Nou, zo lang als er nog een paar honderd mensen rommel komen trappen als de bus met het tweede van Excelsior thuis komt van een uitje in Eindhoven....ehusmann wrote:Even een klein intermezzo. Niet alleen onze hobby is aan sterke verandering onderhevig, blijkbaar de football hooligan hobby ook.
Erwin
DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
Forum rules
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
Goed punt, alleen lastig in te vullen want iedereen heeft hierin andere persoonlijke overwegingen.mailman wrote: Of Volkel bijvoorbeeld; met z'n stuk of 8 vliegende kisten op een dag niet echt iets waar je als fotograaf de hele dag aan de baan gaat staan. Maar als je, zoals ik, nog 1 F16 moest (ik had 'm eindelijk tijdens de NTM) was het toch telkens weer spannend als er kisten aan kwamen rijden of kwamen landen.
Denk ik het maar, of kan de overstap van nummers naar foto's ook een bijdrage hebben geleverd aan het feit dat er een gevoel ontstaan is dat er veel minder te beleven is? (Los van het feit dat er minder kisten en vliegbewegingen zijn tegenwoordig.)
Wat wel iets is wat kan meespelen is de algemene indruk (ivm 2e punt) want 8 foto's van een F-16 (of elk andere kist) hebben een andere indruk dan 8 nummers van een F-16. Zeker als de foto's van standaard kisten zijn lijken ze allemaal op elkaar maar kan je als fotograaf wel weer de uitdaging aangaan om elke foto catchy te maken (zo doe ik het in elk geval; maar das persoonlijke overweging)
Groeten,
Ron
Ron
- mailman
- Scramble Junior
- Posts: 182
- Joined: 20 Jun 2005, 21:32
- Type of spotter: S4 - Military
- Subscriber Scramble: mailman
- Location: Tilburg
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
Hurricane wrote: Goed punt, alleen lastig in te vullen want iedereen heeft hierin andere persoonlijke overwegingen.
Wat wel iets is wat kan meespelen is de algemene indruk (ivm 2e punt) want 8 foto's van een F-16 (of elk andere kist) hebben een andere indruk dan 8 nummers van een F-16. Zeker als de foto's van standaard kisten zijn lijken ze allemaal op elkaar maar kan je als fotograaf wel weer de uitdaging aangaan om elke foto catchy te maken (zo doe ik het in elk geval; maar das persoonlijke overweging)
En hier heb jij weer een goed punt... Tijdens de NTM heb ik één keer mijn camera meegenomen om een lens uit te proberen die ik al twee jaar ongebruikt thuis had liggen. Behalve naast het feit dat ik (opnieuw) veel moet gaan oefenen kwam ik tot de conclusie dat een beetje "spelen" met de camera best leuk kan zijn. Zeker als het (in mijn geval met meer geluk dan wijsheid) een mooi resultaat oplevert.
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 747
- Joined: 20 May 2006, 21:32
- Subscriber Scramble: Mad Viper
- Contact:
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
Lees veel verhalen van de oudere generatie maar eigenlijk weinig van de jonge generatie. Een duit in het zakje van mij dan maar.
