en
http://www.nederlandseluchtvaart.nl/for ... ndex7.html in de gaten voor eventueel "insiders-nieuws"...
Want er is weer wat bekend geworden afgelopen weekeinde
Het KLM DC-2 verhaal:
http://www.telegraaf.nl/reiskrant/11148 ... ON___.html
ma 19 dec 2011, 10:31 | 18 reacties
KLM wil historische DC-2 redden door Paul Eldering
AMSTERDAM - KLM wil samen met Schiphol de historische DC-2 Uiver uit de failliete boedel van luchtvaartmuseum Aviodrome in Lelystad redden.
Dit Nederlands vliegend erfgoed uit de jaren dertig kan daardoor in een aparte stichting behouden blijven.
Liefhebbers reageren opgelucht.
De huidige gezagvoerder van de nog steeds luchtwaardige Uiver, Dick Algra, is verheugd dat KLM-topman Peter Hartman deze moedige stap neemt in tijden van zware bezuinigingen en mogelijke massaontslagen binnen de Air France KLM Group.
„Dat betekent dat de circa 30 vrijwilligers, die de Uiver al dertien jaar met liefde en vakmanschap onderhouden, hun levenswerk kunnen blijven doen”, aldus Algra.
De Aviodrome-curator zou zes ton voor de Uiver willen hebben. Het legendarische KLM-vliegtuig, dat als eerste in Europa werd geïntroduceerd, won in 1934 op handicap de Londen-Melbourne Air Race.
’Rembrandt van de luchtvaart'
De bijna 20.000 kilometer werden overbrugd in een recordtijd van 90 uur.
De Aviodrome-curator is intussen ’heel ver’ met de Libéma Groep (eigenaar van onder andere de Beekse Bergen en Autotron) over een doorstart van het zieltogende luchtvaartmuseum.
Er wordt onderhandeld over de koopsom van drie à vier miljoen. Crediteuren moeten dan wel willen meewerken.
Nog voor de kerst wordt er een definitief besluit genomen.
De Uiver, ook wel de ’Rembrandt van de luchtvaart’ genoemd, is volgens oud-KLM-piloot Algra het pronkstuk uit de collectie.
Er bestaat een concreet plan om als stunt opnieuw naar Melbourne te vliegen
„Maar dat kan alleen als de reddingsoperatie wordt doorgezet”, meent hij.