Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst
Moderator: gatso76
Forum rules
- Harry Spotter
- Scramble Senior
- Posts: 425
- Joined: 01 Nov 2003, 08:51
- Contact:
Tja... Leuk voor die dagjes mensen met jengelende kindertjes.
Voor een iets serieuzere spotter/fotograaf voegt dit helemaal niets toe. Ik (en waarschijnlijk velen met mij) ga echt niet betalen voor een friettent en een porta-potti... Een stukje asfalt om the parkeren op meerdere plekken rondom het veld is voldoende.
Voor een iets serieuzere spotter/fotograaf voegt dit helemaal niets toe. Ik (en waarschijnlijk velen met mij) ga echt niet betalen voor een friettent en een porta-potti... Een stukje asfalt om the parkeren op meerdere plekken rondom het veld is voldoende.
- FlyTheWorld
- Scramble Senior
- Posts: 276
- Joined: 30 Aug 2006, 20:30
- Location: Rijnsburg
daar ben ik het mee eens.. maar ben ook zeker van mening dat dit niets toevoegd voor de spotters.ivo de groot wrote:net als op Dusseldorf nette toiletten vind ik ook wel belangerijk,nu sta je langs de polderbaan en de rest van de banen ook maar tegen `n boom te pissen..
groet ivo
hij zecht ook.. het belangrijkste wat er moet komen is een betere horecagelegenheid.. dat maakt toch helemaal niks uit voor een spotter/fotograaf? het belangrijkste is toch hoe de plek licht en dat je er mooi foto's kan maken!
- Delta12
- Scramble Die-Hard
- Posts: 901
- Joined: 04 Oct 2004, 17:42
- Type of spotter: F5
- Location: N52E005
Zoals ik zeg, Wie is hier zo bij betrokken? ik durf te wedden dat 70% van alle 'harde kern' spotters hier op scramble zitten en waarom kent niemand die mensen die dit allemaal verzinnen?!
Een toiletje zou oké zijn maar niet noodzakelijk sterker nog ik sta dr niet om te springen dampende dixies naast me te hebben tijdens het spotten.
Eet gelegenheid, Is leuk.. voor de dagjes mensen (U weet wel die mensen die hun mac menu pal naast hun auto droppen omvervolgens de vogels te gaan voeren met de sla uit hun hamburger die ze niet lusten) maar een beetje spotter die een dag gaat spotten mag niet afhankelijk zijn van zo een patatkar! neem zelf wat te bikken mee als je een dagje weggaat!. En je zooi mee naar huis als de vuilnisbak vol zit.
Eenigste wat ik nodig zou hebben is een fatsoenlijke parkeerplaats met voldoende vuilnisbakken die ook nog is geleegd worden. Een bord met duidelijke regels omtrent de parkeerplaats en gebruik ervan . KMAR die mensen die er een zooitje van maken (fout parkeerders enz.) gewoon gelijk een prent geven zonder waarschuwingen.
Als ik nou naar de meeste spotters plaatsen kijk zie ik bergen afval langs de hekken een vieze modderbende op plaatsen waar mensen de auto gewoon in de berm dumpen gewoon heel triest.
Ik klink misschien nu erg strikt enzo maar als je ziet hoe die spotters plaatsen er uitzien en aangezien nederlanders gewoon het type mensen zijn die alles to het uiterste moeten drijven. Lijkt me het zo gewoon het beste.
Op alle vliegvelden waar ik ben geweest in europa is het schooner en netter dan de schiphol. Kijk Zurich nou daar is geen gek die het in het hoofd haalt zijn rommel te dumpen bij zo een spot plaats. Daar hebben ze hun zaakies allesgoed voor elkaar.
Een toiletje zou oké zijn maar niet noodzakelijk sterker nog ik sta dr niet om te springen dampende dixies naast me te hebben tijdens het spotten.
Eet gelegenheid, Is leuk.. voor de dagjes mensen (U weet wel die mensen die hun mac menu pal naast hun auto droppen omvervolgens de vogels te gaan voeren met de sla uit hun hamburger die ze niet lusten) maar een beetje spotter die een dag gaat spotten mag niet afhankelijk zijn van zo een patatkar! neem zelf wat te bikken mee als je een dagje weggaat!. En je zooi mee naar huis als de vuilnisbak vol zit.
