de nieuwe startbaan

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Post by cHabu »

.

Volgens mij is een groot deel al reeds besproken in een andere thread op dit forum.

Wellicht een idee om alles op één hoop te gooien ?

=> Gaat Schiphol nog verder uitbreiden?

=> Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst
PiPoServisAir wrote:Jan welke terminal word dat volgens jou die tegen Badhoevedorp aan ligt??
Dit zou voor een groot deel 'lo-cost' worden na een test fase op de h-pier.

Een deel zou gereserveerd worden voor de A380.

Of dit nog zo is, zal afhangen van de plannen die provincie / regering heeft voor Schiphol.
PiPoServisAir wrote:En hoezo zou volgens jou ontwerp Rijsenburg weg moeten, die zullen toch weinig last hebben van een 2de kaagbaan Als ik het goed bekijk op GE dan he.
Geluidsprofiel van de 2de kaagbaan misschien ?

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
PiPoServisAir
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 529
Joined: 12 Nov 2007, 14:44
Subscriber Scramble: PiPoServisAir
Location: Amstelveen 1km from KLM Head Office

Post by PiPoServisAir »

Ik bedoelde Rijsenhout :oops: Die ligt ver buiten Schiphol. Ok Rozenburg zou dan verdwijnen dat begrijp ik. Ik dacht ook al iets van Lo-cost, maar dan samen met H-pier. Het ziet er in ieder geval mooi uit.

Peace
The Giant Of The Skies Airbus A380
http://www.airport-weeze.de
http://www.ryanair.com/
User avatar
air-bus
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1198
Joined: 12 Mar 2008, 20:57
Location: EHAMstelveen

Post by air-bus »

Schiphol Oost ziet er ook goed uit op het plaatje, lekker compact allemaal! Zie ik nou goed dat de Oostbaan weg is?! Of moet die nog ingekleurd worden?! :D
User avatar
PiPoServisAir
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 529
Joined: 12 Nov 2007, 14:44
Subscriber Scramble: PiPoServisAir
Location: Amstelveen 1km from KLM Head Office

Post by PiPoServisAir »

air-bus wrote:Schiphol Oost ziet er ook goed uit op het plaatje, lekker compact allemaal! Zie ik nou goed dat de Oostbaan weg is?! Of moet die nog ingekleurd worden?! :D
Oost baan ligt er nog alleen is het platform nu links er van :D als ik het goed zie.

Peace
The Giant Of The Skies Airbus A380
http://www.airport-weeze.de
http://www.ryanair.com/
hmv
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 335
Joined: 19 Jun 2007, 18:55

Post by hmv »

Naar aanleiding van dat plaatje..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gH4u57vapGU[/youtube]
User avatar
PiPoServisAir
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 529
Joined: 12 Nov 2007, 14:44
Subscriber Scramble: PiPoServisAir
Location: Amstelveen 1km from KLM Head Office

Post by PiPoServisAir »

Source: Haarlembaan

SCHIPHOL - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt de mogelijke aanleg van een nieuwe start- en landingsbaan voor Schiphol die op Haarlem staat gericht. De 'Haarlembaan' is een van de toekomstopties voor Schiphol die minister Eurlings laat uitwerken, zo meldt het Haarlems Dagblad. Het kabinet besloot vorige week diverse toekomstopties voor Schiphol na 2020 te onderzoeken.

De Haarlembaan zou dwars over de Polderbaan in de richting van Haarlem komen te liggen. Ook een variant met een extra Kaagbaan wordt bekeken.

Nou van mij mogen ze, Haarlembaan, 2de Kaagbaan, laat maar bouwen. Maar als ze dit idee willen bouwen dan komt de tekening van 330/340 te vervallen, want die terminal ligt precies op de plek waar de baan zou moeten komen.

peace[/url]
The Giant Of The Skies Airbus A380
http://www.airport-weeze.de
http://www.ryanair.com/
User avatar
air-bus
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1198
Joined: 12 Mar 2008, 20:57
Location: EHAMstelveen

Post by air-bus »

Zullen ze blij mee zijn in Haarlem, krijgen ze al dat lawaai over zich heen.. :?
Image
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2037
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Post by Glidepath »

mooi kaartje, waar heb je die gevonden?
pipo, Bij badhoevedorp, is dat niet 'gewoon' Schiphol oost, met KLM maintenance, Trans, QUAPS etc?

In deze opzet is wel een innovatief systeem vereist om de vracht vanaf het op een eiland liggende Sierra (plus Sierra-south (aka Tango?)) aan en af te voeren. Of zou het een tunnel zijn geworden? met dagelijks honderden (vracht)wagens in een tunnel onder de startbaan? :roll: Daar hebben de heren Das en die man van Chipshol wel een punt. De logistiek kan slimmer, moderner (geautomatiseerd), goedkoper per kg en mileuvriendelijker. Gelijk linken met de veiling in Aalsmeer. :flowers:
En als men toch bezig is, Kunnen ze de oude vracht zuid (Romeo) ook ondergronds met Sierra gaan linken.
Zoiets scheelt per jaar vele tienduizenden dieseltruck-kilometers en tijdverlies met (halve) rondjes om het veld rijden. (ik zie de glimmende oogjes bij TLN al voor me).

if ever natuurlijk.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Flying Flea Builder
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 261
Joined: 17 Nov 2005, 12:37
Location: Zoetermeer

Post by Flying Flea Builder »

er is al een tunnel onder de kaagbaan.............
User avatar
PiPoServisAir
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 529
Joined: 12 Nov 2007, 14:44
Subscriber Scramble: PiPoServisAir
Location: Amstelveen 1km from KLM Head Office

Post by PiPoServisAir »

Nee dat is niet oost. Dat is de plek waar ze ook de tijdelijke personeels parkeerplaats hebben geplaatst. Of beter gezegd "achter" het oefen terrein van de brandweer. En er ligt zeker al 5jr ofzo een tunnel onder de kaagbaan, vaak genoeg onder gereden met vracht.

Peace
The Giant Of The Skies Airbus A380
http://www.airport-weeze.de
http://www.ryanair.com/
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2037
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Post by Glidepath »

idd, niet oost.
btw
Ik ken hem, die tunnel. ook van binnen, maar dat is tunnelen en transporteren 'oude stijl'.
Men bedoelt een geheel ondergronds systeem. bij voorkeur zonder ademende kostenposten
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
PiPoServisAir
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 529
Joined: 12 Nov 2007, 14:44
Subscriber Scramble: PiPoServisAir
Location: Amstelveen 1km from KLM Head Office

Post by PiPoServisAir »

Ze zullen denk ik wel op den duur ondergronds bouwen. Maar wat ik ook hoorde is dat alle vracht tussen kaagbaan en 2de kaagbaan komt te liggen. En dat KLM/AG vracht gebied, omgebouwd wordt tot passagiers gebied.

Peace
The Giant Of The Skies Airbus A380
http://www.airport-weeze.de
http://www.ryanair.com/
User avatar
air-bus
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1198
Joined: 12 Mar 2008, 20:57
Location: EHAMstelveen

Post by air-bus »

Edit, uitgebreider artikel:

Rijk grijpt in om Tweede Kaagbaan

DEN HAAG - Het Rijk grijpt in om de aanleg van een tweede, parallelle Kaagbaan bij Schiphol veilig te stellen
na het besluit van de provincie Noord-Holland om geen ruimte meer te reserveren voor zo'n baan.
De ministers Camiel Eurlings en Jacqueline Cramer (Ruimte) laten dat de Tweede Kamer dinsdag weten.

Wettelijke mogelijkheden
Het Rijk zal zonodig zelf van de wettelijke mogelijkheden gebruik maken, schrijven ze.
"Het kan via het instrumentarium van de Wet op de ruimtelijke ordening op ongewenste ruimtelijke wijzigingen of ontwikkelingen reageren."

In het uiterste geval kunnen ze met een ‘vervangingsbesluit’ ingrijpen en na 1 juli, wanneer de nieuwe wet Wro intreedt, met een zogenoemde ‘reactieve aanwijzingsbevoegdheid’.
GroenLinks wil een snel debat over de brief. De ministers zetten volgens de oppositiefractie ‘een erg zwaar middel’ in. Verder lijkt een verdere uitbreiding van Schiphol ‘erg strijdig’ met de kabinetsplannen rond het klimaat.

De huidige reservering voor een nieuwe Schipholbaan liep op 1 april af. Het provinciebestuur wilde de regeling aanvankelijk verlengen, maar zag er twee weken geleden van af.
De reden die Noord-Hollands gedeputeerde Ton Hooijmaijers gaf was dat minister Eurlings niet kan garanderen dat de Aalsmeerbaan in ruil voor een parallelle Kaagbaan dichtgaat.

bron
Last edited by air-bus on 01 Apr 2008, 14:43, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Post by Henk Voortwijs »

Toekomst Schiphol is niet moeilijk

In de lange termijnverkenning van Schiphol staan vier ruimtelijke opties die het kabinet wil onderzoeken voor de toekomst van Schiphol. Het PNL is van mening dat het niet moeilijk hoeft te zijn. Met het volgen van drie stappen zal de toekomst van Schiphol vanzelf duidelijk worden.

De ministerraad stemde twee weken geleden in met de lange termijnverkenning van Schiphol (vanaf 2020). Bij de totstandkoming van de verkenning is minister Eurlings onder meer geadviseerd door de Raad voor Verkeer en Waterstaat.

Advies
In haar advies schrijft de Raad dat er sprake moet zijn van een continue afweging van twee nationale belangen: economie (met de bijbehorende infrastructurele bereikbaarheid) en milieu. De Raad neemt definitief afscheid van de ”mythe van de dubbeldoelstelling” en de “vaste milieurandvoorwaarden van 2003”. Het PNL kan zich hier helemaal in vinden. Het is een logisch standpunt; de echte wereld verandert immers ook continu, dus ook de afweging tussen economie en milieurandvoorwaarden. Belangrijk is ook dat de Raad concludeert dat de omvang van Schiphol niet wordt bepaald door het bedrijf Schiphol, maar dat dit volgt uit de doorlopende afweging tussen de twee genoemde nationale belangen.

Structuurvisie
Eind 2009 verschijnt naar verwachting de Structuurvisie Schiphol waarin de uiteindelijke keuze voor een optie of voor een combinatie van opties wordt onderbouwd. De verstandigste aanpak lijkt een combinatie van twee opties: aanpassing van het banenstelsel op de huidige locatie (optie1) en het gebruik van de regionale luchthavens Lelystad, Eindhoven en Twente als overlooplocatie (optie 2). Wel zijn ook bij deze opties kanttekeningen te plaatsen.

Optie 1: aanpassing van het banenstelsel op de huidige locatie
Voor de aanpassing van het huidige banenstelsel is een ruimtelijke reservering voor de aanleg van een parallelle Kaagbaan noodzakelijk. De bevoegdheid daarvoor ligt nu bij de provincie. Zij heeft echter al aangegeven die reservering niet te willen verlengen. Dat brengt ons al gelijk bij een belangrijke vraag. Gaat de provincie nu toch over een mogelijke capaciteitsontwikkeling van Schiphol? De Raad voor Verkeer en Waterstaat heeft het juiste antwoord gegeven: dat is geen zaak van de provincie maar van de nationale overheid.

Optie 2: het gebruik van regionale luchthavens Lelystad, Eindhoven en Twente als overlooplocaties
Alleen vliegverkeer met point-to-point verbindingen kan gebruik maken van regionale luchthavens. Vluchten die deel uitmaken van het netwerkverkeer van Schiphol kunnen niet verplaatst worden. Bovendien is het zo dat het verplaatsen van vliegverkeer naar regionale luchthavens directe gevolgen heeft voor het huidige gebruik van die luchthavens en de overige luchtvaartterreinen. Een groot gedeelte van dit gebruik valt onder de noemer (zakelijke) general aviation. Onderzoek door het PNL leert dat een groot deel van de general aviation-activiteiten niet verplaatst kan worden, voornamelijk omdat er een gebrek is aan gelijkwaardige alternatieven in de omgeving. Als die general aviation-activiteiten in de knel komen op hun huidige locatie zal meer dan de helft ervan ophouden te bestaan. Kortom; het verplaatsen van point-to-point verkeer naar regionale luchthavens is een goede keus, mits er gezorgd wordt voor voldoende capaciteit voor alle vormen van luchtvaart op de Nederlandse luchtvaartterreinen.

Conclusie PNL
Onze economie blijft groeien en daarmee groeit de vraag naar infrastructuur, dus ook de vraag naar luchtvaart. Niet alleen de luchtvaart op Schiphol maar ook op de regionale luchthavens. De eerste stap om in deze vraag te kunnen voorzien is dat we eindelijk onder ogen zien dat luchtvaart gewoon infrastructuur is. Voor de lange termijn is de tweede stap het in stand houden van de luchthavencapaciteit die Nederland nu heeft, inclusief luchtvaartterreinen als Soesterberg en Twente. De derde stap volgt dan vanzelf: elk vervoersysteem heeft knooppunten nodig om relatief dunne vervoersstromen toch te kunnen faciliteren. Daarmee wordt zowel de rol van netwerk- als van point-to-point verkeer helder. Dat leidt weer tot duidelijkheid over de functie van Schiphol en over de rol van regionale luchthavens. Ingewikkelder dan dit is het niet.

Bron: Platform Nederlandse Luchtvaart

http://www.pnl.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Bravo voor dit stuk, PNL. Als nu ook nog onder de kreet 'milieu' echt het milieu beschouwd wordt en niet alleen geluid(swetten), dan komen we er wel. Denk bij milieu nl. ook aan het effect van van het opofferen van polderlandschap aan startbanen e.d. en de (slecht) verbrande kero tijdens het verre taxiën en zelfs holden in de lucht om 'overdag' te landen.

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”