Sinds 2002 actief spotter, vrij kort nog dus. In het begin nog amper naar vliegvelden, pas sinds 2003 een spiegelreflex en vanaf 2006 pas digitaal. Meer vanwege toegankelijkheid naar velden weinig gespot. Dichtst in de buurt ligt De Kooy, en daarna Schiphol. Open Dagen vanaf 2002 gedaan, werd eigenlijk verplicht familieuitje, en ook schiphol moest nog gebeuren wanneer ouders dat leuk vonden, want ja rijbewijs was er nog niet. sinds 2006 rijbewijs en dan kan je merken dat je vaker gaat als je tijd hebt, je bent vrijer. Open Dagen, alle 2 de dagen ipv 1. Schiphol vaker. Maar nog niet echt de militaire velden, simpelweg omdat ja daar toch wat minder werd gevlogen voor mij doen, en ze nog wat ver waren. Alleen Leeuwarden in de buurt, maar naast Open Dagen kom ik daar weinig. Ik heb namelijk liever lekker veel actie dan dat ik de helft van m'n tijd sta te wachten. Ik wil toch wel wat foto's hebben. Ook al raadpleeg ik enorm de infostromen voordat ik naar een veld ga, en tijdens ook, moet ik zeggen dat het wel weer verrassend is, soms, wat er komt. Zo had ik 1 dag op Schiphol, zonder dat ik het wist, een Sun d'or 757, Omni Air International 757, Flyair A310 en Habitat for Humanity 767 te pakken gekregen. Als ik nu naar schiphol ga dan kijk ik wel op de lijst wat er komt, print ik het uit en hoop ik dat ik alles kan pakken zo niet, dan is 1 leuke kist al een reden om tevreden te zijn. Nog ga ik niet zo snel naar Leeuwarden of Gils, simpelweg omdat het voor mij nog te ver is om maar een paar toestellen te zien. Maarja als je de foto's van Gils ziet van de heli's op die heuvels, zou je graag toch een keer willen kijken.
En door lid te worden van verschillende verenigingen merk ik ook wel dat ik verder kom. Aantal jaar geleden nog niet gedacht dat ik ooit op RIAT zou staan, of een busreis naar de Tigermeet in Landivisiau, Frankrijk zou maken.
Ondanks dat alles toch wat geselecteerder gaat de laatste jaren, mede door de toestroom van info, ben ik het er niet minder leuk op gaan vinden. Gewoon omdat er voor mij nog zoveel te ontdekken valt. Als ik zie waar andere zijn geweest, dan denk ik van, daar wil ik ook wel eens heen en komt dat weer op het lijstje, en die is lang. Maar door betere bereikbaarheid kan dat lijstje wel worden gedaan.
Nummers schrijven doe ik ook naast het foto's maken, om te zien welke kisten ik allemaal op een dag heb gezien en soms om het verhaal bij de foto compleet te krijgen. Waarom juist dat ene kleurenschema op die kist, of om de geschiedenis erbij te zetten als die interessant is.
Wat het ook zo leuk maakt is de interactie soms met vliegers of andere personeel/mensen, als ze naar je toe komen voor een foto van die ene 747 omdat hun zoon juist op dat moment erop vliegt, ja dat is gewoon super.
Helaas valt het niet altijd te combineren met m'n studietijd, alleen de tijd maar want studie combineert qua stof enorm goed met vliegtuigen. Maar wat wil je dan ook met een luchtvaarttechniek studie. Ook daarom verveeld het nooit, ook al zie ik elke keer KLM 747's opstijgen op Schiphol, of weer een 737. Ik verbaas me nog elke keer weer hoe zo'n ding de lucht ik kan gaan. En hoe meer je van de techniek gaat snappen, hoe gaver je het gaat vinden.
Sinds 2002 actief spotter, vrij kort nog dus. In het begin nog amper naar vliegvelden, pas sinds 2003 een spiegelreflex en vanaf 2006 pas digitaal. Meer vanwege toegankelijkheid naar velden weinig gespot. Dichtst in de buurt ligt De Kooy, en daarna Schiphol. Open Dagen vanaf 2002 gedaan, werd eigenlijk verplicht familieuitje, en ook schiphol moest nog gebeuren wanneer ouders dat leuk vonden, want ja rijbewijs was er nog niet. sinds 2006 rijbewijs en dan kan je merken dat je vaker gaat als je tijd hebt, je bent vrijer. Open Dagen, alle 2 de dagen ipv 1. Schiphol vaker. Maar nog niet echt de militaire velden, simpelweg omdat ja daar toch wat minder werd gevlogen voor mij doen, en ze nog wat ver waren. Alleen Leeuwarden in de buurt, maar naast Open Dagen kom ik daar weinig. Ik heb namelijk liever lekker veel actie dan dat ik de helft van m'n tijd sta te wachten. Ik wil toch wel wat foto's hebben. Ook al raadpleeg ik enorm de infostromen voordat ik naar een veld ga, en tijdens ook, moet ik zeggen dat het wel weer verrassend is, soms, wat er komt. Zo had ik 1 dag op Schiphol, zonder dat ik het wist, een Sun d'or 757, Omni Air International 757, Flyair A310 en Habitat for Humanity 767 te pakken gekregen. Als ik nu naar schiphol ga dan kijk ik wel op de lijst wat er komt, print ik het uit en hoop ik dat ik alles kan pakken zo niet, dan is 1 leuke kist al een reden om tevreden te zijn. Nog ga ik niet zo snel naar Leeuwarden of Gils, simpelweg omdat het voor mij nog te ver is om maar een paar toestellen te zien. Maarja als je de foto's van Gils ziet van de heli's op die heuvels, zou je graag toch een keer willen kijken.
