REQ: Reflecta X2 scanner

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Subscriber Scramble: cHabu

REQ: Reflecta X2 scanner

Post by cHabu »

.

Scanner moet 79 euro kosten en moet mijn dia's en negatieven gaan scannen.

Ik weet dat er experts zijn op dit forum, dus wil graag weten of dit in deze prijsklasse een goede (= verstandige) koop is.

Alvast dank, Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
EC
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard

Re: REQ: Reflecta X2 scanner

Post by EC »

Hallo Chris

Ik wil dit aparaat niet meteen afzeiken maar je krijgt wel waar je voor betaald, redelijk weinig dus.
Dit apparaat is onder vele merknamen te koop: Ion, Zolid, Mettler om maar en paar te noemen,
volgens mij zijn dit op de de naam en wat versieringen na dezelfde apparaten.

Het is effectief een vast gemonteerd compact cameratje van 5 megapixel die een foto van je dia maakt.
Het licht komt hierbij van een vaste led onder de dia/negatief.
Voordeel is dat het apparaat klein en snel is, nadeel is een matige beeldkwaliteit
en weinig " dynamische range" om hier in photoshop nog veel aan na te bewerken.

Ik heb voor de gein de Zolid versie bij een aanbieding van de Aldi voor eur 45 gekocht
Bij deze een resultaat, vergeleken met een Nikon Coolscan5 (beetje oneerlijk die kost eur 600)
Dit is puur om aan te geven welke informatie in de originele dia zat. (Fuji sensia 100 film)

Zolid
Image

Nikon
Image

De Nikon heeft ook zelf de stofjes verwijderd.
Verder vallen de harde kleuren, gebrek aan nuances en het veel heldere midden van de Zolid op.
Over de detailering in bv het gras zal ik verder geen woorden vuil maken.

Ik zou iets meer uitgeven en bv een Canon flatbed met dia duplicator aanschaffen, wanneer deze ook nog "flare" heeft
scheelt dit je een hoop handmatige nabewerking van stofjes en andere ongerechtigheden.

Kijk maar eens naar de posts van Dino van Doorn in het foto forum als ik het goed heb zijn deze met een Canon 4400 ? gemaakt, kost +/- eur 150

Mocht iemand het zelf willen proberen, mijn Zolid is voor eur 45 te koop (1 keer voor een test gebruikt).

rgds
EC
Post Reply

Return to “Photography”