wat is de beste lens om een vliegtuig op Cruise te platen?
Forum rules
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
-
- Scramble Senior
- Posts: 286
- Joined: 10 May 2007, 09:30
- Subscriber Scramble: Cees van der Bent
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
Een 2x extender van Sigma (overigens noemt Sigma die dingen convertors ipv extenders) kost bij lange na geen 450 euro, eerder de helft. Reken er maar dat bij gebruik van de lenzen die jij op het oog hebt, de AF verloren gaat.
Ik raad je vooral aan je eerst eens goed in te lezen in lenzen, alvorens veel geld te gaan besteden.
Ik raad je vooral aan je eerst eens goed in te lezen in lenzen, alvorens veel geld te gaan besteden.
Answers will be questioned.....
- Melchior Timmers
- Scramble Addict
- Posts: 1589
- Joined: 13 May 2006, 18:06
- Subscriber Scramble: Melchior Timmers
- Location: Soest
- Contact:
dat is dan het het enige wat me trekt aan het contrailspotten...Key wrote: Daar zet je dan je aangepaste statief neer, of tenminste je ligstoel van waaruit je met je geoefende vaste hand aan de slag gaat.
Erik
Groeten,
Melchior Timmers
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hans.Jacobs
- Scramble Junior
- Posts: 146
- Joined: 08 Aug 2006, 09:10
- Subscriber Scramble: Hans Jacobs
- Location: Singapore
de foto van het ISS op Luchtzak is erg gaaf. Zie je niet iedere dag. Ben het met Alex eens dat de Sigma 170-500 niet de beste lens is voor dit doel, zeker niet als je hem op 500mm gebruikt.
Wat betreft die 60000 euri toeter, hoe ga je daarmee verticaal fotootjes mee schieten? Probeer dat ding maar eens mee te nemen op vakantie. Moet je volgens mij een kinderzitje voor boeken...
En vind niet dat het een foute hobby is, zeker niet op een zomerse zondagmiddag met een koud biertje in de achtertuin.
Groetjes,
Hans.
Wat betreft die 60000 euri toeter, hoe ga je daarmee verticaal fotootjes mee schieten? Probeer dat ding maar eens mee te nemen op vakantie. Moet je volgens mij een kinderzitje voor boeken...
En vind niet dat het een foute hobby is, zeker niet op een zomerse zondagmiddag met een koud biertje in de achtertuin.
Groetjes,
Hans.
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2679
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
Ik zou op zoek gaan naar een oude handmatige Spiegel lens. Klein - goedkoop en een enorm bereik. Focussen hoeft niet, je knalt dat ding gewoon op oneindig en spelen maar!
P.S.: Waarom lijkt zo'n beetje iedereen hier de neiging te hebben om dit soort foto's af te zeiken? Als je het niets vindt, reageer dan niet, of geef info waar de topic starter iets mee kan.
Ik zit er juist weer niet op te wachten om van de "serieuze" fotografen te moeten lezen dat ze foto's van vliegtuigen op grote hoogte niks vinden.
P.S.: Waarom lijkt zo'n beetje iedereen hier de neiging te hebben om dit soort foto's af te zeiken? Als je het niets vindt, reageer dan niet, of geef info waar de topic starter iets mee kan.
Ik zit er juist weer niet op te wachten om van de "serieuze" fotografen te moeten lezen dat ze foto's van vliegtuigen op grote hoogte niks vinden.
-
- Scramble Rookie
- Posts: 92
- Joined: 10 Feb 2007, 17:43
- Location: Leuven, Belgium
Dag Rutger,
Graag wil ik je wat advies geven voor het fotograferen van contrails.
1. Ik vind het héééél raar dat er zoveel negatieve reacties op dit onderwerp te lezen zijn, met name van fotografen dit zich toch al te graag 'professioneel' noemen. Geen enkele van hen voegt ook voorbeelden bij, met andere woorden ze weten niet waarover ze praten en hebben wellicht ook geen expertise op dit vlak.
2. Contrails fotograferen kan inderdaad een fantastische hobby zijn, boven je hoofd is er elke dag een prachtige airshow ( zowel burger als militair ) En als je niet echt fanatiek bent en dus niet weet wat er komen gaat is de dag vaak vol verassingen.
3. Goede apparatuur is helaas essentieel.
Voor de camera: de cropfactor op je dslr is een voordeel, je geraakt wat dichter hé. Voor Canon 20D, 30D, 40D, dat zijn allemaal goede toestellen ( ook bv. een 350D want dat is dezelfde sensor als een 20D ) Voor Nikon d70, d80 etc
Ik werk met fullframecamera's ( de 1Ds III reeks etc ) maar voor contrails heb ik nog geen tijd gehad om te testen hoe goed/slecht het resultaat is
Voor de lenzen; sja, dat is wellicht het probleem voor je budget, want die moeten gewoon héél erg goed zijn = heel erg duur
Een vaste lens is uiteraard beter dan een zoomlens.
