Toekomst Schiphol is niet moeilijk
In de lange termijnverkenning van Schiphol staan vier ruimtelijke opties die het kabinet wil onderzoeken voor de toekomst van Schiphol. Het PNL is van mening dat het niet moeilijk hoeft te zijn. Met het volgen van drie stappen zal de toekomst van Schiphol vanzelf duidelijk worden.
De ministerraad stemde twee weken geleden in met de lange termijnverkenning van Schiphol (vanaf 2020). Bij de totstandkoming van de verkenning is minister Eurlings onder meer geadviseerd door de Raad voor Verkeer en Waterstaat.
Advies
In haar advies schrijft de Raad dat er sprake moet zijn van een continue afweging van twee nationale belangen: economie (met de bijbehorende infrastructurele bereikbaarheid) en milieu. De Raad neemt definitief afscheid van de ”mythe van de dubbeldoelstelling” en de “vaste milieurandvoorwaarden van 2003”. Het PNL kan zich hier helemaal in vinden. Het is een logisch standpunt; de echte wereld verandert immers ook continu, dus ook de afweging tussen economie en milieurandvoorwaarden. Belangrijk is ook dat de Raad concludeert dat de omvang van Schiphol niet wordt bepaald door het bedrijf Schiphol, maar dat dit volgt uit de doorlopende afweging tussen de twee genoemde nationale belangen.
Structuurvisie
Eind 2009 verschijnt naar verwachting de Structuurvisie Schiphol waarin de uiteindelijke keuze voor een optie of voor een combinatie van opties wordt onderbouwd. De verstandigste aanpak lijkt een combinatie van twee opties: aanpassing van het banenstelsel op de huidige locatie (optie1) en het gebruik van de regionale luchthavens Lelystad, Eindhoven en Twente als overlooplocatie (optie 2). Wel zijn ook bij deze opties kanttekeningen te plaatsen.
Optie 1: aanpassing van het banenstelsel op de huidige locatie
Voor de aanpassing van het huidige banenstelsel is een ruimtelijke reservering voor de aanleg van een parallelle Kaagbaan noodzakelijk. De bevoegdheid daarvoor ligt nu bij de provincie. Zij heeft echter al aangegeven die reservering niet te willen verlengen. Dat brengt ons al gelijk bij een belangrijke vraag. Gaat de provincie nu toch over een mogelijke capaciteitsontwikkeling van Schiphol? De Raad voor Verkeer en Waterstaat heeft het juiste antwoord gegeven: dat is geen zaak van de provincie maar van de nationale overheid.
Optie 2: het gebruik van regionale luchthavens Lelystad, Eindhoven en Twente als overlooplocaties
Alleen vliegverkeer met point-to-point verbindingen kan gebruik maken van regionale luchthavens. Vluchten die deel uitmaken van het netwerkverkeer van Schiphol kunnen niet verplaatst worden. Bovendien is het zo dat het verplaatsen van vliegverkeer naar regionale luchthavens directe gevolgen heeft voor het huidige gebruik van die luchthavens en de overige luchtvaartterreinen. Een groot gedeelte van dit gebruik valt onder de noemer (zakelijke) general aviation. Onderzoek door het PNL leert dat een groot deel van de general aviation-activiteiten niet verplaatst kan worden, voornamelijk omdat er een gebrek is aan gelijkwaardige alternatieven in de omgeving. Als die general aviation-activiteiten in de knel komen op hun huidige locatie zal meer dan de helft ervan ophouden te bestaan. Kortom; het verplaatsen van point-to-point verkeer naar regionale luchthavens is een goede keus, mits er gezorgd wordt voor voldoende capaciteit voor alle vormen van luchtvaart op de Nederlandse luchtvaartterreinen.
Conclusie PNL
Onze economie blijft groeien en daarmee groeit de vraag naar infrastructuur, dus ook de vraag naar luchtvaart. Niet alleen de luchtvaart op Schiphol maar ook op de regionale luchthavens. De eerste stap om in deze vraag te kunnen voorzien is dat we eindelijk onder ogen zien dat luchtvaart gewoon infrastructuur is. Voor de lange termijn is de tweede stap het in stand houden van de luchthavencapaciteit die Nederland nu heeft, inclusief luchtvaartterreinen als Soesterberg en Twente. De derde stap volgt dan vanzelf: elk vervoersysteem heeft knooppunten nodig om relatief dunne vervoersstromen toch te kunnen faciliteren. Daarmee wordt zowel de rol van netwerk- als van point-to-point verkeer helder. Dat leidt weer tot duidelijkheid over de functie van Schiphol en over de rol van regionale luchthavens. Ingewikkelder dan dit is het niet.
Bron: Platform Nederlandse Luchtvaart
http://www.pnl.nl" onclick="window.open(this.href);return false;