Eenigste wat ik nodig zou hebben is een fatsoenlijke parkeerplaats met voldoende vuilnisbakken die ook nog is geleegd worden. Een bord met duidelijke regels omtrent de parkeerplaats en gebruik ervan . KMAR die mensen die er een zooitje van maken (fout parkeerders enz.) gewoon gelijk een prent geven zonder waarschuwingen.
Als ik nou naar de meeste spotters plaatsen kijk zie ik bergen afval langs de hekken een vieze modderbende op plaatsen waar mensen de auto gewoon in de berm dumpen gewoon heel triest.
Ik klink misschien nu erg strikt enzo maar als je ziet hoe die spotters plaatsen er uitzien en aangezien nederlanders gewoon het type mensen zijn die alles to het uiterste moeten drijven. Lijkt me het zo gewoon het beste.
Op alle vliegvelden waar ik ben geweest in europa is het schooner en netter dan de schiphol. Kijk Zurich nou daar is geen gek die het in het hoofd haalt zijn rommel te dumpen bij zo een spot plaats. Daar hebben ze hun zaakies allesgoed voor elkaar.
-
- Scramble Rookie
- Posts: 87
- Joined: 18 Feb 2005, 14:07
- Type of spotter: numbers and photo spotter
- Subscriber Scramble: Tingy
- Location: Nieuw Vennep
Arrdige jongen hoor deze Gertjan v Spakenburg, die het leuk verteld heeft bij AT5. Maar voor mij heeft ie niet gesproken.
Sta al ruim 30 jaar langs de baan zonder pisbak, anders dan de nabij gelegen sloot Nimmer problemen gehad ( bij heftige darm problemen blijf ik wel thuis). Patat, jengelende kinderen, dagjes mensen vooraan bij het hek vuilnisbakken, ach is het echt nodig? Nou, als ik er zo eens over denk. Airco zou ik wel willen, makkelijk als het heet is en uhh een flinke bak met kustlicht, voor als het regent.
Ja alles valt te verzinnen en eigenlijk kan alles, maar heeft z`n prijs.
Oplossing 2 spottersplekken een vrije zonder voorzieningen en een overdekte met airco, maar wel betalen.,,, gaat ook wel wat ver.
De laatste jaren regelmatig bij de polderbaan geweest, bij de rotonde, het hek langs de taxibaan en in het weiland aan de andere kant. Sta altijd met plezier op deze plaatsen, zonder niet te veel problemen en met de nodige sloot.
Ja de plaatsen langs de 06 24 zal ik ook missen, maar dat is nu eenmaal zo. Hier zou een redelijk alternatief leuk zijn, maar nauwelijks reeel.
Conclusie, langs de kaag gaat het dicht en laat het wat mij betreft bij de polder zo las het nu is. Heb helemaal geen zin om te betalen. Zo gaat straks nog het begrip zwerfspotter ontstaan.
Duizend mensen duizend meningen.
Amen
Sta al ruim 30 jaar langs de baan zonder pisbak, anders dan de nabij gelegen sloot Nimmer problemen gehad ( bij heftige darm problemen blijf ik wel thuis). Patat, jengelende kinderen, dagjes mensen vooraan bij het hek vuilnisbakken, ach is het echt nodig? Nou, als ik er zo eens over denk. Airco zou ik wel willen, makkelijk als het heet is en uhh een flinke bak met kustlicht, voor als het regent.
Ja alles valt te verzinnen en eigenlijk kan alles, maar heeft z`n prijs.
Oplossing 2 spottersplekken een vrije zonder voorzieningen en een overdekte met airco, maar wel betalen.,,, gaat ook wel wat ver.
De laatste jaren regelmatig bij de polderbaan geweest, bij de rotonde, het hek langs de taxibaan en in het weiland aan de andere kant. Sta altijd met plezier op deze plaatsen, zonder niet te veel problemen en met de nodige sloot.
Ja de plaatsen langs de 06 24 zal ik ook missen, maar dat is nu eenmaal zo. Hier zou een redelijk alternatief leuk zijn, maar nauwelijks reeel.
