Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
Forum rules
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22193
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
...da's inderdaad een pakkende titel. Of het daadwerkelijk een "groot gevaar" is of dat er sensatie wordt bedreven weet ik niet, maar vanavond:
ZEMBLA: ‘Gif in de Cockpit’, op zondag 21 februari 2010 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Gevist van
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... &tx_ttnews" onclick="window.open(this.href);return false;[tt_news]=21913&tx_ttnews[backPid]=1974&cHash=1d38068745
en
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... &tx_ttnews" onclick="window.open(this.href);return false;[tt_news]=22329&tx_ttnews[backPid]=2623&cHash=65ce02768b
Nieuws Gif in de Cockpit - Zembla - 21 februari 2010
GIF IN DE COCKPIT - ZEMBLA - 21 FEBRUARI 2010
Het wordt het grootste schandaal en het best bewaarde geheim van de luchtvaart genoemd: de giftige stoffen die bemanning en passagiers in vliegtuigen via de airco kunnen inademen. In Australië heeft het al tot parlementair onderzoek geleid en ook in het Engelse parlement zijn er vragen over gesteld. Maar in Nederland wordt het tot nu toe doodgezwegen en ontkend. Ondertussen melden zich wereldwijd steeds meer zieke piloten die niet meer kunnen vliegen, waaronder piloten van de KLM. Hoe veilig is het in de lucht? Die vraag stelt ZEMBLA in de aflevering ‘Gif in de Cockpit’, die wordt uitgezonden op zondag 21 februari a.s. om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
De 36-jarige Belg A. Adriaensen vertelt in ZEMBLA dat hij een half jaar geleden stopte met zijn werk als piloot, toen hij dagen achter elkaar geen normaal gesprek meer kon voeren. Zijn geheugen liet hem zo in de steek dat hij de draad van het verhaal voortdurend kwijt raakte. Nog steeds is het slecht gesteld met zijn gezondheid. ‘Ik ben constant zwaar vermoeid en ik heb last van oncontroleerbare trillingen.’ De ex-piloot verloor zijn vliegbrevet omdat hij lijdt aan wat het ‘Aero Toxic Syndrom’ is gaan heten. Een ziekte, die is veroorzaakt door aantasting van het centrale zenuwstelsel door de toxische stof TCP. Veel piloten die lijden aan het syndroom weten dat niet van zichzelf, en stoppen daarom ook niet met vliegen.
De vergiftiging ontstaat door olielekkage in de motor, zeggen deskundigen. Daardoor kan het giftige oliebestanddeel TCP in het aircosysteem terechtkomen. Soms gebeurt het ongemerkt en betreft het kleine hoeveelheden. Soms is er sprake van een ‘fume event’, een wolk van stank en rook die de cockpit en/of de cabine vult. Sommige toestellen zijn er berucht om. Zo zijn er veel meldingen op vluchten in de Boeing 757 en de BAe 146. In Nederland zijn vliegtuigmaatschappijen verplicht om fume events en olielekkage te melden aan de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd te gebeuren.
In Engeland zit in het Breakspear Hospital in Hemel Hempstead de neurofysioloog dokter Peter Julu, die tot nu toe al 22 zieke piloten heeft onderzocht. Bij alle onderzochte patiënten ziet hij hetzelfde patroon van afwijkingen. Hij zegt: ‘Ze vertonen allemaal dezelfde verstoringen van het autonome zenuwstelsel, dat bijvoorbeeld de hartslag aanstuurt. Als ze een joystick vasthouden, slaat hun hart al gauw slagen over of gaat het sneller kloppen.’
Samenstelling & regie: Ton van der Ham.
Research: Simone Tangelder en Norbert Reintjens
Eindredactie: Kees Driehuis.