En door lid te worden van verschillende verenigingen merk ik ook wel dat ik verder kom. Aantal jaar geleden nog niet gedacht dat ik ooit op RIAT zou staan, of een busreis naar de Tigermeet in Landivisiau, Frankrijk zou maken.
Ondanks dat alles toch wat geselecteerder gaat de laatste jaren, mede door de toestroom van info, ben ik het er niet minder leuk op gaan vinden. Gewoon omdat er voor mij nog zoveel te ontdekken valt. Als ik zie waar andere zijn geweest, dan denk ik van, daar wil ik ook wel eens heen en komt dat weer op het lijstje, en die is lang. Maar door betere bereikbaarheid kan dat lijstje wel worden gedaan.
Nummers schrijven doe ik ook naast het foto's maken, om te zien welke kisten ik allemaal op een dag heb gezien en soms om het verhaal bij de foto compleet te krijgen. Waarom juist dat ene kleurenschema op die kist, of om de geschiedenis erbij te zetten als die interessant is.
Wat het ook zo leuk maakt is de interactie soms met vliegers of andere personeel/mensen, als ze naar je toe komen voor een foto van die ene 747 omdat hun zoon juist op dat moment erop vliegt, ja dat is gewoon super.
Helaas valt het niet altijd te combineren met m'n studietijd, alleen de tijd maar want studie combineert qua stof enorm goed met vliegtuigen. Maar wat wil je dan ook met een luchtvaarttechniek studie. Ook daarom verveeld het nooit, ook al zie ik elke keer KLM 747's opstijgen op Schiphol, of weer een 737. Ik verbaas me nog elke keer weer hoe zo'n ding de lucht ik kan gaan. En hoe meer je van de techniek gaat snappen, hoe gaver je het gaat vinden.
Last edited by Mad Viper on 25 Oct 2010, 19:25, edited 1 time in total.
Cheers, Michel
- Spacedust
- Scramble Die-Hard
- Posts: 622
- Joined: 06 Jul 2003, 12:07
- Type of spotter: F5M
- Subscriber Scramble: Spacedust
- Location: 's-Hertogenbosch
- Contact:
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
Als je de 'wat zal er komen' spanning weer terug wilt hebben, dan heb je twee mogelijkheden:
1) Blijf uitgelogd van de forums.
2) Zoek een laagvlieggebied op.
1) Blijf uitgelogd van de forums.
2) Zoek een laagvlieggebied op.
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 747
- Joined: 20 May 2006, 21:32
- Subscriber Scramble: Mad Viper
- Contact:
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
Ik denk dat met de huidige middelen, voor sommige, die 'wat zal er komen' spanning niet zozeer meer zit in het naar het veld toe gaan en afwachten wat er komt. Maar meer in de forums afstruinen kijken of er wat leuks komt op sommige velden.
Cheers, Michel
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
Quote Iwan:
Maar is dat nieuw ? Nee, zeker niet ! Zo kreeg ik in de jaren 80 van een Valkenburg spotter al foto's te zien van Russiche MiG-23's op Reims (...) en bekeek ik in 1987 al een video van een deployment van Russische MiG-29 op een Fins veld. Er waren dus wel degelijk leuke dingen te zien in de brede regio, maar we wisten er niets vanaf.