Conclusie, langs de kaag gaat het dicht en laat het wat mij betreft bij de polder zo las het nu is. Heb helemaal geen zin om te betalen. Zo gaat straks nog het begrip zwerfspotter ontstaan.
Duizend mensen duizend meningen.
Amen
Ik heb het stuk van AT5 niet gezien (wel iets gelezen in het Parool), dus misschien heb ik het mis, maarreh, wie zegt dat je MOET betalen? Wat ik er tot nog toe van heb begrepen is dat er inderdaad een plek gaat komen waar je moet betalen etc, maar niet dat alle overige mogelijkheden verdwijnen....Tingy wrote:Conclusie, langs de kaag gaat het dicht en laat het wat mij betreft bij de polder zo las het nu is. Heb helemaal geen zin om te betalen. Zo gaat straks nog het begrip zwerfspotter ontstaan.
Dus wat is nu het probleem? Het blijft zoals het is (grotendeels), er komt alleen een extra plek bij.
Erwin
-
- Scramble Rookie
- Posts: 87
- Joined: 18 Feb 2005, 14:07
- Type of spotter: numbers and photo spotter
- Subscriber Scramble: Tingy
- Location: Nieuw Vennep
Dus wat is nu het probleem? Het blijft zoals het is (grotendeels), er komt alleen een extra plek bij.
Erwin[/quote]
Als inderdaad waar is wat jij zegt, is er geen probleem, maar de kans is wel groot/ groter, dat als er een officiele spottersplaats bij de Polderbaan komt, dit op een plek zal komen waar je nu zo kunt gaan staan, zonder busladingen dagjes mensen.
Wat ik wil aangeven is dat ik aan een mooi ingerichte spottersplaats langs de polderbaan geen behoefte heb, helemaal niet als het geld zou gaan kosten, sta er nu prima.
Volgens mij is het probleem ook niet, dat er geen spottersplek langs de polderbaan is, maar dat de meeste locaties langs de Kaag op termijn verdwijnen. Het lijkt erop dat hier geen alternatief voor komt, dus deze locaties zullen we missen.
Verder kun je het stukje horen op het gegegeven adres enkele stukjes naar boven van IVO.
Met de uitgesproken mening van Gertjan hierin ben ik het persoonlijk niet eens. maar dat is mijn mening.
Erwin[/quote]
Als inderdaad waar is wat jij zegt, is er geen probleem, maar de kans is wel groot/ groter, dat als er een officiele spottersplaats bij de Polderbaan komt, dit op een plek zal komen waar je nu zo kunt gaan staan, zonder busladingen dagjes mensen.
Wat ik wil aangeven is dat ik aan een mooi ingerichte spottersplaats langs de polderbaan geen behoefte heb, helemaal niet als het geld zou gaan kosten, sta er nu prima.
Volgens mij is het probleem ook niet, dat er geen spottersplek langs de polderbaan is, maar dat de meeste locaties langs de Kaag op termijn verdwijnen. Het lijkt erop dat hier geen alternatief voor komt, dus deze locaties zullen we missen.
Verder kun je het stukje horen op het gegegeven adres enkele stukjes naar boven van IVO.
Met de uitgesproken mening van Gertjan hierin ben ik het persoonlijk niet eens. maar dat is mijn mening.
Hier ben ik het in elk geval volkomen eens met je. De plekken langs de kaagbaan zullen allen verdwijnen en dat is bijzonder spijtig.Tingy wrote:Volgens mij is het probleem ook niet, dat er geen spottersplek langs de polderbaan is, maar dat de meeste locaties langs de Kaag op termijn verdwijnen. Het lijkt erop dat hier geen alternatief voor komt, dus deze locaties zullen we missen.
En voor de Polderbaan, ik vind het eigenlijk wel prima als er een officiele plek komt, dan gaan alle niet spotters in elk geval daarheen, heb je verder geen last van ze Het blijft dan inderdaad wel even afwachten waar die komt en of er geen bestaande plek voor verdwijnt, klopt!
