Vraagje 1D mk3

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
JK
Scramble Senior
Scramble Senior

Canon

Post by JK »

Hey,
Verstandig om over te stappen op Canon :D :D .
Gewoon doen,tot die tijd blijf je toch alleen maar twijfelen over Nikon.
Er gaat niets boven Canon !
Groeten van een ex Nikon gebruiker :) :)
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Subscriber Scramble: Iwan Bogels

Post by Iwan Bogels »

Hi Jan,

Even over de 100-400 van Canon. Er is over deze lens een hoop te doen geweest, en een belangrijkeconclusie is dat deze lens een hoog percentage "maandag-ochtend modellen" kent waarbij de focus tussen de 300 - 400mm soft tot slecht is.

Daar staat tegenover dat de goede exemplaren ook écht goed zijn !

Mocht je overwegen om over te stappen, doe dan goed onderzoek naar JOUW te kopen lens. En als de fotograaf er twee heeft liggen, kijk dan welke de beste van de twee is.

Succes met je beslissing,
Iwan
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict

Post by Erik_7Xi »

Ik heb minimaal 4 verschillende 100-400's op mijn 1D's geprobeerd en allemaal vond ik ze op 400mm en f/5.6 gewoon onacceptabel soft. Bij 1 of 2 stops knijpen (f/8 - f/11) werd het wel beter. Maar bij het vergelijken van het resultaat met mijn 400m f/5.6L dan werd het verschil in kwaliteit wel heel erg duidelijk.

Op f/8 en f/11 liet de 400mm prime gewoon echt veel meer detail zien en wide-open op f/5.6 was het toch wel erg slikken voor de 100-400L.

Ik kan heel goed begrijpen dat deze lens ideaal is voor veel spotters, 100-400 is wel *het* bereik waar de meeste onder ons gebruik van maken. En het is een redelijk betaalbare "all rounder" maar na 4 stuks geprobeerd te hebben kan ik gewoon echt geen fan zijn van deze lens.

Zelf zou ik de voorkeur geven aan de 70-200mm f/2.8L IS en een goede prime zoals de 300mm f/4L IS of de 400mm f/5.6L. De 70-200mm f/4L is een budget vriendelijker optie en ik heb de 300mm + 400mm f/2.8L IS varianten maar even buiten beschouwing gelaten.

Die zijn niet alleen erg duur maar na een half uurtje met de 400mm f/2.8L IS geschoten te hebben, was ik toch wel weer erg blij deze aan de rechtmatige bezitter te kunnen terug geven...welke ik meteen even kon vragen om mijn schouder weer in de kom te drukken .. :shock:
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict

Post by Glidepath »

Als je over zoomlenzen denkt.
Check ook de 70-300 4.0-5,6 IS eens uit. (zie ook elders in dit forum)
net even meer bereik dan de 70-200.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Leeuwarden
Scramble Addict
Scramble Addict

Post by Leeuwarden »

Iwan Bogels wrote:Hi Jan,

Even over de 100-400 van Canon. Er is over deze lens een hoop te doen geweest, en een belangrijkeconclusie is dat deze lens een hoog percentage "maandag-ochtend modellen" kent waarbij de focus tussen de 300 - 400mm soft tot slecht is.

Daar staat tegenover dat de goede exemplaren ook écht goed zijn !

Mocht je overwegen om over te stappen, doe dan goed onderzoek naar JOUW te kopen lens. En als de fotograaf er twee heeft liggen, kijk dan welke de beste van de twee is.

Succes met je beslissing,
Iwan
Hallo Iwan en Erik

Bedankt voor de tip. Ik moet zeggen dat ik op dit moment overweeg om eerst met een 70-200 f/4 IS USM te beginnen. Aangevuld met een 1.4 TC. Voor zover ik kan beoordelen is deze lens beter als de 100-400. Om het bereik een beetje aan te vullen zou ik een 1.4 TC willen gebruiken. Een canon 70-200 f/2.8 scoort in de testen die ik heb kunnen vinden niet beter als de f/4. Op dit moment gebruik ik een Nikkor 70-200 2.8 VR met een 1.7 TC met goed resultaat. Lijkt mij dat de Canon f\4 uitvoering met 1.4 TC ook goed zou moeten presteren. Zijn jullie dat met me eens?

Als mijn vrouw dan even leuk bij de roze fototasjes staat te kijken, vraag ik de verkoper om per ongeluk er ook nog even een 300 f/4 IS USM bij te zetten...

Glidepath,

Op een of andere manier zou een 70-300 IS USM niet mijn eerste keuze zijn om op een mkIII te schroeven. Of moet ik deze lens als een reële optie zien?

Erik,

Ik kies heel duidelijk voor een nieuwe camera. De meter staat op dit moment ook heel duidelijk op Canon. Er verschijnen op dit moment aardig interessante vergelijkingen tussen o.a de 40D, D300, D3 en de mkIII. De mkIII is bezet een zeer respectabele tweede plaats in dit rijtje. De D3 schat ik in als de absolute top op dit moment. Jammer dat het ding niet een ietsie pietsie cropfactor heeft. (en iets goedkoper zou zijn...) Ik heb mijn D200 inmiddels verkocht nadat ik het ding slechts een jaar in mijn bezit heb gehad. Ik verwacht toch dat een mkIII iets langer meegaat...

Jan
Post Reply

Return to “Photography”