He Iwan, ik begrijp dat dit in het geheugen is blijven hangen, maar dit zijn twee voorvallen die zich in 10 jaar hebben afgespeeld. Hoe vaak zijn die Indiaase bakken al deze kant op geweest (3x)? En dan komen ze niet met twee kisten...Of die Pakistaanse fighters dit jaar op Farnborough. Israeliers? Jaarlijks? Dan die Saudies. Singapore met een deployement naar Frankrijk (vorig jaar, of ook al 2x?). Uiteraard waren er leuke dingen te zien in de jaren 80, maar dat was naar mijn mening veel uitzonderlijker dan vandaag de dag. Nu hebben we ieder jaar wel iets aparts in een straal van 1200 km. Eh, sterker nog, er staan zelf Singapore A-4s binnen die straal...permanent!
Hmmm, misschien ben ik wel een rasoptimist, maar ik zie het echt niet zo somber in.
Wel is de aard van de hobby veranderd, wie gaat er nu een dag bij een veld staan kou kleumen. Maar ja, om daar nu pessimistisch van te worden, dat is gewoon een feit. Maar zolang er nummertjes op toestellen worden geschilderd en fotogenieke kisten blijven rondvliegen blijft alles nog in beweging rond de hobby. de interesse van het publiek voor een Open dag spreekt eigenlijk al boekdelen. Als er 150.000 - 200.000 personen komen opdraven om naar vliegtuigen te kijken, dan lijkt "vliegtuigen kijken" in de breedste zin ineens een enorme hobby te zijn!
Groet Joost
Maar is dat nieuw ? Nee, zeker niet ! Zo kreeg ik in de jaren 80 van een Valkenburg spotter al foto's te zien van Russiche MiG-23's op Reims (...) en bekeek ik in 1987 al een video van een deployment van Russische MiG-29 op een Fins veld. Er waren dus wel degelijk leuke dingen te zien in de brede regio, maar we wisten er niets vanaf.
He Iwan, ik begrijp dat dit in het geheugen is blijven hangen, maar dit zijn twee voorvallen die zich in 10 jaar hebben afgespeeld. Hoe vaak zijn die Indiaase bakken al deze kant op geweest (3x)? En dan komen ze niet met twee kisten...Of die Pakistaanse fighters dit jaar op Farnborough. Israeliers? Jaarlijks? Dan die Saudies. Singapore met een deployement naar Frankrijk (vorig jaar, of ook al 2x?). Uiteraard waren er leuke dingen te zien in de jaren 80, maar dat was naar mijn mening veel uitzonderlijker dan vandaag de dag. Nu hebben we ieder jaar wel iets aparts in een straal van 1200 km. Eh, sterker nog, er staan zelf Singapore A-4s binnen die straal...permanent!
Hmmm, misschien ben ik wel een rasoptimist, maar ik zie het echt niet zo somber in.
Wel is de aard van de hobby veranderd, wie gaat er nu een dag bij een veld staan kou kleumen. Maar ja, om daar nu pessimistisch van te worden, dat is gewoon een feit. Maar zolang er nummertjes op toestellen worden geschilderd en fotogenieke kisten blijven rondvliegen blijft alles nog in beweging rond de hobby. de interesse van het publiek voor een Open dag spreekt eigenlijk al boekdelen. Als er 150.000 - 200.000 personen komen opdraven om naar vliegtuigen te kijken, dan lijkt "vliegtuigen kijken" in de breedste zin ineens een enorme hobby te zijn!
Groet Joost
create your own database with www.spottingmode.com
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
Is het niet zo dat je referentiekader in de loop der tijd veranderd ?
Vroeger toen ik nog jong en aantrekkelijk was, toen ging ik naar elke opendag toe (ja, ik met militair begonnen).
Nou heb ik een hardgrondige hekel aan het fenomeen 'opendag' en reis ik ook niet meer overal heen voor 'die ene vliegtuig'.