ZEMBLA: ‘Gif in de Cockpit’, op zondag 21 februari 2010 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.ZOEKEN KLM-piloten onwel door stankoverlast
Afgelopen december heeft de KLM twee keer te maken gehad met zeer ernstige rook- en stankoverlast in één van haar vliegtuigen, waardoor de bemanning last kreeg van duizeligheid. De stank had zeer waarschijnlijk te maken met de giftige stof TCP, die door olielekkage in het aircosysteem terechtkomt. Bronnen binnen KLM bevestigen de olielekkage.
Nieuws: ZEMBLA: 'Gif in de cockpit’
ZEMBLA: 'Gif in de cockpit’Het Circus Jeroen Boschzo 21 feb
Nieuws KLM-piloten onwel door stankoverlast
KLM-PILOTEN ONWEL DOOR STANKOVERLASTAfgelopen december heeft de KLM twee keer te maken gehad met zeer ernstige rook- en stankoverlast in één van haar vliegtuigen, waardoor de bemanning last kreeg van duizeligheid. De stank had zeer waarschijnlijk te maken met de giftige stof TCP, die door olielekkage in het aircosysteem terechtkomt. Bronnen binnen KLM bevestigen de olielekkage. Dit meldt ZEMBLA zondag 21 februari in de uitzending ‘Gif in de cockpit’, om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Het toestel betreft de PH-OFE, een Fokker 100 van KLM Cityhopper. De overlast was zo erg dat de bemanning zuurstofmaskers opzette. De vlucht, KL1540 van Leeds (Engeland) naar Schiphol op 2 december 2009, werd afgebroken en het toestel keerde terug naar het vliegveld van Leeds. Na de vlucht noteerde de gezagvoerder in het logboek: ‘crew dizzy’, de bemanning werd onwel. Precies drie weken later, op 23 december 2009, had de PH-OFE tijdens de vlucht KL1663 van Amsterdam naar Venetië precies dezelfde problemen. Het toestel moest zonder passagiers vanuit Venetië terugkeren naar Schiphol. De Inspectie voor Verkeer en Waterstaat bevestigt beide incidenten.
ZEMBLA heeft documenten waaruit blijkt dat de klacht over de stankoverlast telkens terugkeert, maar niet wordt opgelost. Een grondwerktuigkundige, die anoniem wil blijven uit vrees voor ontslag, zegt: ‘Die machine zal dus vele vluchten kunnen maken en iedere keer zijn inzittenden vergiftigen.’
ZEMBLA beschikt over onderhoudsgegevens van een ander Fokker-toestel van KLM. Hieruit blijkt dat telkens opnieuw dezelfde klacht terugkomt. Steeds wordt melding gemaakt van een zogeheten ‘wet sock smell’, een penetrante natte sokkenlucht. Voorzitter R. Scherft van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici begrijpt niet dat een dergelijk toestel mag doorvliegen: ‘Vanuit de techniek moet je zeggen: deze halen we uit de vaart.’
Er zijn veel Fokker-toestellen, zowel de Fokker 100 als de Fokker 70, binnen de vloot van KLM Cityhopper (KLC) die last hebben van ‘wet sock smell’. Dat blijkt uit een interne KLC-lijst, die ZEMBLA in bezit heeft. De stankoverlast schrijven zowel KLM als Fokker toe aan bacteriën die zich onder meer in het condensvocht van het aircosysteem bevinden. Maar professor J. de Boer, als toxicoloog verbonden aan de Vrije Universiteit, weerlegt dat: ‘Het feit dat wet socks optreedt is een indicator voor mogelijke andere stoffen die kwalijker zijn. Dat hebben we hier op het lab ook aangetoond.’ Ook de anonieme grondwerktuigkundige zegt in ZEMBLA dat de stank door olielekkage wordt veroorzaakt.
De stof waar professor De Boer op doelt is tricresylfosfaat, TCP, die zeer giftig is en die in de motorolie zit. Bij inademing kan het centrale zenuwstelsel beschadigd raken. Het lijdt tot zware vermoeidheid, zware hoofdpijn, tintelingen en trillingen van de ledematen en geheugenverlies. Hierdoor kan de vliegveiligheid in gevaar komen als piloten door blijven vliegen.
