New flight-id KLM (and others)

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Re

Post by B767-300ER »

Oke. dat si dus niet dezelfde tijd als dat bijvoorbeeld schiphol.nl geeft, die geeft voor deze vlucht dat hij is vertrokken om 16.38....
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11241
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Het wordt nou een beetje verwarrend. Niet Norwich, maar ook niet Brussel want Nürnberg?
Hans Biere wrote:Het is de eerste KLM flight-id met 3-cijfers en 1-letter die ik zie...
Als dat een regulier c/s is zou het een 'first' kunnen zijn ja. Op zich bestaat 3 cijfers + 1 letter al heel lang, bv. bij toevoeging van 'D' (delayed) aan een normaal vluchtnr. met 3 cijfers - vaak nodig om te voorkomen dat een callsign tweemaal gelijktijdig gebruikt zou kunnen worden. Andere letters komen ook voor, ik heb A, I, T en X al gezien.

Erik
What four words, Jimmy!?!
Hans Biere
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 266
Joined: 12 Feb 2008, 20:56
Type of spotter: AirNav RadarBox

Post by Hans Biere »

B767-300ER wrote:
Key wrote:Op zich bestaat 3 cijfers + 1 letter al heel lang, bv. bij toevoeging van 'D' (delayed) aan een normaal vluchtnr. met 3 cijfers - vaak nodig om te voorkomen dat een callsign tweemaal gelijktijdig gebruikt zou kunnen worden.
Hoi Erik,

Ja, dat is zo. Alleen dat nummer wat ik vanmiddag zag was voor mij een novum. Wat zou de "J" in dit verband te betekenen hebben? Ik heb zo het idee dat KLM ook stug door gaat met het ICAO-nummeren. En dat, net als bij de Nederlandse auto-kentekens, de voorraad op raakt en er iets nieuws verzonnen moet worden.

De waas van geheimzinnigheid rondom de ICAO-nummerei blijft mij verbazen. Maar ja, dat is al jaren het geval.

DLH maakt het wat dat betreft wel heel erg bont. Die veranderen elke "timetable-switch" ook al hun flight-id's.

Overigens: lang studeren op de wijze van "ICAO-nummeren" brengt je bij bepaalde maatschappijen tot een "clou"'.
Best Regards, Hans Biere
-
Software: AirNav RadarBox
Antenna: outs WiMo GP-1090
PC: Windows 7 sp 1
-
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

Hans Biere wrote:.

Hoi Erik,

Ja, dat is zo. Alleen dat nummer wat ik vanmiddag zag was voor mij een novum. Wat zou de "J" in dit verband te betekenen hebben?


Vanavond kwam dezelfde kist weer terug op schiphol rond 1945 als KLM70L (ofT) uit neurenberg, weer gewoon 2 cijferig... wellicht was de 4 ervoor een typo en was ie vertrokken als KLM69J ipv 469J? DIt lijkt mij de meest logische oplossing. rond 17uur vertrokken als KLM69J en terug als KLM70L (opvolgend dus)en dat die 4 er gewoon niet hoorde?
Hans Biere
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 266
Joined: 12 Feb 2008, 20:56
Type of spotter: AirNav RadarBox

Post by Hans Biere »

De zojuist (20:25 LT) op mijn scherm verschijnende PH-BXE met ID KLM14C moet dan welhaast de opvolger van KLM11M zijn.

MAD-AMS dus....
Best Regards, Hans Biere
-
Software: AirNav RadarBox
Antenna: outs WiMo GP-1090
PC: Windows 7 sp 1
-
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

Hans Biere wrote:De zojuist (20:25 LT) op mijn scherm verschijnende PH-BXE met ID KLM14C moet dan welhaast de opvolger van KLM11M zijn.

MAD-AMS dus....
Klopt, en
vanmiddag is er na vertrek van de KLM11M nog een ander teruggekomen rond 1615 uit MAD en die zal een callsign in de geest van KLM12.. gehad hebben...

lees ookmijn bovenstaande post even
Hans Biere
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 266
Joined: 12 Feb 2008, 20:56
Type of spotter: AirNav RadarBox

Post by Hans Biere »

B767-300ER wrote:... wellicht was de 4 ervoor een typo en was ie vertrokken als KLM69J ipv 469J? DIt lijkt mij de meest logische oplossing. rond 17uur vertrokken als KLM69J en terug als KLM70L (opvolgend dus)en dat die 4 er gewoon niet hoorde?
Ja Erik, heel goed mogelijk. Het blijkt vaak dat de cockpitcrew fouten maakt bij het initialiseren van diverse apparatuur als ACARS en Mode-S.