Ik ben tegenwoordig tevreden met minder en ga ook niet meer zoveel op reis.
Je maakt zelf je keuzes in de hobby die je uitoefend.
Er is ook een heel verschil tussen de defensie nu en de defensie van jaren geleden, vergeet dat ook niet.
Tot zover even.
Chris.
Vroeger toen ik nog jong en aantrekkelijk was, toen ging ik naar elke opendag toe (ja, ik met militair begonnen).
Nou heb ik een hardgrondige hekel aan het fenomeen 'opendag' en reis ik ook niet meer overal heen voor 'die ene vliegtuig'.
Ik ben tegenwoordig tevreden met minder en ga ook niet meer zoveel op reis.
Je maakt zelf je keuzes in de hobby die je uitoefend.
Er is ook een heel verschil tussen de defensie nu en de defensie van jaren geleden, vergeet dat ook niet.
Tot zover even.
Chris.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- ebauer
- Moderator
- Posts: 12087
- Joined: 14 Jul 2004, 18:58
- Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
- Location: Amersfoort, NL
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
"Vroeger" was je nauwelijks geinformeerd maar kon je rustig op de bonnefooi ergens heen. Nu is het spotten efficienter geworden door de informatievoorziening maar er is ook veel minder dus is het prima goed op de hoogte te zijn zodat je er kan staan als er wel wat te zien is.
Echter, ik denk wel eens met weemoed terug aan de tijd dat je veel meer variatie in kisten had en dat je terug kwam van een dag Leeuwarden met 25 bezoekende kisten! (Bijvoorbeeld die fraaie RAF Buccaneers die werkelijk knetterlaag vertrokken vanaf EHLW... )
Ik denk dat de hobby wel blijft bestaan maar dan voornamelijk door de die hards. De leeftijd zal ongetwijfeld ook meespelen. Toen ik 17 was ging ik rustig in de ijzige kou een dag buiten bij het hek spotten. Dat zou ik nu wel laten...
Echter, ik denk wel eens met weemoed terug aan de tijd dat je veel meer variatie in kisten had en dat je terug kwam van een dag Leeuwarden met 25 bezoekende kisten! (Bijvoorbeeld die fraaie RAF Buccaneers die werkelijk knetterlaag vertrokken vanaf EHLW... )
Ik denk dat de hobby wel blijft bestaan maar dan voornamelijk door de die hards. De leeftijd zal ongetwijfeld ook meespelen. Toen ik 17 was ging ik rustig in de ijzige kou een dag buiten bij het hek spotten. Dat zou ik nu wel laten...
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
Talking Heads 1974 - 1991
- Redskin
- Scramble Addict
- Posts: 1277
- Joined: 01 Jul 2003, 16:22
- Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
- Subscriber Scramble: Digitaal
- Location: 10 miles from Gilze Rijen
- Contact:
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
Daartegen, toen had je nog geen rijbewijs, nu heb je waarschijnlijk een auto en als die jongeren staan te bevriezen kun je lekker in je warmgestookte auto gaan zitten wachten.ebauer wrote:De leeftijd zal ongetwijfeld ook meespelen. Toen ik 17 was ging ik rustig in de ijzige kou een dag buiten bij het hek spotten. Dat zou ik nu wel laten...
Last edited by Redskin on 28 Oct 2010, 20:50, edited 1 time in total.
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
En die snotapen gewoon buiten laten blauwbekken...Redskin wrote:Daartegen, toen had je nog geen rijbewijs, nu heb je waarschijnlijk een auto en als die jongeren dtaan de bevriezen kun je lekker in je warmgestookte auto gaan zitten wachten.
