wat te kiezen en waarom: RAW of sRAW
Forum rules
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
Ik weet al waarom het nieet werkt bij mij, ik fotografeer met de EOS30D, die wordt volgens microsoft nog niet ondersteund door het programmaatje
Last edited by Redskin301 on 27 Feb 2008, 21:24, edited 1 time in total.
-
- Scramble Junior
- Posts: 206
- Joined: 21 Jun 2007, 12:10
TIFF
hallo,
ik zie dat mijn vraag weer andere vragen in een nieuwe topic heeft opgeroepen (en antwoorden).
Iedereen heeft het nu over RAW of JPEG (sRAW schijnt dus niemand te gebruiken). Maar dat lijkt ook zo te zijn voor TIFF-bestanden. De pro 1D mkIII heeft dat als optie. (en andere camera's misschien ook wel.)
Waarom zit dat erop als toch 'niemand' het gebruikt? Canon heeft het er niet voor niets opgezet. dus WHY?
ps
Ik maak wel eens TIFF's van JPEG's om die in photoshop te bewerken en daarna als JPEG op te slaan als ik tevreden ben. en wel de zelfde reden als waarom iwan PSD's gebruikt, je kunt stappen terug zetten zonder schade.
ik zie dat mijn vraag weer andere vragen in een nieuwe topic heeft opgeroepen (en antwoorden).
Iedereen heeft het nu over RAW of JPEG (sRAW schijnt dus niemand te gebruiken). Maar dat lijkt ook zo te zijn voor TIFF-bestanden. De pro 1D mkIII heeft dat als optie. (en andere camera's misschien ook wel.)
Waarom zit dat erop als toch 'niemand' het gebruikt? Canon heeft het er niet voor niets opgezet. dus WHY?
ps
Ik maak wel eens TIFF's van JPEG's om die in photoshop te bewerken en daarna als JPEG op te slaan als ik tevreden ben. en wel de zelfde reden als waarom iwan PSD's gebruikt, je kunt stappen terug zetten zonder schade.
Re: TIFF
Ik ben zelf nu 14 maanden digitaal, dus ben bij verre af een specialist, maar zover ik weet kan je van een JPEG bestand toch helemaal geen TIFF(is hetzelfde als RAW toch ??...alleen Canon noemt het CR2, anderen weer TIFF, enz) bestand maken....het is toch alleen maar andersom...dus van RAW naar JPEG ??Agfaritsrats wrote: Ik maak wel eens TIFF's van JPEG's om die in photoshop te bewerken en daarna als JPEG op te slaan als ik tevreden ben. en wel de zelfde reden als waarom iwan PSD's gebruikt, je kunt stappen terug zetten zonder schade.
ps bedankt voor iedereen zijn reacties/vragen en antwoorden in Photograpy...ben ondertussen een stuk meer te weten gekomen en een aantal goede en bruikbare tips tegen gekomen
Re: TIFF
Het kan wel maar is zinloos: een TIFF draagt veel meer grafische informatie in zich dan een JPG. Onthoud dat JPG eigenlijk een compressieformaat is waaruit informatie wordt weggelaten om de bestandsomvang kleiner te maken.gatso76 wrote:Ik ben zelf nu 14 maanden digitaal, dus ben bij verre af een specialist, maar zover ik weet kan je van een JPEG bestand toch helemaal geen TIFF(is hetzelfde als RAW toch ??...alleen Canon noemt het CR2, anderen weer TIFF, enz) bestand maken
Overigens is TIFF iets heel anders dan een RAW. Vaak vormt de TIFF de grafische weerslag van de informatie die in een RAW file is opgeslagen. Als je meer wilt weten: http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format" onclick="window.open(this.href);return false;
Greetz,
Patrick
Patrick
-
- Scramble Junior
- Posts: 206
- Joined: 21 Jun 2007, 12:10
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
Dat je hem kan converteren naar elk gewenst formaat, wil nog niet zeggen dat je alles gebruikt in die file
Voorbeeld een JPG is een uitgeklede file, informatie die je hebt weggegooit van comversie RAW naar JPG krijg je never nooit niet terug ongeacht of je hem met lightroom hebt geconverteerd of dat de camera dat zelf heeft gedaan. De conlusie is dat dat converteren van JPG naar Tiff zonde is van je diskruimte, want meer dan de helft van die file is leeg, en dan heb ik het puur en alleen over zuivere conversie en niet over bewerking na de conversie
Voorbeeld een JPG is een uitgeklede file, informatie die je hebt weggegooit van comversie RAW naar JPG krijg je never nooit niet terug ongeacht of je hem met lightroom hebt geconverteerd of dat de camera dat zelf heeft gedaan. De conlusie is dat dat converteren van JPG naar Tiff zonde is van je diskruimte, want meer dan de helft van die file is leeg, en dan heb ik het puur en alleen over zuivere conversie en niet over bewerking na de conversie
- Iwan Bogels
- Scramble Addict
- Posts: 2385
- Joined: 06 Sep 2002, 06:59
- Subscriber Scramble: Iwan Bogels
- Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
- Contact:
Kom, laat ik nog eens iets van de cursus uitleggen.
JPG is inderdaad een compressie terwijl TIF dat niet is. Om te begrijpen hoe het werkt moet je je de volgende voorstelling maken:
Iedere pixel van je foto heeft een kleur, die wordt weergegeven met een unieke combinatie van zes letters/cijfers. Dat geeft je 2.176.782.336 mogelijke combinaties.
Een TIF schrift van iedere pixel de kleurcombinatie op in het file. Dat is voor een 8,2 Mp sensor dus 8.200.000 x 6 cijfers/letters. Omdat al je plaatjes hetzelfde formaat hebben (als je niet cropt), zijn al je TIF's dus even groot.
Een JPG comprimeert je beschikbare info. Om het even verkapt (beetje verdraaid) weer te geven doet JPG dat zo:
Pixel 1 heeft code ABCDEF en pixel 2 heeft dezelfde kleurcode. JPG zal deze 12 letters nu in z'n file opschrijven als 2ABCDEF. Je ziet dat er op twee pixels al 5 posities zijn gewonnen waardoor de groote van het file afneemt. Maar JPG gaat verder. Omdat wij met het blote oog nagenoeg geen veschil zien tussen kleur ABCDEF en ABCDEG noemt JPG deze twee pixels samen voor het gemak ook maar even 2ABCDEF. Want als je een opgeslagen JPG weer op je scherm toont zie je het verschil toch niet. Sterker nog, je kunt nog wel wat verder gaan. Naarmate je de kwaliteit van je JPG lager zet zal hij meer verschillende kleuren als één kleur bewaren. Zo kun je bijvoorbeeld negen verschillende kleuren blauw (fictief) samenvatten als 9ABCDEF. Daarmee bespaar je 47 van de 54 bitjes.
Nu werkt het technisch niet helemaal exact zoals hierboven beschreven, maar het komt er wel op neer. Dat verklaart waarom je bij JPG's van lage kwaliteit steeds meer van die blokjes gaat zien. Dat zijn groepjes pixels van gelijksoortige kleuren die door JPG zijn verkracht en allemaal als één en dezelfde code zijn opgeslagen. En het vervelende is: Iedere keer als je een JPG opnieuw opent om te bewerken gaat je PC de kleuren wederom vergelijken en comprimeren. Bij iedere keer dat je een bestaande opnieuw opent en bewerkt gooi je dus steeds meer informatie weg.
Als je een TIF bewerkt zullen de pixels steeds een individuele nieuwe kleurcode krijgen, en die wordt volledig en ongecomprimeerd opgeslagen. Je verliest daarmee dus geen kwaliteit ten opzichte van JPG's, en je file grootte blijft gelijk.
PSD is ook een soort TIF, maar dan met allerlei lagen. Een soort stapel van TIF's dus.
Nuttige hè ?!
Groetjes,
Iwan
PS: Zie je nou dat het schieten van het plaatje maar de helft van hedendaags fotograferen is ?! Dure spullen kun je kopen, maar goede kennis moet je vergaren ! (wie de schoen past trekke hem aan)
JPG is inderdaad een compressie terwijl TIF dat niet is. Om te begrijpen hoe het werkt moet je je de volgende voorstelling maken:
Iedere pixel van je foto heeft een kleur, die wordt weergegeven met een unieke combinatie van zes letters/cijfers. Dat geeft je 2.176.782.336 mogelijke combinaties.
Een TIF schrift van iedere pixel de kleurcombinatie op in het file. Dat is voor een 8,2 Mp sensor dus 8.200.000 x 6 cijfers/letters. Omdat al je plaatjes hetzelfde formaat hebben (als je niet cropt), zijn al je TIF's dus even groot.
Een JPG comprimeert je beschikbare info. Om het even verkapt (beetje verdraaid) weer te geven doet JPG dat zo:
Pixel 1 heeft code ABCDEF en pixel 2 heeft dezelfde kleurcode. JPG zal deze 12 letters nu in z'n file opschrijven als 2ABCDEF. Je ziet dat er op twee pixels al 5 posities zijn gewonnen waardoor de groote van het file afneemt. Maar JPG gaat verder. Omdat wij met het blote oog nagenoeg geen veschil zien tussen kleur ABCDEF en ABCDEG noemt JPG deze twee pixels samen voor het gemak ook maar even 2ABCDEF. Want als je een opgeslagen JPG weer op je scherm toont zie je het verschil toch niet. Sterker nog, je kunt nog wel wat verder gaan. Naarmate je de kwaliteit van je JPG lager zet zal hij meer verschillende kleuren als één kleur bewaren. Zo kun je bijvoorbeeld negen verschillende kleuren blauw (fictief) samenvatten als 9ABCDEF. Daarmee bespaar je 47 van de 54 bitjes.
Nu werkt het technisch niet helemaal exact zoals hierboven beschreven, maar het komt er wel op neer. Dat verklaart waarom je bij JPG's van lage kwaliteit steeds meer van die blokjes gaat zien. Dat zijn groepjes pixels van gelijksoortige kleuren die door JPG zijn verkracht en allemaal als één en dezelfde code zijn opgeslagen. En het vervelende is: Iedere keer als je een JPG opnieuw opent om te bewerken gaat je PC de kleuren wederom vergelijken en comprimeren. Bij iedere keer dat je een bestaande opnieuw opent en bewerkt gooi je dus steeds meer informatie weg.
Als je een TIF bewerkt zullen de pixels steeds een individuele nieuwe kleurcode krijgen, en die wordt volledig en ongecomprimeerd opgeslagen. Je verliest daarmee dus geen kwaliteit ten opzichte van JPG's, en je file grootte blijft gelijk.
PSD is ook een soort TIF, maar dan met allerlei lagen. Een soort stapel van TIF's dus.
Nuttige hè ?!
Groetjes,
Iwan
PS: Zie je nou dat het schieten van het plaatje maar de helft van hedendaags fotograferen is ?! Dure spullen kun je kopen, maar goede kennis moet je vergaren ! (wie de schoen past trekke hem aan)
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
Even een technisch meer diepgaande vraag van mijn kant, zijn die 6letter/cijfers alle letter van A t/m Z of alleen A t/m F omdat dit dan de hexadecimale notatie isIwan Bogels wrote:Iedere pixel van je foto heeft een kleur, die wordt weergegeven met een unieke combinatie van zes letters/cijfers. Dat geeft je 2.176.782.336 mogelijke combinaties.
Dat zou betekenen dat je 16^6 mogelijkheden hebt en dat is dan 16777216 wat overigens ook nog heel veel is Wat ik wil zeggen is, hexadecimale informatie is heel gemakkelijk op te slaan in een register op je computer.
Voorbeeld:
258B30 is zo'n 6 digit waarde
dan kun je dat heel snel vertalen naar binair (2 tallig talstelsel) omdat dat de enige notatie is die je pc kan gebruiken
Daar is een simpele omreken tabel voor:
Decimaal, hexadecimaal, binair
0 0 0000
1 1 0001
2 2 0010
3 3 0011
4 4 0100
5 5 0101
6 6 0110
7 7 0111
8 8 1000
9 9 1001
10 A 1010
11 B 1011
12 C 1100
13 D 1101
14 E 1110
15 F 1111
Het getal 258B30 wordt dan 0010 0101 1000 1011 0011 0000 binair uitgedrukt. En dit is zoals registers in de pc zijn opgebouwd, er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om een codering te maken, maar dit is de meest primitieve en gemakkelijkt te begrijpen methode.
Mijn vraag is, klopt het wat ik zeg of zie ik wat over het hoofd [/code]
- Iwan Bogels
- Scramble Addict
- Posts: 2385
- Joined: 06 Sep 2002, 06:59
- Subscriber Scramble: Iwan Bogels
- Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
- Contact:
Hi Alex,Redskin301 wrote:Even een technisch meer diepgaande vraag van mijn kant, zijn die 6letter/cijfers alle letter van A t/m Z of alleen A t/m F omdat dit dan de hexadecimale notatie is
Dat zou betekenen dat je 16^6 mogelijkheden hebt en dat is dan 16777216 wat overigens ook nog heel veel is Wat ik wil zeggen is, hexadecimale informatie is heel gemakkelijk op te slaan in een register op je computer.
Het lijkt erop dat je gelijk hebt met A t/m F. Als je je Photoshop opent, en dubbelklikt op het vakje van je vorgrondkleur, dan krijg je een scherm waarin je een andere kleur kunt selecteren (de colour picker). Links onder in de reeks met waarden staat een vakje waar # voor staat. In dat vaakje staat de code van de kleur aangegeven die je op dat ogenblik hebt geselecteerd.
De kleurcode kan erg handig zijn als je met een uniforme kleur wilt werken. Bijvoorbeeld voor titels in je foto, of gekleurde kaders. De kleurcode van de blauwe balk hierboven is bijvoorbeeld "01459a" terwijl de smileys allemaal kleurcode "ffea00" hebben voor hun gele smoeltje.
Volgens jouw berekening zijn er 16.777.216 kleurcodes mogelijk in het hexadecimale stelsel. Klinkt dat bekend ? Veel schermen kunnen inderdaad 16 miljoen kleuren weergeven. Toevallig hè ?!
Grappig om te zien hoe de hele fotografie en kleuren met elkaar samenhangen, toch ?
Doej,
Iwan
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
Dat komt omdat de digitale fotografie en beeldbewerking op de pc en alles wat in de wereld digitaal werkt gebaseerd is op dezelfde datacommunicatie modellenIwan Bogels wrote:Grappig om te zien hoe de hele fotografie en kleuren met elkaar samenhangen, toch ?
Het lijkt er soms op dat je appels met peren aan het vergelijken bent, maar onder water vergelijk je toch 2 sinaasappels met elkaar en dus kun je er een sommetje van maken
Mischien leuk om te weten: Weet je waarom het hexadecimale talstelsel in het leven is gebracht, 0 t/m F gemakkelijk te lezen is voor de programmeur dan al de binaire notatie. Daar ben je namelijk heel snel het overzicht in kwijt.
Elk setje van 4 bits binair noemt men een Nible. Een nible is te vertalen naar 1 Hex waarde, bijvoorbeeld 0110 bin is 6 hex. Veel overzichtelijker, het feit dat we geen machines kunnen maken die werken met hex getallen is omdat machines alleen 0 en 1 ofwel waar en niet waar begrijpen. Dit wordt in de programmeer wereld een Boolean genoemd.
Klik hier of hier om te zien hoe het principe van het binaire talstelsel werkt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hexadecimaal" onclick="window.open(this.href);return false;
Vroeger had je een register dat 8bits groot was ofwel 1 Byte dat noemt men dan ook een Word, later kwamen er snellere PC en werd het Longword geintroduceerd, dat is niks meer dan een register van 2 Bytes groot en daar is dan de 16bits foto op gebaseerd. iedere pixel van je foto neemt dan dus 16 bits in beslag. Tegenwoordig zijn die registers nog veel groter maar deze termen blijven in leven omdat ze gewoonweg een begrip zijn geworden.
Ik hoop dat jullie dit wat leuke achtergrond informatie vonden uit de datacom wereld Heeft heel mijn studie digitale elektronica toch nog nut gehad
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
En als je verder zoekt, hier staat het exact beschreven hoe het werkt in de kleurmatrix
Ik denk dat hier heel de standaardisatie van kleur tabellen zoals sRGB en Adobe RGB bijvoorbeeld op gebaseerd zijn
Ik denk dat hier heel de standaardisatie van kleur tabellen zoals sRGB en Adobe RGB bijvoorbeeld op gebaseerd zijn