[help] meta informatie uploaden in lightroom??

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2710
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

[help] meta informatie uploaden in lightroom??

Post by Flyboy »

Het project dia’s scannen is al aardig onderweg (3.000+) en al die mooie JPEG’s wil ik aan verrijken met de informatie uit een spreadsheet. Het idee is om in ieder geval alles in Lightroom te krijgen.

Wie heeft er goede ideeën om dat voor elkaar te krijgen. Voor alle duidelijkheid: de namen van de JPEG’s komen overeen met de locatie in de diabak: dus 060730.jpg is Bak 5, slee 7, nummer 30. In dit geval:

BOX 6
ROW 7
NUMBER 30
AIRCR_TYPE GAZELLE AH1
REGI XZ328
CODE
UNIT 654 SQN
GROUP
AIRFORCE RAF
AIRFIELD ETUD
DATE 14-9-1994
QUALITY WAAR
VIEW PLATFORM
REMARKS


Mogelijkheden om e.e.a. in Lightroom te krijgen zijn:
• alle tags inladen en (handmatig) toekennen aan de plaatjes 
• tags toekennen aan de EXIF (hoe?) en dan inladen in Lightroom zodat die de tags opneemt.
• tags in de database van Lightroom krijgen, en dat vereist volgens mij veel programmeerwerk (niet echt mijn ding…)

Wie weet raad

Marc
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2939
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: [help] meta informatie uploaden in lightroom??

Post by Aircolours »

Ha Marc,

Voor een paar voorbeelden kijk eens even op http://www.milaviapress.com/lightroom/index.php (onder organizing your photo collection). Wellicht geeft je dat een idee hoe je het wil indelen en welke keywords je wilt gebruiken. Voor het toekennen van kwaliteitsnormen geeft lightroom je de mogelijkheid om kleuren en/of sterren te gebruiken. Het blijft wel handwerk!

Succes!

Groeten, Peter
Post Reply

Return to “Photography”