Greetz,
Patrick
Patrick
- Arjan
- Scramble Master
- Posts: 2730
- Joined: 20 Sep 2002, 22:51
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Arjan
- Location: Den Haag
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
Zo maak je er dan ook wel snotapen van ja
Scramble member since 1990
- Redskin
- Scramble Addict
- Posts: 1277
- Joined: 01 Jul 2003, 16:22
- Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
- Subscriber Scramble: Digitaal
- Location: 10 miles from Gilze Rijen
- Contact:
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
Ja tuurlijk, (zo heb ik ook gestaan, met half ingevroren tenen en vingers) worden ze lekker hard van, die snotapen. En als ze oud genoeg zijn voor een eigen auto kunnen ze er zelf ook in gaan zitten.SquAdmin wrote:En die snotapen gewoon buiten laten blauwbekken...
- planespotters.nl
- Scramble Addict
- Posts: 1048
- Joined: 22 Jan 2007, 19:30
- Type of spotter: Military and F5+
- Location: Near EHVB
- Contact:
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
Zo mag ik het zien jongens aardig wat begrip ! *Sarcasme mode uit*
Ik vind het namelijk zwaar kl*te dat ik veel afhankelijk ben..
Het liefst zou ik veel langs de baan staan maar school,vervoer,reisafstand maakt tegenwoordig aardig wat uit..
Ik vind het namelijk zwaar kl*te dat ik veel afhankelijk ben..
Het liefst zou ik veel langs de baan staan maar school,vervoer,reisafstand maakt tegenwoordig aardig wat uit..
Canon EOS 30D
Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6
Canon EF 70-200 F4.0 L IS USM (New!)
Canon EF 50mm F1.8 II
Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6
Canon EF 70-200 F4.0 L IS USM (New!)
Canon EF 50mm F1.8 II
Re: DISCUSSIE MIL: Hoe lang blijft onze hobby nog bestaan ?
Er is al veel geschreven over de hobby. ik ben begonnen in 1974. Nummertjes eerst.
In 1978 begonnen met radio luisteren, zo'n scheerapparaatje van de Dixons.
In 1977 een mooie nieuwe Praktica gekocht, later in 1980 een beter apparaat.
Sinds 1984 de camera aan de wilgen gehangen.
Wat ik nog het meest mis en het is al eerder geschreven, gewoon van 09:00 tot 17:00 bij het veld staan hier op Leeuwarden en niet wetend wat er kwam.
Wat een tijden! Er kwamen veel kisten vanaf de beide ranges, Jackpot en Cornfield.
Onvergetelijk ook de overshoots van de Victor en Vulcan, een Buccaneer waar de navigator er zo nodig uit moest boven het IJsselmeer.
7 Duitse Marine Stafs laat in de middag voor een beetje peut.
Ik kan nog wel uren doortypen maar dat doe ik niet.
Das war einmal, schade.
We moeten het nu doen met 6-8 zwevers per dag.
Bovendien mogen we hier op Leeuwarden nog niet eens klagen in vergelijking met de rest van het land.
Als ik zie wat er hier aan nieuwe aanwas is aan spotters dan volgen wij dus eigenlijk ook de landelijke trend: weinig!
In 1978 begonnen met radio luisteren, zo'n scheerapparaatje van de Dixons.
In 1977 een mooie nieuwe Praktica gekocht, later in 1980 een beter apparaat.
Sinds 1984 de camera aan de wilgen gehangen.
Wat ik nog het meest mis en het is al eerder geschreven, gewoon van 09:00 tot 17:00 bij het veld staan hier op Leeuwarden en niet wetend wat er kwam.
Wat een tijden! Er kwamen veel kisten vanaf de beide ranges, Jackpot en Cornfield.
Onvergetelijk ook de overshoots van de Victor en Vulcan, een Buccaneer waar de navigator er zo nodig uit moest boven het IJsselmeer.
7 Duitse Marine Stafs laat in de middag voor een beetje peut.
Ik kan nog wel uren doortypen maar dat doe ik niet.
Das war einmal, schade.
We moeten het nu doen met 6-8 zwevers per dag.
Bovendien mogen we hier op Leeuwarden nog niet eens klagen in vergelijking met de rest van het land.
Als ik zie wat er hier aan nieuwe aanwas is aan spotters dan volgen wij dus eigenlijk ook de landelijke trend: weinig!