Dat kan een een hoop misverstanden verklaren. Ik voel er veel voor om met je "mee" te gaan en dat in dit geval de "4" ook een tikfout was.
Best Regards, Hans Biere
-
Software: AirNav RadarBox
Antenna: outs WiMo GP-1090
PC: Windows 7 sp 1
-
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

geen Erik, maar B767-300ER :wink:
Erik is Key...
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11241
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Heren, volgens mij hebben jullie helemaal gelijk!
Scramble 350: KLM69J = KLM1887 to NUE, en KLM14C was vorig jaar ook al MAD-AMS.

Erik

N.B.: Geen B767-300ER, maar " ".
Erik is Key, 'iemand' is B767-300ER. 8)
Last edited by Key on 19 Jul 2008, 20:42, edited 1 time in total.
What four words, Jimmy!?!
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

Key wrote:Heren, volgens mij hebben jullie helemaal gelijk!
Scramble 350: KLM69J = KLM1887 to NUE, en KLM14C was vorig jaar ook al MAD-AMS.

Erik
en die laatste is niet opvolgend op 11 en dat komt volgens mij omdat er gedurende de op-en-neer naar madrid tussen vertrek van SPL en terugkomst op SPL ook nog een andere KL is geland vanuit madrid........ (en die het opvolgende nummertje 12 bij zich droeg)
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

Key wrote:
N.B.: Geen B767-300ER, maar " ".
Erik is Key, 'iemand' is B767-300ER. 8)
zeg maar Niels
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11241
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Aangenaam, Niels!
En de overlap die jij beschrijft klopt uiteraard wel, het komt vaker voor naarmate een bestemming verder weg is en een hogere frequentie heeft.

Erik
What four words, Jimmy!?!
Hans Biere
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 266
Joined: 12 Feb 2008, 20:56
Type of spotter: AirNav RadarBox

Post by Hans Biere »

B767-300ER wrote:zeg maar Niels
Okè Niels, als jij maar Hans zegt. :D
Best Regards, Hans Biere
-
Software: AirNav RadarBox
Antenna: outs WiMo GP-1090
PC: Windows 7 sp 1
-
Hans Biere
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 266
Joined: 12 Feb 2008, 20:56
Type of spotter: AirNav RadarBox

Post by Hans Biere »

B767-300ER wrote:oke :wink:
Maar even terug naar waar het hier eigenlijk allemaal omgaat.

Ik heb sterk de indruk dat jij en Marco "kenners" zijn op dit gebied. Gaat KLM nu ook "tussen de dienstregelingen door" in de operatie ook haar flight-id's verdubbelen? Dus zowel een IATA als een ICAO-sign?

Een medewerker van Lufthanse was zo vriendelijk om mij de ICAO-callsigns van DLH-vluchten in de huidige dienstregeling (zomer 2008) naar/van AMS op te geven.

Hoewel ik zelf ook "Schiphol-werker" ben slaag ik er maar niet in een vinger achter deze (interessante) materie te krijgen.

Maar zien hoe het verder gaat.
Best Regards, Hans Biere
-
Software: AirNav RadarBox
Antenna: outs WiMo GP-1090
PC: Windows 7 sp 1
-
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

Hans Biere wrote:
B767-300ER wrote:Bedoel je daar Erik of mij mee?
Ik denk jou, Niels, te bedoelen. Tenzij ik door de wirwar van berichten ook daar het spoor bijster ben....
haha oke, ik vermoedde het al..

Zover ik weet blijft het enigszins beperkt. Ze hebben laatst eea uitgebreid en wel met reden dat de vluchtnummers zoals ze waren wel erg veel op elkaar leken

Kl 642, 662, 672 etc etc. Met het invoeren van de alfanummerieke call signs wordt geprobeerd spraakverwarring voorkomen, omdat letters altijd uitgesproken worden in de vorm van een alfabet.

KLM66F word omgeroepen als KLM sixsix foxtrot
KLM 64D wordt omgeroepen als KLM sixfourdelta

(willekeurig gekozen en nie top waarheid berustende nummers !)

Dit lijke een stuk minder op elkaar als
KL sixsixtwo en kl sixfourtwo…
Oftewel minder verwarringen in het radioverkeer met de torens wat erg lastig kan zijn als zowel de KL662 als de 642 on approach zijn voor schiphol;)


misschien dat Erik (werkzaam in de toren) dit helderder uit kan leggen?

greetz,Niels
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”