Extenders zijn een grote hulp, maar ze halen je kwaliteit naar beneden.
Voor de focussing; sommige combinaties blijven gewoon autofocus, bij andere stel je de focus manueel in: wer je op statief is meestal 1x focus instellen voldoende voor je hele reeks.
Voor je statief: een stevig statief is een hele grote hulp voor de zware combinaties, maar da's alweer $$$ natuurlijk
4.beste tijdstip: bij mooi helder weer, zowel in de winter al in de zomer tot 1,5 uur na sunrise, en vanaf 2u voor sunset. Andere tijdstippen hebben nooit zin, want zelfs bij een staalblauwe heldere lucht in de winter zal je vaak de heathaze nog zien tijdens de dag.
Ook de véél te felle zonreflectie op de romp tijdens de dag maakt je foto vaak nutteloos.
5. De sluitingstijd kan vaak verbazend laag zijn, zeker als je op sattief werkt en het vliegtuig relatief makkelijk kan volgen ; van 1/80ste tot 1/500ste max.
Diafragma; neem het altijd veel lager dan de automatische setting, je kan zonder probleem 1 tot 2 stops lager ( wat handig is omdat je extender die stops al 'opgebruikt' )
6. Bewerking; je kan heel veel gaan bewerken in PS, of andere programma's, zeker om het contrast en kleur aan te passen
>>> het contrast in realiteit is vaak véél zwakker dan je zou denken, ook in heldere blauwe luchten.
Het moeilijkste is om je lucht redelijk mooi op je foto te krijgen; vaak zit die vol met korrel ( door extender of hoge ISO ) maar met een goede filter doe je wonderen
En hier zijn wat voorbeelden van goede en slechte foto's en lenscombinaties
dit is een slechte foto, maar toont aan hoe dicht je kan.
Canon 20D met Sigma 300-800 op 800mm plus kenko extender 3x ( dat is de grootste combinatie die ik kan maken ) Op de masterfile lees je zo de registratie op de romp...manueel focus
Een foto met dezelfe combinatie, op het moment dat het vliegtuig vertikaal passeerde moest ik bijna uitzoomen om nog wat contrail te hebben, zo dicht kan je; dit toestel is reeds bijna 20 km ver...manueel focus
Deze foto is redelijk, hij staat ook op anet.
De combinatie is een Canon 20D met de Sigma 300-800mm plus een canon 2x extender. De foto is wel behoorlijk bewerkt in PS, maar allemaal makkelijk te doen. Op een helderedag is het geen probleem om zo'n foto te nemen. Manueel focus btw
De kwaliteit van de 2x extender is nog erg goed.
Een andere ,maar helaas héél dure combinatie:
canon 30D, lens = canon 600mm f4 + canon 1.4 extender
Volledig autofocus, gewoon uit de hand; ISO slechts 400 ASA, sluitertijd 1/500 s
Met dezelfde combinatie; hier zie je duidelijk dat het reele contrast vaak niet echt hoog is; je kan dat als je wil zo gaan bewerken dat het lijkt alsof je de foto airborne nam...
Idem combinatie; genomen op een heldere namiddag; wie zegt er dat je geen scherpe contrails kan fotograferen?? Lenscombinatie = 840 mm, f6.3, ISO slechts 250 ASA, 1/800 ste ohja, en gewoon uit de hand!
Tot slot deze foto is genomen in de periode 2 uur voor sunset.
Combinatie idem. Met ISO 250 hebje dus geen korrel.
Sommige contrails zijn mooi als je de zon in je rug hebt, andere geven dan weer een knap effect als je tegen de zon in fotografeert. dat moet je allemaal gewoon maar een keer uitproberen
Hopelijk was het wat interessante informatie voor je!
greetz, Eric
http://www.ericcoeckelberghs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Graag wil ik je wat advies geven voor het fotograferen van contrails.
1. Ik vind het héééél raar dat er zoveel negatieve reacties op dit onderwerp te lezen zijn, met name van fotografen dit zich toch al te graag 'professioneel' noemen. Geen enkele van hen voegt ook voorbeelden bij, met andere woorden ze weten niet waarover ze praten en hebben wellicht ook geen expertise op dit vlak.
2. Contrails fotograferen kan inderdaad een fantastische hobby zijn, boven je hoofd is er elke dag een prachtige airshow ( zowel burger als militair ) En als je niet echt fanatiek bent en dus niet weet wat er komen gaat is de dag vaak vol verassingen.
3. Goede apparatuur is helaas essentieel.
Voor de camera: de cropfactor op je dslr is een voordeel, je geraakt wat dichter hé. Voor Canon 20D, 30D, 40D, dat zijn allemaal goede toestellen ( ook bv. een 350D want dat is dezelfde sensor als een 20D ) Voor Nikon d70, d80 etc
Ik werk met fullframecamera's ( de 1Ds III reeks etc ) maar voor contrails heb ik nog geen tijd gehad om te testen hoe goed/slecht het resultaat is
Voor de lenzen; sja, dat is wellicht het probleem voor je budget, want die moeten gewoon héél erg goed zijn = heel erg duur
Een vaste lens is uiteraard beter dan een zoomlens.
Extenders zijn een grote hulp, maar ze halen je kwaliteit naar beneden.
Voor de focussing; sommige combinaties blijven gewoon autofocus, bij andere stel je de focus manueel in: wer je op statief is meestal 1x focus instellen voldoende voor je hele reeks.
Voor je statief: een stevig statief is een hele grote hulp voor de zware combinaties, maar da's alweer $$$ natuurlijk
4.beste tijdstip: bij mooi helder weer, zowel in de winter al in de zomer tot 1,5 uur na sunrise, en vanaf 2u voor sunset. Andere tijdstippen hebben nooit zin, want zelfs bij een staalblauwe heldere lucht in de winter zal je vaak de heathaze nog zien tijdens de dag.
Ook de véél te felle zonreflectie op de romp tijdens de dag maakt je foto vaak nutteloos.
5. De sluitingstijd kan vaak verbazend laag zijn, zeker als je op sattief werkt en het vliegtuig relatief makkelijk kan volgen ; van 1/80ste tot 1/500ste max.
Diafragma; neem het altijd veel lager dan de automatische setting, je kan zonder probleem 1 tot 2 stops lager ( wat handig is omdat je extender die stops al 'opgebruikt' )
6. Bewerking; je kan heel veel gaan bewerken in PS, of andere programma's, zeker om het contrast en kleur aan te passen
>>> het contrast in realiteit is vaak véél zwakker dan je zou denken, ook in heldere blauwe luchten.
Het moeilijkste is om je lucht redelijk mooi op je foto te krijgen; vaak zit die vol met korrel ( door extender of hoge ISO ) maar met een goede filter doe je wonderen
En hier zijn wat voorbeelden van goede en slechte foto's en lenscombinaties
dit is een slechte foto, maar toont aan hoe dicht je kan.
Canon 20D met Sigma 300-800 op 800mm plus kenko extender 3x ( dat is de grootste combinatie die ik kan maken ) Op de masterfile lees je zo de registratie op de romp...manueel focus
Een foto met dezelfe combinatie, op het moment dat het vliegtuig vertikaal passeerde moest ik bijna uitzoomen om nog wat contrail te hebben, zo dicht kan je; dit toestel is reeds bijna 20 km ver...manueel focus
Deze foto is redelijk, hij staat ook op anet.
De combinatie is een Canon 20D met de Sigma 300-800mm plus een canon 2x extender. De foto is wel behoorlijk bewerkt in PS, maar allemaal makkelijk te doen. Op een helderedag is het geen probleem om zo'n foto te nemen. Manueel focus btw
De kwaliteit van de 2x extender is nog erg goed.
Een andere ,maar helaas héél dure combinatie:
canon 30D, lens = canon 600mm f4 + canon 1.4 extender
Volledig autofocus, gewoon uit de hand; ISO slechts 400 ASA, sluitertijd 1/500 s
Met dezelfde combinatie; hier zie je duidelijk dat het reele contrast vaak niet echt hoog is; je kan dat als je wil zo gaan bewerken dat het lijkt alsof je de foto airborne nam...
Idem combinatie; genomen op een heldere namiddag; wie zegt er dat je geen scherpe contrails kan fotograferen?? Lenscombinatie = 840 mm, f6.3, ISO slechts 250 ASA, 1/800 ste ohja, en gewoon uit de hand!
Tot slot deze foto is genomen in de periode 2 uur voor sunset.
Combinatie idem. Met ISO 250 hebje dus geen korrel.
Sommige contrails zijn mooi als je de zon in je rug hebt, andere geven dan weer een knap effect als je tegen de zon in fotografeert. dat moet je allemaal gewoon maar een keer uitproberen
Hopelijk was het wat interessante informatie voor je!
greetz, Eric
http://www.ericcoeckelberghs.com" onclick="window.open(this.href);return false;