Erwin
Ik vind de spottersplek bij Manchester wel een leuk voorbeeld van een mooie spottersplek. Je kan er wat eten, er zijn toiletten, heuveltjes er staan een paar leuke oude kisten en je kunt er mooie foto's maken. Alleen werkt het licht daar niet altijd mee, en dat zal bij de beoogde spottersplek langs de Polderbaan ook zo zijn.
Groot nadeel van de spottersplek voor het dagjesmensenpubliek zal zijn dat je van de luchthaven zelf helemaal niets ziet, behalve de toren in de verte. Als de Polderbaan vanwege verkeerde wind of onderhoud buiten gebruik is, zie je daar dus helemaal niks.
http://airlinergallery.nl
Groot nadeel van de spottersplek voor het dagjesmensenpubliek zal zijn dat je van de luchthaven zelf helemaal niets ziet, behalve de toren in de verte. Als de Polderbaan vanwege verkeerde wind of onderhoud buiten gebruik is, zie je daar dus helemaal niks.
http://airlinergallery.nl
-
- Scramble Senior
- Posts: 485
- Joined: 20 Sep 2005, 13:54
- Subscriber Scramble: richarduk
- Location: Manchester
Apologies if this has already been said, but my Dutch isn't good enough to keep up!
Where Manchester and others benefit as far as viewing facilities are concerned is that there are 1-2 central locations where pretty much everything comes past, mostly close enough for photos. Thus the casual visitors, spotters and photographers can be catered for in one place. The problem with Schiphol is that it is laid out in such a way that you would need a number of locations to achieve the same thing.
In an ideal world you could do it with 2 facilities - one between G-pier and 18C/36C, which would allow everything from the west side of the field to be captured, and one alongside 06/24, but the other side of the S apron to the current spot. Apart from Oost that would cover everything. Unfortunately the airport authorities don't believe they could make a large enough profit on the investment to offset the building/security costs, otherwise they would have done by now. At least with the viewing deck in the central area (which I hardly ever use as I just go round the perimeter by car) we do have facilities - compare this with the spotting nightmares that are Heathrow and Gatwick!
Cheers,
Richard
Where Manchester and others benefit as far as viewing facilities are concerned is that there are 1-2 central locations where pretty much everything comes past, mostly close enough for photos. Thus the casual visitors, spotters and photographers can be catered for in one place. The problem with Schiphol is that it is laid out in such a way that you would need a number of locations to achieve the same thing.
In an ideal world you could do it with 2 facilities - one between G-pier and 18C/36C, which would allow everything from the west side of the field to be captured, and one alongside 06/24, but the other side of the S apron to the current spot. Apart from Oost that would cover everything. Unfortunately the airport authorities don't believe they could make a large enough profit on the investment to offset the building/security costs, otherwise they would have done by now. At least with the viewing deck in the central area (which I hardly ever use as I just go round the perimeter by car) we do have facilities - compare this with the spotting nightmares that are Heathrow and Gatwick!
Cheers,
Richard
- Harry Spotter
- Scramble Senior
- Posts: 425
- Joined: 01 Nov 2003, 08:51
- Contact:
The problem is that not everyone can be pleased. Leisure day visitors just want to see some planes and eat some fries. Number spotters want to stand next to the taxiway where everything rolls past and nothing can be missed. Photographers want a spot near the touch-down and rotation points for action photos or near the runway line-up for close-ups.
3 very different requests.
Actually, it would be good to have a spot for the leisure day visitors. Keep them all together and keep them out of the way of the 'real' spotters and photographers who want a bit more variety than just 'an afternoon waving at the pilots!'.
As long as the new spot will be an 'addition', there's no problem. If the new spot makes other spots unwanted/forbidden by the KMAR, that would suck, but I don't think that will happen (yet).
I fear more for the EU regulations regarding fences.
3 very different requests.
Actually, it would be good to have a spot for the leisure day visitors. Keep them all together and keep them out of the way of the 'real' spotters and photographers who want a bit more variety than just 'an afternoon waving at the pilots!'.
As long as the new spot will be an 'addition', there's no problem. If the new spot makes other spots unwanted/forbidden by the KMAR, that would suck, but I don't think that will happen (yet).
I fear more for the EU regulations regarding fences.