"Goeie intel" over vertrektijden e.d.

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11211
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

"Goeie intel" over vertrektijden e.d.

Post by Key »

Edit: in de mobiele versiewais dit bericht leeg... Ik doe nu een edit in de hoop dat dat helpt!
Edit: 2e edit :mrgreen: Het lijkt erop dat het letterlijk quoten van een topictitel met url voor een fout zorgt in de mobiele versie. Poging drie hieronder!

Uit het topic "EHAM 07-11-2017 MIL":
Arjenp wrote:
wild weasel wrote:Is er iemand die GOEIE intel heeft over t vertrek van de tweede?
Dien een klacht in bij Schiphol dat ze het fout in hun eigen systeem hebben staan. De tweede krijgt net airway clearance voor de 24 en de 18L is niet meer in gebruik. Bepaal zelf wat je met die info doet :D
Zo'n beetje alle 'intel' in dat topic is goed, namelijk de meest accurate en actuele informatie die beschikbaar was op het moment van posten. Dat is bijna altijd zo op dit forum en onze dank gaat blijvend uit naar iedereen die de moeite neemt, waaronder sommigen voor de zoveelduizendste keer, om daaraan bij te dragen.

Ook Schiphol (of de verkeersleiding of de Qatarese luchtmacht of wie dan ook) had niks 'fout' in zijn systeem staan. Met dit geval als voorbeeld, een Estimated Time of Departure heet niet voor niets zo. Er kan altijd iets tegenzitten, iets onverwachts gebeuren, iets kapot gaan en dat gebeurt dan ook aan de lopende band. Zoals een gewaardeerd forumlid met kettingzaag altijd waarschuwt: "Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart".

Op basis van de huidige geluidhinderregels mogen op Schiphol maar zeer beperkt twee start- en twee landingsbanen tegelijk gebruikt worden. Het hele systeem moet daardoor tot tien keer per dag omgebouwd worden waarbij voor bepaalde bestemmingen dan de geplande baan verandert. Deze planning loopt automatisch mee in de systemen totdat een vlucht daadwerkelijk de motoren start, en ook daarna kan er nog wat veranderen. Inbound geldt iets dergelijks, waarbij vluchten dan ook nog in eerste instantie voor een 'hoofdbaan' gepland worden. Verkeer naar Oost krijgt dan in tweede instantie vaak baan 22 (04 zie je bijna nooit in het systeem).

Dit zijn onzekerheden die altijd een rol blijven spelen. Niemand heeft een goed functionerende glazen bol.

Disclaimer 1: zelfs op dit verhaal vol variaties bestaan natuurlijk weer uitzonderingen.
Disclaimer 2: ik beweer niet dat iemand (serieus) beweerd heeft dat... enz. :wink:

Doe er je voordeel mee!
Erik
Last edited by Key on 07 Nov 2017, 22:09, edited 2 times in total.
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1677
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: "Goeie intel" over vertrektijden e.d.

Post by Arjenp »

Als een van de 'betrokken' personen in dat topic kan ik je verhaal alleen maar onderschrijven Erik. Met de keren meegerekend dat het niet als wijziging wordt weergegeven heb ik mijn post gedurende de middag op zijn minst 15 keer gewijzigd om de laatst beschikbare info daar neer te zetten zodat de mensen 'in het veld' daar hun voordeel mee kunnen doen. De wijzigingen vlogen over het beeldscherm.

Aansluitend op je tweede disclaimer; de term 'fout' moet in de context worden gezien als reactie op het bericht dat ie naar 18L zou gaan. Ik zal niet ontkennen dat daar een cynische ondertoon in zat :D Iets wat korte tijd later overigens weer ontkracht kon worden toen bleek dat ie, buiten het zicht van de meesten, op P1 stond te wachten.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11211
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: "Goeie intel" over vertrektijden e.d.

Post by Key »

Arjenp wrote:de term 'fout' moet in de context worden gezien
Zekers, en ook nog met overduidelijke smiley!

Erik
What four words, Jimmy!?!
Numbercruncher
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1112
Joined: 13 Mar 2006, 16:43
Type of spotter: S3
Subscriber Scramble: Numbercruncher
Location: AMS/EHAM

Re: "Goeie intel" over vertrektijden e.d.

Post by Numbercruncher »

Ik kan alleen maar zeggen: HULDE voor de mensen die de moeite nemen om 'goede intel' te delen op het board. Keep it up, het wordt zeer gewaardeerd! :worship:

Grtz,

Robert W
"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."

Douglas Adams
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”