Donkere hoeken D80

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
FISHER01
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3314
Joined: 13 May 2004, 21:33
Type of spotter: DIE HARD
Subscriber Scramble: Yups
Location: Enschede, 5 miles south south east of EHTW
Contact:

Post by FISHER01 »

Daniel Ravenswaay wrote:Iedereen bedankt voor jullie antwoorden! Ben weer iets wijzer.

@ Hans R. Ja ik heb ook zonder zonnekap gefotografeerd en het effect was hetzelfde...donkere hoeken dus.

@ P. Terlouw. Wat je zegt klopt inderdaad, bij lucht opnames is het beter te zien en ook bij meer mm's. Als ik een groter diafragma gebruik (lager F getal toch?) krijg ik dan niet meer scherpte-diepte problemen?

Voor mij was de keuze om een 18-200mm lens te nemen, meer gemak; je hoeft minder vaak lenzen te wisselen waardoor je minder kans hebt op stof op de sensor. Maar als ik dit van tevoren geweten had, dan had ik toch wel even doorgespaard voor een andere lens (ben ook maar een arme student!). Misschien deze lens verkopen en er iets anders voor terughalen....suggesties??
een handigheid van adobe lightroom 1.3 is dat je via dit programma vignettering redelijk goed kunt corrigeren, dus je hoeft je lens niet 1,2,3 weg te doen. Ik zou wel rond gaan kijken naar een andere (voorkomen is beter dan genezen)
greetzz. Jos FISHER01 K.™

Image
Daniel Ravenswaay
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 298
Joined: 29 Jan 2003, 22:36
Type of spotter: Photographer
Location: Elst (Gld)

Post by Daniel Ravenswaay »

@ Iwan... Bij mijn F80 had ik een 70-300 lens en had ik dit probleem helemaal niet. Als ik deze nou op mijn D80 zou schroeven, zou dit dan wel uitmaken omdat het 1.6 vergrotingsfactor is?

@ Sjaak...Op zich was ik ook gewoon tevreden over de kleuren, maar dat de zijkanten blurry wegtrekken is mij nog niet opgevallen. Mag ik vragen wat je voor je 18-200VR in de plaats gekocht hebt?

@Fisher01... bedankt voor de tip! Het is alleen wel vervelend om elke foto te gaan bewerken, er gaat alleen een hoop tijd inzitten. Kan ik beter gebruiken om meer te spotten ;-)! (Want het is op het moment al zo weinig haha)
User avatar
Sjaak
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 538
Joined: 23 Jan 2008, 19:32
Subscriber Scramble: Sjaak

Post by Sjaak »

@ Sjaak...Op zich was ik ook gewoon tevreden over de kleuren, maar dat de zijkanten blurry wegtrekken is mij nog niet opgevallen. Mag ik vragen wat je voor je 18-200VR in de plaats gekocht hebt?

Ik kan je wel wat voorbeelden mailen als je wil. Inmiddels heb ik een Nikkor 70-300mm VR lens gekocht en die bevalt me prima. Haarscherp en geen vignettering, en voor het "van dichtbij" werk weer de oude vertrouwde 18-70mm lens.
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Daniel Ravenswaay wrote:@ Iwan... Bij mijn F80 had ik een 70-300 lens en had ik dit probleem helemaal niet. Als ik deze nou op mijn D80 zou schroeven, zou dit dan wel uitmaken omdat het 1.6 vergrotingsfactor is?
Hi Daniel,

Die vergrotingsfactor werkt juist in het voordeel van mindere kwaliteit lenzen. De "vergrotingsfactor" wordt namelijk veroorzaakt door een "kleine sensor". Kort gezegd komt het er op neer dat je sensor alleen het middelste deel van je foto eruit snijdt en de randen van je foto weggooit. En de randen / hoeken zijn nu juist de zwakke punten bij mindere lenzen, dus daar heb je met een kleine sensor minder last van.

De enige uitzondering zijn die speciale digitale lenzen die speciaal voor camera's met een vergrotingsfactor zijn gemaakt (Canon noemt ze EF-S lenzen, bij Nikon heten het DX lenzen). Deze lenzen zijn zo ontworpen dat ze precies je sensor belichten zodat er geen uitsnede plaatsvindt. Met zulke lenzen zijn de hoeken van je beeld dus vaak minder van kwaliteit dan bij gewone D lenzen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Doej,
Iwan
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Hi Daniël,

Ter illustratie heb ik even een animatie gemaakt waarin ik vignettering en hoek-onscherpte probeer te visualiseren.

De randen van lenzen zijn altijd minder bedeeld in scherpte en lichtinval dan het centrum van de lens. Hoe beter de lens, hoe minder lichtafval aan de randen. Ook een kleine lensopening (= hoger diafragma getal) gaat lichtafval tegen.

Ik hoop dat de animatie het één en ander beter duidelijk maakt.

Groetjes,
Iwan

Image
Daniel Ravenswaay
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 298
Joined: 29 Jan 2003, 22:36
Type of spotter: Photographer
Location: Elst (Gld)

Post by Daniel Ravenswaay »

Hey Iwan,

Bedankt voor al je hulp!! Stel het op prijs (geldt ook voor de rest uiteraard), zo lang ben ik nog niet actief in de digitale wereld en zo te horen zijn er veel meer dingen waar je rekening mee moet houden (waar ik in eerste instantie dus niet aan gedacht had ;-) )

Ik kan dus in principe beter een Nikkor D-lens nemen dan een DX-lens, als ik kwalitatief betere foto's wil? Aangezien ik nu toch aan het kijken ben voor een andere lens, wil ik dit keer wél de goede keus maken!

Groeten,
~Daniel
Post Reply

Return to “Photography”