW heb ik nu WACARS gedownload. Dit werkt veel duidelijker en is uitgebreider voor ACARS. Voor P2000 is overigens PDW perfect.
Nu las ik op een andere site dat je speciale programma'tjes kunt downloaden om de berichten te ontcijferen. Maar ik dacht dat WACARS dit zelf ook al deed. Dus ik vraag me af of die andere programma's verbetering geven. Iemand hier ervaring mee ? Ik hoor het graag.
In het weekend ga ik wat experimenteren met plot kaarten.
- Henk Voortwijs
- Scramble Master
- Posts: 3590
- Joined: 13 Jan 2004, 20:56
- Type of spotter: Radio monitoring
- Subscriber Scramble: Henk
- Location: Vogelwaarde, The Netherlands
- Contact: