Iwan Bogels wrote:Grappig om te zien hoe de hele fotografie en kleuren met elkaar samenhangen, toch ?
Dat komt omdat de digitale fotografie en beeldbewerking op de pc en alles wat in de wereld digitaal werkt gebaseerd is op dezelfde datacommunicatie modellen
Het lijkt er soms op dat je appels met peren aan het vergelijken bent, maar onder water vergelijk je toch 2 sinaasappels met elkaar en dus kun je er een sommetje van maken
Mischien leuk om te weten: Weet je waarom het hexadecimale talstelsel in het leven is gebracht, 0 t/m F gemakkelijk te lezen is voor de programmeur dan al de binaire notatie. Daar ben je namelijk heel snel het overzicht in kwijt.
Elk setje van 4 bits binair noemt men een Nible. Een nible is te vertalen naar 1 Hex waarde, bijvoorbeeld 0110 bin is 6 hex. Veel overzichtelijker, het feit dat we geen machines kunnen maken die werken met hex getallen is omdat machines alleen 0 en 1 ofwel waar en niet waar begrijpen. Dit wordt in de programmeer wereld een Boolean genoemd.
Klik
hier of
hier om te zien hoe het principe van het binaire talstelsel werkt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hexadecimaal" onclick="window.open(this.href);return false;
Vroeger had je een register dat 8bits groot was ofwel 1 Byte dat noemt men dan ook een Word, later kwamen er snellere PC en werd het Longword geintroduceerd, dat is niks meer dan een register van 2 Bytes groot en daar is dan de 16bits foto op gebaseerd. iedere pixel van je foto neemt dan dus 16 bits in beslag. Tegenwoordig zijn die registers nog veel groter maar deze termen blijven in leven omdat ze gewoonweg een begrip zijn geworden.
Ik hoop dat jullie dit wat leuke achtergrond informatie vonden uit de datacom wereld
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Heeft heel mijn studie digitale elektronica toch nog nut gehad
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)