Ook sprak ZEMBLA met vier piloten die tijdens hun werk voor KLM arbeidsongeschikt zijn geraakt, mogelijk als gevolg van blootstelling aan giftige dampen in de cockpit. Drie van hen werkten voor KLM Cityhopper.
Navraag bij de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) leert dat de IVW vanaf 2007 17 meldingen heeft gekregen over stank, mogelijk veroorzaakt door motorstoring of problemen in de airconditioning. ‘Er zijn 13 meldingen waarbij de bemanning of de passagiers onwel werden,’ aldus een IVW-woordvoerder.
ZEMBLA: ‘Gif in de cockpit’, op zondag 21 februari 2010 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Samenstelling & regie: Ton van der Ham.
Research: Simone Tangelder
Eindredactie: Kees Driehuis.
KLM-piloten onwel door stankoverlast
Afgelopen december heeft de KLM twee keer te maken gehad met zeer ernstige rook- en stankoverlast in één van haar vliegtuigen, waardoor de bemanning last kreeg van duizeligheid. De stank had zeer waarschijnlijk te maken met de giftige stof TCP, die door olielekkage in het aircosysteem terechtkomt. Bronnen binnen KLM bevestigen de olielekkage.
ZEMBLA: ‘Gif in de Cockpit’, op zondag 21 februari 2010 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Gevist van
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... &tx_ttnews" onclick="window.open(this.href);return false;[tt_news]=21913&tx_ttnews[backPid]=1974&cHash=1d38068745
en
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... &tx_ttnews" onclick="window.open(this.href);return false;[tt_news]=22329&tx_ttnews[backPid]=2623&cHash=65ce02768b
Nieuws Gif in de Cockpit - Zembla - 21 februari 2010
GIF IN DE COCKPIT - ZEMBLA - 21 FEBRUARI 2010
Het wordt het grootste schandaal en het best bewaarde geheim van de luchtvaart genoemd: de giftige stoffen die bemanning en passagiers in vliegtuigen via de airco kunnen inademen. In Australië heeft het al tot parlementair onderzoek geleid en ook in het Engelse parlement zijn er vragen over gesteld. Maar in Nederland wordt het tot nu toe doodgezwegen en ontkend. Ondertussen melden zich wereldwijd steeds meer zieke piloten die niet meer kunnen vliegen, waaronder piloten van de KLM. Hoe veilig is het in de lucht? Die vraag stelt ZEMBLA in de aflevering ‘Gif in de Cockpit’, die wordt uitgezonden op zondag 21 februari a.s. om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
De 36-jarige Belg A. Adriaensen vertelt in ZEMBLA dat hij een half jaar geleden stopte met zijn werk als piloot, toen hij dagen achter elkaar geen normaal gesprek meer kon voeren. Zijn geheugen liet hem zo in de steek dat hij de draad van het verhaal voortdurend kwijt raakte. Nog steeds is het slecht gesteld met zijn gezondheid. ‘Ik ben constant zwaar vermoeid en ik heb last van oncontroleerbare trillingen.’ De ex-piloot verloor zijn vliegbrevet omdat hij lijdt aan wat het ‘Aero Toxic Syndrom’ is gaan heten. Een ziekte, die is veroorzaakt door aantasting van het centrale zenuwstelsel door de toxische stof TCP. Veel piloten die lijden aan het syndroom weten dat niet van zichzelf, en stoppen daarom ook niet met vliegen.
De vergiftiging ontstaat door olielekkage in de motor, zeggen deskundigen. Daardoor kan het giftige oliebestanddeel TCP in het aircosysteem terechtkomen. Soms gebeurt het ongemerkt en betreft het kleine hoeveelheden. Soms is er sprake van een ‘fume event’, een wolk van stank en rook die de cockpit en/of de cabine vult. Sommige toestellen zijn er berucht om. Zo zijn er veel meldingen op vluchten in de Boeing 757 en de BAe 146. In Nederland zijn vliegtuigmaatschappijen verplicht om fume events en olielekkage te melden aan de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd te gebeuren.
In Engeland zit in het Breakspear Hospital in Hemel Hempstead de neurofysioloog dokter Peter Julu, die tot nu toe al 22 zieke piloten heeft onderzocht. Bij alle onderzochte patiënten ziet hij hetzelfde patroon van afwijkingen. Hij zegt: ‘Ze vertonen allemaal dezelfde verstoringen van het autonome zenuwstelsel, dat bijvoorbeeld de hartslag aanstuurt. Als ze een joystick vasthouden, slaat hun hart al gauw slagen over of gaat het sneller kloppen.’
Samenstelling & regie: Ton van der Ham.
Research: Simone Tangelder en Norbert Reintjens
Eindredactie: Kees Driehuis.
ZEMBLA: ‘Gif in de Cockpit’, op zondag 21 februari 2010 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.ZOEKEN KLM-piloten onwel door stankoverlast
Afgelopen december heeft de KLM twee keer te maken gehad met zeer ernstige rook- en stankoverlast in één van haar vliegtuigen, waardoor de bemanning last kreeg van duizeligheid. De stank had zeer waarschijnlijk te maken met de giftige stof TCP, die door olielekkage in het aircosysteem terechtkomt. Bronnen binnen KLM bevestigen de olielekkage.
Nieuws: ZEMBLA: 'Gif in de cockpit’
ZEMBLA: 'Gif in de cockpit’Het Circus Jeroen Boschzo 21 feb
Nieuws KLM-piloten onwel door stankoverlast
KLM-PILOTEN ONWEL DOOR STANKOVERLASTAfgelopen december heeft de KLM twee keer te maken gehad met zeer ernstige rook- en stankoverlast in één van haar vliegtuigen, waardoor de bemanning last kreeg van duizeligheid. De stank had zeer waarschijnlijk te maken met de giftige stof TCP, die door olielekkage in het aircosysteem terechtkomt. Bronnen binnen KLM bevestigen de olielekkage. Dit meldt ZEMBLA zondag 21 februari in de uitzending ‘Gif in de cockpit’, om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Het toestel betreft de PH-OFE, een Fokker 100 van KLM Cityhopper. De overlast was zo erg dat de bemanning zuurstofmaskers opzette. De vlucht, KL1540 van Leeds (Engeland) naar Schiphol op 2 december 2009, werd afgebroken en het toestel keerde terug naar het vliegveld van Leeds. Na de vlucht noteerde de gezagvoerder in het logboek: ‘crew dizzy’, de bemanning werd onwel. Precies drie weken later, op 23 december 2009, had de PH-OFE tijdens de vlucht KL1663 van Amsterdam naar Venetië precies dezelfde problemen. Het toestel moest zonder passagiers vanuit Venetië terugkeren naar Schiphol. De Inspectie voor Verkeer en Waterstaat bevestigt beide incidenten.
ZEMBLA heeft documenten waaruit blijkt dat de klacht over de stankoverlast telkens terugkeert, maar niet wordt opgelost. Een grondwerktuigkundige, die anoniem wil blijven uit vrees voor ontslag, zegt: ‘Die machine zal dus vele vluchten kunnen maken en iedere keer zijn inzittenden vergiftigen.’
ZEMBLA beschikt over onderhoudsgegevens van een ander Fokker-toestel van KLM. Hieruit blijkt dat telkens opnieuw dezelfde klacht terugkomt. Steeds wordt melding gemaakt van een zogeheten ‘wet sock smell’, een penetrante natte sokkenlucht. Voorzitter R. Scherft van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici begrijpt niet dat een dergelijk toestel mag doorvliegen: ‘Vanuit de techniek moet je zeggen: deze halen we uit de vaart.’
Er zijn veel Fokker-toestellen, zowel de Fokker 100 als de Fokker 70, binnen de vloot van KLM Cityhopper (KLC) die last hebben van ‘wet sock smell’. Dat blijkt uit een interne KLC-lijst, die ZEMBLA in bezit heeft. De stankoverlast schrijven zowel KLM als Fokker toe aan bacteriën die zich onder meer in het condensvocht van het aircosysteem bevinden. Maar professor J. de Boer, als toxicoloog verbonden aan de Vrije Universiteit, weerlegt dat: ‘Het feit dat wet socks optreedt is een indicator voor mogelijke andere stoffen die kwalijker zijn. Dat hebben we hier op het lab ook aangetoond.’ Ook de anonieme grondwerktuigkundige zegt in ZEMBLA dat de stank door olielekkage wordt veroorzaakt.
De stof waar professor De Boer op doelt is tricresylfosfaat, TCP, die zeer giftig is en die in de motorolie zit. Bij inademing kan het centrale zenuwstelsel beschadigd raken. Het lijdt tot zware vermoeidheid, zware hoofdpijn, tintelingen en trillingen van de ledematen en geheugenverlies. Hierdoor kan de vliegveiligheid in gevaar komen als piloten door blijven vliegen.
Ook sprak ZEMBLA met vier piloten die tijdens hun werk voor KLM arbeidsongeschikt zijn geraakt, mogelijk als gevolg van blootstelling aan giftige dampen in de cockpit. Drie van hen werkten voor KLM Cityhopper.
Navraag bij de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) leert dat de IVW vanaf 2007 17 meldingen heeft gekregen over stank, mogelijk veroorzaakt door motorstoring of problemen in de airconditioning. ‘Er zijn 13 meldingen waarbij de bemanning of de passagiers onwel werden,’ aldus een IVW-woordvoerder.
ZEMBLA: ‘Gif in de cockpit’, op zondag 21 februari 2010 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Samenstelling & regie: Ton van der Ham.
Research: Simone Tangelder
Eindredactie: Kees Driehuis.
KLM-piloten onwel door stankoverlast
Afgelopen december heeft de KLM twee keer te maken gehad met zeer ernstige rook- en stankoverlast in één van haar vliegtuigen, waardoor de bemanning last kreeg van duizeligheid. De stank had zeer waarschijnlijk te maken met de giftige stof TCP, die door olielekkage in het aircosysteem terechtkomt. Bronnen binnen KLM bevestigen de olielekkage.
Last edited by Stratofreighter on 21 Feb 2010, 17:59, edited 2 times in total.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
- JS50557
- Scramble Master
- Posts: 4126
- Joined: 22 May 2003, 13:17
- Location: Hoofddorp (Toolenburg)
- Contact:
Re: Gif in de cockpit...
Serious =censored= of in ieder geval de lucht er van.
Is de OFE al uitgefaseerd?
En hoe is de reputatie van de Embrear vanwege dit 'defect'?
Is de OFE al uitgefaseerd?
En hoe is de reputatie van de Embrear vanwege dit 'defect'?
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: Gif in de cockpit...
Volgens Zembla zijn er vele Fokkers bij KLM met dit probleem.JS50557 wrote: Is de OFE al uitgefaseerd?
En hoe is de reputatie van de Embrear vanwege dit 'defect'?
En blijkbaar is het ook in andere landen bekend...
Als dit vaker voorkomt, ziet KLM mij niet meer aan boord van de Fokker-vloot...
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
De kerosine-dampen die je in je mik krijgt op de B737NG als de motoren opgestart worden leveren ook niet zo'n positieve bijdrage aan je gezondheid.... Al neem ik aan dat dit iets anders is?Stratofreighter wrote:et betreft ook (bepaalde) versies van de Boeing 757, de BAe-146, Embraer 145 series en mogelijk ook de 737...
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22193
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
Je bedoelt dat je die dampen inademt bij het opstarten terwijl je in de passagierscabine bent?skycruiser wrote:De kerosine-dampen die je in je mik krijgt op de B737NG als de motoren opgestart worden leveren ook niet zo'n positieve bijdrage aan je gezondheid.... Al neem ik aan dat dit iets anders is?Stratofreighter wrote:et betreft ook (bepaalde) versies van de Boeing 757, de BAe-146, Embraer 145 series en mogelijk ook de 737...
November 2024 update at FokkerNews.nl....
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
Ja inderdaad, dat merk je vooral heel erg op de B737NG's valt me op.Stratofreighter wrote:Je bedoelt dat je die dampen inademt bij het opstarten terwijl je in de passagierscabine bent?skycruiser wrote:De kerosine-dampen die je in je mik krijgt op de B737NG als de motoren opgestart worden leveren ook niet zo'n positieve bijdrage aan je gezondheid.... Al neem ik aan dat dit iets anders is?Stratofreighter wrote:et betreft ook (bepaalde) versies van de Boeing 757, de BAe-146, Embraer 145 series en mogelijk ook de 737...
Overigens de uitzending gezien, en KLM geeft niet thuis, en Fokker doet redelijk onverschillig overkomen...
Dit krijgt vast nog wel een staartje ...
De Boeing 757 schijnt er óók last van te hebben, dus ook BA
De B757 heeft evenals Fokker 70/100 motoren van Rolls Royce. Zijn de motoren zelf het probleem?
-
- Scramble Senior
- Posts: 369
- Joined: 23 Mar 2008, 10:07
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: no
- Location: Delft - The Netherlands
- Contact:
Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
Daar zit 'n luchtje aan. Eens even zien of ik die aflevering nog ergens kan terugvinden, ben wel benieuwd namelijk .
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
Enig google werk levert op dat problemen zich ook voorgedaan hebben bij Qantas op de B767-300 (ook RR denk ik) en A340-500 met RR Trent motoren...
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
http://player.omroep.nl/?aflID=10675840 ... light=truebramos wrote:Daar zit 'n luchtje aan. Eens even zien of ik die aflevering nog ergens kan terugvinden, ben wel benieuwd namelijk .
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
dit fenomeen is al langer bekend. (zie een oudere reportage van de BBC) en de (medische-arbo) klachten van de pilotenvereniging aldaar.
Waarom er piloten zijn die hier niet van weten is dom en schandelijk.
De stelling van het in een ontkenningsfase verkerende fokkerstorkbaasje dat de Fokker 50 uit de vloot is deugt ook al niet. (VLM/Cityjet-vloot is immers ook KLM-AF, ook met 146's...)
Grappig, eerst zegt hij dat hij zo! in zou stappen. en geeft dan toe dat ie niet weet dat er giftige stoffen uit olie kunnen komen... wat verdient zo'n jurk nou p/mnd?
niemand mag of durft te praten. "open cultuur, noodzakelijk om fouten te voorkomen".
Er moet toch een betere oplossing zijn dan potentiele vervuilde bleed air te gebruiken.
wat is de rol van de arbeidsinspectie in deze specifieke KLM-zaak? if any
voorbeelden op het net:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/p ... 351093.stm
en
http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/p ... 353125.stm" onclick="window.open(this.href);return false;[/url]
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/946943.stm" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom er piloten zijn die hier niet van weten is dom en schandelijk.
De stelling van het in een ontkenningsfase verkerende fokkerstorkbaasje dat de Fokker 50 uit de vloot is deugt ook al niet. (VLM/Cityjet-vloot is immers ook KLM-AF, ook met 146's...)
Grappig, eerst zegt hij dat hij zo! in zou stappen. en geeft dan toe dat ie niet weet dat er giftige stoffen uit olie kunnen komen... wat verdient zo'n jurk nou p/mnd?
niemand mag of durft te praten. "open cultuur, noodzakelijk om fouten te voorkomen".
Er moet toch een betere oplossing zijn dan potentiele vervuilde bleed air te gebruiken.
wat is de rol van de arbeidsinspectie in deze specifieke KLM-zaak? if any
voorbeelden op het net:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/p ... 351093.stm
en
http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/p ... 353125.stm" onclick="window.open(this.href);return false;[/url]
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/946943.stm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
Zembla beweerde ook niet dat het iets volkomen nieuws is. Sterker, ze meldde dat er al vele vragen en onderzoeken zijn geweest in o.a. Engeland, Duitsland en Australie. Wat ze echter stelden was dat het in Nederland nog zoveel mogelijk onder de pet wordt gehouden.Glidepath wrote:dit fenomeen is al langer bekend. (zie een oudere reportage van de BBC) en de (medische-arbo) klachten van de pilotenvereniging aldaar.
Waarom er piloten zijn die hier niet van weten is dom en schandelijk.
Je tweede opmerking vind ik echter een beetje vreemd. Nergens in de uitzending werd gesuggereerd dat piloten het niet weten (in zijn algemeenheid). Sterker, men liet juist piloten aan het woord die het wel degelijk wisten, maar er juist niet over naar buiten mochten treden. En als het door de hele industrie onder de pet wordt gehouden (wat wel gesuggereerd werd) dan is het niet "dom en schandelijk" dat piloten het niet weten, dan is het "dom en schandelijk" dat het piloten niet verteld wordt.
Erwin
Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
Het is inderdaad schrikbarend dat je als passagier (en bemanning) gewoon willen en wetens wordt blootgesteld. Zonder dat de verantwoordelijke hierop actie ondernemen. Zo zie ik het tenminste. Het lijkt mij daarom een structureel probleem binnen de vlieg-wereld, wat eigenlijk zou moeten worden aangepakt door de producenten. Hoewel dit voor Fokker lastig is, maar voor nieuwe toestellen zou men iets moeten bedenken dat vuile/foute lucht de cabine in kan komen.
-
- Scramble Senior
- Posts: 369
- Joined: 23 Mar 2008, 10:07
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: no
- Location: Delft - The Netherlands
- Contact:
Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
Moet je nog even dat stukje van die Belgische piloot terugkijken. Ik geloof dat hij vertelde dat hij er pas 6 jaar na het begin van zijn carrière achterkwam en dat er (dus) ook flink wat zijn die er geen weet van hebben (omdat ze het nog nooit zijn tegengekomen, denk ik).ehusmann wrote:Je tweede opmerking vind ik echter een beetje vreemd. Nergens in de uitzending werd gesuggereerd dat piloten het niet weten (in zijn algemeenheid). Sterker, men liet juist piloten aan het woord die het wel degelijk wisten, maar er juist niet over naar buiten mochten treden. En als het door de hele industrie onder de pet wordt gehouden (wat wel gesuggereerd werd) dan is het niet "dom en schandelijk" dat piloten het niet weten, dan is het "dom en schandelijk" dat het piloten niet verteld wordt.
Erwin
Overigens, zijdelings gerelateerd vraagje: stel dat je als piloot een toestel binnenstapt waar jij zo mee moet gaan vliegen en je ruikt deze natte-sokken-lucht, mag je die kist dan laten staan en 'n andere vragen/eisen? Dat idee kreeg ik namelijk wel van één van de mensen die werd geïnterviewd, maar het lijkt me wel sterk dat dat kan. (Het zou moeten kunnen, maar volgens mij is de boekhouder daar niet zo blij mee en telt zijn stem harder.)
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
-
- Scramble Senior
- Posts: 369
- Joined: 23 Mar 2008, 10:07
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: no
- Location: Delft - The Netherlands
- Contact:
Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
En inmiddels ook op Luchtvaartnieuws.nl: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=33876" onclick="window.open(this.href);return false;
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...
Moet je misschien nog even mijn quote lezen.bramos wrote:Moet je nog even dat stukje van die Belgische piloot terugkijken.
Erwin